![]() |
Evet Dedirtme Sanatı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Evet Dedirtme SanatıEvet Dedirtme Sanatı Yazar : Roger FISHER- William URY Yayınevi : İlgi Yayıncılık Baskı : İstanbul / 1989 / 169 shf ![]() ÖNSÖZ Hoşunuza gitsin veya gitmesin sizde bir tartışmacısınız ![]() ![]() Tartışma, başkalarından istediklerinizi elde etmenin temel yoludur ![]() ![]() İnsanlar tartışırken iki yol kullanırlar; yumuşak ve sert davranmak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tartışmanın üçüncü bir yolu da ne yumuşak ne sert fakat hem yumuşak hem de sert tartışmadır ![]() ![]() Elinizdeki kitap, işte bu ilke tartışması yöntemi hakkındadır ![]() 1 ![]() Herhangi bir tartışma yöntemi, üç kritere göre değerlendirilebilir: Anlaşma olabilecekse bu akılcı bir anlaşma olmalıdır ![]() ![]() ![]() Durum üzerinde çekişmek akılcı olmayan anlaşmalar üretir ![]() Tartışmacılar, durumları üzerinde çekişirken kendilerini bu durumlara bağlama eğilimi gösterirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Durumlar üzerinde çekişmek verimsizdir ![]() Durum üzerinde tartışmak, uzlaşmanın gecikmesine veya sonuçsuz kalmasına sebebiyet verebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Taraflar ikiden fazlaysa durum çekişmesi daha da zorlaşır ![]() Bir toplantıda ne kadar çok insan bulunursa, durum tartışmasına gömülme eğilimi o kadar artar ![]() ![]() Nazik olmak çözüm yolu değildir ![]() Sert tartışmayı tasvip etmeyenler daha nazik bir tartışma yolu izleyerek olabilecek zararları önlemeyi umarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sert ve yumuşak tartışmalar arasında bir seçim yapmak hoşunuza gitmiyorsa sadece amaca yönelik bir tartışma yapabilirsiniz ![]() ![]() Yumuşak durum tartışması mı yoksa sert olanı mı kullanmalı, sorusuna verilecek yanıt,"Hiçbiri"dir ![]() ![]() ![]() Bu dört nokta, hemen her koşulda kullanılabilecek dürüst bir tartışma yöntemini özetlemektedir ![]() İnsanlar: İnsanları problemden uzak tutun ![]() Çıkarlar: Fikirlerinizi durumlar üzerinde değil, çıkarlar üzerinde toplayın Seçimler: Bir karara varmadan önce ortak çıkarlar için seçenekler üretin ![]() Kriterler: Sonucun objektif kriterlere dayandırılmasında ısrar edin ![]() Birinci nokta, insanların bilgisayar olmadıkları gerçeğini anlatır ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci nokta, durumlar üzerinde tartışmak, gerçekte ne istediğinizi gölgeler ![]() ![]() O halde, fikrinizi durumlar üzerinde değil çıkarlar üzerinde toplayın ![]() Üçüncü nokta, baskı altındayken sorunun çözümlenmesindeki güçlüğü yansıtmaktadır ![]() ![]() ![]() Dördüncü nokta, piyasa değerleri, uzmanların taktirleri, yasaların gerekleri, sonucu belirleyici objektif kriterlerdir ![]() ![]() ![]() Tartışmayı planlamaya başladığınız andan bir anlaşmaya varıldığı veya işi koparmaya karar verdiğiniz ana kadar geçen zaman üç devreye ayrılabilir: Analiz, planlama, tartışma ![]() Analiz devresinde sadece durumu teşhise çalışırsınız; bilgi toplarsınız, organize edersiniz ve düşünürsünüz ![]() Planlama devresinde aynı dört öğeyle ikinci kez ilgilenecek yeni fikirler geliştirir, ne yapacağınıza karar verirsiniz ![]() Tartışma devresinde yine aynı yöntem kullanılarak objektif standartlara dayalı bir anlaşma yolunu araştırırsınız ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Evet Dedirtme Sanatı |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Evet Dedirtme Sanatı2 ![]() Tartışmanın en basit şeklinden, en karmaşık uluslararası boyutlarına kadar kolayca unutulan temel gerçeği sizin, karşı tarafın temsilcileriyle değil insanlarla tartışmakta olmanızdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her tartışmacının iki ilgisi vardır:madde üzerine ve çıkarlar üzerine ![]() Örneğin bir satıcı, bir yandan satışından kar etmeyi düşünürken diğer yandan da devamlı bir müşteri kazanmak ister ![]() İlişki, problemle bozulma eğilimi gösterir ![]() ![]() ![]() Durum üzerine pazarlık, madde ile ilişkinin çatışmasına yol açar ve bir tartışmacının hem madde hem de iyi ilişkiler bakımından birini diğeri ile değiştirmek suretiyle etkiler ![]() Tartışma esnasında karşınızdaki insanların problemini işlemek ve iyi bir iş ilişkisini korumak amaçları çelişkiye düşürmez ![]() ![]() Duygusal problemlerle uğraşırken duygusal teknikler kullanın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sezgi Karşı tarafın düşündüklerini anlamak, sizin probleminizi hemen çözmeye yetmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kendinizi onların yerine koyun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Korkularınızla onların amaçlarını kolaylaştırmayın ![]() ![]() Kendi probleminiz için onları suçlamayın ![]() ![]() Görüşlerinizi karşılaştırın ![]() ![]() Diğerlerinin düşüncelerine aykırı davranabilmek için fırsat kollayın ![]() ![]() ![]() Önerilerinizi değerlerine uygun olarak yapın ![]() ![]() Heyecan Sert bir tartışmada, bir tarafın heyecanı diğer tarafa da geçer ![]() ![]() ![]() Önce kendinizin ve karşınızdakilerin heyecanını tanıyın ve anlayın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Heyecanları gizlemeyin ve onları haklı görün ![]() ![]() Karşı tarafın rahatlamasına fırsat verin ![]() ![]() ![]() Heyecanlı patlamalara tepki göstermeyin ![]() Sembolik hareketler kullanın ![]() ![]() İletişim İletişim olmadan tartışma olmaz ![]() ![]() İletişimde üç büyük problem vardır ![]() ![]() ![]() Siz, doğrudan doğruya ve açıkça kendileriyle konuşurken, onlar sizi duymayabilirler ![]() ![]() İletişimin üçüncü problemi anlaşmazlıktır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Evet Dedirtme Sanatı |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Evet Dedirtme Sanatıİletişimin bu üç problemi için ne yapılabilir Dikkatle dinleyin ve söylenenleri kabul edin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anlaşılacak şekilde konuşun ![]() ![]() ![]() ![]() Karşı taraf hakkında değil kendi hakkınızda konuşun ![]() ![]() Bir amaçla konuşun ![]() ![]() ![]() Olmadan önlemek en iyisidir ![]() İnsan problemi, problem doğmadan önce ele alınmalıdır ![]() Karşı tarafla işe yarayacak ilişki kurun ![]() ![]() İnsanları değil problemleri göğüsleyin ![]() Tarafların kendilerini düşünmeleri için daha etkin bir yol, birbirlerini, avantajlı olabilecek uygun anlaşma yollarını, yan yana ve ısrarla araştıran ortaklar gibi düşünmeleridir ![]() ![]() 3 ![]() ÇIKARLAR ÜZERİNDE DURUN Bir kütüphanede tartışan iki kişiyi düşünün ![]() kalmasını istiyor ![]() ![]() ![]() Kütüphaneci odaya giriyor ![]() ![]() ![]() ![]() Akılcı bir çözüm için durumları değil çıkarları bağdaştırın ![]() Bu hikaye pek çok tartışma için tipik bir örnektir ![]() ![]() Çıkarlar problemi tanımlar ![]() ![]() Zıt durumların arkasında paylaşılabilen ve uyulabilen çıkarlar bulunduğu gibi çelişenler de bulunur ![]() Çıkarları nasıl teşhis edersiniz Karşı tarafın çıkarlarını saptamak en azından kendilerinizinkileri anlamak kadar önemlidir ![]() "Niye " diye sorun ![]() ![]() ![]() Çıkarların meydana çıkarılmasının bir diğer yolu da "Neden olmasın " diye sormaktır ![]() ![]() ![]() En güçlü çıkarlar temel beşeri ihtiyaçlardır ![]() Güvence Ekonomik varlık Ait olma duygusu Saygı Kendi yaşamını kontrol Bir liste yapın ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Evet Dedirtme Sanatı |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Evet Dedirtme SanatıÇıkarlar hakkında konuşmak Tartışmaktan amaç çıkarlarınızı korumaktır ![]() ![]() Çıkarlarınızı canlı tutun ![]() ![]() Onların çıkarlarını problemin bir parçası olarak görün ![]() ![]() Dikkatle dinlenmek istiyorsanız problemi cevaptan önce okuyun ![]() Geriye değil ileriye bakın ![]() ![]() Kararlı fakat esnek olun ![]() ![]() Problemler üzerinde sert insanlar üzerinde yumuşak olun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Onların çıkarlarını dikkate almaz ve önerilerine açık olmazsanız, diğer tarafın sizi dinlemesini ve önerdiğiniz seçimler üzerinde tartışmasını bekleyemezsiniz ![]() ![]() 4 ![]() Çoğu kez anlaşmacılar bir anlaşmaya varabilecekken onu kaybederler, yahut vardıkları anlaşma iki taraf içinde daha iyi olabilecekken bu gerçekleşmez ![]() ![]() TEŞHİS Birçok tartışmada seçeneklerin kullanılmasına dört büyük engel vardır: (1) Erken yargı, (2) tek çözümün peşinde koşmak, (3)belirli bir ödülü kabullenmek, (4) " bu problemi çözmek onların problemi " diye düşünmek ![]() ![]() Problemler karşısında bir şey söylemeden önce iki kez düşünmek gerekir ![]() ![]() ![]() TAVSİYELER Üretken seçenekler bulmak için: (1) Seçenek üretme işini onların yargılarından ayırın, (2) tek çözümün peşinde koşmak yerine masa üzerindeki seçenekleri çoğaltın, (3) ortak çıkarlar araştırın, ve (4) onların karar vermesini kolaylaştıracak yollar bulun ![]() Seçenek üretmek için beyin fırtınası * oturumu yapılmalıdır ![]() Görüşmeden önce: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() Görüşme sırasında: 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Görüşmeden sonra: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Beyin fırtınasını zor olsa da karşı tarafla yapmakta fayda vardır ![]() Seçeneklerinizi genişletin Katılanların en iyi niyetlileri bile, görüşmelerde kendilerinin en iyi tek çözümü aradıkları kanısına göre hareket ederler ![]() ![]() ![]() Özelden genele giderek seçenekleri çoğaltın ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Evet Dedirtme Sanatı |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Evet Dedirtme SanatıSeçenek oluşturmada dört temel adım vardır: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() Çok sayıda seçenek üretmenin bir yolu da olaya çeşitli uzmanların gözleriyle bakmaktır ![]() Düşündüğünüz anlaşma modeli gerçekleşmediği takdirde değişik ağırlıklı anlaşma modelleri oluşturun veya öne sürülmüş bir anlaşmanın kapsamını değiştirin ![]() Ortak kazancı araştırın Ortak çıkarları tanımlayın ![]() ![]() ![]() Çıkarları birleştirmenin bir yolu karşınızdakine tercihlerini sormaktır ![]() ![]() ![]() Karşınızdakilerin karar vermesini kolaylaştırın Sizin için bir tartışmada başarı, karşı tarafın sizin hoşunuza gidecek bir karar almasıdır ![]() Kimi etkilemek istiyorsanız kendinizi onun yerine koyun ![]() ![]() 5 ![]() Farklılıkları arzuya göre uzlaştırmanın ciddi bedeli vardır ![]() ![]() ![]() Objektif kriter kullanma korkusu Bir tartışmada dikkatinizi tarafların hamlelerine değil problemin değerleri üzerinde toplayın ![]() ![]() İlkeler üzerinde tartışmak akılcı anlaşmalar sağlar ![]() ![]() Objektif kriterlerin geliştirilmesi İlkeler üzerindeki bir tartışmanın sürdürülmesinde iki soru akla gelir: Objektif kriterler nasıl geliştirilir ve tartışma sonunda nasıl kullanılır ![]() Hangi tartışma yöntemi kullanırsanız kullanın, önceden hazırlanmakla iyi edersiniz ![]() ![]() Adil standartlar kullanın ![]() ![]() Adil işlemler kullanın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Objektif kriterlerle tartışma Objektif kriterlerle tartışmada hatırlanacak üç temel nokta vardır: 1 ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Sözün kısası, dikkatinizi objektif kriterler üzerinde toplayın ama esnek olun ![]() |
![]() |
![]() |
|