![]() |
Kadınların Tahrik Edici Hareketleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kadınların Tahrik Edici HareketleriKadınların Tahrik Edici Hareketleri Ayetin müslüman kadınlara başka bir hatırlatması da yürüyüş ve davranışlarının, dikkat çekmeyecek bir şekilde olmasıdır: Ali bin İbrahim'in tefsirinde şu açıklamaya yer verilmiştir: Kadın, ayaklarına takılan bileziklerin (halhalların) sesi işitilmesi için ayaklarını birbirine vurmasın ![]() ![]() Bu ayet ve Peygamber'in hanımlarına hitap eden Ahzab/32 ![]() ![]() Aslında insanların ruhunda ve toplum ahlakında kötü etki bırakan her çeşit elbise, giyim, süs ve kadının yabancı birinin şehvet ve şeytani meyillerini uyandırmak amacıyla yaptığı herhangi bir hareket İslam dini açısından kötü bir davranış olarak kabul edilmiş, kınanmış, bazı kısımları haram ve bazı kısımları ise mekruh bilinmiştir ![]() ![]() Kısacası, İslam'ın insan nesli üzerindeki ahlaki ve makul kontrolü ve toplumun genel iffetine ciddi bir şekilde önem vermesi, bu derin emirlere ve zarif nüktelere göre amel etmeyi gerektirmektedir ![]() Tevbe (dönüş) Ayetin sonunda Allah'a ve İslam'a doğru genel bir dönüş ve tevbeden söz edilmiştir ![]() Bu emir, cahil insanların, sapık ve zevke düşkün erkek ve kadınların tevbe eder, takva ve iffet erkânını gözeterek doğru bir yolu tutmaya karar verdikleri takdirde İslam'ın muhabbet bağrının ve Allah'ın merhamet kapısının kendilerine açık olduğunu ifade etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * * * * * "Ey Peygamber! Eşlerine, kızlarına ve müminlerin kadınlarına dışarı çıkarken üstlerine örtü almalarını (cilbablarını kendilerine yakınlaştırmalarını) söyle; bu onların hür ve namuslu bilinmelerini ve bundan dolayı incitilmemelerini daha iyi sağlar ![]() ![]() Bu ayette cilbab, müslüman kadına tavsiye olunmuş ve kadınların iffet, vakar ve şahsiyetli tanınma ve zevk düşkünlerinin eziyetinden korunmalarını sağlayan bir vesile olarak tanımlanmıştır ![]() Müfessirlerin tümü bu ayetin, müslüman kadına hicab ve tesettürü farz kılan ayetlerden biri olduğunda ittifak içindeler ![]() ![]() [size="3"]Ali bin İbrahim'in Tefsir'inde şöyle geçer: Ayetin inme nedeni şudur ki, müslüman kadınlar akşam, yatsı ve sabah namazı için camiye gidip Peygamber'le cemaat namazı kılıyorlardı ![]() ![]() ![]() İbn-i Cevzi bu hususta Süddi'den şöyle naklediyor: [size="3"]"Fasık kimseler, gece evinden dışarı çıkan kadınları rahatsız ediyorlardı ![]() ![]() ![]() Bu ayet-i mübarekede iki konu hakkında konuşacağız: 1 - Çoğulu "celabib" olan "cilbab" kelimesinin manası, bu kelimenin sözlüklerde yer alan ve halk arasında kullanılan anlamı ![]() 2 - Kadınların iffetli tanınmasında ve fırsat peşindeki zevk düşkünlerinin tecavüzünden korunmasında örtünmenin rolü ve başka bir deyişle, hicabın felsefesi ![]() Cilbabın Anlamı: Bu kelimenin sözlük anlamını bilmemiz, ayet-i kerimenin asıl maksadını anlamamız için faydalı olacaktır ![]() Şimdi, muteber lügat ve tefsir kitaplarına müracaat ederek cilbabın anlamını araştıralım: Zemahşeri "Keşşaf" adlı tefsirinde cilbabı şöyle açıklamıştır: "Cilbab, kadının başına attığı başörtüsünden büyük ve cübbeden küçük, geniş bir elbisedir ![]() İbn-i Abbas'tan şöyle nakledilmiştir: "Cilbab, yukarıdan aşağıya bedenin tümünü kapsayan bir aba ve örtüdür ![]() Lisan-ül Arab şöyle diyor: "Cilbab, gömlek ve başörtüsünden geniş, abadan kısa bir örtüdür ve kadın onun ile baş ve göğsünü kapatır ![]() Diğer lügatçılardan da, kadının kendini örttüğü (çarşaf ve cübbe gibi) örtüye kadının cilbabı söylendiğini nakletmiştir ![]() Kurtubi'nin tefsirinde ise şu açıklama mevcuttur: "Cilbab, başörtüsünden daha büyük bir elbisedir ![]() ![]() ![]() el-Mu'cem-ül Vasit'te cilbab için şu manalar zikredilmiştir: "Entarı, tüm bedeni örten bir örtü, başörtüsü, çarşaf ve âbâ ![]() Mu'cem-u Mekaiys-il Lügat'ta şöyle geçer: "Cilbab, entariye denir ![]() Ekrab-ül Mevarid'de ise şöyle yazılmış: "Cilbab, entaridir; veya melefeden küçük genişce bir elbisedir ![]() ![]() El-Müncid'de şöyle gelmiş: "Cilbab, gömlek veya geniş bir elbisedir ![]() Larus şöyle yazıyor: "Cilbab kadınların geniş elbisesi veya çarşafı, kadınların elbiselerinin üzerine örttükleri örtüdür ![]() ![]() Mecma-ul Beyan'da da şöyle yer almıştır: "Cilbab, kadının bir iş için evden çıktığında, baş ve yüzünü örttüğü bir örtüdür ![]() Ve diğer bazı müfessirler cilbab için başörtüsü, örtü, elbise ve gömlek manalarını nakletmişlerdir ![]() Tefsir-i Tibyan'da İbn-i Abbas ve Mücahid'den şöyle nakledilmiştir: "Celabib cilbabın çoğuludur ve kadınların başörtüsü anlamındadır ![]() ![]() Hasan'dan da şöyle nakledilmiştir: "Cilbab, tüm bedeni örten ve yüze sarkan bir elbisedir ![]() Ehl-i Sünnet'in muasır alimlerinden olan Sabunî de: "Bütün müfessirler cilbabın vücudun tüm âzasını örten bir örtü olduğu görüşündedirler ![]() ![]() Başka tefsir ve lügat kitaplarında da yukarıdaki manaya benzer manalar geçmektedir ![]() Celabib'in anlamını belirlemek için bu kadar araştırmayla yetiniyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kadınların Tahrik Edici Hareketleri |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kadınların Tahrik Edici HareketleriHicabın Felsefesi Önceden de söylediğimiz gibi mezkur ayetin son bölümünde "bu iş onların tanınıp incitilmemeleri için daha uygundur ![]() ![]() a) Örtünmenin, müslüman kadının saygınlık ve şahsiyetindeki tesiri b) Örtünmenin saldırı ve eziyetlerden muhafazadaki rolü Kadın ve erkek, genel insani temeller açısından eşit olmalarına rağmen kadının, kendi türüne mahsus olan incelik ve kibarlığı açısından erkeğe kıyasla hissedilen ve inkâr edilemez bir farkı var ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu zerafet, incelik ve güzelliği kadına veren ilahî hikmet üzerine kurulu yaratılış sistemi, kadındaki iffet eğilimini daha bir güçlü kılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Elektirik kablosunun iki müsbet ve menfi kutbu çıplak bırakıldığında yangın ve ölüm icad eder ![]() ![]() ![]() ![]() İklim ve geleneklere uygun bir nevi hicabın bütün asırlarda kadın ve kızlar arasında var olup günümüzde de devam etmesi ve tarihte varlıklarını sürdürebilmiş uygarlıkların sürekli olarak kadın ve erkek arasında belirli sınırlamalar koymaları sözümüzün doğruluğunu gösteren tarihi bir delildir ![]() Kur'an-ı Kerim, kadının toplumdaki onur ve itibarını sağlayan etkene değinerek müslüman kadınları makamına uygun örtünmeye davet ediyor ![]() ![]() ![]() Kısacası Kur'an-ı Kerim pekiştiği müslüman kadınlardan tavır ve davranışlarında insanlığa iffet ve iman örneği olmalarını istemektedir ![]() * * * * * "Ey Peygamber'in hanımları, sizler herhangi bir kadın gibi değilsiniz ![]() ![]() Peygamber'in Hanımlarının Ağır Sorumluluğu Bir insanın sorumluluk haddini, onun içtimai konumu belirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Onların sevap ve azapları iki kattır ![]() Örneğin, din aliminden beklenen, halkın herhangi birinden beklenenden daha çoktur ![]() ![]() ![]() Hükmün Peygamber'in Hanımlarına Mahsus Olmayışı Bu ayette Peygamber'in (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı müfessirlerin de söylediği gibi İlahi ahkâm önce Peygamber'in ailesine iniyor, daha sonra başkalarına bildiriliyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Kadının Yabancı Bir Erkek İle Konuşması Ayette geçen "yumuşak ve çekici konuşmayın" hükmünün gereğince Peygamber'in hanımları ve müslüman kadınların yabancı erkeklerle yumuşak ve çekici bir tarzda konuşmaları yasaklanmıştır ![]() ![]() Ama ciddi konuşmak, yabancı erkeğin kalbinde ona karşı bir isteğin oluşmasını önler ![]() ![]() Tokalaşmak ve Şakalaşmak Peygamber'in, şöyle buyurduğu nakledilmiştir: [size="3"]"Yabancı bir kadınla tokalaşan kimse kıyamet günü zincirle bağlanmış bir halde gelir ve ateşe atılır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|