![]() |
Öğrenme Psikolojisi
1 ÖĞRENME PSİKOLOJİSİ Öğrenme: Yaşantı sonucu kazanılan nispeten kalıcı izleri olanlar davranış değişikliğidir Öğrenme olması için davranış değişikliğinin kalıcı olması gerekir. İlaç alındığında, sarhoşken vb yapılan davranışlar öğrenme değildir. Öğrenmede davranışa dönüşebilme potansiyeli olmalı Öğrenip öğrenmediğini davranış ortaya çıkarma ile anlıyoruz. Psikolojide öğrenme çok önemlidir. Çevre + Kalıtım + Zaman faktörleri Öğrenme olabilmesi için yaşantı yolu ile olacak, kalıcı olacak, davranış değişikliği olacak. İyi davranışların yanında kötü davranışlarıda öğreniyoruz. 2ÖĞRENMEYİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER 1- Öğrenenden Kaynaklanan Faktörler a- Zekası b- İlgi ve yetenekleri c- Bireyin öğrenme halindeki durumu d- İhtiyaçlar e- Öğrenenin öğrenme sırasındaki kaygı düzeyi f- Yaş g- Öğrenin algılayış biçimi h- Öğrenenin eski bildikleri 2- Öğretilen Materyalden Kaynaklanan Faktörler a- Öğrenilen materyalin kişi için çekici olup olmadığı b- Uzun veya kısa olması 3 c- Materyalin netliği, açıklığı, basitliği d- Gereksinime uygun olması e- Ders materyalinin anlatılış biçimi 3- Öğretenden Kaynaklanan Faktörler a- Öğretenin ayrıntıya kaçmadan yalın net ve öz anlatılması b- Öğrenenin düzeyine uygun olması c- Öğreten yansız olmalı d- Öğretenin konusuna hakim olması 4- Öğrenme Ortamından Kaynaklanan Faktörler a- Sesli ortam b- Havanın sıcak veya soğuk olması c- Kalabalık d- Işık e- Öğretmenin hazırladığı psikolojik ortam Davranış: Çeşitli uyarıcılara tepki gösteririz. Bu tepkilerin eyleme dönüşmesi davranıştır. Davranışların hepsini gözleyemeyiz. Acıyı göremeyiz ama acı karşısında bireyin yaptığı davranışı gözleyebiliriz. Hayal kurmada bir davranıştır. Uyarıcı: Organizmayı harekete geçirebilecek olan her tür olay iç ve dış kaynaklı olabilir.Uyarıcıların anlamı kişiden kişiye değişebilir. Niçin davranışçı kuram deniyor? Çünkü sırf gözlenebilen davranışlarla ilgilendiği için |
Öğrenme Psikolojisi
KADEMELİ OLARAK ÖĞRENME Hedef olarak kazandırmak istediğimiz davranışlara ulaşmak için önce bu davranışlara benzeyen ve yaklaşan davranışların pekiştirilmesi ve bu işleme hedef davranışa ulaşana dek devam edilmesine denir. SÖNME Pekiştirilmeyen bir davranış zamanla yapılmasının azlmasına veya yapılmamasına sönme denir. Ama sönmeye uğramış davranış tekrar ortaya çıkmaz diye kesin bir hüküm yoktur. Değiken oranlı ve değişen zamanlı pekiştirmeler davranışın sönmesine karşı en dirençli olanlardır. GESTALT TİPİ ÖĞRENME Psikolojik gerçek. Herkesin psikolojik gerçeği farklı Gestalt anlamlı bütün Gestalt tipi öğrenmede bazı şeyler öğreniliyor, eğer anlamlı tam, bütün, basit hale getirmediğimizde bir boşluk olur. Bu boşluk rahatsızlık yaratır. Bu tamamlanınca Gestalt öğrenme olur. Beynimizin tamamlama özelliği var. Herşeyi basit, tam ve anlamlı hale getirmekteyiz. Prognans İlkesi Gestalt algı ile ilgili Değişmezlik (Büyüklük, parlaklık, şekil), şekil zemin eğilimlerimiz var. Gestalt tipi öğrenme gerçekleştiğinde kavrama ile olur. Kalıcı olur. (çünkü biz tamamlıyoruz) Böyle bir öğrenme tam ve ani olur. Aha buldum! Kolaylıkla genellenebiliyor. Hoca anlattıklarını eksik bırakırsa, öğrenci bir eksiklik hisseder. Tamamlamak için düşünür, araştırır. Yaşam alanı Psikolojik gerçeklik: Tek ve biriciktir. İnsandan insana değişir. Fiziksel gerçeklik: Biz olayı yaşarken bir ortamda yaşıyoruz. Bu olayın geçtiği yer, hava bir coğrafi gerçekliktir. Öte yandan böyle bir gerçeklik içinde bulunanların psikolojik gerçekleri farklı farklıdır. ÖĞRENMENİN FİZYOLOJİK TEMELLERİ Öğrenme beynimizde fizyolojik farklılıklar yaratıyor. Donald Hebb: Öğrenme kesinlikle fizyolojik değişiklere yol açar. Beyin basit değil, karmaşık bir organdır, sistemdir. İlk yaşantılar çok önemli diyor. Hücre birlikleri ve anlama alanları yada bağlantı kurma alanları bu 2 kavramla öğrenmeyi açıklıyor. Bazı kavramlar hücre grupları oluşturur Hücre gruplarının sayısı artabilir. Bağlantı alanı var. Hebb’e göre öğrenme bizim bağlantı gücümüzü arttırır. Bilişsel öğrenme ile ilgili öğrenmenin fizyolojik ve bilişsel boyutlarını vurgulayan ilk kişi |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.