ForumSinsi - 2006 Yılından Beri

ForumSinsi - 2006 Yılından Beri (http://forumsinsi.com/index.php)
-   Psikoloji / Sosyoloji / Felsefe (http://forumsinsi.com/forumdisplay.php?f=595)
-   -   Öğrenme Psikolojisi (http://forumsinsi.com/showthread.php?t=548983)

Prof. Dr. Sinsi 08-23-2012 12:48 AM

Öğrenme Psikolojisi
 

1 ÖĞRENME PSİKOLOJİSİ



Öğrenme: Yaşantı sonucu kazanılan nispeten kalıcı izleri

olanlar davranış değişikliğidir

Öğrenme olması için davranış değişikliğinin kalıcı olması

gerekir. İlaç alındığında, sarhoşken vb yapılan davranışlar

öğrenme değildir.

Öğrenmede davranışa dönüşebilme potansiyeli olmalı

Öğrenip öğrenmediğini davranış ortaya çıkarma ile anlıyoruz.

Psikolojide öğrenme çok önemlidir.

Çevre + Kalıtım + Zaman faktörleri

Öğrenme olabilmesi için yaşantı yolu ile olacak, kalıcı olacak,

davranış değişikliği olacak.

İyi davranışların yanında kötü davranışlarıda öğreniyoruz.



2ÖĞRENMEYİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER


1- Öğrenenden Kaynaklanan Faktörler

a- Zekası

b- İlgi ve yetenekleri

c- Bireyin öğrenme halindeki durumu

d- İhtiyaçlar

e- Öğrenenin öğrenme sırasındaki kaygı düzeyi

f- Yaş

g- Öğrenin algılayış biçimi

h- Öğrenenin eski bildikleri

2- Öğretilen Materyalden Kaynaklanan Faktörler

a- Öğrenilen materyalin kişi için çekici olup olmadığı

b- Uzun veya kısa olması


3


c- Materyalin netliği, açıklığı, basitliği

d- Gereksinime uygun olması

e- Ders materyalinin anlatılış biçimi

3- Öğretenden Kaynaklanan Faktörler

a- Öğretenin ayrıntıya kaçmadan yalın net ve öz anlatılması

b- Öğrenenin düzeyine uygun olması

c- Öğreten yansız olmalı

d- Öğretenin konusuna hakim olması

4- Öğrenme Ortamından Kaynaklanan Faktörler

a- Sesli ortam

b- Havanın sıcak veya soğuk olması

c- Kalabalık

d- Işık

e- Öğretmenin hazırladığı psikolojik ortam


Davranış: Çeşitli uyarıcılara tepki gösteririz. Bu tepkilerin

eyleme dönüşmesi davranıştır.


Davranışların hepsini gözleyemeyiz. Acıyı göremeyiz ama acı

karşısında bireyin yaptığı davranışı gözleyebiliriz.


Hayal kurmada bir davranıştır.


Uyarıcı: Organizmayı harekete geçirebilecek olan her tür olay

iç ve dış kaynaklı olabilir.Uyarıcıların anlamı kişiden kişiye

değişebilir.


Niçin davranışçı kuram deniyor? Çünkü sırf gözlenebilen

davranışlarla ilgilendiği için

Prof. Dr. Sinsi 08-23-2012 12:48 AM

Öğrenme Psikolojisi
 

KADEMELİ OLARAK ÖĞRENME



Hedef olarak kazandırmak istediğimiz davranışlara ulaşmak

için önce bu davranışlara benzeyen ve yaklaşan davranışların

pekiştirilmesi ve bu işleme hedef davranışa ulaşana dek

devam edilmesine denir.



SÖNME

Pekiştirilmeyen bir davranış zamanla yapılmasının azlmasına

veya yapılmamasına sönme denir.


Ama sönmeye uğramış davranış tekrar ortaya çıkmaz diye

kesin bir hüküm yoktur.


Değiken oranlı ve değişen zamanlı pekiştirmeler davranışın

sönmesine karşı en dirençli olanlardır.




GESTALT TİPİ ÖĞRENME


Psikolojik gerçek. Herkesin psikolojik gerçeği farklı

Gestalt anlamlı bütün

Gestalt tipi öğrenmede bazı şeyler öğreniliyor, eğer anlamlı

tam, bütün, basit hale getirmediğimizde bir boşluk olur.

Bu boşluk rahatsızlık yaratır.

Bu tamamlanınca Gestalt öğrenme olur.

Beynimizin tamamlama özelliği var. Herşeyi basit, tam ve

anlamlı hale getirmekteyiz. Prognans İlkesi

Gestalt algı ile ilgili

Değişmezlik (Büyüklük, parlaklık, şekil), şekil zemin

eğilimlerimiz var.

Gestalt tipi öğrenme gerçekleştiğinde kavrama ile olur. Kalıcı

olur. (çünkü biz tamamlıyoruz)

Böyle bir öğrenme tam ve ani olur. Aha buldum!

Kolaylıkla genellenebiliyor.


Hoca anlattıklarını eksik bırakırsa, öğrenci bir eksiklik

hisseder. Tamamlamak için düşünür, araştırır.



Yaşam alanı


Psikolojik gerçeklik: Tek ve biriciktir. İnsandan insana değişir.


Fiziksel gerçeklik: Biz olayı yaşarken bir ortamda yaşıyoruz.

Bu olayın geçtiği yer, hava bir coğrafi gerçekliktir. Öte yandan

böyle bir gerçeklik içinde bulunanların psikolojik gerçekleri

farklı farklıdır.




ÖĞRENMENİN FİZYOLOJİK TEMELLERİ


Öğrenme beynimizde fizyolojik farklılıklar yaratıyor.


Donald Hebb: Öğrenme kesinlikle fizyolojik değişiklere yol

açar. Beyin basit değil, karmaşık bir organdır, sistemdir. İlk

yaşantılar çok önemli diyor.


Hücre birlikleri ve anlama alanları yada bağlantı kurma

alanları bu 2 kavramla öğrenmeyi açıklıyor.


Bazı kavramlar hücre grupları oluşturur


Hücre gruplarının sayısı artabilir. Bağlantı alanı var.


Hebb’e göre öğrenme bizim bağlantı gücümüzü arttırır.

Bilişsel öğrenme ile ilgili öğrenmenin fizyolojik ve bilişsel

boyutlarını vurgulayan ilk kişi


Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.