Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Biyografiler

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
adamı, bilim, descartes, düşünür, fransız, rene

Descartes Rene (1596-1650)-Fransız Düşünür Ve Bilim Adamı

Eski 07-01-2009   #1
Şengül Şirin
Varsayılan

Descartes Rene (1596-1650)-Fransız Düşünür Ve Bilim Adamı



Descartes Rene (1596-1650)-Fransız Düşünür Ve Bilim Adamı




Çağdaş felsefenin öncüsü olarak bilinen Fransız düşünür ve bilim adamı Rene Descartes taşralı bir devlet görevlisinin üçüncü çocuğu olarak Touraine bölgesinin La Haye kentinde dünyaya geldi
Daha bir yaşındayken annesini yitiren Descartes, sekiz yaşına kadar özel öğretmenlerce yetiştirildi 1604'te Cizvitler'in yönetimindeki La Fleche okuluna girdi 10 yıl öğrenim gördüğü bu okulda Yunan ve Roma klasiklerinin yanı sıra, Fransızca, müzik, tiyatro, binicilik ve eskrim gibi çok çeşitli konulara eğilme fırsatı buldu Ortaçağın dinsel öğretiye dayalı felsefesi ile tanıştı

En çok da matematiğe ilgi duydu Descartes öğrendikçe cahilliğinin bilincine varıyor, doğruyu yanlıştan ayırmaya çabalıyordu Daha sonra Poitiers'de hukuk öğrenimi gören Descartes tüm Avrupa'yı kapsayan bir geziye çıktı
Bu gezi sırasında dönemin en önemli bilginlerinden bazılarıyla tanıştı

1629'a gelinceye kadar bilimsel sorunların çözümüne ilişkin önemli yöntemler keşfetti 1619'da gördüğü bir düşten sonra bütün bilimlerin birbiriyle "sanki bir zincirle" bağlı olduğunun; fizik biliminin geometri diliyle ifade edebileceğinin farkına vardı Descartes' in bilime yaklaşımı kuşkulanarak, yani düşünerek her şeyi sorgulamak, her şeyin kökenine inerek yeni baştan ele almaktı denebilir Cogito ergo sum (Düşünüyorum, öyleyse varım) önermesiyle dile getirdiği, "Düşünmek var olmaktır" gerçeğiydi Bilimsel yöntemini, 1628'de yazdığı ve ancak 1701'de yayımlanan Aklın İdaresi Hakkında Kurallar (Regulae ad directionem ingenii) açıkladı

Descartes'ın düşünceleri çağdaş bilimsel araştırmanın, akılcılık felsefesinin ve analitik geometrinin başlangıcını oluşturdu En ünlü yapıtı Aklını iyi Kullanmak ve Bilimlerde Doğruyu Bulmak için Metot Üzerine Konuşmamda (Discours de la methode pour bien conduire sa raison et chercher la verite dans les sciences; 1637) bilgi edinmenin doğru yolu için kuralları ayrıntılarıyla açıkladı

Ne var ki, Descartes'in düşünceleri kendi çağında, özellikle bilim üstüne tartışılmaz inanışları olan Katolik Kilisesi'nce devrimci ve tehlikeli görüldü İtalyan astronomi bilgini Galileo gibi, Katolik Kilisesi'nin inanışlarını sorgulayan bir kimse bu inanışlara karşı gelmiş sayılıyordu Bu nedenle Descartes 162849 yılları arasında Katolik inancın daha az etkili olduğu Hollanda'da yaşamayı yeğledi


Descartes'ın ünü İngiltere, Almanya ve İsveç'e yayıldı 1649'da İsveç Kraliçesi Kristina, kendisine felsefe öğretmesi için Descartes'ı İsveç'e çağırdı Yaşamı boyunca sağlıklı olmayan Descartes, oldukça sert geçen İsveç kışına dayanamayarak soğuk algınlığından öldü




__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla

Cevap : Descartes Rene (1596-1650)-Fransız Düşünür Ve Bilim Adamı

Eski 08-16-2012   #2
Şengül Şirin
Varsayılan

Cevap : Descartes Rene (1596-1650)-Fransız Düşünür Ve Bilim Adamı






Descartes Rene,Latince,RENATIUS CARTESIUS ( d31 Mart 1596- La Haye,Touraine,Fransa -ö1 Şubat 1650,Stockholm,İsviçre)Çağdaş felsefenin babası sayılan Fransız matematikçi,bilim adamı ve filozofSkolastik felsefenin temel felsefi varsayımlarına son vermiş ve günümüze değin sürekli yeniden ele alınan bazı temel felsefe sorunlarını ortaya atmıştırDescartes analitik geometrinin de kurucusu sayılır

YAŞAMI;

Fransa"nın Touraine bölgesinde La Haye ( bugün La Haye-Descartes)kentinde,mesleğinden dolayı soylu sayılan hukukçu bir babanın dördüncü çocuğuyduAnnesi,Rene"nin doğumundan bir yıl sonra öldüKüçük Rene,Rennes"de meclis üyesi olan babasını da çok az görebildiDoğuştan narin yapılı olduğu için,özel bir bakıcının gözetiminde büyüdüBu koşullarda yalnızlığa alışık,içe dönük ve aşırı duyarlı bir çocukluk geçirdiği düşünülür

Olağanüstü zihinsel yeteneği çok küçük yaşta ortaya çıkan Rene,sezik yaşına değin özel öğretmenlerce yetiştirildiBabası Joachim Descartes,kendi mesleğini sürdürmesini istedeği oğlunu 1604"te o yıl yeni açılan ve bir Cizvit kuruluşu olan La Fleche Kraliyet Yüksekokuluna gönderdiBu okul,sonraki yıllarda Avrupa"nın en iyi eğitim kurumlarından biri durumuna gelecektiDescartes burada geçirdiği 10 yıl boyunca ,özellikle üstün bir bilgin olan Peder Charlet"in gözetiminde Yunan ve Roma klasikleri ,Fransızca ,müzik,tiyatro,binicilik ve eskrim dersleri aldıFelsefe alanında daha çok Aristoteles"e dayalı Skolastik felsefenin sınırları içinde o dönemde edinilebilecek en iyi eğitimi gördüDescartes,sonraki yıllarda bu eğitimi hem çok övmüş,hem de bu eğitimin sonuçlarının zihnini bulandırdığını belirterek La Fleche"te yüklendiği bilgi ağırlığını omuzlarından atmaya çalıştığını söylemiştirSonradan geliştireceği yöntemli şüphenin,bu yükten kurtulma çabasından kaynaklandığı düşünülür

Descartes,La Fleche"i bitirdikten iki yıl sonra 1616"da Poitiers Üniversitesinden hukuk diploması aldıAma babasının isteğinin tersine,aile geleneğinden koparak yazarlığı ve felsefeyi seçtiGenç yaşta verdiği bu kararın amacı,"dünya kitabını incelemek " ve "kendi benliğini araştırmak"tıGördüğü eğitim sonucunda kendisini "bilge değil,cahil bir kişi" sayıyor ,dolayısıyla "doğruyu yanlıştan ayırma" tutkusuna kulak veriyordu

1618"de Felemenk"e giderek İspanya ile savaşan Orange prensinin ordusuna gönüllü subay olarak katıldıBunu,Otuz Yıl Savaşları (1618-48) boyunca başka birçok orduda üstlendiği askeri görevler izlediAma genç düşünür hiçbir çarpışmaya fiilen katılmadıkamp yaşamı onun için gerçekte bir derin düşünme ortamıydıÖzellikle küçük yaştan beri yetenekli olduğu matematik ,savaş yıllarındaki en önemli uğraşı durumuna geldiBavyera ordusunun Ulm yakınlarındaki karargahındayken 10 Kasım 1619 gecesi gördüğü bir düşün de etkisiyle "yepyeni ve göz kamaştırıcı bir bilimin temellerini keşfettiğini"söylüyorduBütün insan bilgisini sağlam bir yapı içinde birleştireceğini düşündüğü bu yepyeni bilim,Descartes için aynı zamanda her şeyi kuşatan bir bilgeleğin de yol göstericisi oldu

Bundan sonra bir yandan gezginci yaşamını sürdürürken,bir yandan da çalışmalarını derinleştirdi1621-28 arasında Macaristan,Almanya,Fransa,İtalya gezilerinden sonra Felemenk"e yerleşti1649"a değin kısa aralıklarla hep Felemenk"te yaşadıFelemenk dönemi,filozufun yıllardır geliştirdiği düşünceleri kağıda dökmesine olanak verdiYapıtlarıyla bütün Avrupa"da ün kazandıama yaygın ve yerleşik görüşlere karşı çıkışı Descartes"a dinsiz damgasının vurulmasına yol açtıÖlümünden sonra da onu izleyen düşünürler uzun yıllar "Kartezyen" ile eşanlamlı sayılan "dinsiz" damgasını taşıdılarCizvitler ,Descartes"ın kitaplarını Index Librorum Prohibitorum"a ( Yasak Kitaplar Listesi) almaktan geri kalmadılarEylül 1649"da İsveç Kraliçesi Kristina"nın özel öğretmeni olarak Stockholm"a giden Descartes,sert kuzey iklimine dayanamadı ve 1 Şubat 1650"de soğuk algınlığından öldü


Kaynak;AnaBritannica cilt 10 frmsinsinet için derlenmiştir

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla

Cevap : Descartes Rene (1596-1650)-Fransız Düşünür Ve Bilim Adamı

Eski 08-16-2012   #3
Şengül Şirin
Varsayılan

Cevap : Descartes Rene (1596-1650)-Fransız Düşünür Ve Bilim Adamı



YAPITLARI VE FELSEFESİ;

Descartes,1629-30"da kaleme aldığı ama,yayımlanmasını düşünmediği için yarım bıraktığı Regulea ad directionem ingenii ( Aklın İdaresi Hakkında Kurallar,1945,1962)adlı denemesinde yöntem üzerine ilk görüşlerini geliştirdiBurada Skolastik felsefenin bilginin bilinen nesnenin yapısına göre farklı türlere ayrıldığı görüşünü yadsıyorduİnsanın bilme yetisinin ,neyi bilirse bilsin hep aynı kaldığına göre,tek bir temel yapısı olmalıydıBilgide önemli olan,başkalarının kanıları değil,açık ( clara ) ve seçik ( distincta ) biçiminde kavradığımız ya da kesinlik taşıyan sonuçlardıBilgide yöntemden vazgeçilemezdi

Bilgi yönteminin birçok ilke ve kuralını ortaya koyan Regulae"deki temel düşünceler,düşünürün en ünlü yapıtı Discours de la methode pour bien conduire sa raison et chercher la verite dans les sciences"da (1637;Usul Üzerine Nutuk,1928/Aklını İyi Kullanmak ve Bilimlerde Doğruyu Bulmak İçin Metot Üzerine Konuşma ,1944,1984)olgunlaştıBu başyapıt ilk kez Fransızca ve yazar adı verilmeden basılmıştıyedi yıl sonra Latince çevirisi ve yazarının adıyla yeniden yayımlandıDescartes'ın Geometrie ( Geometri),Dioptrigue (Işık Kırılması) ve Meteores ( Göktaşları)adlı yapıtları da Discours"un eklerini oluşturuyorduDescartes 1641 ve 1642 "de iki Latince basımı,1647"de de Fransızca çevirisi yayımlanan Meditationes de prima pihilosaphia"da ( İlk Felsefe Üzerine Metafizik Düşünceler,1942-1967)Discours"un dördüncü bölümünde yer alan metafizik kuramını daha da inceltilmiş biçimde sundu1644"te yayımlanan Principia philosophiae ise ( Felsefenin İlkeleri,1943,1983)bütün doğa olaylarını mekanik ilkelere dayalı tek bir sistem içinde açıklamayı amaçlıyordu1645"te yazmaya başladığı ve 1649"da yayımladığı Les Passions de I"Amme"da ( Ruhun İhtirasları ,1972) etik görüşlerini özetlemeye çalıştıbu amaçla beden-ruh ikiliğine ve etkileşimine ilişkin kuramını sergiledi

Descartes"in metafiziğinin temelini oluşturan "yöntemli şüphe"nin amacı,tümdengelime dayalı matematiksel yapılar gibibilginin temellendirilebileceği apaçık önermelere ulaşmaktıBu önermeler hiç şüphe edilemeyecek ölçüde açık ve seçik olmalıydıAçık ve seçik doğrulara erişebilmek için,zihne şüphe edilemeyecek ölçüde doğru gözükmeyen hiçbir şeyi doğru saymama ilkesinden yola çıkılmalıydıBu yöntemin amacı yasalara ya da devlete karşı çıkmak değildiDescartes"ın tek kaygısı " kendi zihnini yenileyebilmekti"Ama düşünür "evini altüs etmeden önce geçici bir barınak da sağlamalıydı" ve bunun için kendisine dört "geçici ahlak" ilkesi belirlemişti

1- Yasalara ve geleneklere uymakTanrı"nın lütfuyla ona daha çocuklukta
öğretilen dine bağlı kalmakhep en ılımlı görüşlerin peşinden gitmek

2- Davranışlarında kararlı olmak

3- Talihi değil,her zaman kendini yenmeye,dünyanın düzenini değil,kendi
arzularını değiştirmeye çalışmak

4- Usunu ve bilgisini sürekli geliştirmek

Yöntemi şüphe,ister duyu verilerine ,ister usavurmaya dayansın,bütün kanı ve düşüncelerden şüphe edilebileceğini gösteriyorduAma yöntemli şüphe sonuna kadar götürüldüğünde,başlı başına bu şüphenin kendi kendisinin varlığına tanıklık eden,şüple edilemez bir olgu olduğu ortaya çıkıyorduŞüphe eden kişi şüphe ettiğinden şüphelenemezdişüphe etmek,ise düşünmek,düşünmek de var olmak demektiDescartes,böylece ünlü önermesine ulaşıyorduCogito,ergo sum ( Düşünüyorum,öyleyse varım) Bütün felsefenin ve bütün bilgilerin oturtulabileceği sarsılmaz temel,ilk apaçık doğru buyduİnsan,bedeninin varlığından da şüphe edebilirdiama bu durumda bile var olduğundan şüphe edemezdiçünkü başka nesnelerin varlığından kuşku ederken de düşünüyordu ve düşünmek için var olmak gerekirdiÖyleyse düşünen varlık,benlik ya da ruh ,bedenden bütünüyle ayrıydıve onsuz da var olabilirdiruh,bütün yapısı ve özü düşünme olan bir tözdüDescartes"in ruh-beden ikiliği kuramı,yöntemli şüphenin izlediği yolun kaçınılmaz ,mantıksal sonucuydu

Descartes,ulaştığı ilk apaçık doğrunun oluşturduğu temel üzerinde öteki doğruları yeniden oturtmaya girişirken insan zihnindeki kavramları doğuştan gelenler ( ideae innatae),duyular aracılığıyla dışardan gelenler (iadeadventitiae) ve "benim yapmış olduğum idea"lar ( idea a me ipso factae) biçiminde üçe ayırıyorduMatematiğin kavramları gibi birinci tür kavramlar her zaman açık ve seçiktiöteki iki türe girenler ise her zaman bulanıktıTanrı yani yetkin,kusursuz varlık kavramı birinci tür kavramlar arasındaydıÇünkü şüphe etmek,kusursuz olmamak ve kusursuz olmadığını bilmek demektidolayısıyla kusursuz,yetkin varlık kavramı ne insan zihninin ürünü olabilir ne de duyulardan kaynaklanabilirdibu kavram ancak yetkin,insan zihninden üstün bir varlık tarafından zihne yerleştirilmiş olabilirdiBu,Descartes"a göre Tanrı"nın varlığının ilk kanıtıydıDescartes"ın gene yetkinlik ve sonsuzluk kavramlarına başvurarak öne sürdüğü öteki iki kanıt da şunlardı;

1- Düşünce,bir yetkinlik kavramı taşıdığına göre,varlığı daha yetkin bir
varlıktan değil de kendisinden kaynaklansaydıkendisi yetkin bir varlık,
yani Tanrı olmalıydı

2- Mutlak yetkinlik kavramı,var olmayı bir öznitelik olarak içerirdiçünkü var
olmak da bir yetkinliktiVar olma özniteliğini taşımayan bir yetkinlik düşünü-
lemezdiDolayısıyla insan düşüncesinin kusursuz,yetkin varlık kavramını
taşıması o varlığın gerçekten var olduğunun yeterli kanıtıydıBu son kanıt,
gerçekte,11yüzyılda Anselmus"un ortaya attığı onotolojik kanıta dayanı-
du


Kaynak;AnaBritannica cilt 10 frmsinsinet için derlenmiştir

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla

Cevap : Descartes Rene (1596-1650)-Fransız Düşünür Ve Bilim Adamı

Eski 08-16-2012   #4
Şengül Şirin
Varsayılan

Cevap : Descartes Rene (1596-1650)-Fransız Düşünür Ve Bilim Adamı



Descartes,Tanrı"nın varlığını kanıtladıktan sonra,buna dayanarak artık dış dünyanın varlığını da kanıtlayabilirdiZihnin maddi dünyanın varlığı yönünde taşıdığı içgüdüsel inanç bir yanılsama,bir düş olamazdıÇünkü insanın,varlığını borçlu olduğu yetkin varlığın,yani Tanrı"nın insanı yanıltmak gibi bir kusur taşıması düşünülemezdiGerçekte her doğru,her kesinlik,Tanrı"nın varlığına bağlıydı"açık ve seçik kavradığımız her şeyin doğru olduğu kuralının tek güvencesi Tanrı"nın var olması,yetkin varlık olması ve insanda olan her şeyin Tanrı"dan kaynaklanmasıydı"Böylece insan bedeninin varlığı da tanıtlanmış oluyordu

Descartes"in apaçık doğruluk temeline dayandırdığı üç gerçeklikten Tanrı sonsuz ve yetkin tözdübuna karşılık ruh res cogitans ( düşünen varlık) madde ise ,res extensa"ydı( yer kaplayan ,uzamı olan varlık) Gerçekte,sözcüğün tam anlamıyla yalnızca Tanrı tözdü ( var olması başka hiçbir şeye bağlı olmayan varlık) buna karşılık evreni oluşturan iki töz,ruh ve madde,Descartes"a göre " göreli" ve "sonlu" ( var olmak için yalnız Tanrı"ya muhtaç olma)tözlerdiBunlardan maddi dünya,nesnel olarak,uzam ve harekete indirgenebilirdiDolayısıyla dünyayı açıklamak,matematiğin mekanik bilimin konusuyduOmmia mathematice fiunt ( Her şey matematiğe göre işler)Descartes"a göre düşünce taşımayan hayvanlar da tam anlamıyla birer makine,içgüdüsel tepkelere bağımlı birer otamattıBuna karşılık,insan ruhuevrenin mekanik işleyişinin bütünüyle dışındaydıMaddeden temelden ayrı olan insan ruhuTanrı"nın özel bir edimiyle yarıtılmış olmalıydı

Sonuç olarak,beden ve ruh birbirinin tam anlamıyla karşıtıydıama gene de aralarında bir etkileşim vardı Descartes"a göre bu etkileşim beyindeki epifiz bezinde gerçekleşiyorduruh buradaki diri ruhlar ( esprits animaux)aracılığıyla bütün beden üzerinde etkide bulunuyorduİnsan ruhundaki tutkuları doğuran diri ruhların bedendeki hareketiydiAma ruh,kendi özgür iradesiyle bu hareketlerin yönünü değiştirebilecek güçteydibu nedenle tutkularının ve eylemlerinin efendisiydidolayısıyla da ahlaki sorumluluk taşıyordu

Yöntemli şüphenin başlangıcında bir "geçici ahlak" öngören Descartes"a göre,insan davranışının dayanacağı asıl ahlak kuralları bilginin sağlam temellere dayalı ilerleyişi içinde ortaya çıkmalıydıBu yaklaşım ahlak kurallarını vahye dayandıran Hıristiyan düşüncesinden belirgin bir kopuş anlamına geliyor,yeniçağ boyunca ahlakı usa dayandırma yönünde gelişen düşüncenin de temellerini atıyorduDercartes"ın Tanrı nın varlığının tanıtlanmasını yetkin ve sonsuz varlık kavramına dayandırması da ilk bakışta Tanrı"nın varlığını bu kavrama bağımlı kılar gibiydi"Tanrı vardır,çünkü zihnim onu tasarlıyor,çünkü Tanrı vardır"demek gerekirdiTnarı inancının gerçek temeli ,insan zihninin tasavvuru değil sonsuzluk ve yetkinlik kavramıyla kendisini doğuştan insana kabul ettiren TanrıydıBununla birlikte Anselmus gibi Descartes"ın da Tanrı"nın varlığını us yoluyla tanıtlama çabası gene vahye dayalı Hıristiyan düşünce kalıplarından uzaklaşmanın bir belirtisiydiDescartes"ın Tanrı"nın varlığını insanın zihinsel bir işleminden çıkarsamasıyla da bir anlamda dinlerin Tanrı kavramı tersine çevriliyorduBu bakış açısı sonraki dönemlerde dinsel dünya görüşünün terk edilmesinin önemli öğelerinden birini oluşturdu


Kaynak;AnaBritannica cilt 10 frmsinsinet için derlenmiştir

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla

Cevap : Descartes Rene (1596-1650)-Fransız Düşünür Ve Bilim Adamı

Eski 08-16-2012   #5
Şengül Şirin
Varsayılan

Cevap : Descartes Rene (1596-1650)-Fransız Düşünür Ve Bilim Adamı



GEOMETRİ;





Descartes Geometrie ( Geometri)ile analitik geometrinin temellerini attıMatematiği,felsefe araştırmaları için bir model olarak da değerlendiren Descartes bir yandan Eski Yunan"da gelişmiş geometri yöntemlerini öbür yandan da kendi çağının cebir bilgisini derinlemesine incelediMatematiğin bu iki dalını da kendi amaçları açısından yetersiz ve soyut buluyorduGeometrinin biçimlerle uğraşırken,kavrayışı,geliştirecek yolları ihmal ettiğini cebrin ise kimi kuralların boyunduruğunda,karanlık ve karmaşık bir sanata dönüştüğünü düşünüyorduAnalitik geometri,yolunu tıkayan eksikliklerini gidermek amacıyla bu iki dalın birleştirilmesinin ürünüydüYeni geometride Descartes bir düzlemdeki noktaları birbirine dik iki eksene uzaklıklarıyla belirtiyorduBöylece geometride,cebirsel yöntemlerden ,cebirde de geometriden yararlanma olanağı ortaya çıktıPierre de Fermat da gene aynı yıllarda benzeri bir yöntem geliştirmiş ve tek eksneli bir analitik geometri Descartes"ın tasarımı yönünde geliştiBir noktanın düzlemdeki yerini,dik eksenlerden uzaklıklarına bağlı olarak gösteren sıralı gerçel sayı ikilisi de Descartes"ın onuruna "kartezyen koordinatlar" olarak adlandırıldıAnalitik geometri sonraki yıllarda Sir Isaac Newton ve Gottfried Wilhelm Leibniz"in geliştirdiği matematiksel analizin temelini oluşturduDescartes ,cebir yazımına da önemli katkılarda bulunduÜslü sayıların yazımında ve bilinmeyen niceliklerin harflerle gösteriminde,günümüzde de kullanılan biçimler geliştirdi

ÖBÜR ÖNEMLİ YAPITLARI


Compendium musicae (1618;Müzik Özeti)Traite de I"homme(1644;İnsan Üzerine İnceleme)Les Lettres de Rene Descartes (1657;3 cilt ,Ahlak Üzerine Mektuplar,1945; 1966)Le Monde ou traite de la lumiere (1701;Tabiat Işığı ile Hakikatı Arama,1945,19669




Kaynak;AnaBritannica cilt 10 frmsinsinet için derlenmiştir

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla

Cevap : Descartes Rene (1596-1650)-Fransız Düşünür Ve Bilim Adamı

Eski 08-16-2012   #6
Şengül Şirin
Varsayılan

Cevap : Descartes Rene (1596-1650)-Fransız Düşünür Ve Bilim Adamı



Descartes’ in Yöntem Anlayışı ve Metodoloji

Descartes, tüm çalışmalarında ve araştırmalarında, doğru bilgiye ulaşmak amacıyla, karmaşıklıktan uzak durmaya ve her şeyi basite indirgemeye çalışmıştır Bulduğu her bilgiye kuşkucu bir tavırla yaklaşmıştır Bu konudaki düşüncelerinden sonra, bir Yöntem bulması için karar vermiştir Yöntemin özelliklerini şöyle açıklamıştır:


“ Gerçeği araştırırken: -Her şeyden kuşkulan,
-Kendi gözlemlerinden başkasına güvenme,
-Kendi gözlemlerine de güvenme; asıl olan soyutlamadır, tümden gelimdir
bu oluşumun adımlarına, aşağıda belirtilen adlar verilerek, şöyle tanımladıkları görülmektedir:
1- Apaçıklık Kuralı: Doğruluğu apaçık meydanda olmayan hiçbir fikri gerçek diye kabul etmemek(Bu kuşkuculuk kuralı olarak da adlandırılır)
2- Analiz Kuralı: Güçlüklerin her birini daha iyi ve daha kolay çözülebilmeleri için daha küçük parçalarına ayırarak incelemek
3- Sentez Kuralı: Basit ve tanınması en kolay fikirlerden başlayarak daha karmaşık fikirlere doğru yönelmek
4- Kontrol Kuralı: Hiçbir şeyin savsaklanmadığına güvenir olmak için, kontrol ve saymalar yapmak


Descartes’in Çalışma Alanları ve Eserleri
Descartes’in başlıca eserleri şunlardır:


- Compendium musicae ( Müzik Özeti) [1618]
- Traité de Métaphysique (Metafiziğin İncelenmesi) [1629]
- Regulead ad Directionen ingenii (Zihnin Yönetimi İçin Kurullar) [1631]
- Traité du Monde ou de la lumiere (Dünya ya da Işığın İncelenmesi) [1633]
- Discours de la méthode, plus la dioptrique, les météores et la géometrie qui sont les essaias de cette méthode ( Yöntem Hakkında Söylemler ve Bu Yöntemin Denemeleri Olan Dioptri, Meteorlar ve Geometri) [1617]
- Méditations de prima philosophiae (İlk Felsefe ile İlgili Düşünceler ) [1641]
- Principia philosophiae (Felsefenin İlkeleri) [1644]
- Les passions de l’ame (Ruhun tutkuları) [1649]
L’homme et traité de la formatio du foetus (İnsan ve Cenin Oluşumu Üzerine İnceleme) [1664]


Descartes ve Matematiksel Yönü

Descartes’in Kartezyen koordinat sistemini kullanarak, cebir dilini geometriye uygulayıp bulduğu bu yönteme analitik geometri denmiştir Analitik geometriyi Descartes Çözümsel Geometri kitabında, “ Geometrinin cebirsel ve analiz yöntemler katılarak, çözümlenmesi…” şeklinde açıklamıştır Analitik problemlerini cebir denklemelerine çevirdi Bunlar cebirle çözümlendikten sonra geometri diliyle açıkladı Birçok fizik probleminin çözümü de bu yöntemle kolaylaşmış oldu Ayrıca matematiksel ve geometrik problemlerin çözümü için kurulan denklemlerde, "x, y, z" gibi alfabenin çok kullanılmayan son harflerini bilinmeyen çoklukları, "a, b, c" gibi çok kullanılan ilk harfleri de bilinen çoklukları ifade etmesi için kullanmıştır


Descartes’in Bazı Özel Çalışmaları

Descartes Abağı

Descartes Abağı, bir düzlemsel eğriler sistemidir Genellikle ᴦk ile gösterilir Bu sistem üç dik açılı bir üç düzlemliye aktarılmış üç boyutlu uzayın F(x, y, z) = 0 denklemiyle belirtilen bir yüzeyinin, denklemleri z=k olan düzlemlerle yaptığı ara kesitlerin Oy düzlemi üstündeki izdüşümünü gösterir Bunların tümü Oy düzleminin kod damasında bir araya getirilmiştir İki değişkenin özel değerleri bilindiğinde, üçüncüyü karşılayan değer, grafik yoldan belirlenebilir
Descartes Yaprağı

Descartes yaprağı, geometride bir özel şekle verilen addırŞekli yanda görülmekte olup kartezyen koordinatlara göre denklemi
x3+y3-3axy=0 dır
Descartes Ovali
Bir geometri şekli olarak Descartes tarafından incelenmiş ve yorumlanmıştır k ve c gerçel değişmezler olmak üzere r+kr’=c ile tanımlanmıştır
Descartes’in Kırılma ve Yansıma Yasaları
Işığa ait iki temel yasaları formüle dökmüştür O’nun oluşturduğu fizik yasaları şöyledir:
1) Gelen ışın, yansıyan ışın, kırılan ışın ile ayırma yüzeyinin gelme noktasındaki normali ile aynı bir düzlem içinde bulunurlar
2) Yansıyan ışın, bu normale göre gelen ışınla bakışımlıdır
3) Gelme açısı i ve kırışma açısı r arasında sin i =nsin i r bağıntısı vardır Burada n, ikinci ortamın birinci ortama göre kırılma indisidir

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.