![]() |
Cinayetler-Cezalar Ve Kısas Hükümleri-3 |
![]() |
![]() |
#1 |
gülgüzeli
![]() |
![]() Cinayetler-Cezalar Ve Kısas Hükümleri-3CİNAYETLER-CEZALAR VE KISAS HÜKÜMLERİ-3 ALPEREN GÜRBÜZER KISAS İÇİN ŞARTLAR Kısas uygulanması için bulunması gereken şartlar; Katil akil baliğ, kastetmiş ve kendi isteği ile hareket etmiş olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Usul’ünü, yani babasını, annesini veya dedelerinden birini kasten öldüren şahıs hakkında kısas gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() Maktülün varisleri arasında katilin ve torunlarından kimse bulunmamalıdır ![]() Bir kimse kendi hanımını veya damadını öldürüpte bunlara kendi oğlu veya torunu varis bulunsa bu katil hakkında kısas uygulanamaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir köle veya cariye efendisini kasden öldürürse kısas gerekir ![]() ![]() ![]() Aynı şekilde bir şahsı kendisinin yaptığı emir ve teklifine mesala; ‘Kanım sana helal olsun, beni öldür’ demesine dayanarak kasden öldüren kimse hakkında İmamı Azam ile İmameyne göre kısas gerekmez Emir veren; ‘kanımı sana şu kadar kuşa sattım beni öldür’ deyipte emredilen onu öldürürse hakkında kısas gerekir ![]() ![]() Öldürmede ki kasıd, şüpheden uzak olmalıdır ![]() Buna göre bir kimseyi bir veya iki darbe ile öldüren şahıs hakkında kısas uygulanamaz ![]() ![]() Bir kimseyi boğazını sıkmak ip gibi bir şey ile boğmak veya yüksek bir yerden aşağıya atmak suretiyle öldüren şahıs hakkında İmamı Azam’a göre diyet lazım gelip, kısas gerekmez ![]() ![]() ![]() Bir kimse kendisine verilen zehiri bizzat içerek ölürse zehiri veren şahıs hakkında yalnız şiddetli ta’zir ve edeplendirme gerekirse de tazminat gerekmez ![]() ![]() Bir kimse hem bizzat kendisinin hem de başka bir şahsın yaralanmasıyla ölecek olursa o şahıs hakkında yalnız yarım diyet gerekirse de kısas gerekmez ![]() Kısas uygulanabilmesi için öldürme doğrudan yapılmış olmalıdır ![]() Bir öldürmeye iştirak etmeyip de sadece öldürme anında maktülün kollarını veya ayaklarını tutmak, bir şekilde yardım etmekle öldürme eylemini kolaylaştıran ve katili öldürmeye teşvik eden şahıs, doğrudan katil olmadığından hakkında kısa gerekmez ![]() ![]() ![]() Kısas için; katl velisi malum olmalıdır ![]() Maktulün varisleri kısas talebinde bulunmalıdırlar ![]() Maktulün mükellef bulunan varisleri, kısas esnasında hepsi hazır bulunmalıdırlar ![]() Maktulün aldığı yarayı takiben hemen ölüvermesi kısas icrası için şart değildir ![]() Buna göre kasden yaralanmış bir kimse bir müddet yatağa düşüpte ondan sonra o yaradan etkilenerek vefat etse, yaralayan hakkında kısas uygulanır ![]() ![]() Sarhoşluk hali kısasa engel değildir ![]() Bir mürtedi(dinden dönen) öldüren kimse hakkında kısas gerekmez ![]() ![]() ![]() Kısası hak eden bir caniyi hariçten bir şahıs öldürse bu şahıs hakkında kısas uygulanabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Cinayet düşmanlık kasdıyla işlenmiş olmalıdır ![]() İyi yüzme bilmeyen bir kimseyi düşmanlık veya şaka için ırmağa veya denize vs ![]() ![]() Bir şahıs belli bir kimsenin içine düşüp ölmesi kasdıyla kendi evinde veya umuma ait bir caddede bir kuyu kazar veya ayak kaydıracak şeyler bulundurur da bu yüzden o kimse düşüp ölürse bu sebep olan şahıs hakkında kısas gerekir ![]() ![]() Bir kimse zehirli olduğunu bildiği bir şeyi bunu bilmeyen bir şahsa verip vefatına sebebiyet verse hakkında kısa uygulanır ![]() ![]() ![]() Bir kimse aralarında düşmanlık bulunan bir şahsa kılıç veya mızrak gibi bir şeyle işarette bulunup, o şahsın kaçması üzerine takipte bulunsa da o şahıs yere düşmeksizin vefat etse o kimseye kısas gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir şahsa yapılan zorlama üzerine öldürürse hem zorlayan şahsa, hemde zorlanan kimseye kısas gerekir ![]() ![]() ![]() Cani harbilerden olmamalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cani cinayete uğrayandan üstün olursa hakkında kısas uygulanmaz ![]() ![]() Bir Müslüman köle ile hür bir zımmi arasında kısas cari değildir ![]() ![]() ![]() Bir zımmi bir zımmiyi öldürdükten sonra Müslüman olursada yine hakkında kısas düşmez ![]() ![]() Bir kimse evlad veya torunlarından birini öldürürse hakkında kısas uygulanamaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Maktül kanı haram biri olmalıdır ![]() ![]() Bir harbiyi veya bir mürtedi öldüren kimse hakkında ne kısas, ne diyet, ne de kefaret lazım gelmez ![]() ![]() ![]() ![]() Zımmi’nin canı, malı ve namusu Müslümanların garantisi , koruması altındadır ![]() Bir köle veya cariyenin mesala bir kolunu tam dirseğinden itibaren haksız yere kasden kesen hür bir şahıs onun yarı kıymetini tazmin eder ![]() Kasten kesilen bir baş parmak karşılığında caninin de başparmağı kısas olarak kesilebilir ![]() ![]() ![]() Aynı şekilde sağ el yerine sol el, sol ayak yerine sağ ayak kesilerek üst çenedeki bir diş yerine alt çenedeki bir diş kısas olarak çekilmez ![]() ![]() Bir kimse bir şahsın iki elini veya iki ayağını kasden kesecek olursa kendisinin de iki eli veya iki ayağı kısas olarak kesilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cinayete uğrayan kimse daha sonra vefat etmiş olunca bu hak kazanma ve yetki; önce cinayete uğrayan kimsenin varislerine sonrada hükümete ait olur ![]() KISAS İŞLEMİ Kısas bölünmeyi kabül etmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kısasa hak kazanan mükellef olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kısası alma hakkına sahip olanlar ittifak etmelidirler ![]() ![]() Hakkında kısas yapılacak olan bir kadın hamile olursa çocuğunu doğurana kadar öldürülemez ![]() ![]() ![]() Kısas yaralayıcı alet ile, bir silah(kılıç gibi) ile katilin boynunu kesmek suretiyle yerine getirilir ![]() ![]() Maktulün velisi, katili silahtan başka bir şey ile öldürmek isterse hakim tarafından engellenir ![]() Katilin bir uzvu başka bir kimse tarafından kesilecek olursa yara kapanıncaya kadar hakkında kısas icra edilemez ![]() Öldürme sabit olunca varislerin talebi ulaşınca kısas ertelenemez ![]() ![]() Katil, maktülü ne şekilde öldürmüş ise kendiside o şekilde öldürülür ![]() ![]() ![]() Kısas şahsi haklardandır ![]() Kısas icrasına hak kazananlar hepsi birden kısas yerine getiremezler ![]() ![]() ![]() ![]() Kur’an’ı Kerimde; ‘Eğer ceza verecek olursanız size nasıl ceza verilmiş ise sizde o şekilde ceza veriniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cinnet durumlarında kısas düşer ![]() ![]() Kısas hakkına sahip olan kişi peşin veya veresiye bir bedel üzerine canı ile anlaşırsa kısas düşer ![]() Kısas, maktülün velisinin af etmesiyle düşer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rasulü Ekrem(s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birden fazla kimseleri öldürmüş olan bir caniyi bu maktüllerden birinin velisi af etiği halde diğer maktüllerin velileri af etmezlerse bu af etmeyenlerin kısas hakları düşmüş olmaz ![]() ![]() Bir yaralı yaralayana hitaben; Ben ölürsem seni kanımdan veya katlimden vazgeçtim(ibra ettim) derse affı geçerli olur ![]() Katili karşılıksız af etmek evladır ![]() ![]() ![]() ![]() KASTEN VE HATAEN ÖLDÜRMELER Birşahıs önce bir insanı sonrada diğer bir insanı hataen öldürürse her biri için ayrıca diyet vermesi gerekir ![]() ![]() Bir kimseyi öldürmek kasdıyla atılan kurşun, o kimseyi öldürdükten sonra kurşun bir başkasına kazaen geçerek öldürecek olursa birinci cinayetten dolayı kısas, diğerinden dolayıda diyet gerekir ![]() Bir kimse iki şahsı bir vuruşta kasden öldürecek olursa kısas olarak öldürülür, ayrıca diyet vermesi gerekmez ![]() İki kimse bir şahsı birlikde kasden öldürseler, bu durumda her ikiside kasden başlı başına katil sayılacağından kısas olarak öldürülmeyi hak ederler(cinayet-i müşterek) Bir kimseyi iki şahıs, hata yoluyla veya iki şahıstan biri kasden diğeride hataen öldürecek olurlarsa şüphe ortaya çıkmasından dolayı ikisi hakkında da kısas gerekmez ![]() ![]() Bir şahsı iki kimseden biri yaralayıcı alet ile diğeride sopa ile birlikte dövüp o şahıs ölürse o şahsın diyetini yarı yarıya öderler ![]() Bir kimse bir şahsn mesela bir elini kasden kesip ondan sonra kasden öldürecek olursa eğer öldürme yara iyileştikten sonra meydana gelmiş ise iki cinayet arasında karışma cari olmaz ![]() ![]() Bir kimse iki şahsın sağ ellerini kasden kesecek olursa karşılığında sağ eli kesilir, diğer bir el karşılığında alacakları diyeti yarı yarıya bölüşürler ![]() Bir kimse, iki şahıs tarafından kasden meydana gelen bir sıcak yara ile yaralanıp ölürse, ikisi de katil olup haklarında kısas gerekir ve eğer önce biri yaralanıp daha sonra diğeri yaralanmışsa katil yalnız önceki olmuş olur, ikincisi hakkında da şiddetli bir tazir(kınama gibi)ile uzun bir süre bir hapis cezası gerekir ![]() Ortaklaşa bir işte çalışan kimselerin bir hata sonucu olarak müştereken işlemiş oldukları cinayetlerin diyetlerini ortak olarak öderler ![]() ![]() ![]() Dört kişi çalıştıkları bir geminin direğini kaldırıp dikerken o direk üzerlerine düşerek içlerinden birini öldürürse diyeti dört hisseye ayrılır, üç hissesinin hayatta olanlar öderler, bir hisseside düşmüş olur ![]() ![]() ![]() Birbirleriyle güreşen iki pehlivan biri diğerini yaralamaksızın dövmekle veya yere çarpmakla ölümüne meydan verirse diyetini tazmin eder ![]() Bir kimse birisinin binasında ücretle kuyu kazarlarsa kuyu üzerine yıkılarak ölürse diyet kuyu sahibine lazım gelmez ![]() Bir kimse cerrahi ameliyat sonucunda ölürse doktorun tıbben hatası yoksa bir şey gerekmez ![]() ![]() Bir kimse cinsel ilişkide dayanıklı olmayan bir kız çocuğunun ilişkide bulunarak o çocuğun ölmesine yol açarsa hem mihrini hem de diyetini, varsa akilesiyle beraber vermeye mecburolup, mirasından da mahrum kalır ![]() ![]() Bir kimse bir şahsı Kahhar olan Allah’ın isimleri okumakla helak ettiğini ikrar ederse bir şey lazım gelmez ![]() ![]() ![]() Bir kimse çocuğu terbiye etmek için dövmekle ölümüne sebebiyet verirse diyetini öder ![]() ![]() Bir öğretmen veya usta çocuğun velisi veya vasisinin izni olmaksızın dövemez ![]() ![]() Velisi veya vasisi tedip için dövmelerine izin vermiş oldukları takdirde dövülmesi yaygın adet üzere dövebilir ![]() ![]() ![]() Bir kimse karısını değnek veya yumruk gibi bir şey ile dövüp ölürse o kimse üzerine diyet lazım gelir, mirastanda mahrum kalır ![]() Bir kimsenin duvarı güzelce bina edilmişken daha sonra bir şahsın üzerine yıkılarak ölümüne sebebiyet verirse o kimse üzerine tazminat lazım gelmez ![]() ![]() ![]() Yıkılmaya yüz tutan duvar vakfa ait ise tekaddüm, mütevellisine yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Umumyol üzerine meyilli olan birduvar, yıkılarak tekaddüm edilmemişse bir şey lazım gelmez ![]() Ücretle çalışan kimselerin yıkmakta oldukları bir duvar birisinin üzerine yıkılarak ölümüne neden olursa diyeti ve kefareti ücretlilerin üzerine lazım gelir, duvar sahibine lazım gelmez ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
|