|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
hakkında, misireski, mısır, sanatı |
![]() |
Misir(Eski Mısır Sanatı) / Misir(Eski Mısır Sanatı) Hakkında |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Misir(Eski Mısır Sanatı) / Misir(Eski Mısır Sanatı) HakkındaZamandizinsel olarak bakıldığında, Nil vadisinde sanat adına olup bitenler, eski Mısır uygarlığını öne çıkarır ![]() ![]() Mısır sanatının günümüzdeki sembolü olan piramitler, Eski İmparatorluk döneminde inşa edilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Büyük mezar mimarisinin düşünsel kökenleri tartışmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Mısır rölyef sanatı, 4 ![]() ![]() ![]() ![]() Orta imparatorluk döneminde, dikilitaş dediğimiz obelisk�ler mimari öğe olarak görülmeye başlar ![]() ![]() Birkaç not daha: *Geometrik düzenlilikle, keskin doğa gözlemlerinin kaynaşımı, tüm Mısır sanatının özelliğidir ![]() * Mısır sanatı, sanatçının belirli bir anda görebileceği şeye değil, belirli bir kişiye veya yere ait olduğunu bildiği şeye dayanıyordu ![]() *Mısır üslubu, her sanatçının erginlik çağından itibaren öğrenmesi gereken, çok sıkı bir yasalar topluluğundan oluşuyordu ![]() * Mısır sanatı, üç bin yıldan uzun süren bir zaman içinde, çok az değişmiştir ![]() Not: Metinleri ve onlara eşlik eden görselleri bağlamında değerlendirmek için, genel tabloyu dikkate almanızı öneriyoruz ![]() Eski Mısır ![]() İlkeleri değişmeyen bir sanat Mısır sanatı öylesine özel bir olgudur ki, konunun uzmanı olmayan bir amatör bile, firavunlar dönemi sanat eserlerinin Mısır�a ait olduğunu söyleyebilir; ne var ki, bu sanatın çok sonraki dönemlerde de her şeye rağmen varlığını koruduğunu herkes bilmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Elbette, bu çok uzun �sanatsal� üretim süresine çeşitli üsluplar damgasını vurmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gene de bu üslup dalgalanmalarının dışında, aynı ilkeler ve aynı eğilimler süregelmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böylesine bir süreklilik, sanat tarihinde görülmemiş şeydir ![]() ![]() ![]() Hayır, çünkü bu, Mısır sanatını diğer sanatlardan ayıran temel farkı hiçe saymak olurdu: Mısır sanatının amacı estetik coşkular yaratmak değildir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Misir(Eski Mısır Sanatı) / Misir(Eski Mısır Sanatı) Hakkında |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Misir(Eski Mısır Sanatı) / Misir(Eski Mısır Sanatı) HakkındaMısır sanatı, gerçeği olduğu gibi yansıtmaz, o simgesel değeri yüklü özgünlükten yoksun bir bütüne dönüştürür ![]() Geleneklerin ve kuralların yüklediği ağır zorlayıcı koşullar altında, Mısır sanatı, elbette �gerçekçi� olamazdı, Bir kere, işleyebileceği konular sanatçının ilhamına bırakılmamış, eserin veya yer alacağı anıtın yerine getirmesi istenilen görevin gereklerine göre saptanmıştır ![]() ![]() Şüphe yok ki, yeni gerçekler sanata girmeyi başarmıştır, Mesela Yeni İmparatorluk döneminin başında atın ve savaş arabasının ortaya çıkışı, bunların mezarlarda tasvir edilen sahnelere girmesini sağlamıştır ![]() ![]() ![]() Ayrıca, geleneksel olarak işlenen bütün temalar, doğayı gerçeğe en yakın bir şekilde temsil etmek yerine, o gerçeğe önceden kabul edilmiş bir anlam yükleyecek şekilde işlenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kuşkusuz bütün bunlar, şarkıcının gerçekten şişman ve kör olmasını gerektirmezdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sanat ve mimari Yeni İmparatorluk Yeni İmparatorluk�un sanatı ve mimarisi çeşitlenmiştir ve karakteristiktir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tel el-Amarna ve Deyr ül-Medine, konut mimarisine ilişkin en fazla öğenin bulunduğu merkezlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() kaydedilmiş büyü tasvir ve metinleri denemesi) gibi mezar eşyaları da sanat eseri olabiliyordu ![]() Bu dönemde yeraltı kral mezarları köklü bir değişime uğradı ![]() ![]() ![]() ![]() Tel el-Amarna�nın sanatı ve mimarisi birçok bakımdan tuhaftır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eski Mısır da kullanılan en önemli iki yapı malzemesi kerpiç ile taştır ![]() ![]() ![]() ![]() Mısırlılar cenaze anıtlarına sonsuzluk yerleri" derlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk sülaleler döneminde firavun mezarlarıyla soylular için yapılanları ayırt etmek zordur ![]() ![]() Piramitler; hiç bir kral ve topluluk,yalnızca bir anıt dikmek için bunca masrafı ve eziyeti göze alamazdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Piramid kralın mumyası için dikiliyor, ceset ise bu koskoca taş dağının tam ortasına, yine taştan bir gömüt içine yerleştiriliyordu ![]() ![]() Sanatın Öyküsü, Gombrich ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Misir(Eski Mısır Sanatı) / Misir(Eski Mısır Sanatı) Hakkında |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Misir(Eski Mısır Sanatı) / Misir(Eski Mısır Sanatı) HakkındaDaha iyi korunmuş olan Sakkara�daki mastaba yeraltı mezar odaları üstüne kurulmuş yapılardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eski Krallık döneminin mezar yapısı olan piramitlerin en iyi örneği Firavun Keops�un (Hufu) el-Gize�de yaptırdığıdır ![]() ![]() Keops�un oğlu Kefren de (Hafre), babasınınkinin yanına bir başka piramit yaptırmıştır ![]() ![]() Piramit Piramit, mimarlıkta dörtgen tabanlı duvarları tepede sivri bir uç oluşturacak gibi içe eğik üçgen biçimli anıtsal yapı, Genellikle taş ya da tuğladan yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() Mısır piramitleri mezar yapılarıydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Piramitler hiçbir zaman tek olarak yapılmamıştır; içinde başka yapıların da bulunduğu bir yapılar bütününün parçasıdırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mısır piramitlerinin öncüsü dikdörtgen bir tabana oturan ve eğik duvarlarıyla kesik bir piramidi anımsatan mastabadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sakkara�daki basamaklı piramide yakın bir yerde, Dehşur�da da ünlü bir piramit bulunur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Misir(Eski Mısır Sanatı) / Misir(Eski Mısır Sanatı) Hakkında |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Misir(Eski Mısır Sanatı) / Misir(Eski Mısır Sanatı) HakkındaYeni Krallık (İmparatorluk) döneminde ise yağmadan korunmak amacıyla kaya mezarları yapımına geçilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sıradan Mısırlılar, yerine göre çeşitli mezarlara gömülürlerdi: mastabalar, yeraltı mezarları, tuğla veya kagir yapılar veya basit çukurlar gibi ![]() ![]() ![]() ![]() Tapınaklar Mısır�da dinsel yapılar günlük tapınaklar ve mezar tapınakları olarak ikiye ayrılır ![]() ![]() ![]() Günümüze en iyi biçimde kalmış, aynı zamanda en güzel tapınaklardan biri ise Luksor�dadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karnak�ta bulunan büyük tapınağa da 18 ![]() ![]() Alışılmışın dışındaki bir tapmak da 19 ![]() ![]() ![]() II ![]() ![]() ![]() Yeni İmparatorluk döneminde yapılan mezar tapınaklarının çoğu Teb�in batısında, çöl sınırındadır ![]() ![]() ![]() ![]() Mezar tapınaklarının en büyüklerinden birini de III ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mısır sivil mimarlığında daha çok kerpiç ve ahşap kullanılmış, sütun altlığı, lento gibi yerlerde uygulanan taşa çok az yer verilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Misir(Eski Mısır Sanatı) / Misir(Eski Mısır Sanatı) Hakkında |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Misir(Eski Mısır Sanatı) / Misir(Eski Mısır Sanatı) HakkındaKatı Kurallara Bağlı Tasvir Sanatı Mısır sanatı, özellikle insan tasvirlerinde, son derece zorlayıcı bir kurallar bütününe uymak zorundadır Mısırlı sanatçıların yaptıkları iki boyutlu insan tasvirleri son derece sıkı kurallara bağlanmıştır: yüz � bazı seyrek durumlar dışında� profilden çizilir, ama göz ve omuzlar cepheden görünür; ancak vücudun diğer kısımları göbek dışında göğüs, kalçalar, bacaklar, ayaklar� gene profilden çizilir ![]() ![]() Mısırlılar, bu çelişkiyi bilerek ve kararlı bir biçimde kabul etmişlerdir; çünkü bu durum onlara, insan vücudunu, kendilerine göre en karakteristik şekilde yakalama fırsatını vermiştir ![]() T ![]() ![]() Mısır Tasvir Sanatı Mısır sanatı perspektifi bile bile bir kenara bırakır ve dünyanın parçalarını belirgin özelliklerine göre yeniden düzenler ![]() Bağımız vardır ve bu teknik sayesinde bir sahnenin çeşitli öğelerini onlara belirli bir açıdan bakan bir kimsenin gerçekte gördüğü gibi görürüz ![]() bir bakış açısına bağlı kılmaya yanaşmaz ![]() ![]() Böylece, bizi şaşırtan tasvirler ortaya çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geometrik düzenlilikle keskin doğa gözleminin bu kaynaşımı, tüm Mısır sanatının özelliğidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu kabartmalar ve duvar resimleri, Mısır�da binlerce yıl önce nasıl yaşanıldığına değgin dipdiri bir imge sunarlar bize ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böylesine basit bir resim türünde, sanatçının hangi yolu izlediğini anlamak kolaydır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçek şu ki, Mısır sanatı, sanatçının belirli bir anda görebileceği şeye değil, belirli bir kişiye veya yere ait olduğunu bildiği şeye dayanıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu kuralları ve gelenekleri öğrendikten sonra, Mısır yaşamını yansıtan resimlerin dili de anlaşılmış olur ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Misir(Eski Mısır Sanatı) / Misir(Eski Mısır Sanatı) Hakkında |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Misir(Eski Mısır Sanatı) / Misir(Eski Mısır Sanatı) HakkındaFiravunlar dönemi Mısır ı için, bir heykel hareketli bir varlık kadar canlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mısırlı heykelciler genelde granit veya porfir gibi sert taşlarla çalışırlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mısır sanatı çoğu zaman bir alçak kabartma sanatı olarak karşımıza çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Katı kurallar üzerine kurulmuş olsa da, Mısır heykelciliği gerçekçilikten uzaklaşmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Heykel Günümüze ulaşan heykellerin büyük bölümü mezarlara, geri kalanların çoğu da tapınaklara konmak üzere hazırlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mısır heykeli çok hızlı gelişmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eski Krallık döneminde firavun heykellerinde ulaşılan bu düzey, o dönemde başka kişilerin heykellerinde ve ahşap ya da kireçtaşından yapılıp üstlerinin boyandığı heykel örneklerinde de sürmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() Orta Krallık döneminden kalan III ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan figürünü elden geldiğince yalın bir biçime indirme çalışmaları tümüyle Mısır�a özgü bir oturan insan heykelinin ortaya çıkmasına yol açmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Yeni Krallık, özellikle de 18 ![]() ![]() ![]() ![]() II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() III ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kabartma ![]() ![]() ![]() ![]() Sakkara�daki Hesire mezarında duvar resimleri ile ahşap üstüne yapılmış alçak kabartmalar (Mısır Müzesi) bulunmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() konusunda bilgi verir ![]() ![]() Eski Krallık döneminin en iyi resimleri 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|