|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
alanlardaki, aydınlanma, çeşitli, felsefesinin, görüşleri |
![]() |
Aydınlanma Felsefesinin Çeşitli Alanlardaki Görüşleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Aydınlanma Felsefesinin Çeşitli Alanlardaki GörüşleriAydınlanma felsefesinin bu alandaki görüşleri şunlardır: - Devlet Görüşü Mekanist devlet görüşünün nitelikleri nelerdir? Aydınlanma çağının devlet görüşü "Mekanist" devlet görüşüdür ![]() kendiliğinden oluşan organik kutsal bir varlık değildir ![]() ile oluşmuş halkın hizmetinde olan bir kuruluştur ![]() ilerlemesi ve refaha kavuşturulmasını amaç edinmiş bir kurumdan ibaretti ![]() Locke'un devlet anlayışı liberaldi ![]() esas almaktaydı ![]() dışında davranamazdı ![]() garanti etmekdi ![]() Böylece aydınlanmacılara göre kişilerin ne düşündükleri neye inandıkları devleti ilgilendirmez ![]() Devletin görevi, kişilerin hak özgürlüklerini korumak ve onların esenliğini rahat ve mutlu yaşamalarını sağlamaktı ![]() - Dinsel Görüş Aydınlanmacıların din anlayışı nasıldır? Aydınlanmacılara göre özgür bir devlette din özgürlüğü olmalı, devlet, din işlerine karışmamalıydı ![]() inançlarıyla özgürce yaşayacaklar ve devlet, ülkeye zararı olmadıkça onlara karışmayacak hatta koruyacaktı ![]() ![]() Aydınmacıların dinsel görüşü "Doğal din" 'idi ![]() ![]() Bu akla uygun ve aklın benimsediği din demekti ![]() form ve gelenekten bağımsız olarak insanın doğasında var olan bir dindi ![]() Ancak bunların içerisinde Hristiyanlık ile doğal dini Locke ve Wolff gibi uzlaştırmaya çalışanlar da vardı ![]() ![]() Aydınlancıların dinsel görüşü daha çok deist (akıldini) idi ![]() ile deist (akıl dini) aynı kökten "theo" Tanrı sözcüğünden kaynaklanmaktaydı ![]() biri Grekçe "Theos", değeri de Latince "Deus" tan, türetilmişti ![]() Tanrı sadece insanın var ve yok olmasında vardı ![]() Tanrı tarafından verilmiş akıl yer almaktaydı ![]() -Eğitim Görüşü Aydınlanma Çağı filozoflarının eğitim görüşleri nasıldır? Aydınlanma Çağı'nın nationalist felsefesi eğitim düşüncesine de etki etmişti ![]() her şeyin doğrusunu yapabilecek bir güce sahip olduğundan eğitim de akla uygun bir biçimde düzenlenmeliydi ![]() Rasa idi, insan aklına eğitimle istenilen şekil verilecekti ![]() Aydınlanmacılara göre, insan, aldığı eğitim ne ise oydu ![]() eğitim az olursa fikirler de az olurdu ![]() ve temiz olduğunu, daha sonraki şekillenmesinin, kişiliğinin eğitimle oluştuğunu söylemekteydiler ![]() İngiliz J ![]() ![]() on insandan dokuzunun kötü ya da iyi, yararsız ya da yararlı v ![]() ![]() eğitimin bir sonucuydu ![]() Aydınlanmacılara göre eğitim metodunun temelini gencin sahip olduğu yeteneklerini geliştirici olması oluşturuyordu ![]() eğitimin görevi, doğa verisi olan yetenekleri doruğa eriştirmek ve doğal gelişimini desteklemekti ![]() ![]() Örneğin Locke bedensel, zihinsel, ruhsal, ahlaksal, didaktik (öğretici), pratik beceriler ve seyahatlerden oluşan bir eğitimi birlikte önermekteydi ![]() Aydınlanmacıların eğitim görüşleri ayni zamanda pragmatist (yararcı) idi ![]() göre eğitim yaşamda işe yarar olmaya göre planlanmalıydı ![]() Fransız aydınlanmacılar da İngiliz aydınlanmacılar gibi doğal eğitim istemekteydiler ![]() Onlara göre eğitimde metafizik doğmalara değil biyolojik ve fizyolojik olğulara yer verilmeliydi ![]() Fransız aydınlanmacılardan olan Julien Offrey de Lamethrie göre akılcı eğitime önem vermekteydi ![]() ![]() Diğer bir Fransız aydınlanmacı Etienne Bunnot de Condillac da akılcı eğitimi ve bunun yararcı olmasını önermekteydi ![]() Claude Adrien Helvetius ise sansualist (duyumcu) eğitimin geliştiricisidir ![]() çeşitli insanların zihinleri arasında eşitsizlik tek bir nedenin, eğitimdeki eşitsizliğini eseriydi ![]() sahiptiler ![]() ![]() sadece insanın geliştirilmesi yönünden değil, tüm toplumun geliştirilmesi yönünden sınırsız bir güç olarak niteler ![]() Louis Rene de Caradeux de la Chalotais ise laik eğitimin bir temsilcisidir ![]() insanların kültürel yönden geri kalmışlığının nedeni zihinlerin manastırlara ait kavramlarla doldurulmuş olmasıydı ![]() gerektirmekteydi ![]() ![]() ise doğaya uygunluğu önermekteydi ![]() esas alınacak ilkeler, bizzat doğaya uydukları biçimdeki ilkeler olmalıydı ![]() Ona göre doğa en iyi öğretmendi ![]() temizlenmesini istemekteydi ![]() Rousseau'ya göre eğitimin amacı insanları I' homme, citoyen (vatandaş) yapmak değil, I' homme naturel (doğal insan) yapmak olmalıydı ![]() ne asker ne de din adamı olmamalıydı ![]() ![]() göre insan önce insan olmalı, ondan sonra herhangi bir mesleğin insanı olmalıydı ![]() Rousseau, Emile adlı eserinde eğitimin ilk görevinin, doğanın gelişimine engel olacak herşeyin baskı, metodunun ortadan kaldırmasını istemekteydi ![]() ve itaat çocuğun lügatında yoktu ![]() insan olmak için eğitilmeliydi ![]() eğitim ve deney yaşantılarla da desteklenmeliydi ![]() yetenekleriyle bir harmoni içerisinde gelişmiş bir varlık olmalıydı ![]() Alman aydınlanmacılardan Johann Bernard Basedau'a göre eğitim, aydınlanma felsefesine uygun, akla ve yararcılık ilkelerine göre olmalıydı ![]() ve güvenliği halkın mutluluğu ile orantılı olmalıydı, bunun en güvenilir amacı ise eğitimdi ![]() verilmeli, okullar kiliseden bağımsız olmalıydı ![]() yurtsever ve mutlu bir yaşam için eğitilmeliydi ![]() Basedau Plilantropin (insan sevgisi) adlı ilkokul, öğretmen okulu ve eğitim enstitüsünden oluşan bir eğitim kurumu açmıştı ![]() yaşamın harmonik biçimde birleştirilmesi oluşturuyordu ![]() Gothold Ephraim Lessing ise insanlık eğitim görüşünü benimsiyordu ![]() eğitimi tek tek fertlerin eğitimi gibi kademelerden oluşmaktaydı ![]() tek tek birey ile tüm insanlık arasında bir paralellik vardı ![]() bir insanda gerçekleşen bir aydınlanmaydı ![]() soyu için de oydu ![]() Merquise de Condorcet'ye göre ise dünya var olduğu sürece insanın mükemmelleşme olanakları içerisinde gerçek bir sonsuz gelişme vardı ![]() sürekli gelişmesini daha yüksek ve mükemmelleşmiş biçim erişmesini sağlayacaktı ![]() Condorcet, insanın doğal olarak iyi olduğunu ve onun eğitim ve öğretimle mükemmelleştirilebileceği konusunda optimist bir görüşe sahipti ![]() kendi haklarını gerektiği gibi koruyacak ve gereksinimlerini karşılayacak bir formasyon kazandıracaktı ![]() eşitlik, kardeşlik ve laiklik vardı ![]() Yazar Doç ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|