| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| divan, düzyazıyüzyıllara, edebiyatı, edebiyatında, göre | 
|  | Divan Edebiyatında Düzyazı-Yüzyıllara Göre Divan Edebiyatı |  | 
|  07-01-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Divan Edebiyatında Düzyazı-Yüzyıllara Göre Divan EdebiyatıDivan Edebiyatında Düzyazı-Yüzyıllara Göre Divan Edebiyatı Divan edebiyatında düzyazı (nesir) şiir kadar yer tutmaz  Bununla birlikte tezkire, tarih, seyahatname, siyasetname (siyasal konuları içeren kitap), münşeat, sefaretname (elçilerin yazdığı kitap) gibi düzyazıyla yazılmış çok çeşitli türler vardı  Düzyazıda da tıpkı şiirde olduğu gibi, anlatılanlardan çok anlatma biçimine özen gösterilmiş, ses ve söz oyunlarına sık sık başvurulmuştur  Bu nedenle Divan edebiyatında düzyazıya "kurma, yapma, düzenleme" anlamına gelen inşa adı verilmiştir  Resmi ve özel mektuplardan, çeşitli yazılardan oluşan yapıtlara münşeat denir  Tezkireler ise şair, yazar ve hattatların yaşamöykülerini içeren yapıtlardır  Bu yapıtlarda bilgi vermenin yanı sıra, tezkire yazarı düzyazıdaki üstünlüğünü  göstermek için çeşitli söz sanatlarına başvurur  Söz sanatlarına önem veren  tarih kitapları da Divan edebiyatı ürünleri arasındadır  Tarih yazımında, olayların nedenlerini ve sonuçlarını irdelemekten çok, olduğu gibi anlatılması yeğlenmiştir  Yüzyıllara Göre Divan Edebiyatı Eldeki yazılı kaynaklara göre, Divan edebiyatının Anadolu'daki ilk ürünlerinin ortaya çıkışı 13  yüzyıl başlarındadır  Anadolu'da bu edebiyatın ilk ürünleri olan Mevlana Celaleddin Rumi'nin yapıtları tümüyle Farsça yazılmıştı  Buna karşın bu yapıtlar Divan edebiyatını derinden etkileyen yapıtlardır (bak  Mevlana)  Divan edebiyatının bu yüzyıldaki bir büyük şairi de Hoca Dehhani'dir  13  yüzyılda Horasan'dan gelip Konya'ya yerleşen Dehhani, İran edebiyatında özellikle Firdevsi'ye öykünen şiirler yazmıştır (bak  FİRDEVSİ)  Şiirlerinde dili yalın ve benzetmeleri  basittir  14  yüzyılda Divan edebiyatı büyük ilerleme gösterdi  Her biri birer kültür merkezi olan Konya, Niğde, Kastamonu, Sinop, Sivas, Kırşehir, İznik, Bursa gibi kentlerde şairler, yazarlar birçok yapıt yazdılar  Bunların çoğu kahramanlık hikâyeleri, öğretici, eğitici ve dinsel yapıtlardı  15  yüzyılda İran edebiyatındaki konular da Türk edebiyatına girmeye başladı  Mesud bin Ahmed ile yeğeni İzzeddin'in 1350'de yazdıkları Süheyl ü Nevbahar, Şeyhoğlu Mustafa'nın 1387'de yazdığı Hurşidnâme, Süleyman Çelebi'nin  (13511422) Vesiletü'nNecât başlığını taşımakla birlikte "Mevlid" adıyla  bilinen ünlü yapıtı, İran edebiyatının etkisiyle yazılmıştır (bak  İRAN  EDEBİYATI)  16  yüzyıl, Divan edebiyatının özellikle şiir alanında en parlak dönemi oldu; büyük şairler yetişti  Bâkî'nin ünü Osmanlı ülkesinde yaygınlaştı  (bak   BÂKİ)  Anadolu toprakları dışında da Fuzuli gibi bir şairin varlığı ile Divan şiiri, etkisinde kaldığı İran şiiri ile boy ölçüşebilecek duruma geldi (bak  Fuzulî)  17  yüzyılda da Divan edebiyatında sanatsal üstünlük, İran edebiyatından geri değildir  Divan şairleri, şiirlerinde "fahriye" denen ve kendilerini övdükleri bölümlerde şiir ustalığının doruğuna çıkarlardı  Bu yüzyılda Nabi (bak  Nabİ) ve Türk edebiyatının en güçlü  yergi şairi Nefi yaşadı (bak  NEFÎ)  18  yüzyılda Divan edebiyatı en özgün şairlerinden olan Nedim'i ve Şeyh Galib'i (175899), yetiştirdikten sonra bir duraklama dönemine girdi  Daha sonraki şairler özellikle Nedim ve Nabi'nin etkisinde kalmışlar, yeni ve özgün yapıtlar ortaya koyamamışlardır  19  yüzyılda, Divan edebiyatına dili ve sanatsal özellikleri açısından ilk eleştiriyi getiren Namık Kemal'den sonra, bu edebiyat önemini yitirdi  Tanzimat'la birlikte gelişen batı etkisinde Türk edebiyatında yeni biçimler, konular denenmeye başlandı  Dilde yenileşme, Türkçe'yi öbür dillerden arındırma çabalan ile ulusal bir edebiyat akımı güç kazanmaya başladı  (Ayrıca bak  NAMIK KEMAL; NEDİM; TANZİMAT EDEBİYATI  ) 
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |