![]() |
Öğrenme Psikolojisi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Öğrenme Psikolojisi1 ÖĞRENME PSİKOLOJİSİ Öğrenme: Yaşantı sonucu kazanılan nispeten kalıcı izleri olanlar davranış değişikliğidir Öğrenme olması için davranış değişikliğinin kalıcı olması gerekir ![]() öğrenme değildir ![]() Öğrenmede davranışa dönüşebilme potansiyeli olmalı Öğrenip öğrenmediğini davranış ortaya çıkarma ile anlıyoruz ![]() Psikolojide öğrenme çok önemlidir ![]() Çevre + Kalıtım + Zaman faktörleri Öğrenme olabilmesi için yaşantı yolu ile olacak, kalıcı olacak, davranış değişikliği olacak ![]() İyi davranışların yanında kötü davranışlarıda öğreniyoruz ![]() 2ÖĞRENMEYİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER 1- Öğrenenden Kaynaklanan Faktörler a- Zekası b- İlgi ve yetenekleri c- Bireyin öğrenme halindeki durumu d- İhtiyaçlar e- Öğrenenin öğrenme sırasındaki kaygı düzeyi f- Yaş g- Öğrenin algılayış biçimi h- Öğrenenin eski bildikleri 2- Öğretilen Materyalden Kaynaklanan Faktörler a- Öğrenilen materyalin kişi için çekici olup olmadığı b- Uzun veya kısa olması 3 c- Materyalin netliği, açıklığı, basitliği d- Gereksinime uygun olması e- Ders materyalinin anlatılış biçimi 3- Öğretenden Kaynaklanan Faktörler a- Öğretenin ayrıntıya kaçmadan yalın net ve öz anlatılması b- Öğrenenin düzeyine uygun olması c- Öğreten yansız olmalı d- Öğretenin konusuna hakim olması 4- Öğrenme Ortamından Kaynaklanan Faktörler a- Sesli ortam b- Havanın sıcak veya soğuk olması c- Kalabalık d- Işık e- Öğretmenin hazırladığı psikolojik ortam Davranış: Çeşitli uyarıcılara tepki gösteririz ![]() eyleme dönüşmesi davranıştır ![]() Davranışların hepsini gözleyemeyiz ![]() karşısında bireyin yaptığı davranışı gözleyebiliriz ![]() Hayal kurmada bir davranıştır ![]() Uyarıcı: Organizmayı harekete geçirebilecek olan her tür olay iç ve dış kaynaklı olabilir ![]() değişebilir ![]() Niçin davranışçı kuram deniyor? Çünkü sırf gözlenebilen davranışlarla ilgilendiği için |
![]() |
![]() |
![]() |
Öğrenme Psikolojisi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Öğrenme PsikolojisiKADEMELİ OLARAK ÖĞRENME Hedef olarak kazandırmak istediğimiz davranışlara ulaşmak için önce bu davranışlara benzeyen ve yaklaşan davranışların pekiştirilmesi ve bu işleme hedef davranışa ulaşana dek devam edilmesine denir ![]() SÖNME Pekiştirilmeyen bir davranış zamanla yapılmasının azlmasına veya yapılmamasına sönme denir ![]() Ama sönmeye uğramış davranış tekrar ortaya çıkmaz diye kesin bir hüküm yoktur ![]() Değiken oranlı ve değişen zamanlı pekiştirmeler davranışın sönmesine karşı en dirençli olanlardır ![]() GESTALT TİPİ ÖĞRENME Psikolojik gerçek ![]() Gestalt anlamlı bütün Gestalt tipi öğrenmede bazı şeyler öğreniliyor, eğer anlamlı tam, bütün, basit hale getirmediğimizde bir boşluk olur ![]() Bu boşluk rahatsızlık yaratır ![]() Bu tamamlanınca Gestalt öğrenme olur ![]() Beynimizin tamamlama özelliği var ![]() anlamlı hale getirmekteyiz ![]() Gestalt algı ile ilgili Değişmezlik (Büyüklük, parlaklık, şekil), şekil zemin eğilimlerimiz var ![]() Gestalt tipi öğrenme gerçekleştiğinde kavrama ile olur ![]() olur ![]() Böyle bir öğrenme tam ve ani olur ![]() Kolaylıkla genellenebiliyor ![]() Hoca anlattıklarını eksik bırakırsa, öğrenci bir eksiklik hisseder ![]() ![]() Yaşam alanı Psikolojik gerçeklik: Tek ve biriciktir ![]() ![]() Fiziksel gerçeklik: Biz olayı yaşarken bir ortamda yaşıyoruz ![]() Bu olayın geçtiği yer, hava bir coğrafi gerçekliktir ![]() böyle bir gerçeklik içinde bulunanların psikolojik gerçekleri farklı farklıdır ![]() ÖĞRENMENİN FİZYOLOJİK TEMELLERİ Öğrenme beynimizde fizyolojik farklılıklar yaratıyor ![]() Donald Hebb: Öğrenme kesinlikle fizyolojik değişiklere yol açar ![]() ![]() yaşantılar çok önemli diyor ![]() Hücre birlikleri ve anlama alanları yada bağlantı kurma alanları bu 2 kavramla öğrenmeyi açıklıyor ![]() Bazı kavramlar hücre grupları oluşturur Hücre gruplarının sayısı artabilir ![]() ![]() Hebb’e göre öğrenme bizim bağlantı gücümüzü arttırır ![]() Bilişsel öğrenme ile ilgili öğrenmenin fizyolojik ve bilişsel boyutlarını vurgulayan ilk kişi |
![]() |
![]() |
|