![]() |
Kemal Tahir'in istanbul'u |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kemal Tahir'in istanbul'u“İstanbul Bedestanı”na ayrılmış sayfalar, Türk romanının unutulmayacak seçme parçaları arasındadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ünlü romancımız ikide birde anılara dalıp gitmezdi ![]() ![]() ![]() Bölük pörçük anılarından devşirdiklerim şunlar: Annesi saraylı Nuriye Hanım, babası II ![]() ![]() ![]() 1908’de İkinci Meşrutiyet’le birlikte ailenin yaşamında önemli değişiklikler oluyor ![]() ![]() ![]() ![]() Sonra İstanbul’a dönerek, Kasımpaşa’ya yerleşmişler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat lisedeyken hayata atılma zorunluğu; avukat yazıhanelerinde kâtiplik, dergilerde, gazetelerde röportajlar, yazı emekçiliği ![]() 1938’de, Tan gazetesinin yazıişleri müdürüyken, siyasal inançlarından dolayı, Kemal Tahir yargılandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kemal Tahir’in eserinde yaygın coğrafya Anadolu’dur ![]() ![]() Bu romanların ilki, Kurtuluş Savaşı’nı hazırlayan koşulların, dönemin canlandırıldığı Esir Şehrin İnsanları’dır (1956) ![]() ![]() Özellikle Bağlarbaşı’ndaki köşk, geçen yüzyıl başındaki İstanbul’un ahşap ağırlıklı mimarisine ait bir resmi andırır: Bahçe içinde, çevresindeki öteki ahşap yapılar gibi hafiften kararmış yüzlü, sessiz… Esir Şehrin İnsanları’nın devamı olan Esir Şehrin Mahpusu (1962), romanın baş kişisi Kâmil Bey’in düşünce ve siyaset suçlusu kimliğiyle Bekirağa Bölüğü’ndeki günleri, Mehterhane’ye nakli handiyse belgesel bir anlatımla yansıtır ![]() ![]() Yine Kurtuluş Savaşı günlerindeki İstanbul; şehrin bir kesimi kurtuluşu, Anadolu mücadelesinin zaferini beklerken, bir başka kesimin işbirlikçi tutumu, düşman askerlerine kucak açışı çok canlı sahnelerle yazılmıştır ![]() Esir Şehrin Mahpusu’nda, Halide Edib Adıvar Sultanahmet Mitingi’ndeki coşkusuyla belirir ![]() ![]() ![]() Üçlemenin son eseri olan Yol Ayrımı’ysa (1971) 1930’lar İstanbul’unu gündeme getirir ![]() Anadolu zaferinden sonraki yıllarda, çıkarcı gruplar yine ortaya çıkmış ve Kuva-yı Millîyecilerin büyük mücadelesi birtakım kişisel menfaat oyunlarına adeta yenik düşmüştür ![]() ![]() Yol Ayrımı yayımlandığında, birtakım düşünsel ve yazınsal tartışmaların odağı olmuştu ![]() ![]() ![]() ![]() Yol Ayrımı, Kemal Tahir’in İstanbul’u belki en derinlikli tasvir eden romanıdır ![]() ![]() ![]() Kemal Tahir’in saptayımıyla, burada, “İstanbul Bedestanı”nda, “toplumun hayatından tekmeyle kovulmuş Osmanlılığın ufak tefeği, süsü, işe yararlıklarıyla beraber, bütün değiş tokuş değerini, bütün tarihsel değerlerini, bütün sanat değerlerini kesinlikle yitirmiş, hepsi burada, hiç acımadan çürümeye” bırakılmıştır ![]() Sonra imparatorluğun çehresi: “Kılıçlarına dayanmış, göğüsleri silme nişan dolu Osmanlı paşaları, sakoları yukardan aşağı sırma işlemeli sivil rütbeliler, çeşitli okul üniformalarıyla çocuklar, delikanlılar… Yaşmaklı, çarşaflı hanımefendiler… İlle de, çoğu Müslümanlardan daha sağlam Osmanlı oldukları halde, çoluk çocuklarıyla beraber gaddarca öldürülmüş, göğüslerindeki sadakat, şefkat, liyakat, madalyalarıyla gururlu Ermeni memurlar, esnaflar, sanatçılar, bunların kızları, karıları… Palabıyık Rum beyzadeleri, tombul kokonalar, çapkın kokoniçalar…” İşgal altındaki İstanbul’un silkinişini ve mücadelesini kaleme getiren Yorgun Savaşçı (1965), bir yandan da, İttihatçıların son bir portresi niteliğindedir ![]() ![]() Roman, yorgun savaşçıların yeni bir dirençle Anadolu’ya geçişlerini canlandırarak, yurdun yarınına ilişkin bir güvençle noktalanır ![]() Ne var ki Kurt Kanunu (1969) İzmir suikastini hazırlayanların hesaplaşmasını yansıtırken, tıpkı Yol Ayrımı’nda olduğunca, siyasal çekişmelerin, amansız rekabetlerin irkiltici dünyasına umutsuz denebilecek bir bakış açısıyla yaklaşır ![]() 1926 İstanbul’unda, Cerrahpaşa’nın eski töreli bir evi, bir İstanbul konağı, Terkos Gölü, Belgrat Ormanı çevresindeki Paşa Çiftliği, Aksaray’da bir ahşap ev, Kurt Kanunu’nun mekânları arasındadır ![]() Devlet Ana’dan (1967) sonraki olumlu olumsuz değerlendirişler Kemal Tahir’i ne ölçüde etkiledi, bilmiyorum ![]() ![]() Bir nokta geldi, tartışmaların dışında kalmaya -galiba- kesenkes karar verdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eseri çevresinde okurun büyük ilgisi onu mutlu kıldı mı? Yazar Kemal Tahir’i mutlaka kılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Uzun yıllar üzerinde çalışılmış, ama çoğu son şekline ulaşamamış bu eserlerden Bir Mülkiyet Kalesi (1977) II ![]() ![]() ![]() Selim İLERİ |
![]() |
![]() |
|