|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
aydınlanma, dönemi, mimarisinde, rus, türk, üslubu |
![]() |
Aydınlanma Dönemi Rus Mimarisinde Türk Üslubu |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Aydınlanma Dönemi Rus Mimarisinde Türk ÜslubuAydınlanma Dönemi Rus Mimarisinde Türk Üslubu Aydınlanma Dönemi Rus Mimarisinde Türk Üslubu Dr Dimitry Shvidkovsky Beş yüz yıllık geçmişi boyunca Ruslar ile Türkler arasındaki mimari ilişkiler pek çok açıdan incelenebilir ![]() mirasının değerlendirilmesi konusu her iki ülkenin mimarilerinin gelişiminde önemli bir sorunsal oluşturmuştur ![]() Türk ve Rus mimarlar ulusal gelenekleriyle Batı mimarlığının bağdaştırılabilmesi amacıyla çeşitli çarelere başvurdular ![]() doğulu olarak kabul edilen ülkelerimizde mimari oryantalizmin doğuşunda ortaya çıkar ![]() Bu makale, Türklerin Rus Aydınlanma Dönemi'nde bulabileceğimiz mimari imajını incelemeyi amaçlamaktadır ![]() Magrip ve Türk olmak üzere, çeşitli doğu kaynakları üsluplar aktarılıyordu ![]() Ama bunların içinde Türk üslubu, 18 ![]() ![]() etkilenmemiş örneklerin en ilginci ve özgünüydü ![]() Rusya arasındaki ilişkilerin geçmişiyle de yakından ilgiliydi bu üslup ![]() ve barış" konuları kraliyet parklarında, generallerin ve diplomatların mülklerinde allegorik biçimlerle anlatım kazanıyordu ![]() çalışacağız ![]() 10 Temmuz 1774'te Türkler ile Ruslar arasındaki savaş Küçük Kaynarca Antlaşması'yla son buldu ![]() yakın bir düzlük olan Khodinka'da kutlanması tasarlanıyordu ![]() Büyük Katerina bu konuda şöyle yazmıştı: "kutlamalar için düzenlenen hazırlıklar her zamanki gibi berbat ![]() Tanrı bilir hangi şeytani, budalaca, rezilce allegorik fantazi için - üstelik aşırı büyük - bir tapınak ![]() ![]() ![]() ki, sonunda güzel bir sabah mimarım Bashenov'u çağırtarak şöyle dedim ona: dostum Bashenov, şehirden üç mil uzakta bir çayır var ![]() çayır Karadeniz olsun ve şehirden de iki yol buna uzansın ![]() biri Tantis (Don nehrinin eski adı) olsun, öteki de Borisfen (eski Dnieper); birinci nehrin ağızında sen Azov diye (bir Rus kalesinin de adı) bir yemekhane inşa et ve ikincisinin ağızında Kinburn adlı bir tiyatro (Türkler ve Rusların sık sık el değiştirdikleri bir kale) ![]() kumdan inşa et ve bunun üzerine de Kerch ile Enikale'yi (eskiden Türklere ait kırım şehirleri) balo salonları olarak ekle ![]() barışın başlangıcında her iki devletin (Rusya ve Türkiye) neşesini temsil eden ışıklandırmalar istiyorum ![]() sandallar Karadeniz'de birbirinden uzakta bulunsunlar ![]() Farklı mimari üslupların keşfedilmesi için bundan daha iyi bir dizi olay gerçekleşemezdi ![]() Doğuşu, Rokoko'nun bu son günlerine rastlayan muhteşem sergi dev boyutlarda gerçekleştiriliyordu, ama Aydınlanma dönemi erkek ve kadınlarınca tasvip gören ağırbaşlılık ve manevi gelişimin yeni bir ifadesiyle ![]() allegorik olarak ortaya konmuş fikirlerin "ayırt edilebilir" olmalarını istiyorlardı ![]() boynuzlu külahlı kale-vari mazgallı siperler, çok miktarda sıralanmış kuleleri, konik köşeleri ve kimi de islam mimarlığında sıkça rastlanan süsleme düzenlemeleriyle Türk kaynaklı olduğu izlenimi veren bir üslupla süslenmişti ![]() Öteki yapılarda, örneğin "Rus İmparatorluğu'ndan Pırıltılar" olarak adlandırılanlarda, Bashenov Moskova mimarisini Fransa'da incelidiği gotik elemanlarla birleştiriyordu ![]() Rusya ve Türk mimarisinin tipik ayrıntı ve tekniklerinin sık uygulanan bir karışımıydı ![]() ve 17 ![]() ![]() Khodynka'daki şenlikler çağdaşları üzerinde öylesine büyük bir etki yarattı ki, bunların bir çoğu olayı betimleyen anılar bıraktılar ![]() Yazarlar, öteki unutulmaz ayrıntılar arasında, "Arnavut, Sırp ve fes rengi türbanlı gerçek zenci hizmetkarlar gibi giyinmiş" arabacıları uzun uzadıya tasvir ediyorlardı ![]() ışık odağına dönüşerek patlayan "ateşten tekerlekleri, yıldızları, güneşleri ve ateşten çekişmeleri" simgeliyorlardı ![]() yemekte "kızarmış et ![]() ![]() ![]() ![]() hepsinden, antik sarayları çağrıştıran, zengin süslemeli, oryantal üsluplu pavyonlar cezbediyordu onları ![]() Ama sonunda, son fişek de patladı ve rengarenk bezenmiş yapılar pırıltılarını kaybettiler ![]() ve gelecekte kalıcı kılınmalarına karar verildi ![]() ise Tsarskoye Selo'da St ![]() gerçekleşecektir ![]() bir tür "maketi" biçiminde düzenlenmişti ![]() yazıyordu: "Türkler bu savaş devam ederken, bahçem giderek bir oyuncağa dönüşüyor; her şerefli askeri harekattan sonra buraya onu simgeleyen bir anıt dikiliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() savaşı büyük göldeki kürsüvari (Rostral) sütunu yarattı ![]() ![]() ![]() koruluktaki zafer kapıları arasından seyredilebilen ve şimdiki savaşta daha önceki tüm harekatların madalyalarla temsil edileceği bir Anı-Tapınak inşa etmeyi tasarlıyorum" ![]() Tsarskoye Selo'da ![]() ve anıtı çağrıştıran binalarla ifade edildiler ![]() tabanlarının üzerinde yükselmiş, övgü dolu kitabeler taşıyan sütunlar ve obeliskler vardı ![]() yerdeydi: "Moldavya'da Kagul nehri zaferinin anısına 21 Temmuz 1770" ![]() ![]() ölçülerini bozmayan ve düzenin geleneğe uygun biçimde, açıkça ifade edilen klasisizmi kuşkusuz önemli bir rol oynuyordu burada ![]() Velten Yıkık Kule'yi inşa etti ![]() tasarlanmıştı ![]() parçası görünümündeydi ![]() Dorik bir sütun başlığı ve bir kemer uzanıyordu ![]() meydanda kemerli mazgal delikleriyle Türk uslubuna benzetmeye çalışılmış yazlık bir ev bulunuyordu ![]() Tsarskoye Selo'nun 1770 yılı planında "küçük Çin kenti" (kitaisky gorodok) olarak kuşkuya yer bırakmayan betimlemesiyle dikkati çeken, çok ilginç bir bina daha vardı ![]() -gerçekte daha az olmasına rağmen, cephelerin sayısına göre 24 adet evden oluşuyordu ![]() çok katlıydılar ![]() çizgilerle bezenmişti, ötekilerinin ise çatılarında minyatür vazolardan oluşan parmaklıklar bulunuyordu ![]() pencereler değişik biçimler alıyorlardı: yuvarlak, kare, dikdörtgen, dar ve uzun olmak üzere, bazıları çerçeveli, bazıları çerçevesizdi ve süslü denizlikleri vardı ![]() ![]() Kentin küçük sevimli evleriyle açıkça fark edilen oyunsu yapısı; daha sonra perspektifin neredeyse teatral kullanımıyla pekişti; tüm bunlar düzenlemeyi Rokoko ilkelerine yaklaştırıyordu ![]() Kırım'ın ülkeye katılışını anıtlaştıracak bir abide kentin merkezine yerleştirildi ve ondan sonra bu kent bir Türk yerleşmesini simgelemeye başladı ![]() Bahçesaray'ı temsil ettiği sanılan törenlerden birinde, Kırım hanlığının başkenti ikinci doğulu şehir oldu ![]() ifade edilen bu uyarlama özgün bir nitelik taşır ![]() uzmanlar, hükümdarların şehir dışı malikanesi Drottingholm'da bulunan benzer bir kullanımsal amaç esnekliğine işaret eder: "Eğer kral akşam yemeğini a la Chine'da istiyorsa ve günü burada geçirmek niyetindeyse, kabul salonunun kapılarına Kupa Ası yerleştirilir ![]() ![]() ![]() konusuysa) kapıya Maça Papazı asılır ![]() Napoli'li bir mimar olan Antonio Rinaldi, Büyük gölün ortasına Çeşme deniz savaşı anısına kürsüvari (Rostral) sütunu inşa etmişti ![]() tasarım daha hazırlandı ![]() Böylece zafer kapılarına geliyoruz ![]() ileride ziyaretçi, Velten'in - allegorisini betimlediğimiz - Yıkık Kule'si tarafından karşılanıyordu ![]() izleyebilirdi ![]() olduğu sanılıyordu ![]() üzere bir ressam özel bir askeri gemiyle Türk kıyılarına gönderilmişti ![]() Aynı dere, her kenarında doğuyu anımsatan süslü küçük kuleleriyle kızıl veya Türk şelalesine (Cascade) hasredilmişti ![]() Charles Cameron'a atfedilir ![]() tasarlamıştır ![]() Tchernishov'a hediye etti ve o da bunun Moskova yakınlarındaki mülkü Yaropoletz'e yapılması için emir verdi ![]() Tüm bu yapılar ziyaretçiyi Türk üslubuna yakınlaştırmayı amaçlıyordu ![]() Bunun ötesinde, pratik fanaaailer içeren allegorisiyle parkın öbür bölümü başlıyordu ![]() heykeller ve kabartmalarla süslenmiş uzun İonik sütunlar bulunuyordu ![]() bir zafer Takı'da bunun hemen yanındaydı ![]() tasarım bilinmektedir ve kemerin üzerinde deniz savaşı sahneleriyle bezenmiş yuvarlak madalyonlar bulunur ![]() savaştaki tüm geçmiş harekatları" simgeleyen süslemelerdir ![]() yok ki, Cameron imparatoriçenin amacını gerçekleştirmiş ve Rus-Türk savaşı temasını yücelten bir Anıt-Tapınak inşa etmiştir (Ne yazık ki, bu bina 1797'de 1 ![]() ![]() dimdik dururken geniş bölgeye yayılmış sütunlar aracılığıyla yaratılan allegorik panaromayı gözlemek olasıdır ![]() Göld kürsüvari (Rostral) sütun Çeşme savaşını anıtlaştırarak yükselmekteydi ![]() katedralin kubbesi gözüküyordu ![]() oluşturmaktadır ![]() Havuzun ötesine yapılmıştı ve Ayasofya adını taşıyordu ![]() inşa edilmiş ve mimarın İstanbul'daki Ayasofya adını taşıyordu ![]() tarafından inşa edilmiş ve mimarın İstanbul'daki Ayasofya'nın bir kopyasını yaptığına kanaat getirilmişti ![]() orijinali arasında pek az ortaklık vardı; ancak 18 ![]() ![]() arasında bir benzerlik görüyordu ![]() kubbesinin Sophia tapınağını simgelediği kabul ediliyordu ![]() parktan göle doğru İstanbul veya Konstantinopol'un -Katerina nasıl adlandırıyorsa - ünlü yapılarını çağrıştıran bir şeyler bulmak mümkündü ![]() Parkın çevresindeki patika Anı-Tapınakla sona ermiyordu ![]() ![]() ise törensel bir düzen, Cameron'un zaferler ve savaşta gösterilen kahramanlıklara bir armağan olarak yarattığı ve "yalnızca tanrılar için yapılmış büyük köşkler" diye sözünü ettiği Roma hamamları ve galeride cisimleşmiş antikitenin ebedi ülküsüyle birleşerek ölümsüzlüğü yakalıyordu ![]() Roma hamamlarının yakınına yapılan galeriden ziyaretçi Tsarskoye Selo parklarının ve binalarının tüm oluşumunu seyredebilirdi ![]() göstermektedir ve aynı zamanda Rus mimarlığında oryantalizmin hangi atmosferde doğduğuna dair bir fikir vermektedir ![]() Tsarskoye Selo 18 ![]() ![]() değişik bakış açıları tarafından yaşama geçirilmiş artistik olgularla bir bütün oluşturur ![]() kendine özgü bir dünyayı barındıran maket köyleri, ideal bir kentiyle doğanın karmaşasını barındıran, iyi düzenlenmiş bir parklar sistemi gerçekleştirilmiştir burada ![]() "doğu oyunu" olan masif chinoiserie grubu yaratılmıştır ![]() yandan, Ruslar ile Türkler arasındaki ilişkilerin tarihsel boyutları yansıtılarak - daha önce sözünü ettiğimiz - bir "pratik düşler dünyası" ortaya konulur ![]() coğrafi bağlamda ele alındığı bir mekandır ![]() mutluluğu" nun gerçek dünyasının dışında, parkın, kentin, tarlaların, köylerin ve özel mülklerin idealize resimleri aracılığıyla burada fantastik bir dünya yaratılmıştır ve kompleksin çekirdeği bulunmaktadır ![]() Bu tür düşüncelerin betimlendiği alanlar birbiriyle birleşiyor ve Tsarskoye Selo'da bu "dünyaları" mekanda biraraya getiren gerçeklik, sanatsal bir ifadeyle ortaya konuluyordu ![]() Tsarskoye Selo'daki Türk üslubuna uygun binaların tasarımda kayda değer bir rol oynaması, Rusya'da oryantalizmin gelişimi açısından önemlidir ![]() oryantalizm yalnız biçimdeki oryantalizm değil, fakat hepsinden önce anlamdaki oryantalizmdir ![]() "oyundur" ![]() "oyunudur", aynı zamanda tinsel ve politik açıdan pratik bir anlam taşımaktadır ![]() Çeviri : Burcu ÖZGÜVEN - Yapı |
![]() |
![]() |
|