Aforoz |
06-27-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
AforozAFOROZ Yahudiler ve Hırisliyanlarda belirli suçları işleyen kimselere uygulanan sürekli veya geçici toplum dışına çıkarılma cezası Yahudilerde bu ceza, Tevrat´la sayılan "büyük günahları İşleyenlere karşı uygulanır Aforoza uğrayan kimseyle dindaşlarından hiçbiri ilişki kurmadığı için suçlu, topluluğu bırakıp gitmekten başka çıkar yol bulamaz ve böylece toplum kendini kimi davranış biçimlerinin etkisinden bütünüyle korumuş olur Hıris-tîyanlarda ise, uygulama biraz daha farklıdır Yah udilerde bu cezayı gerektiren büyük günahlar Tevrat´ta belirtilmiş olduğu halde, Hırisiiyanlarda zaman zaman eklemeler ve çıkarmalar yapılan düzenlenmiş listelerde yer alan "günahlar sözkonusudur Nitekim, derlenmesine 1545-1563 Trcnt Konsİli sırasında karar alınmakla birlikte, yürürlüğe, ancak 1917 Yılında giren Kilise Hukuku Yasası içinde yer alan bu liste, bu yasanın 1983 yılında elden geçirilmesi sırasında yeniden düzenlenmiş, ve Aforoz´la İlgili VI Kitap´taki bu suçların sayısı 37´den 7´ye indirilmiştir Buna göre aforozu gerektiren günahlar şunlardır: İnancın büsbütün yitirilmesi ya da kilise doktrinine aykırı inanç taşımak, Papaya fiilen saldırıda bulunmak, Vatikan´dan onay alınmadan piskopos atanması, komünyonda kutsanmış ekmeğe küfür etmek, bir papazın, kendisinin yardımı ve teşviki ile İşlenmiş bir günahı (günah çıkarma yoluyla) bağışlaması, günah çıkarmadaki gizlilik ilkesinin çiğnenmesi, kürtaj Bunlardan üçü topluluk bireyleri, tamamı ve özellikle dördü de kilise görevlileri tarafından işlenebilecek günahlar olarak görülmektedir Aforoz´a uğrayan kimse, verilen karar uyarınca, topluluğun dışına büsbütün ve sürekli çıkarılabileceği gibi, belirli bir süre için de İlişkiler kesilebilir Biraz daha hafif cezalandırmalarda kilise haklarından yoksun bırakılır; sözgelimi, komünyona ve kilisedeki ibadet ve ayinlere katılması yasaklanır Bütün Hristiyan mezhepleri, kiliseleri ve cemaatlerinde uygulanan bu toplumdan dışlama yöntemi, özellikle tarih içinde ve papalığın, kilisenin gücünü arttırmak ve pekiştirmek doğrultusunda çokça kullanılmış ve hatta kimi siyasal sürtüşmeler ve çıkar kavgalarında kralların bile aforoza uğratıldığı olmuş, her seferinde de kilise açısından oldukça olumlu sonuçlar alınmıştır Papa VII Gregor tarafından aforoz edilen Alman Hükümdarı IV Heinrich´İn tüm yakınlarının kendisiyle ilişkiyi kesmesi üzerine, karlar içinde yalın-ayak yürüyerek Papalık Sarayı´na gidip, diz üstü yalvara-rak kendini affettirişi olayı bunlardan biridir Aforoz edilen kişinin itirafta bulunup, kefarete katlanması halinde bağışlanması mümkündür Herhangi bir papaz tarafından bağışlanma yapılabilecek günahların yanında, ancak ve özellikle piskoposların veya bizzat papanın bağış! amasıyla kalkabilecek aforoz türleri de vardır Başka başka adlar altında anılsa bile, en son kurulmuş olanına dek tüm Hıristiyan kiliselerinde aforoz uygulaması vardır |
|