![]() |
Sabır, Şükür, Tövbe Ve Diğer Salih Amel |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sabır, Şükür, Tövbe Ve Diğer Salih AmelSabır, Şükür, Tövbe ve Diğer Salih Amel İbadetleri (a) Sabır Sabır konusundan söz açılınca Hz ![]() peygamber gelir akla ![]() olumsuzluklara karşı dayanma gücünün sembolü olmuş, dolayısı ile de bizlere örnek ![]() Allah Teâlâ, biz kullarını öğretip eğitmek üzere toplumda hakça düzen içerisinde kurallara uyumlu yaşayabilmemiz için ilâhi emirler yanında peygamberlerin örnek davranışlarıyla yol gösterici olmaktadır ![]() Kuran-ı Kerimde: “ Hamt olsun ki, biz sizi biraz korku, biraz açlık ve biraz da maldan, candan ve ürünlerden noksanlık vererek deneriz; sabredenleri müjdele!” buyrulur (Bakara Sur/155) ![]() başa gelecek her türlü musibetlerde kulun görevi sabretmek olacaktır ![]() gibi soruların cevabı bizzat peygamberler üzerinde denenerek bizlere örnek gösterilmiştir ![]() ![]() Eyyup Peygamberin başına gelen olumsuz olaylar karşısında gösterdiği dayanma gücü, yani sabrı herkese örnek teşkil eder ![]() “ Gerçekten biz Eyyub’u sabırlı (bir kul) bulmuştuk ![]() iyi kuldu! Daima Allah’a yönelirdi!” (Sad Sur/44) buyurarak onu övmüştür ![]() Hayat bir imtihan olduğuna göre Hz ![]() Peygamberin sabretmeyi nasıl anlayıp uyguladığını ve sınavını nasıl başardığını görelim: Önce mukaddes kitap Tevrat’ın Eyyup bölümüne göz atalım: “Uts diyarında bir adam vardı, adı Eyyup idi; ve bu adam kâmil ve doğru idi ![]() Allah’tan korkar ve kötülükten çekinirdi ![]() oğul ile üç kız doğdu ![]() 3000 devesi ve 500 çift öküzü ve 500 dişi eşeği ve pek çok kölesi vardı ![]() büyüktü (Bap:1, ayet:1,2,3) ![]() Ve Rab şeytana dedi: Nereden geliyorsun? Ve şeytan Rabbe cevap verdi: Dünyada dolaşmaktan ve orada gezinmekten ![]() iyice baktın mı? Çünkü dünyada onun gibisi yok; kâmil ve doğru adam; Allah’tan korkar ve kötülükten çekinir ![]() şeytan Rabbe cevap verip dedi: Eyyup Allah’tan boşuna mı korkuyor? Onun etrafına, evinin etrafına, ve nesi varsa hepsinin etrafına sen çepçevre çit çevirmedin mi? Ellerinin işini sen bereketlendirdin ve onun malı memlekette çoğaldı ![]() dokun ve yüzüne karşı sana lânet edecektir ![]() ayet:7-11) ![]() Bundan sonraki bölümde Tevrat’ın bildirdiklerini özetleyelim: “ Ve günlerden bir gün, oğullar ve kızlar büyük kardeşin evinde toplanıp yemek yerken çölden bir şiddetli rüzgâr gelip çatıyı başlarına yıktı ve öldüler ![]() baskın yapıp işçileri kılıçtan geçirip öküzleri ve eşekleri ise alıp götürdüler ![]() ![]() Kıldanlılar otlaktaki develerin üzerine saldırıp alıp götürdüler ![]() ![]() yerinden kalkıp kaftanını çıkardı, saçlarını kesti ve yere eğilip secde yaptı ![]() çıktım ve oraya çıplak döneceğim ![]() ![]() Bu işin hepsinde Eyyup suç işlemedi ve Allah’a uygunsuzluk yüklemedi (Bap:1, Ayet: 13-22) Rivayete göre Hz ![]() vücudunu çıban ve yara sarar ![]() ![]() Eski tanıdıklar Onu terk ederler ![]() kalır ![]() kimse giremez olur; Hz ![]() ![]() yok olur; O, sadece şükreder ![]() hizmetine muhtaç kalır; buna da sabreder ![]() ısrarı üzerine Allah’a dua edip halini arz eder ![]() duasını kabul edip üzerindeki hastalıktan kurtulur ![]() eski haline döner ![]() zenginliğine tekrar kavuşur ![]() ile mutlu yaşar (1) ![]() Hataya düşmemek için öncelikle bir konuyu açıklamak gerekir: İlk insanın yaratılışında Allah’ın “ Hz ![]() Âdem’e secde yap “ emrine uymayan şeytan huzurdan kovulmuş, Hz ![]() ![]() Cennetten çıkarılıp dünyaya indirilmiştir ![]() dünyada yaşamını sürdürecektir ![]() bitişik gök tabakasına kadar çıkabilme izni verilmiştir ![]() Kuran’da: “Ant olsun ki, Biz dünyaya yakın göğü kandillerle donattık ![]() yaptık ![]() buyrularak, böylece şeytanların daha yükseklere çıkışının önlendiği ifade edilmektedir ![]() ifadede şeytanın Allah’ın huzuruna çıkıp O’nunla sohbet üslubu ile konuşması, abartılmış gerçek dışı haberlerdir ![]() İslâm inancı ile bağdaşmayan bilgilerdir ![]() İşte Hz ![]() açısı ve uygulaması böyle ![]() uygulamasını benliğinde birleştirmiş ![]() diğer her türlü geçim olanaklarını verenin Allah olduğuna kesinkes inanmış ![]() olmak, istemek ve girişimde bulunmaktan ibarettir ![]() edip veren ise Tanrıdan başkası değil ![]() gelip yaşamını olumsuz yönde etkileyen musibetleri de yaratıp veren yine Allah ![]() tedbir ve çare aramak, sonra tevekküle sarılıp sabretmek olacaktır ![]() gerçek müminler, başlarına bir kötülük- musibet geldiği zaman Allah’tan olduğuna inanıp sabrederler; bir iyilik, rahatlık geldiğinde de, yine Allah’tan olduğunu düşünüp şükrederler ![]() karşı bir ibadet ve kulluk görevi olur ![]() hayat dersi verip en güzel davranışa yönlendiren Hz ![]() Peygamberimizin konuya ilişkin değerlendirmesine değinelim: Hz ![]() : “ Müminin işine hayret ederim: Çünkü onun her işi hayırdır ![]() değildir ![]() şükreder ![]() ![]() ziyan verecek bir hâl isabet ederse sabreder ![]() lehine bir hayır olur ![]() ![]() Hem sevap kazanmak ve hem de stresten öte mutlu bir yaşam isteyen herkes bu hadisi kendisine rehber olarak kabul edip yaşamına uygulamalıdır ![]() başa gelen bir musibetten dolayı üzülüp strese girme ne derece doğru olabilir ve sorunu çözebilir mi? O stres ki, kişinin fiziksel fonksiyonlarını yıpratıp erken yaşlanmasına yol açan bir rahatsızlık olduğu halde ![]() neticeyi değiştirebilir mi? Hayır ! ![]() ![]() ![]() takdiri böyle ! Zorlu bir imtihan geçiriyorum” diye düşünüp sabrederse hem sağlığını, korumuş, hem de sevap kazanmış olarak Allah’ı yanında bulmuş olur ![]() buyuruyor: “Ey iman edenler! Sabır ve namazla Allah’tan yardım isteyin ![]() beraberdir ![]() ![]() belirleyen ve bizleri mutlu sona götürecek Allah’ın rehber ayeti ![]() ![]() örnektir ![]() nasıl sabırla aşılacağını, Onun üzerinde uygulayarak sonucunu bizlere göstermiştir ![]() sonra hele biz Müslümanlara düşen görev; -Allah’ın emirlerini iyi anlayıp kendi hayatımıza titizlikle uygulamak, -Sabır sevabını kazanabilmek için çekilen sıkıntı, mal- mülk zarar ziyanını insanlara anlatıp dert yanmamak ![]() Şöyle düşünmelidir: “Başıma gelen felâketi kim verdi? Allah! ![]() ![]() ![]() takdirini kulları değiştirebilir mi? Hayır, değiştiremez! O halde, insanlar üzerimdeki musibeti gideremeyeceklerine göre hiç olmazsa dert yanıp sevabını kaybetmeyim” , demelidir ![]() -Sabır sevabını kazandıracak davranışa dikkat edilmeli ![]() gösterilen tepki halidir ![]() kazanır; tepkisi kırıcı olursa günaha girer ![]() ![]() Peygamber (s )’den nakledilen hadis şöyledir : Enes (R ![]() ![]() başında ağlayan bir kadının yanından geçti ![]() - Allah’tan kork ve sabret, dedi ![]() -Geç git; zira benim başıma gelen musibet senin başına gelmemiştir, dedi ![]() ![]() Peygamber olduğunu kadına söylediler; bunun üzerine kadın, Peygamberin kapısına geldi, kapıda kapıcıların bulunmadığını gördü ve: -Ben seni tanıyamadım, diye özür diledi ![]() Peygamber Efendimiz de: -Asıl sabır,musibetin ilk anında olanıdır, buyurdu ![]() Bu bağlamda sabırla beceriksizliği birbirinden ayırmamız gerekir ![]() geldiğinde, öncelikle aklını kullanıp soruna çare aramalıdır ![]() Eğer, imkânlarını kullanıp yine de çare bulamazsa o zaman “Allah beni deniyor, imtihan ediyor” diyerek sabırlı olmaya gayret gösterecektir ![]() kişinin kendisine yaptığı hakaret, saldırı ve aşağılamasına katlanması kesinlikle sabır olamaz ![]() olur Bu durumda kalan mazlum hakkını yasal yollardan araması gerekir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Sabır, Şükür, Tövbe Ve Diğer Salih Amel |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sabır, Şükür, Tövbe Ve Diğer Salih Amel(b) Şükür (Hamt) etmek Şükür, Allah’ın verdiği her türlü nimetine (mal – mülk, geçimlik nesneler, sağlık, kabiliyet, eş ve çocuklar gibi) karşı duyulan hoşnutluluğu, Allah’a arz edip O’na şükran borcunu ödemektir ![]() iletilmesinde kendilerine rehber olan Kuran-ı Kerimin Fatiha suresinin 2 ![]() nitelikleri belirtilir ![]() dünyada bütün insanlara, ahirette ise, müminlere rahmet edici olan, âlemlerin Rabbine hamt olsun!” denilerek, hamt etmenin ancak Allah’a karşı yapılacağı belirtilir ![]() Yüce Rabbim biz kullarını, sağlık, beceri, ilim sahibi olma, zenginlik, eş ve çocuk sahibi olma, meslek edinme gibi olanaklarla dener ![]() ![]() sahip kişi bunları kendi gayret ve becerisi sonucu elde ettiğini düşünerek başkalarına karşı büyüklük duygusuna kapılırsa sınavı kaybeder ![]() Bu sevindirici imkânları kendisine lütfedenin Allah olduğunu düşünerek O’na şükretmelidir ![]() hükmünde ibret alınacak bir hikmet vardır ![]() bu perspektiften bakıp neticeye ulaşmaya çalışır ![]() Allah bir kişiyi zenginlikle ödüllendirmiş ise, buna karşılık sorumluluk da yüklemiştir ![]() sorumluluğu! Soruların cevabı nerede? Kuran ve Hz ![]() Peygamberimizin (s) sünnetinde ![]() mazhar olan mümin kişi, öncelikle mülkün esas sahibine şükredecek, sonra zenginliğin zekâtını fakirlere dağıtacak, kurban kesecek, sağlığı izin verirse hac ve umre görevlerini yapacak, ayrıca dilenen veya iffetinden dolayı dilenemeyen muhtaçlara geçimlik yardımında bulunacak, öldükten sonra kendisine sevap kazandıracak “sadaka-i cariye” denen hayır kurumlarına hizmet ve bağış yapacak ![]() ![]() benzer hayır işlerinde parasını harcamış ise Kuran’da nitelikleri sayılıp övülen o mutlu muttakiler ( gerçek müminler) safında yer almış olacaktır ![]() kazancından kimseye koklatmazsa, o zaman ahirette cezasını çok ağır ödeyecektir Demek ki, bilinçli Müslüman, kendisine lütfedilen maddi ve manevi olanaklardan dolayı, bunları kendisine karşılıksız veren Rabbine şükredecek ![]() Şükretmek, hem ibadet yerine geçip sevap kazandırır ve hem de imtihanını başarmasına yardımcı olur ![]() mal – mülk, eş ve çocuklar veya menfaati gerektiren herhangi bir olanak karşılığında değil, yaşamın her anı ve aşamasında yapılmalıdır ![]() buyuruyor: “Ben cinleri ve insanları, ancak bana kulluk (ibadet) yapsınlar diye yarattım ![]() ![]() Yaratılış amacının ibadet olduğuna ve hamd etmenin de ibadet sayıldığına göre her Müslüman, Allah’ın emri olduğu için hamt etmelidir ![]() olduğunu görünce şükredecek, kahvaltısını bitirince yine şükredecek, işbaşı yapınca lütfedilen bu imkândan dolayı şükredecek, işyeri arkadaşlarının hal- hatır sorularına şükrederek cevap verecek, bir kaza sonucu zarar görüncedaha kötüsü olabilirdi düşüncesiyle- yine şükredecek, akşam evine dönünce kavgasız gürültüsüz bir gün geçirdiği için hamt edecek ![]() hamt edecek fırsatları devamlı önünde hazır bulacaktır ![]() Peki, bir kişi sahip olduğu olanaklar için şükretmezse ne olur? İbadet yapmış olma sevabını (ödülünü) alamaz ![]() belirir ve devamlı günah kazandırır ![]() hayatını karartır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Sabır, Şükür, Tövbe Ve Diğer Salih Amel |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sabır, Şükür, Tövbe Ve Diğer Salih Amel(c) Tövbe Etmek Yaratılış gereği olarak hiç kusur işlememek meleklerin özelliği, hiç iyilik yapmamak da şeytanların görevidir ![]() yönelmek de insanlara özgü özelliktir ![]() davranış biçimi yönünden iki ayrı haslet bulunur: Biri kötülük işleyebilme dürtüsü, diğeri iyilik yapabilme melekesi ![]() üçüncü özel bir varlık, olmuş olur ![]() Bu özel yaratılış gereği olarak insan, bilerek veya bilmeyerek kötü davranışta bulunabilir ![]() günah işleyebilir ![]() ve irade gücünü zorlayan; ancak eğitimle ulaşılabilen üstün bir meziyettir ![]() özgü yaşam biçimidir ![]() karşılaşır ki, istemeyerek de olsa günah işleyebilir ![]() bu özellik insan oğlunun mayasında mevcuttur ![]() böyle devamlı günah işlersek ahirette hesabını nasıl verecek, cezadan nasıl kurtulacağız” gibi akla gelen soruya nasıl cevap vereceğiz? Yaratan Allah, bunun alternatifini de yaratıp bizleri uygulamaya çağırmıştır ![]() uyarsak ahirette sınavı kolayca verip cezadan kendimizi kurtarırız ![]() Allah’a tövbe etmek suretiyle ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamberimiz bir hadisinde: “ Eğer sizler günah işlemeseydiniz, yemin ederim ki, Allah, yerinize günah işleyen, sonra da tövbe edip bağış dileyen ve bağışlanan bir kavim getirirdi ![]() ![]() Tövbe nedir ve nasıl yapılır? Tövbe kişinin, dinin günah sayıp çirkin gördüğü bir davranışı yapınca, akabinde pişman olup af dilemek üzere Allah’a yakarışta bulunması ve bir daha böyle günah sayılan işleri yapmayacağına dair iradesinde beliren arzuyu ortaya koymasıdır ![]() özellik ön plana çıkar: Birisi, pişmanlık duygusu Kişi, bir anlık gaflet sonucu iyice düşünmeden şeytanın isteğine kapılıp kötülük işler ![]() olmadığını, günaha girdiğini hatırlayıp pişman olur; kalbinde sıkıntı ve üzüntü belirir ![]() sığınıp “Allah’ım! Bir hata ettim, pişman oldum, beni af et” diye dua etmesidir ![]() İnsanın, kendi acizliğini kabul edip Allah’a sığınarak O’na dua etmesi nedir? İbadet! ![]() ![]() ![]() tövbe etmek; namaz, oruç, zekât, hac gibi bir ibadettir ![]() Usulüne uygun yapıldığında Müslüman’a sevap kazandırır ![]() Sonra tövbe yapmak, Müslüman’ın içinden gelen bir duygu ötesinde Allah’ın biz kullarına emridir ![]() Allah’ın emri olduğu için yapılır ![]() “ Rabbinizden bağışlanma dileyin; sonra tövbe edip O’na yönelin ![]() sevendir ![]() tövbe edenleri sever, hem de çok temizlenenleri sever ![]() (Bakara Sur/222) “Ey müminler! Nasuh tövbe ile Allah’a tövbe edin ![]() ![]() anlamında kullanılmıştır ![]() yalvarma duygusu içerisinde olacak; işlenen günaha pişmanlık duyulacak ve aynı hatayı tekrar yapmama konusunda iradesini güçlendirecek kararlıkta olacaktır ![]() Yoksa dilinin söylediğini kalbi tasdik etmiyorsa, bu yapılan tövbe değil, kişinin kendi kendini aldatması olur ![]() tövbeye, Hz ![]() bir olayı örnek verelim: Medine’nin dış bölgesinde yerleşik “Beni Kurayza” adındaki Yahudi kolonisi, barış içerisinde yaşamak isteğiyle Hz ![]() ![]() Savaşı” esnasında Kureyş ordusuna yardım yapmaları anlaşmanın bozulmasına neden oldu ![]() cenk elbiselerini üzerlerinden çıkarmadan Cebrail gelip Allah’ın emrini Hz ![]() ![]() bu defa Beni Kurayza topraklarına yönelip kalelerini kuşattı ![]() Yahudiler işin vahametini anlayıp bir arabulucu olarak kendi müttefiki bulunan Evs kabilesinden Ebu Lübabe ile görüşmek istedikleri haberini gönderdiler ![]() ![]() teklifi uygun karşıladı ve Ebu Lübabe’yi kendilerine gönderdi ![]() çocuklarla karşılaştı ![]() olan kinini yumuşattı ![]() olmama konusunda düşüncesini sorunca o,”Evet” dedi ve elini boğazına dokundurarak, teslimiyetten ölümü ima etti ![]() Bu davranış onun görevine aykırı idi ![]() kuşatmayı uzatabilirlerdi, hem de Allah ve Resulü’ne ait kararı kendisi vermiş olması idi ![]() farkına vardı, fakat iş işten geçmişti ![]() içinde yanlarından ayrılırken gözlerinden akan yaşlar sakalını dahi ıslatmıştı ![]() karşılaşmamak için kalenin arka kapısından çıkıp Medine’ye doğru hızlıca yürüdü ![]() kendisini Mescidin direklerinden birine bağlattı ve şöyle dedi:”Allah yaptığım şeyi affedinceye kadar burada bağlı kalacağım” ![]() bekliyordu ![]() gelseydi, bağışlanması için Allah’a dua ederdim ![]() Ebu Lübabe 15 gün kadar direğe bağlı kaldı ![]() vakti ve diğer ihtiyaçları gidermek üzere kızı gelip bağını çözüyor ve ihtiyaç sonrası tekrar bağlıyordu ![]() sabah Peygamberimiz, Ebu Lübabe’nin affedildiği müjdesini verdi ![]() açılan kapının önünde durdu ve:”Ey Ebu Lübabe, müjdeler olsun, Allah sana merhamet etti!” diye bağırdı ![]() Mescitte bulunanlar Ebu Lübabe’nin bağını çözmek istediler ![]() ![]() çözmedikçe kimseye açtırmam,”dedi ![]() ![]() Peygamber tarafından çözüldü ![]() gaflet sonucu farkında olmadan yaptığı davranışa büyük bir pişmanlık duymuş , bununla da yetinmeyerek kendisini direğe bağlatarak cezalandırmıştı ![]() affedildiğini öğrendikten sonra, yine de yaptığının kefareti olarak mal varlığının üçte birini sadaka olarak dağıttı ![]() Usulüne uygun tövbe nasıl yapılmalıdır? Tövbenin makbul olabilmesi için nasıl bir girişimde bulunulmalıdır: -Önce muhtaçlara maddi bir sadaka verilmeli, -Sonra aptes almalı ve tövbeye Hz ![]() (s) salâvat okuyarak başlamalı, -Mübarek zamanlarda (Ramazan ayında, kandil gecelerinde, -Cuma gününde, her gün seher vaktinde, vakit namazlarının arkasında) yapılmalı, -Kutsal mekânlarda (Kâbe, Medine’deki Mescid-i Nebevi, Mescid-i Aksa ve diğer camilerde) yapılmalı ![]() Ancak tövbe yapmak için mübarek zaman ve mekânları beklemek doğru bir hareket tarzı olmayacaktır ![]() duygusu zamanla kaybolabilir ![]() işlendikten hemen sonra, hata anlaşıldığında tez elden tövbe yapılıp bağışlanmasını Allah’tan isteyecektir ![]() konuda Hz ![]() “Kötülüğün arkasından hemen iyilik yap ki, onu gidersin ![]() gerekir ![]() “ Şüphesiz iyilikler, kötülükleri yok eder ![]() ![]() İyilik, sadaka vermek, ihtiyacı olanlara hizmet etmek, maddi ve manevi yardımda bulunmak, borç para vermek, yol göstermek, akıl soranları bilgilendirmek gibi, insanlara yararlı hizmetler anlaşılmalıdır ![]() ibadetler de bu kapsamda değerlendirilmelidir ![]() Bunun ötesinde önemli olan diğer bir koşul da, yapılan hatadan dolayı pişmanlık duymak ve bir daha aynı hatayı işlememeye dair Allah’a söz vermesidir ![]() hatayı tekrar tekrar işle ve her defasında tövbe et ![]() kişiye demezler mi sen kimi aldatıyorsun! ![]() ![]() ![]() amacı dışına çıkmış olmaz mı? Bilinçli akıl sahibi kişi bu soruya “Evet” der ![]() Üçüncü koşul ise, tövbenin geciktirilmemesidir ![]() Eğer geciktirilirse iki musibet ortaya çıkar ![]() işleye işleye kalbi kararır ve alışkanlık haline geldiği için de temizlenemez bir hal alır ![]() gelir de tövbe etmeye fırsatı kalmaz ![]() sonucu pişmanlık duyup tövbe edilmelidir ![]() Hak: “Ölünceye kadar günahlar işleyip de öleceğini anlayınca – şimdi tövbe ettim – diyenlerin ve inkâr üzere ölenlerin tövbesi, gerçek tövbe değildir ![]() buyurarak yapılan yanlışlığı açıklamıştır ![]() Şunun hatırlatılmasında yarar görülmektedir: Genelde birçoklarımız noksan bilgi nedeniyle kendi kendimizi yanıltırız ![]() büyüktür, af eder” düşüncesiyle pek fazla önemsemez, pişmanlık duymaz ve başka bir zamanda da yine aynı hatayı yaparak tekrarlarız ![]() konusundaki hükmünü açık olarak belirtmiştir ![]() diyor Yüce Rabbimiz: -“Eğer siz yasak edildiğiniz günahların büyüklerinden sakınırsanız, sizden diğer kusurlarınızı örteriz ve sizi iyi bir gidişata sokarız ![]() ![]() ![]() - Ayetlerimize inananlar sana geldiğinde onlara de ki: Selâm size! ![]() ![]() yazdı ![]() sebebiyle) bir kötülük yapar, sonra ardından tövbe edip de kendini ıslah ederse, bilsin ki Allah çok bağışlayıcı, çok esirgeyendir ![]() ![]() ![]() -“Gizli ve aşikâr olan günahı bırakın ![]() günah kazananlar, kıyamette kazandıklarının cezasını muhakkak çekecekler ![]() ![]() ![]() -“O gün (kıyamette) insanlar, amellerinin karşılığı kendilerine gösterilmek için fırka fırka (kabirlerinden) çıkacaktır ![]() onun mükâfatını görecek, kim de, zerre miktarı bir kötülük işlerse onun cezasını görecektir ![]() Sûr ![]() ![]() -“Şüphesiz ki, iyilikler kötülükleri yok eder ![]() Sur ![]() ![]() Bu açıklamalar ışığında konuyu inceleyelim ![]() Rabbimiz hangi günahları af edeceğini bildiriyor: -Hata ve kusur sayılan küçük günahlar ile, -Bilmeden (cahillik sebebiyle) işlenen günahları ![]() ![]() ![]() Peki, diğer büyük günahların affı nasıl gerçekleşecektir? Bu konuda iki ayrı görüş vardır ![]() -Yukarıda açıklandığı gibi tövbenin kabulünde ön görülen koşullar yerine getirilmiş, kişi de kendini ıslah edip doğru yola yönelmiş ise, işlediği büyük günahın affı Allah’ın takdirine kalmıştır ![]() bilgimiz dışındadır ![]() Cehennemde daha az bir süre mi kalacak veya azabın şiddetinin azaltılması şeklinde mi gerçekleşeceği konusunda kesin bilgi sahibi değiliz ![]() kötülükleri yok eder ![]() doğru yola yönelen Mümin kişi kazanacağı sevaplarla Allah’ın affına ulaşacağı umulmaktadır ![]() -İşlenen büyük günahtan sonra eğer tövbe yapılmamış ise, bunun affı, cezası çekildikten sonra “bir hardal denesi kadar iman sahibi ise” Allah’ın buyruğu ile gerçekleşip Cehennemden çıkarılacaktır ![]() Allah’ı inkâr – küfür şeklinde ise bunun affı yoktur ![]() İnsanın bilerek veya bilmeden yaptığı kötülük ve hataların bir kısmı kişilerle ilgilidir ![]() için “kul hakkı” tabiri kullanılır ![]() düşecek davranışta bulunulduğunda tövbe ederek günahtan kurtulma söz konusu olabilmektedir ![]() ise tövbe ile bağışlanma olmaz ![]() görüşüp onun helâl ve af etmesini istemelidir ![]() İnancımıza göre kul hakları iki yönlüdür: Birisi, her Müslüman’ın üzerinde görev kabul edilen; selâm vermek, davete katılmak, isteyene öğüt vermek, aksırdığında – Allah’a hamt ederse – buna karşı hakkında rahmet dilemek (bugünkü ortamda genellikle çok yaşa denmekte, en doğrusu Allah’ın rahmeti, iyilikleri üzerine olsun, denirse amaca ulaşır), hastayı ziyaret etmek, Müslüman’ın cenazesinde bulunmak ![]() ![]() Diğerleri ise, kişilerin mal, mülk, namus, kan gibi kişisel haklarına saygılı davranıp elini, dilini bunlardan uzak tutmaktır ![]() hem de kul hakkı bulunur ![]() işlenirken Allah’ın yasakladığı bir zulme girişilmiştir ![]() Böylece Allah’a karşı hak doğmaktadır ![]() arınmak ve günaha kefaret olması bakımından; Allah’ın hakkını ödemek üzere pişmanlık ve üzüntü duyulmalı, kötülükleri terk edip iyilik yapmaya yönelmelidir ![]() -Kötülüğe karşı iyilik yapılmalı, -Malını gasp etmiş ise, helâl servetten sadaka verilmeli, -Gıybet ve aleyhteki dedikodulara karşı o kişiyi övmek ve bildiği iyiliklerini söylemek, şeklinde ifade edilebilir ![]() yapmış olur ![]() ![]() Kul hakları ve bunları ödeme durumuna gelince; hak sahibinin hakkını ödeyerek gönlünü almaktan ibarettir ![]() sahibi af etmedikçe ahirete kul hakkı ile gidilmiş olur ![]() Kul hakkı alış verişteki hile, aldatma, gasp yolu ile başkasının malını zimmetine geçirmek şeklinde olduğu takdirde, derhal hak sahipleri aranıp bulunacak ve hakları kendilerine iade edilecektir ![]() kişiye olmak üzere iyilik ve hayır yardımı yapılmalıdır ![]() Gönül yıkma, hatalı davranışa gelince; gerek yüzüne, gerek gıyabında ağır sözler söylemek ve kalbini kırıcı hareketlerde bulunmak gibi kusurlu işlerde de yine hak sahiplerini bulup onlardan bağışlama dilemelidir ![]() ölmüş ise, kıyamette onlara verilmek üzere hayır ve hasenat yapılmalıdır (14) ![]() Konuyu özetlersek, diğer ibadetler gibi tövbe etmek de geçirilen bir sınavın sonuca ulaşmış başarı göstergesidir ![]() Burada da akıl ile nefsin amansız mücadelesi görülür ![]() yaptığı her hareketi kişiye güzel, doğru ve uygun olduğunu öğütler ![]() ve kapatır tövbe kapısını ![]() ve acizlik çıkar ortaya ![]() rencide eder ![]() Akıl, düşünen, iyi ile kötüyü birbirinden ayıran, geleceği tehlikeye düşürecek davranışları önlemeye çalışan insana özgü bir meleke ![]() hileli öğütlerine aldanmaması için kişiyi zorlar ve böylece bir anlık gaflet sonucu olarak işlenen kötülük ve günah için tövbe etmeye, Yüce Yaratan’ına sığınıp bağışlanma dilemeye sevk eder kişiyi ![]() emirlerine ve Hz ![]() nefsin istekleri üzerine basa basa gerçek yola yönelir ![]() hataların bağışlanması isteği ile Rabb’ının sonsuz merhameti ve Tevvab olan sıfatına sığınır ![]() da başarmış olur ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Sabır, Şükür, Tövbe Ve Diğer Salih Amel |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sabır, Şükür, Tövbe Ve Diğer Salih Amel(d) Salih Amel İşlemek Salih, iyi, değerli ve güzel anlamında kullanılır ![]() Salih amel ise, genellikle Allah’ın hoşnutluğunu kazanmak amacıyla kişinin yaptığı ibadetler ile kendisi, ailesi ve diğer insanların yararına olan işleri kapsayan güzel davranışlar, anlaşılır ![]() yasakladığı şeylerden kaçınan kişi, her olumlu davranışında salih amel ile meşgul oluyor demektir ![]() Salih amel, sınırları çizilmiş ve sayıları belirlenmiş değildir; geniş kapsamlıdır ![]() kazandırır, yapılmadığında kişinin üzerine sorumluluk yüklenmeyen davranışları da içerir ![]() aniden sağanak şeklinde yağmur başladı ![]() kendini koruma altına aldın ![]() yok; üstelik açık bir mekânda bulunuyor ![]() düşünüyorsun, bu kişiyi davet edersem hem içim rahat eder haz duyarım, hem de Allah’ın hoşnutluğunu kazanmış olurum ve çağırıp koruma altına alıyorsun ![]() kişiye bir sorumluluk yok, ancak yapılan bu salih amel ile sevap kazanmış olur ![]() Ayrıca, kişi kendinin ve ailesinin geçimini sağlamak üzere dürüst olarak çalışıp helâl yoldan kazanması salih amel bir iştir ![]() bırakması da salîh amel bir davranıştır ![]() vermesi muhtemel olan olayları önlemesi de salih ameldir ![]() Yoksul ve muhtaçlara yapılacak her türlü yardım, hatta yabancılara yol ve adres göstermek dahi salih amel kapsamındadır ![]() gözetilsin ve niyet de bu yönde olsun ![]() yükseltmek amacı güdülmüş ise, belki karşı tarafı memnun etmiş olabilir, fakat sevap kazandırmayan bir davranıştan öteye geçmez ![]() şöyle buyuruyor: “ ![]() ![]() ![]() sarfiyat da bir sadakadır ![]() yemekte olduğu şey de bir sadakadır ![]() (rahat bir yaşayış içinde) bırakman, onları insanlara el açar bir halde bırakmandan çok hayırlıdır ![]() Vasiyye:8) ![]() Salih amel, kazancı bol bir alış veriştir ![]() olana iyilik yaparsınız, bundan dolayı Allah size daha fazlasını nasip eder ![]() “Ey Peygamber! Temiz şeylerden yiyin, sâlih amel işleyin; doğrusu ben yaptığınızı bilirim ![]() (Müminun Sur/51) ![]() etmeyiz ![]() onlara, içlerinden ırmaklar akan Adn Cennetleri vardır ![]() (Kehf Sur/30-31 ) ![]() Sâlih amelin karşıtı, kötü veya çirkin ameldir ![]() kişinin başkalarının hoşnut olmayacağı bir iş yapması veya incitici söz ve davranışta bulunmasıdır ![]() nasibini almamış bazı kişiler, insanlara bilinçli olarak yaptıkları kötülüklerden, zulümden, verdikleri eziyetlerden zevk alırlar ![]() yapanlar cezasını da çekerler ![]() “ ![]() ![]() ![]() kötü amel işlerse cezasını görür” (Nisa Sur/123) diye buyurmuştur (10) ![]() Yüce Rabbim biz kullarını, kimin daha çok, daha güzel ve topluma daha yararlı işler yaptığını belirlemek üzere imtihan etmekte ![]() rızasının gözetilip gözetilmediği konusu da denenmektedir ![]() Amaç, olgun ve duyarlı insan olmak; nefsi eğitip aklın yönetimine vermektir ![]() manevi lekelerden arınmış tertemiz mümin kullardan oluşacaktır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Sabır, Şükür, Tövbe Ve Diğer Salih Amel |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sabır, Şükür, Tövbe Ve Diğer Salih Ameld ![]() Günah, İslâm dinine göre yapılması suç sayılan, hoş görülmeyen, kötü ve çirkin davranışlara denir ![]() tanımla, akıl ve irade sahibi Müslüman’ın, Allah ve Resulü tarafından yasaklanan işleri yapması, yapılmasına rıza göstermesi (görmezlikten gelmesi) veya yapılmasına yardımcı olmasındaki davranışına günah denir ![]() bir şeyin günah sayılabilmesi için o şeyin, Allah ve Resulü tarafından yasaklanmış olması gerekir ![]() hüküm olmadan, bazı kişilerin kendi aralarında – bu işi yapma günaha girersin! – şeklindeki konuşmaları, hiç de doğru olmayan ve kendilerini günaha götüren bir ikazdan ibaret olur ![]() kendisi kullanmaya kalkışmıştır ![]() bilmeden bir şey hakkında bu günahtır diye hüküm belirtmemeye dikkat edilmelidir Dinler tarihinde semavi dinlere ilişkin bilgilere göz atıldığında, her dinin kendine özgü yaptırımları kapsayan kurallar dizisi olduğu, yani her birinin ayrı şeriatı (yolu) bulunduğu görülür ![]() ![]() ![]() Muhammed’e kadar gelinceye dek tevhit inancında (Allah’ın birliği) bir değişiklik olmamasına karşın, kulların uyması gereken kurallarda zaman ve mekâna göre düzeltme olabilmiştir ![]() nesne, İslâmiyet’te mubah duruma getirilmiştir; bunun tersi de olmuştur ![]() cumartesi günleri çalışmak, ateş yakıp yemek pişirmek, av avlanmak; büyük ve küçükbaş hayvanların iç yağlarını yemek yasak kılınmıştır ![]() bırakılmıştır ![]() ise yasaklanmıştır ![]() ![]() eti İslâm dininde haram, Hıristiyanlıkta serbest ![]() ![]() ![]() değişiklikleri çoğaltabiliriz ![]() anlamaya çalışmaktır ![]() Tarihe geçmiş kavimlerden Yahudi dinine mensup deniz kıyı şeridinde yerleşik ”Eyke” şehir halkının başına gelen olaylar, niçin ve nedenleri anlamamıza ışık tutacaktır ![]() Allah Teâlâ Yahudilere, haftanın altı gününü iş günü olarak belirlemiş, yedinci cumartesi gününü de, sadece din işleri ile uğraşmaları ve dünya malına karşı besledikleri hırsı kırmaları için mukaddes gün kılmıştı ![]() de ticaret günü yapmışlar ve böylece haddi aşarak Allah’ın emrine karşı gelmişlerdi ![]() Yahudiler, cumartesi günü yasağına saygı gösterdikleri zaman, balıklar can korkusuna düşmeden su yüzüne çıkar, akın akın yanlarına gelirdi ![]() günlerinde ise sahile tek bir balık bile gelmezdi ![]() verdiği – daha çok ticaret yapabilme – hırsı ile hareket eden Yahudiler, cumartesi gününde de balık avlamaya kalkıştılar ![]() Böylece mukaddes günün hürmetini ihlâl edip haddi aştılar ve Allah’ın emirlerine karşı geldiler ![]() dolayı da Allah’ın gazabına uğradılar ![]() Kuran’ın bildirdikleri de şöyledir: “Onlara, deniz kıyısında bulunan şehir (Eyle) halkının durumunu sor ![]() saygısızlık gösterip haddi aşıyorlardı ![]() tatili yaptıkları gün, balıklar meydana çıkarak akın akın onlara gelirdi, cumartesi tatili yapmadıkları gün de gelmezlerdi ![]() imtihan ediyorduk ![]() ![]() “İçinizden cumartesi günü azgınlık edip de, bu yüzden kendilerine: “aşağılık maymunlar olun!” dediklerimizi elbette bilmelisiniz (Bakara Sur/65) ![]() “Biz bu olayı, bizzat görenlere ve sonradan gelenlere bir ibret dersi, muttakiler için de bir öğüt vesilesi kıldık ![]() ![]() O dönemlerde İsrail oğulları, yukarıdaki olayda anlatıldığı gibi genelde dinin kesin hükmüne karşın haddi aşıp Allah’ın emirlerine karşı gelmişlerdir ![]() Allah’ın gazabını üzerlerine çekmiş ve aşağılanmışlardır (7) ![]() Romalılar tarafından ülkeleri işgal edilip kimisi kılıçtan geçirilmiş, kimisi de esir alınıp başka mekânlara götürülmüştür ![]() Tevrat kitapları da yakılarak yok edilmiştir ![]() Bugünkü ortamda cumartesi günü çalışma yasağını ele alıp kendi ölçülerimize göre değerlendirelim ![]() günü çalışmanın ne gibi sakıncası olabilir ![]() cumartesi de Allah’ın belirlediği bir gün ![]() edilsin denirse, isteyen istirahat eder, isteyen çalışır ![]() cumartesi günü çalışması insana zarar getirecekse İslâmiyet’te de yasak olması gerekirdi ![]() ve yasaklar – faydalı, zararlı – değerlendirmesinde odaklaşır ![]() konulmuş kurallardır ![]() cumartesi günü çalışma yasağına ne denilebilir? Bunun cevabını meâli yukarıda yazılı (Araf Sur/163) âyette Allah bildirmektedir ![]() belirlediği yasaklarla imtihan etmektedir ![]() dünyanın geçici güzellik ve geçimliklerine aldanmadan, Allah’ın belirlediği kurallar çerçevesinde nefsini eğitip olgunlaşmasını tamamladıktan sonra Cennete gidebilme hakkını kazanmış olacaktır ![]() Yine bu olay bizlere, hayatımıza yön verirken Allah’ın emir ve yasaklarına kesin kes uyulmasının gerekliliğini, uyulmadığı takdirde başımıza çeşitli kötülüklerin geleceği veya kazanılan günahların ahirette hesabı sorulacağı mesajını bildiriyor ![]() “Biz bu olayı, gören ve sonradan gelenlere ibret dersi, muttakiler (Allah’ın emrine uyan müminler) için de bir öğüt vesilesi kıldık ![]() Sur/66) ![]() Yüce Rabbim ikaz ediyor; “Ey kullarım dikkat edin emrime uymayanların halini görün, başlarına gelen kötülük sizin başınıza da gelebilir; bundan ders alın; Allah’ın sünnetinde değişiklik olmaz! Dünyada da, ahirette de mutlu olup kurtuluşa kavuşabilmeniz için mutlaka emir ve yasaklarıma uyun! ![]() diyor ![]() Günah, Allah ve Resulü’nün emirlerine aykırı söz ve davranışlar olduğuna göre, hayat boyu yaşamımızda onlardan kaçınabilmek için nelerin günah sayıldığının bilinmesi gerekir ![]() ![]() Kimisi büyük bir cezayı gerektirirken, bazıları da kınanmakla geçiştirilir ![]() dışı cinsel ilişkileri zina sayılıp İslâm kurallarına göre sopa vurulması zorunlu olduğu halde (Nur Sur/2), birbirlerine elle sarkıntılık yapmaları fiziki cezayı gerektirmez ![]() davranış da günah sayılmakta ![]() ![]() ![]() yaptırımı olduğu için buna büyük, diğerine küçük günah denilmektedir ![]() her Müslüman küçük olsun, büyük olsun günahın her türlüsünden mümkün oldukça kaçınmalıdır ![]() günah sayılan söz ve davranışlardan kesinlikle uzak durmalıdır ![]() karartmaması için; Cehennem ateşinde yanmaması için ![]() Bütün bunlar yeterli neden sayılmaz mı? Bu nedenle büyük ve küçük günahların neler olduğunu bilmemiz önem arz eder ![]() Süleyman GÜNVER |
![]() |
![]() |
|