![]() |
Toplam Kalitede Liderlik Adimlari Ve Liderlik Biçimleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Toplam Kalitede Liderlik Adimlari Ve Liderlik Biçimleri1 ![]() Toplam Kalite Yönetimi (TKY), işletmelerin yoğun rekabet ortamında hayatta kalabilmesi ve pazar paylarını artırabilmesi için rekabet güçlerini, mal ve hizmetleri sürekli iyileştirerek (3) müşteri memnuniyetini sağlamayı hedeflemiş olan çağdaş bir yönetim anlayışıdır ![]() ![]() ![]() Bu anlayışın unsurları, müşteri odaklılık, süreç geliştirme, yetkilendirme, liderlik, örgütsel etkinlik ve enformasyon teknolojisi olarak özetlenebilir (4) ![]() ![]() ![]() 2 ![]() TKY felsefesinin işletmelerde benimsenmesi ve uygulanmasında vurgu, işgörenlerde olmasına rağmen bu yönetim felsefesinin işletmede başarıyla uygulanmasında orta ve üst kademenin rolü oldukça önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() Liderin TKY Anlayışını Kabul Etmesi: Klasik düşüncede üst düzey yöneticilerin ilgileri, büyüme, kar, yeni ürün geliştirme, pazar payı ve düşük maliyet gibi konularda yoğunlaşmaktadır ![]() ![]() ![]() Yönetimin başarısı, kalite, bilgi ve becerisini yayma, kaliteyi artırıcı her çalışmanın iyiye götüreceği duygusunu aşılamasına ve TKY anlayışını kabul eden bir yönetimin kişisel bir liderlik göstermesine bağlıdır (9) ![]() TKY, yönetim tarafından talep edildiğinde işgörenler üst düzey yönetimin ve liderlerin bu felsefeye inanmalarını ve uygulamalarını beklerler ![]() ![]() TKY’nin Uygulama Kararını Vermek: TKY uygulama kararı veren liderler öncelikle bu yönetim felsefesini anlamaları ve uygulamaları gerekir (1) ![]() ![]() ![]() ![]() TKY’ni uygulama kararı veren liderin işletmede uygulanabilirliğini test etmek amacıyla pilot bir uygulama yapması uygun bir çalışma olacaktır ![]() ![]() TKY İçin Amaç Belirlemek: Hedefleri olmadan bir işletmenin kaliteli ve verimli olamayacağı gibi nereye gideceği veya nereye varacağını da bilmeleri mümkün değildir ![]() ![]() TKY Vizyonu Oluşturmak: Vizyon, kuruluşun gelecekte ne olmak istediğini belirleyen bildiridir (12) ![]() ![]() ![]() Lider TKY’ni uygulama kararı verip, amacı belirledikten sonra işletmenin hali hazırdaki durumunu belirleyip gelecekte nerede olmasını istiyorsa ona göre vizyon belirlemelidir ![]() ![]() ![]() ![]() TKY Politikasını Belirlemek: TKY uygulaması, herkesin hakkında bilgi sahibi olduğu ve amaçlara ulaşmak için çalıştığı iyi düzenlenmiş bir işletme politikası oluşturmayı içerir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Etkin politika yönetimi, araştırmayı, bu araştırma sonuçlarını her seviyedeki çalışan arasında tartışmayı ve sonunda da gerçekçi hedeflere ulaşmak için ortak bir görüş oluşturmayı kapsar (15) ![]() Sonuç olarak bir politika şu ihtiyaçlara cevap vermelidir (17): Beklenen gerçek durumlar ve hedefler hakkında tam analiz üzerine kurulmalıdır ![]() Basit ve net bir dil ile sunulmalıdır ![]() Önceliği ürün ya da hizmet kalitesine vermeli, tüm işletmenin yapısını ve kültürünü geliştirmeyi hedeflemelidir ![]() Somut amaçlar belirlemeli ve hedefi açıkça tanımlamalıdır ![]() Uygulanacak metodolojileri tanımlamalıdır ![]() Öncelikli problemleri ve konuları belirtmelidir ![]() Hiyerarşik kademenin alt basamaklarına inildikçe daha somut ve özel olmalıdır ![]() Belirli zaman limitlerini ve amaçları içermelidir ![]() Belirli amaca ulaşılması sürecinde, gerekli olan yeni bilgilerin işletme içinde yayılması ve sonuçların kontrol edilmesi için ihtiyaç duyulan metotların belirtilmesi gerekmektedir ![]() Sürekli gelişim, müşteri tatmini gibi kalite güvencesi esaslarını kapsamalıdır ![]() Politikaları belirleyen lider, bunları çalışanlara, haber bültenleri, poster, pano, video, medya araçları, afişler, ses yayın araçları, toplantı ve diğer kişiye özgü iletişim araçlarını kullanarak iletmelidir ![]() ![]() TKY İçin Slogan Belirlemek: Liderler kendi liderlik özelliklerini kullanmaktan başka her kademedeki çalışanı harekete geçirecek ve müşteriyi ürünü ya da hizmeti satın almasını teşvik edecek uzun dönemli hedeflere uygun bir slogan belirlemelidirler ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Yukarıda ifade etmiş olduğumuz adımlarla TKY sürecini oluşturan lider, bu süreci devam ettirebilmek için aşağıda sayacağımız altı kritik prensibi uygulayarak bu kültürel değişimin elemanlarını bir bütün halinde toplama sorumluluğunu yerine getirmelidir (5) ![]() Liderler Stratejik Yaşamak Zorundadırlar Strateji, liderin önceden belirlenen misyon, amaç ve hedeflere nasıl ulaşacağının planlanmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Stratejik planlama aşağıda verilen soruları incelemektedir (7): Misyonumuz nedir? Hangi çevre içinde rekabet ediyoruz? Nasıl bir rekabet stratejisi geliştirebiliriz? Stratejik planı doğru bir şekilde uyguladığımızdan nasıl emin olabiliriz? İşletmenin varlığının devamı olan stratejik planlama herkes tarafından benimsenmeli, uygulanmalı, sadece kağıt üzerinde kalan bir doküman olmamalıdır ![]() ![]() ![]() Liderler Kalite Vizyonu İle İletişim Kurmalıdırlar Başarılı liderler, işletmenin her departmanında müşteri odaklı kalite vizyonunu devamlı iletmenin kendilerinin öncelikli görevi olduğuna inanırlar ![]() ![]() Liderler İnsan Faktörüne İnanmalı, Onlara Yatırım Yapmalıdırlar İşletmenin teknoloji ve kalite yönetim sistemi ne kadar mükemmel olursa olsun, üretilen ürün ya da sunulan hizmet kalitesinin, sistemin en temel unsuru olan işgörenin bilgi, beceri düzeyi ile isteğine bağlı olduğu söylenebilir ![]() ![]() Liderler aynı zamanda lider olacak kişileri liderlik için temel teşkil edecek motivasyon, takım kurma, problem çözme, performans geliştirme, koçluk ve çalışanlara lider olma için yardım etme gibi konularda eğitmelidirler ![]() ![]() Liderler İçin Müşteriler Her Zaman Önce Gelmelidir Liderler Takım Çalışması Yapmalı ve Onları Yetkilendirmelidirler Karşılıklı güvene bağlı kurulan takım çalışmaları müşteri odaklı stratejiyi geliştirmesi açısından önemlidir ![]() ![]() ![]() Takımlar en etkili şekilde kurularak sonuçta projenin başarısının oluşmasını sağlamalıdır ![]() ![]() ![]() Liderler Devamlı İleriye Koşmalıdırlar Müşteri odaklı kalite liderleri, inatçı ve sabırlı olmalıdırlar ![]() ![]() ![]() 4 ![]() TKY sonu olmayan bir kalite yolculuğu olarak ifade edilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TKY’nin icra edilme süreci aşağıdaki gibidir ![]() Tablo 2: TKY İcra Edilme Süreci (14) SAHİPLENME YÜKLENME Belli Başlı Noktalar Delegasyon tipi Liderlik Çalışma gücünü dene Takım geliştirmeyi teşvik et Başarıyı ödüllendir KARIŞTIRMA Belli Başlı Noktalar Katılımcı Liderlik Yüklenmeyi izah et Amaçları geliştir Değişimi teşvik et Takımları geliştir Problemi çöz Tavsiyeleri gerçekleştir FARKINDA OLMA Belli Başlı Noktalar Koç Tipi Liderlik Destek yapısı geliştir Misyon geliştir Kazanç ihtiyaçlarını belirle Süreç kabiliyetinin tesbiti Eğitimi geliştir Vizyonu bildir Belli Başlı Noktalar Emir Verici Liderlik Vizyon oluşturma Süreç denetimi Süreç ihtiyaçlarını belirle Malzeme ihtiyaçlarını belirle Eğitim İhtiyaç duyulan şeylerin belirtilmesi Bu dört aşamada ortaya çıkan liderlik modellerini kısaca şöyle açıklayabiliriz (14): 4 ![]() Yeni bir modelin ya da felsefenin gelişiminde, yeni bir sürecin yayılmasında veya bir işgörene yeni bir şeyi kabul ettirmek, tavsiyede bulunmak için lider baştan emir verici bir davranışta bulunmak zorunda kalabilir ![]() ![]() ![]() Emir verici liderlik biçiminde, güç liderde toplanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Emir verici liderliğin bir takım faydaları vardır ![]() ![]() ![]() Başlangıç eğitimi tamamlandıktan sonra koç tipi liderlik aşamasına geçilecektir ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Koçluk sistemindeki liderler her ne kadar kişisel destek sağlasalar da güç yine liderlerde olup lider kılavuzluk, bilgiye yön verme ve tavsiyeler sağlayacaktır ![]() Karar verme konusunda emir verici liderliğe benziyor olsa da, astların tavsiye ve fikirlerini kullanması açısından farklılık arz eder ![]() ![]() Koçluk sisteminde işi kontrol yerine elemanlarının yetiştirilmesi ve geliştirilmesi vardır ![]() ![]() Koçluk biçimi bireylerin sürekli gelişmesini ve öğrenmeyi sağlayan bir eğitim metodu olarak da kullanılabilir (8) ![]() Koçluk sürecinin evrelerini şu şekilde sıralamamız mümkündür (20): Yönlendirme faaliyetinin uygulanacağı koşulların seçilmesi Kaynakların belirlenmesi Koçluk için uygun ikliminin oluşturulması Öğrenme sürecinde yönetici ile astı arasındaki yardımlaşmanın geliştirilmesi Yönetici ve astın uygulama planı hususunda görüş birliğine varması Amaçların belirlenmesi Gelişmenin izlenmesi Asta gerekli yardımın yapılması Yöneticinin astının öğrenme sürecini izlemesi Kazanılan yeni bilgi ve becerilerin teyidi Koçlar, iletişime önem vermeli ve gözlemlediği kişileri dinlemesini bilmelidirler ![]() ![]() ![]() ![]() Koçluğun etkinliğini belirleyen hususları şu şekilde ifade etmemiz mümkündür (20) ![]() Yönetici ile ast arasındaki ilişkinin niteliği Astın öğrenme isteği Öğrenme ve sorun çözümlemeyi güçleştiren bireysel engeller Yöneticinin koçluk sürecindeki sorumlulukları Koçluk, katılım ve emir verici biçimlerin arasında bulunmakta olup hiçbirinin tam tatminini sağlamamaktadır ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Katılımcı tip liderlikte, düşük bir yönlendirme, yüksek bir destek vardır ![]() ![]() Katılımcı biçim, doğru kararlar vermek için bilgi, yetenek ve arzuya sahip kişilerin bulunduğu ve bu nitelikli insanları etkileyebilecek özelliğe sahip bir lider olduğu ortamlarda başarılı olur ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Yetki devri, üst kademede bulunan bir yöneticinin yetkilerinden bazılarını kendi adına kullanmaları için astlarına vermesidir (19) ![]() ![]() Yetki verici liderlik modelinde, düşük yönlendirme, düşük destek biçimiyle takım üyelerinin projeye girişebilmeleri için kendilerine minimum rehberlik yapılması lazımdır ![]() ![]() ![]() ![]() Yetki verme biçimi, uzun dönemli sonuçlar sağlayan yüksek performanslı bir liderlik biçimidir ![]() ![]() ![]() ![]() Yetki verme, gücü ve otoriteyi, yetkiye diğer grup üyelerine emanet eden ve böylelikle grup üyelerinin liderin vekiliymiş gibi davranmalarını sağlar ![]() ![]() Disipline ait davranışlar gibi, lidere ait bir takım sorumlulukların yetki devri ile devredilmesi iyi sonuçlar vermeyebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Yetki devri kararı, delege etme sürecindeki en önemli kısımdır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|