|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
çocuklarda, dil, güçlüğü, iletişim, olan, problemlerii, öğrenme |
![]() |
Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklarda Dil Ve İletişim Problemleri-İ- |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklarda Dil Ve İletişim Problemleri-İ-Beynin farklı bölümlerinin araştırılmasına konuşma patolojisiyle ilgili gözlemlerden sonra başlandığı bilinmektedir ![]() A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eric H ![]() Konuşma yitiminin hem fiziksel, hem davranışsal yönleri vardır : bu ise konuşma kavramının neden zor olduğunun bir göstergesidir ![]() Helmer R ![]() 1988 yılında ABD Ulusal Öğrenme Bozukluğu Birleşik Komitesinin (NJCLD) yayınladığı tanıma göre "öğrenme bozukluğu genel bir terimdir ve dinleme, konuşma, okuma, sazına, akıl yürütme ile matematik yeteneklerinin kazanılmasında ve kullanılmasında önemli güçlüklerle kendini gösteren heterojen bir bozukluk grubudur" ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Korkmazlara göre ise öğrenme bozukluğu "zekası normal ya da normalin üstünde olan ve (kendisinden) beklenen akademik becerileri kazanamayan çocuklar" için kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ABD'de de yapılan bir çalışmada öğrenme güçlüğü olan 3 yaşındaki Amerikalı çocukların %3'den fazlasının konuşabilmede zorluklar çektiği bulunmuştur ![]() ![]() ![]() 0ven tarafından 1971 yılında yapılmış bir araştırmada LD'li çocukların %47'sinin konuşma terapisine katıldığı saptanmıştır (Farnham-Diggory, 1978, s ![]() ![]() ![]() ![]() Öğrenme zorluğu çeken çocuklar anlama ve onlara nasıl davranılması konusunda uzmanların en çok tanıştıkları konu, beynin yapısı ve fonksiyonlar ile dilin gelişimi arasındaki ilişkinin nasıl olduğudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu prensibin basit bir açıklaması olarak bir bebeğin konuşması örnek verilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NORMAL DİL GELİŞİMİ Konuşma yeteneği nasıl gelişir tam olarak anlaşılamasa da kortikal hücrelerin olgunlaşmasına (Lenneberg), sosyal gelişime (B ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dil gelişimin doğumdan itibaren ele alacak olursak; bebeklerin dünyaya geldikten bir süre soma ağlamaya başladıklarını gözlemleriz ![]() ![]() ![]() ![]() Yaklaşık 2 aylıkken bebek iki yeni tepki kullanmaya başlar ![]() ![]() ![]() Yaklaşık 3-6 aydan itibaren bebek anlamsız şeyler söylemeye başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 8 veya 9 aylıkken, Elenson'a göre, bebekler anlamsız sözler dönemine girerler ![]() ![]() ![]() Yaklaşık 1 yaşında, çocuk ilk sözünü mırıldanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Myklebust'ın insan dilinin gelişimsel hiyerarşisi için geliştirdiği sistem ise davranışsal basamaklar halinde şu şekilde sıralanmaktadır (Gaddes ve diğ ![]() ![]() ![]() 1) Doğumdan 9 ![]() ![]() ![]() 2) 12 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3) 12 ![]() ![]() ![]() ![]() 4) 6 yaş ve yukarısı : Görsel, duygu ifadeci dil (heceleme ve yazma) okumanın çocuğun harfleri ve sözcükleri tanıdığı ve onlara işitsel anlam yüklediği bir aşamadır ![]() Konuşma yeteneğini elde etme görsel ve işitsel algı, sözsel soyutlama, anlama, taklit, konuşma ifadelerini doğru bir sıra içinde içerdiğinden, beynin bu değişik davranışların yapılabilmesini sağlayan tüm bölümlerinin çocuğu doğru şekilde okuyabilmesi, yazabilmesi, dinleyebilmesi ve konuşabilmesi için sağlıklı şekilde çalışıyor olması gerekmektedir ![]() Dil Sorunlarının Okul Başarısı İle İlgisi Öğrencinin sınıftaki başarısının temelinde yetkin dil kullanımı yatar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MATEMATİK Matematik, görmenin ve dünyayı hissetmenin yolu olarak tanımlanıyor ![]() ![]() Matematik ile ilgili ana konular şöyle sıralanmaktadır : • Sayı, biçim ve durumla birleştirilmiş uygun matematik dilini geliştirmek ![]() • Yer değeri ve daha büyük sayılarla çalışmaya hazırlanmayı öğretmek ![]() • Geçerli bağlamlarda 4 işlemi kullanmak ![]() • Örnek ve simetriyi tanımlamak ![]() • Düşünme ve hesap yapmak için gerekli yetenekleri geliştirmek ![]() Matematik ile ilgili çalışmalar üzerinde konuşmak yazmaya dayalı kayıt işlemlerinden daha çok öncelik ister (Anning, 1997, s ![]() ![]() Öğrencilerin, bilgili tüketiciler olabilmeleri ve günlük yaşamlarında karşılarına çıkabilecek grafikleri, çizelgeleri ve daha başka verilen başarıyla yorumlayabilmeleri için ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() OKUMA Öğrenimde dil-temelli yetilerin belki de en göze çarpanı okumadır ![]() ![]() ![]() ![]() Okuma ile dil gelişimi arasındaki ilişkiyi kavramak için okuma öğrenimini etkileyen dil faktörlerinden her birini ayrı ayrı ele almak gerekir ![]() 1- Sembolik fonksiyon 2- İletişim yeteneği (commonication) 3- Sözcük bilgisi (Bu başlık sonraki bölümde ele alınacaktır) Çocuğun okumada başarılı olmasında, gelişmiş olması gereken dil faktörlerini şöyle açıklayabiliriz: 1) Sembolik fonksiyonun gelişmiş olması : Walton’a göre, sembolik fonksiyon, bir şeyin yerine bir başkasını koyma yeteneğidir, yani burada niyet ve fikirlerin yerine, bunlarla görünürde ilişkisi olmayan sesleri, jestleri koyma yeteneğidir ![]() ![]() ![]() 2) İletişim Yeteneği : Başkaları ile ilişki kurabilmek, fikir alış-verişinde bulunmak, sözlü ve yazılı mesajları anlayabilmek ve aktarabilmektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuğun da okuyabilmesi için bu iki basamağı atlatmış olması gerekir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklarda Dil Ve İletişim Problemleri-İ- |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklarda Dil Ve İletişim Problemleri-İ-YAZMA Yazma da dil bilgisiyle yakından bağlantılıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuk okula başlayınca kendisiden ilk beklenen okumayı ve yazmayı öğrenmesidir ![]() ![]() ![]() Konuşurken ağzımızdan çıkan akustik mesajlar uzun bütünler halindedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Herhangi bir beceriyi otomatik olarak yerine getirebilme ile o becerinin nasıl başarıldığının bilincinde olma aynı olgudur ![]() ![]() ![]() ![]() Dil üstü becerilerinin gelişmesi küçük yaşlarda başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Okuyabilmek için, çocukların sesleri ayrı ayrı duyabildikten sonra da görsel simgeyle, yani harfle, sessel simgeyi bağdaştırabilmeleri ve bu bağlantıyı akıllarında tutabilmeleri gerekmektedir ![]() ![]() Dil/konuşma zorluğu çeken çocukların, okul çağında öğrenme ve okuma güçlüğü çekme riskinin fazla olduğu bir süredir gözlenmektedir (Aram ve ark ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zaman faktörünün, yani gecikmiş gelişmenin ötesinde de bu çocukların bazılarında sesler arasındaki akustik farklılıkları ayırt edebilme becerilerinin ve işitsel belleğin zayıf olması durumu da okuma öncesi becerilerin kazanılmasını güçleştirmektedir (Velleman ![]() ![]() ![]() Harf-ses bağlantısını kurarak temel düzeyde okumayı öğrenebilseler bile, konuşma bozukluğu olan çocukların yine dilin beş öğesi ile ilgili olarak anlamlar ve kavramlar arasında bağlantılar kurmak, dilin kurallara bağlı olduğunu kavramak ve dilin hiyerarşim, birbirinin içine geçmiş yapısını öğrenebilmek konusunda zorluklan gözlenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() KELİME BİLGİSİ Kelime bilgisinin (lugatçenin) zengin olması : Lugatçenin zenginliği de okuma öğrenimini etkileyen önemli bir faktördür ![]() ![]() Çocuğun konuşurken kullandığı kelime sayısı sınırlı ise, okurken karşılaştığı kelimeleri kavraması güç olabilir, bu da okumayı aksatabilir ![]() ![]() Burt ve ark ![]() ![]() ![]() ![]() Dil gelişimini incelemek amacıyla lugatça-sözlü hafıza- bir hikayenin akılda tutulması gibi testler hazırlamış olan FILHO okumadaki basan ile lügatçe teşrindeki başarısı arasında yüksek bir ilişki bulmuştur ![]() Bir başka araştırmada ![]() ![]() ![]() SÖZLÜ TARTİŞMA Çoğu insanın kafasındaki sınıf örneğinin resmi, ders işleyişi, öğretmen sorulan ve öğrenci cevaplan ve sınıf tanımlamalanndan oluşur ![]() ![]() Tipik bir sınıfta, öğrencilerin geldiği dil ortamı ve sözlü - dil yetileri farklılık gösterir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklarda Dil Ve İletişim Problemleri-İ- |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklarda Dil Ve İletişim Problemleri-İ-DİL GELİŞİMİNDE PROBLEM ALANLARI </STRONG> Dil yetersizliği olan öğrenciler, dilin birçok alanında zorluklarla karşılaşabilirler ![]() ![]() ![]() Bu kurallar ve özellikle dilin toplumsal ağırlıklı öğesi olan pragmatik kurallar, her kültür, her dil, hatta her lehçe için değişmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı çocuklar, bazen işitme özürü, çeşitli hastalıkların beyinde sebep olduğu zararlar, kazalar vb ![]() ![]() ![]() Fonoloji Gelişme => Belirtildiği gibi, bebeklerin çıkardığı ilk sesler, ağlama ve anlamsız seslerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Öğrenciler, görsel şekillen ayırt etmede kullandıkları kadar, kendilerinin ayırt edici özelliklerindeki seslen ayın etmeyi de öğrenirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Elbetteki çocuk, yaşının ilerisinde yeni sözcükler öğrenmeye devam edecektir ama İngilizce'deki yeni fonemleri değil ![]() ![]() ![]() ![]() İngilizce'de çocuğun hakim olması gereken 40'ın üzerinde fonetik ünite vardır ![]() ![]() ![]() Bir çocuğun çıkarabildiği ilk fonetik sesler söylenmesi kolay olanlardır ve bunlar genellikle p,b,m ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir süre sonra çocuk k, g, f, w, s sessizlerini kullanmaya başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lenreberg dilin onaya çıkışı konusunda dikkate değer bir düzenin olduğunu göstermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Problemler => Konuşma ve fonolojik problemler genellikle telaffuz problemlerine bağlıdır ![]() ![]() ![]() İşitme ayrımı ile ilgili problemler, öğrenme yetersizlikleri alanında çok sık tartışılmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fonemik bölünmeyle ilgili problemlerin, çocukların kelimeleri kendi sesleri içinde ayırt edememesinden kaynaklandığı söylenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sesleri karıştırma problemleri, çocukların fonoloji ile ilgili zorluklarını yansıtır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İfade Tekrarı => Birçok yetenek, konuşma dilini, anlama ve kullanmayı gerektirir ![]() ![]() ![]() ![]() İfade tekrarı esastır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sentaks => Sentaks, insanların kelimeleri cümle yapmak için biraya getirip kullandıkları ve gramare yakın bir bölümdür ![]() ![]() ![]() ![]() Gelişme => 3-4 yaşlarından önce yani temel dilbilgisi yapılarını öğrendikleri zaman, çocuklar, sentaks gelişimlerinde iki farklı basamaktan geçerler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Problemler => Öğrenme yetersizliği olan öğrenciler, problemlerini sentaks ile deşerler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sentaks ile ilgili problemler okul hayatından yıllar soma bile kalabilir ![]() ![]() ![]() Morfoloji Çocuklar, sadece fonoloji ve sentaks değil aynı zamanda anlamlan değiştiğinde kelimeleri nasıl değiştirmeleri gerektiğini öğrenirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öğrenme yetersizliği olan öğrencilerin diğer akranlarına göre bir resmini tanımlama çalışmasında zorlandığı belirlendi, (VViig & Semel, 1975) ama bir başka çalışma yapılmadı ![]() ![]() Öğrenme yetersizliği olan öğrencilerin semantik ile ilgili problemleri olduğu ortaya çıktı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dilin pragmatik görüş çalışmaları insanların dili sosyal durumlarına göre kullandıklarım gösterir ![]() ![]() Pragmatik Pragmatik, dilin sosyal durumlarda kullanıldığı yönü gösterir ![]() konuştuklarını, neden konuştuklarını ve diğer faktörleri göz önünde bulundururlar ![]() ![]() ![]() Ayrıca, öğrenme yetersizliği Gelişme => Çocuklar morfolojik kuralları erken yaşta geliştirirler ![]() ![]() Problems => Öğrenme yetersizliği olan öğrenciler, akranları kadar morfolojik kurallar kullanmazlar, (Kass 1966; Vagel; 1974, VViig Semel & Crouse 1973) nedeni; gerçek test yapıp yapmamaları ve saçma kelimeler kullanıp kullanmamasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Semantik Semantik dilin anlamıyla ilgilenen özellikleridir ![]() ![]() Köpek köpek Bu köpeğin noktalan var ![]() ![]() - çocuk - Bu çocuk eşyaları çalkalayabilir ![]() ![]() Bunlar ayak şapkaları var ![]() Öğrencilerin semantik problemleri ile ilgili çalışmalar karışık buluşlar ü-retti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (LD) olan öğrenciler nesnenin şekli ile ilgili terimleri daha sık kullanırlar ![]() Bir önceki bölümde tartışıldığı gibi, dili kullanırken yapılan hatalar, öğrenme yetersizliği olan öğrencilerde sosyal sorunlara neden olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklarda Dil Ve İletişim Problemleri-İ- |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklarda Dil Ve İletişim Problemleri-İ-KONUŞMA VE İNSAN BEYNİNİN FONKSİYONEL ANATOMİSİ Konuşma kortikal halkaları 100 yıldan yalnızca biraz fazla bir zamandır bilinmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geschvvind'in belirttiği gibi "bu örnek basit görünse dahi oldukça verimli olduğunu kanıtlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() AFAZİ : LİSAN BOZUKLUĞU Beyin hastalıklarına bağlı olarak lisan fonksiyonlarında görülen bozukluklara genel olarak Afazi adı verilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dile ilişkin anotomik yapıda daha öncede belirtildiği gibi iki önemli merkez vardır ![]() ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() formülasyonunu yapma İkinci merkez ise Broca'dır ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Bu merkezlerde herhangi bir nörolojik hasar meydana geldiği zaman konuşmayla ilgili bazı sorunlar meydana geldiği ortaya çıkabilmektedir ![]() Broca merkezinde meydana gelen afazi türünde konuşulanı anlamak oldukça sağlam kaldığı halde hasta kendini ifade ermekte, cümle kurmakta, kelimeleri telaffuz etmekte, hana ses çıkarmakta ve konuşmada kullanılan kaslara hakim olmakta derece derece güçlükler çeker ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() yalnızca "yanı" kelimesini söyleyebilen hasta, "Sen nasılsın?" diye sormak için de "Yani, yani", "Bana su ver" demek için de "Yani, yani, yani" diye sürekli aynı kelimeyi tekrarlar ![]() İsimlendirme, yani gördüğü cismin adını söyleme becerisi, Broca afazisinde (hastanın çok az da olsa konuşabilen bir afazik olması koşuluyla) oldukça iyi korunmuştur ![]() Broca afazisinde hastanın yazması, okuduğunu anlamasına kıyasla daha bozuk olur ![]() Wernicke Afazisi : Wernicke afazisinin en önde gelen özeliği, hastanın anlamasının iieri derecede bozuk oluşudur ![]() ![]() Hasta kendi söyleyeceği sözleri de doğru olarak işleyemez, bu nedenle de yaptığı konuşma absürd, saçma sapan bir şekilde ağzından dökülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu bölüm VVilliam H ![]() ![]() ![]() Çocuklarda görülen konuşma bozukluğu, daha farklı boyutlardadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuklardaki afazi yetişkinlerinkinden hem davranışsal hem beyinsel olarak öyle farklıdır ki bu, Bender'in de belirttiği gibi, yetişkinlerde ortaya çıktığında, çocuklardaki afazi sendromunu tam olarak görmemizi engelleyebilir ![]() ![]() ![]() Normal bir işitme yeteneğine ve zekaya sahip konuşurken zorluk çeken çocuklarla ilk 1825'te Gali beynin ve beynin parçalarının fonksiyonlarıyla ilgili bir yazı kaleme aldığında karşılaşılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() 87 ![]() ![]() ![]() 1950'lerde terminoloji ve sınıflandırma sistemiyle bazı araştırmalar yapılmıştır ![]() ![]() Sağlıklı konuşma yeteneği işitsel duyu, algılama, hayal, sembolleştirme ve kavramsallaştırma sayesinde elde edildiğinden, afazili çocukların tedavilerinin sağularla ilgili merkezlerde yapılmasına şaşmamak gerekir ![]() ![]() ![]() Özel sınıflarda görevli öğretmenler, psikologlar ve rehabilitasyon merkezlerindeki terapistler elbene ki afazıii çocuklara eğitim vermek durumunda olacaklardır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklarda Dil Ve İletişim Problemleri-İ- |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklarda Dil Ve İletişim Problemleri-İ-ÇOCUKLARDA TRAVMATİK YA DA SONRADAN ORTAYA ÇIKAN AFAZİ 2 yaş ve sonrasında beynin sol küresinde ortaya çıkan ve genellikle sonradan kazanılmış ya da tıravmatik olarak adlandırılan afazi önceden öğrenilmiş konuşma alışkanlıklarını etkileyebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Büyük bir nörolojik enstitüde görev yaptığı 7 yıllık süre içerisinde 10 yaşın altında afazili yalnızca 7 çocuğa rastlanmıştır ![]() ![]() ![]() Ayrıca zayıf bir hafıza ve soyut kavram ve sembolik düşünceleri algılayamamaya da neden olduğu için "merkezi aphasia'" olarak adlandırılır" ![]() ![]() Çocuk aphasiasının ifade edici işaretleri : 1) Normale yakın az ya da hiç ifade edilemeyen konuşma ![]() 2) Telegrafik konuşma : Bağlaç yokluğu ve Bentarfın "söz dizimi yokluğu" dediği kavramın varlığı ![]() ![]() 3) Konuşma, tekrar etmede normal ya da normale yakın olabilir olma, konuşma akıcı değildir ![]() Kişisel Rahatsızlık Konuşmanın gelişmesi kişinin kendisini ve çevresini kontrol edebilmesine olanak sağladığından bundan ileri gelen bir rahatsızlık normal zekaya sahip bir çocukta endişe ve öfke yaratabilir ![]() Aphasik çocukta öfke nöbetleri, düşmanlık, yıkıcılık, hoşgörü yoksunluğu ve yalnız kalma isteği gibi durumlar görülebilir ![]() ![]() GELİŞİMSEL AFAZİ NÖROLOJİSİ Çoğunlukla pek çok davranışçı tarafından dahi kabul edilir ki aphasia beynin dominant kümesindeki bir karar ya da fonksiyon bozukluğundan kaynaklanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Belki de en kapsamlı klinik rapor çocuklar üzerindeki gelişen öğrenme bozuklukları Drake tarafından hazırlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ölüm sonrası beyin incelemesi kortekslerin anormal büyüklüğünü, corpus callusurnun değişik bölümlerinde zayıf gelişmeleri olduğunu gösterdi ![]() ![]() ![]() Gelişimsel afazili, ilk geliştirilen çocuk otopsisi Londav Goldstein ve Klefmer tarafından rapor edildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu hipoaaa çocuğun 10 yaşındaki ani ölümüne kadar olan ölüm soması bulgularla destekledi ![]() ![]() ![]() ![]() Gençlik öncesinde sol küredeki ciddi hasarlar sıklıkla 1-2 yıl içinde konuşmanın düzelmesiyle sonuçlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Travmarik ya da sonradan oluşma aphasia ile ilgili detaylı araştırma isteyen okurla Denckla, Lareberg ve Myklebust'ın tartışmalarım inceleyebilirler ![]() GELİŞİMSEL AFAZİ'NİN GENEL BELİRTİLERİ Konuşma Yavaşlığı : Konuşma yavaşlığı başta gelen bir semptom olsa dahi bütün bozuk konuşmalar alazlanın belirtisi değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Alıcı İşaretler : Alıcı işaretler düşük işitme algısını içerir ![]() ![]() ![]() ![]() Merkezi Hasarlar : Eğer sol parietal ya da geçici parieto bölgesinde bir hasar oluşursa ya da fonksiyon bozukluğu görülürse bu genelde kişinin tek tek sözcükleri anlamlı bir bütün olarak algılayamamasıyla sonuçlanır ![]() ![]() Bu ilginç durumu yorumlarken, Benton şu gerçeğe dikkati çekiyor ki, karşılaştırılabilir lezyonlar yetişkin hastalarda merkezi sağırlığı üretecekti ![]() ![]() Bu çeşit bir kanıt etkili öğretimi mümkün olduğu kadar erken yapma düşüncesini destekler ![]() ![]() Sözlü konuşması o kadar karmaşıktı ki, annesi bile onu algılayamıyordu ![]() ![]() ![]() KAYNAKÇA Hallahan, Daniel P ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ege, Pınar ![]() ![]() ![]() ![]() Gaddes, William H ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Glover, John A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanndağ, Oğuz ![]() ![]() Korkmazlar, Ümran ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karatepe, Hasan ![]() ![]() ![]() ![]() Whirter, Jeff Mc, Nilüfer Voltan-Acar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kıtson Neil and Roger Merry ![]() ![]() ![]() ![]() Anning, Angela ![]() ![]() ![]() ![]() Matematik ve Dil ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|