|  | Ebu Hanife |  | 
|  08-21-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Ebu HanifeEbu Hanife (asıl adı Sabit bin Numandır), 699 yılında 699 yılı olayları, ölümler, doğumlar ve diğer önemli gelişmeler Kufede doğup, 767'de 767 yılı olayları, ölümler, doğumlar ve diğer önemli gelişmeler Bağdat'ta öldürüldü  Bağdat Irak'ın başşehri  Nüfusu 4,5 milyon civarındadır  Mezopotamya çanağının ortasında, Dicle Irmağının iki yakası üzerinde ve Dicle'nin Fırat'a en çok (40 km) yaklaştığı noktada, geniş bir alüvyon ovası üzerinde yer alır  Bağdat'ta yazlar kuru ve çok sıcak, kışlar yumuşak ve serin geçer  Ortalama yağış yılda 130 mm dolayındadır  Müslümanlar tarafından Müslüman isim, din bilgisi Arapça muslim + Farsça -¥n (Türkçede teklik olarak kullanılır) kelimlerinden oluşmuştur  Aşağıdaki anlamlarda kullanılır: ehl-i sünnet itikadının lideri kabul edilir  Ehl-i Sünnet Alm  Der Weg der Sünniten, Fr  la voie d ahl-i Sunnat, İng  The Sunni Path  İslam dininde doğru itikat üzere olanlar  Peygamber efendimiz Muhammed aleyhisselamın ve Eshabının (aleyhimürrıdvan) yolunda bulunanlar, bildirdikleri itikat üzere inananlar   Eshab-ı kiramın, Peygamber efendimizden naklen bildirdiklerini, olduğu gibi, hiçbir şey ekleyip çıkarmadan kabul edip, böylece inanıp, onların yolunda olup, onlar gibi inananlara Ehl-i sünnet Hanefi tanrının birliğine inanan Mezhebinin kurucusudur  Müslüman inancında olanların %45-50'i Hanefi mezhebindedir   Babasının adı, Sabit'tir  İran'ın ileri gelenlerinden bir zatın soyundan olup, Faris oğullarındandır  Dedesi Zuta'nın, İslam dinini kabul ettiği, babası Sabit'in, İran İslam Cumhuriyeti Asyanın batısında yer alan bir devlet  Kuzeyinde  Ermenistan, Azerbaycan, Türkmenistan ve Hazar Denizi, doğusunda Afganistan ve Pakistan, batısında Türkiye ve Irak, güneyinde Basra ve Umman körfezleri bulunur  Hz  Ali ile görüştüğü, kendisi, evladı ve zürriyeti için duasını aldığı rivayet edilir   Küçük yaşta Kuran-ı kerimi ezberlemiş ve Arapçanın o zaman tasnif edilmekte olan sarf, nahv, şiir ve edebiyatını öğrenmiştir  Gençliğinin ilk yıllarında  Eshab-ı kiramdan  Enes bin Maliki,  Abdullah bin Ebi Evfayı,  Vasile bin Eskaı,  Sehl bin Saideyi ve  hicri 102de en son  Mekkede vefat eden  Ebut-Tufeyl Amir bin Vasileyi görmüştür  Bunlardan  hadis dinlemiştir   İmam-ı Şabinin tavsiyesiyle ilme sarılıp, ders halkalarına devam etmeye başlamıştır  İmam-ı Azam önce  kelam ilmini, iman ve itikadı ve münazara bilgilerini Şabiden öğrenmiştir  Daha sonra Hammad bin Ebi Süleymanın ders halkasına katılarak fıkıh ilmine başlamıştır  Hammadın derslerine yirmi sekiz yıl devam etmiştir   Hocası Hammadın dersine devam ettiği sırada sık sık Hicaza gidip Mekke ve Medinede çoğu Tabiinden olan alimler ile görüşür, onlardan hadis rivayeti dinler ve fıkıh müzakereleri yapardı  Ehl-i beytten  Zeyd bin Aliden,  Muhammed Bakırdan ilim öğrendi   Tasavvuf bilgilerini Muhammed Bakır, ondan sonra da Silsile-i aliyyeden olan Cafer-i Sadık'dan öğrendi  Eshab-ı kiramdan İbni Abbasın ilmini, Mekke fakihi Ata bin Ebi Rebahtan ve İkrimeden,  Hz  Ömer ve onun oğlu Abdullahtan nakledilen ilimleri Abdullah bin Ömerin azatlısı Nafiden öğrendi  Böylece, Eshab-ı kiramdan İbni Mesud ve Hz  Aliden nakledilen ilimleri de buluşup görüştüğü Tabiinden öğrendi   İmam-ı Azam, İslam dinine yaptığı hizmetleriyle İslamiyeti iman, amel ve ahlak esasları olarak bir bütün halinde insanlara yeniden duyurmuş, şüphesi ve bozuk bir düşüncesi olanlara cevaplar vermiş, önce itikadda birlik ve beraberliği sağlamış; ibadetlerde, günlük işlerde İslam fıkhının esaslarını ve şeklini tespit etmiştir  Böylece, ikinci hicri asrın müceddidi (dinin yeniden yayıcısı) unvanını almıştır   İmam-ı Azam, fıkhı; Leh ve aleyhte olanı bilmek, tanımak diye tarif etmiştir  Bu tarife göre fıkhı tespit etmek için,  Edille-i şeriyyeye başvururdu  Bunlar Kitap, yani Kuran-ı kerim, Sünnet (Peygamberin sözleri, fiilleri ve takrirleri),  İcma-ı Ümmet (Eshab-ı kiramın bir mesele hakkındaki sözbirliği) ve  Kıyas-ı Fukaha (hükmü verilmiş meselelere benzeterek bir başka meseleyi hükme bağlamaktır   İmam-ı Azam herhangi bir fıkıh mevzuunun işlenmesi veya fetvasının takrir edilmesi, yahut da cevabı bulunmak üzere mevzu (konu) edildiğinde, sırasıyla bu dört kaynağa baş vururdu  Önce Kuran-ı kerime bakar, hükmü aranan meselenin işaret yoluyla, iktiza yoluyla, ibare yoluyla veya delalet yoluyla cevabı varsa meseleyi ona göre çözerdi  Meselenin halli için Kuran-ı kerimde delil bulunmazsa Sünnete, burada da bulamazsa İcma-ı Ümmete bakardı  Bu kaynaklarda bulursa meseleyi çözerdi, hükmünü bildirirdi  Şayet sırasıyla bu üç kaynakta bulamazsa, o zaman Kıyasa başvurur ve meseleyi çözerdi   İşte İmam-ı A'zam Ebu Hanife; en mükemmel usullerle yaptığı uzun çalışmaları ve ictihadı neticesinde çözdüğü ve tedvin ettiği fıkıh (hukuk) bilgileri ile Müslümanların ibadetlerinde ve diğer işlerinde İslamiyet'e doğru bir şekilde uymak için takip edecekleri bir yolu gösterdi ve bu yola "Hanefi Mezhebi" denildi   Talebelerine verdiği dersleri ise mükemmel bir usul ile yürütürdü  Bir taraftan fıkhın eski hadiselere ait bilinen hükümleri takrir edilir (anlatılır) ve müzakere yapılır, diğer taraftan yeni hadiselere ait hükümler bulunurdu  Geçmiş ve yaşanmakta olan hadiselerin hükümleri takrir edilirken, bunlara benzeyen veya aynı cinsten olup da gelecekte vuku bulabilecek hadiselere ait hükümler de araştırılıp bulunurdu  Dolayısıyla imam-ı Azam'ın derslerinde geçmiş ve yaşanmakta olan halin meselelerinden başka, geleceğe ait meselelere geçilmiş ve fıkhın külli (genel) kaideleri tespit edilmiştir   İmam-ı Azam, ömrü boyunca, insanları, imandan ayırmaya çalışan ve kendilerine "Dehriyyun" denilen fırkalarla mücadele etmiştir  Bunların başında ibni  Sebeciler,  Hariciler ve  Mürcie,  Mutezile,  Cebriyye gibi fırkalar gelmekteydi   İmam-ı Azam, fıkıh ilmini ilk defa kollara ayırıp her branşın bilgilerini ayrı ayrı toplamış, usuller koymuş, Feraiz ve Şurut kitaplarını yazmıştır  Ayrıca Eshab-ı kiramın, Peygamber'den naklen bildirdiği iman, itikad bilgilerini de toplayıp yüzlerce talebesine bildirdi   İlmi Kelam, yani iman bilgileri mütehassısları yetiştirdi   Başta gelen talebeleri; İmam-ı Ebu Yusuf ismiyle meşhur Yakub bin İbrahim, Muhammed Şeybani, Züfer bin Hüzeyl, Hasan bin Ziyad, oğlu Hammad, Davud-i Tai, Esad bin Amr, Afiyat bin Yezid el-Advi, Kasım bin Maan, Ali bin Müshir, Hibban bin Ali gibi âlimlerdir   İmam-ı Azamın derslerinde çözülen fiili ve nazari fıkhi meselelerin sayısı altıyüzbini aştığı rivayet edilir   İmam-ı Matüridi ondan gelen kelam bilgilerini kitaplara yazmıştır  Yetiştirdiği talebelerin sayısı dört bine ulaşmış olup, bunlardan yedi yüz otuzu ilimde iyice yükselmiş, içlerinden kırk kadarı ictihad derecesine çıkmıştır  Bazı müellifler onun derslerinde yetişen talebelerinin isim ve künyelerini, mensup oldukları şehirlerini tespit edip, yazmışlardır  İmam-ı Azam ticaretle de uğraşırdı  Vefatıİmam-ı A'zam bütün zorlamalara rağmen hükümet ve siyaset işlerine karışmamıştır  İkinci  Abbasi halifesi  Ebu Cafer Mensur bu yüzden İmam-ı A'zamı hapsettirip işkence yaptırmış ve zehirleterek öldürtmüştür   Vefatından sonra çok kimseler onu rüyasında gördüklerini söylemişler ve kabrini ziyaret ederek, onun şânının yüceliğini dile getiren rivayetler anlatmışlardır   "Yüz elli senesinde dünyanın ziyneti gider" hadis-i şerifinin, imam-ı Azam için olduğunu İslam âlimleri bildirmiştir  Çünkü o tarihte İmam-ı Azam gibi bir büyük vefat etmemişti  Mezhebi, İslam âleminin büyük bir kısmına yayıldı  Selçuklu Sultanı  Melikşahın vezirlerinden  Ebu Sad-i Harezmi İmam-ı Azamın kabri üzerine mükemmel bir türbe ve çevresinde bir medrese yaptırdı  Daha sonra  Osmanlı padişahları bu türbeyi defalarca tamir ettirmiştir  Bkz:  İmam-ı Azam Ebû Hanife KülliyesiEserleriEbu Hanife'nin eserleri pek çok olup zamanımıza kadar ulaşmış olanları başlıca on tanedir  Aslında akaid ve fıkıh ilimlerinde rivayet edilen bütün meseleler onun eseridir   Risale-i Redd-i Havaric ve Redd-i Kaderiyye: İmam-ı azamın usul-i dinde ilk yazdığı eserdir   El-Fıkh-ul-Ekber: Akaide dairdir  Bu eserin birçok şerhi yapılmış olup, başlıcaları şunlardır:  El-Kavlül-Fasl;  Muhyiddin bin Behaeddin tarafından yapılan şerhidir  Bu kitap Hakikat Kitabevi tarafından ofset yoluyla basılmıştır  Pezdevi, Ebul Münteha ve imam-ı Matüridi tarafından yapılan şerhleri de meşhurdur   El-Fıkh-ül-Ebsat: İmam-ı azam bu eserinde istitaat (insan gücü) hayır ve şer, kaza ve kader meselelerini açıklamaktadır   Er-Risale li Osman Büsti: Eserde iman, *****, irca ve vaid meseleleri açıklanmıştır   Kitab-ül-Âlim vel-Müteallim: Bu eserde muhtelif meseleler hakkında Ehl-i sünnet itikadını bildirmek için tertiplenmiş soru ve cevaplar vardır   Vasiyyet-i Nukirru: Eserde Ehl-i sünnet vel-cemaatin hususiyetleri anlatılmakta, akaid ve farzların hudutları açıklanmaktadır  Bu vasiyetten başka oğlu Hammada ve talebesi Ebu Yusufa yaptığı vasiyet olmak üzere on beş kadar vasiyetnamesi vardır   Kaside-i Numaniyye El-Asl El-Müsned-lil-İmam-ı azam Ebi HanifeKaynaklar Vikipedi | 
|   | 
|  | 
|  |