|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
bildirim, bürolarının, irtibat, mükellefiyetleri, sermayeli, yabancı, şirket |
![]() |
Yabancı Sermayeli Şirket ve İrtibat Bürolarının Bildirim Mükellefiyetleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Yabancı Sermayeli Şirket ve İrtibat Bürolarının Bildirim MükellefiyetleriYabancı Sermayeli Şirket ve İrtibat Bürolarının Bildirim Mükellefiyetleri Numara : 61 Tarih : 11 ![]() ![]() VERGİ SİRKÜLERİ KONU: Yabancı Sermayeli Şirket ve İrtibat Bürolarının Bildirim MükellefiyetleriNO: 2011/61 Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanunu (R ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 20 ![]() ![]() 1 - 5 ![]() ![]() Buna göre; a ![]() b ![]() c ![]() Yabancı Sermaye Genel Müdürlüğüne bildirmeleri gerekmektedir ![]() 2 - İrtibat Büroları ise aynı yönetmeliğin 8 nci maddesi hükmüne göre; a ![]() b ![]() Yabancı Sermaye Genel Müdürlüğüne bildirmeleri gerekmektedir ![]() 3 - Kanun Kapsamında Olmayan Yerli Sermayeli Şirketlerin Bildirim Yükümlülüklerinin Doğması Durumunda Verilmesi Gereken Formlar: Şirkete yabancı bir yatırımcının iştirak etmesi veya, şirketin yaptığı sermaye artışına şirket dışındaki bir yabancı yatırımcının iştirak etmesi suretiyle hisse devrinin gerçekleşmesi ve şirketin Kanun kapsamına girmesi halinde; Ek-3: “Doğrudan Yabancı Yatırımlar İçin Hisse Devri Bilgi Formu” doldurulup, işlemin gerçekleştiği tarihi takiben en geç 1 ay içinde Hazine Müsteşarlığı Yabancı Sermaye Genel Müdürlüğüne bildirim yapılır ![]() Konuya ilişkin mevzuata aşağıdaki bağlantılardan ulaşabilirsiniz ![]() Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanunu (102 KB) Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanunu Uygulama Yönetmeliği (108 KB) EK 1: Doğrudan Yabancı Yatırımlar için Faaliyet Bilgi Formu (33 KB) EK 2: Doğrudan Yabancı Yatırımlar İçin Sermaye Bilgi Formu (34 KB) EK 3: Doğrudan Yabancı Yatırımlar İçin Hisse Devri Bilgi Formu (35 KB) EK 4: İrtibat Bürolarının Faaliyetlerine İlişkin Bilgi Formu (26 KB) EK 5 (106 KB) Kaynak:verginet mudzum
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Yabancı Sermayeli Şirket ve İrtibat Bürolarının Bildirim Mükellefiyetleri |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Yabancı Sermayeli Şirket ve İrtibat Bürolarının Bildirim MükellefiyetleriDOĞRUDAN YABANCI YATIRIMLAR KANUNU KANUN NO: 4875 KABUL TARİHİ: 5 HAZİRAN 2003 RESMİ GAZETE : 17 HAZİRAN 2003 AMAÇ VE KAPSAM Madde 1- Bu Kanunun amacı, doğrudan yabancı yatırımların özendirilmesine, yabancı yatırımcıların haklarının korunması ile yatırım ve yatırımcı tanımlarında uluslar arası standartlara uyulmasına, doğrudan yabancı yatırımların gerçekleştirilmesinde izin ve onay sisteminin bilgilendirme sistemine dönüştürülmesine ve tespit edilen politikalar yoluyla doğrudan yabancı yatırımların artırılmasına ilişkin esasları düzenlemektir ![]() kapsar ![]() TANIMLAR Madde 2- Bu Kanunda geçen; a) Yabancı yatırımcı: Türkiye'de doğrudan yabancı yatırım yapan, 1)Yabancı ülkelerin vatandaşlığına sahip olan gerçek kişiler ile yurt dışında ikamet eden Türk vatandaşlarını, 2) Yabancı ülkelerin kanunlarına göre kurulmuş tüzel kişileri ve uluslar arası kuruluşları, b) Doğrudan yabancı yatırım : Yabancı yatırımcı tarafından, 1)Yurt dışından getirilen; - Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası’nca alım satımı yapılan konvertibl para şeklinde nakit sermaye, - Şirket menkul kıymetleri (devlet tahvilleri hariç), - Makine ve teçhizat, - Sınai ve fikri mülkiyet hakları, 2)Yurt içinden sağlanan; -Yeniden yatırımda kullanılan kar, hasılat, para alacağı veya mali değeri olan yatırımla ilgili diğer haklar, - Doğal kaynakların aranması ve çıkarılmasına ilişkin haklar, gibi iktisadi kıymetler aracılığıyla; i) yeni şirket kurmayı veya şube açmayı, ii) menkul kıymet borsaları dışında hisse edinimi veya menkul kıymet borsalarından en az %10 hisse oranı ya da aynı oranda oy hakkı sağlayan edinimler yoluyla mevcut bir şirkete ortak olmayı, c) Müsteşarlık: Hazine Müsteşarlığı’nı, ifade eder ![]() DOĞRUDAN YABANCI YATIRIMLARA ILIŞKIN ESASLAR Madde 3 a) Yatırım Serbestisi ve Milli Muamele Uluslar arası anlaşmalar ve özel kanun hükümleri tarafından aksi öngörülmedikçe; 1-Yabancı yatırımcılar tarafından Türkiye’de doğrudan yabancı yatırım yapılması serbesttir ![]() 2- Yabancı yatırımcılar yerli yatırımcılarla eşit muameleye tabidirler ![]() b) Kamulaştırma ve Devletleştirme Doğrudan yabancı yatırımlar, yürürlükteki mevzuat gereğince; kamu yararı gerektirmedikçe ve karşılıkları ödenmedikçe kamulaştırılamaz veya devletleştirilemez ![]() c) Transferler Yabancı yatırımcıların Türkiye’deki faaliyet ve işlemlerinden doğan net kar, temettü, satış, tasfiye ve tazminat bedelleri, lisans, yönetim ve benzeri anlaşmalar karşılığında ödenecek meblağlar ile dış kredi ana para ve faiz ödemeleri, bankalar veya özel finans kurumları aracılığıyla yurt dışına serbestçe transfer edilebilir ![]() d) Taşınmaz Edinimi Yabancı yatırımcıların Türkiye’de kurdukları veya iştirak ettikleri tüzel kişiliğe sahip şirketlerin, Türk vatandaşlarının edinimine açık olan bölgelerde taşınmaz mülkiyeti veya sınırlı ayni hak edinmeleri serbesttir ![]() e) Uyuşmazlıkların Çözümü Özel hukuka tabi olan yatırım sözleşmelerinden kaynaklanan uyuşmazlıkların çözümü ile yabancı yatırımcıların idare ile yaptıkları kamu hizmeti imtiyaz şartlaşma ve sözleşmelerinden kaynaklanan yatırım uyuşmazlıklarının çözümlenmesi için; görevli ve yetkili mahkemelerin yanı sıra, ilgili mevzuatta yer alan koşulların oluşması ve tarafların anlaşması kaydıyla, milli veya milletlerarası tahkim ya da diğer uyuşmazlık çözüm yollarına başvurulabilinir ![]() f) Nakit Dışı Sermayenin Değer Tespiti Nakit dışındaki sermayenin değer tespiti, Türk Ticaret Kanunu hükümleri çerçevesinde yapılır ![]() Yabancı ülkelerde kurulu bulunan şirketlerin menkul kıymetlerinin yatırım aracı olarak kullanılması halinde, menşe ülke mevzuatına göre değer tespitine yetkili makamların veya menşe ülke mahkemelerince tespit edilecek bilirkişilerin ya da uluslar arası değerlendirme kuruluşlarının değerlendirmeleri esas alınır ![]() g) Yabancı Personel İstihdamı Bu Kanun kapsamında kurulan şirket, şube ve kuruluşlarda istihdam edilecek yabancı uyruklu personele, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca çalışma izni verilir ![]() 4817 sayılı Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanun’un 23 ![]() Müsteşarlığı ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca müştereken hazırlanacak yönetmelikte; yabancı sermayeli şirket ve kuruluşlardan hangilerinin bu kapsama gireceği ile söz konusu yönetmelik kapsamında izin verilecek kilit personelin tanımı ve çalışma izinlerine ilişkin özel nitelikteki diğer esas ve usuller belirlenir ![]() Bu kapsamda istihdam edilecek personele, 4817 sayılı Kanun’un 14 ![]() bendi hükümleri uygulanmaz ![]() Kanun’un 13 ![]() belirlenir ![]() h) İrtibat Büroları Müsteşarlık, yabancı ülke kanunlarına göre kurulmuş şirketlere, Türkiye'de ticari faaliyette bulunmamak kaydıyla irtibat bürosu açma izni vermeye yetkilidir ![]() POLITIKA BELIRLEME VE BILGI ISTEME Madde 4- Müsteşarlık; kalkınma plan ve yıllık program hedeflerini, ülkenin genel ekonomik durumunu, dünyadaki yatırım eğilimleri ve ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile özel kesim meslek kuruluşlarının görüşlerini dikkate alarak, doğrudan yabancı yatırımlara ilişkin politikaların genel çerçevesini belirlemeye, bu amaçla diğer kuruluşların faaliyetlerine katılmaya yetkilidir ![]() yabancı yatırımları ilgilendiren mevzuatta yapılacak değişiklik ve yeni mevzuat taslakları hakkında Müsteşarlığın uygun görüşü alınır ![]() Müsteşarlık, doğrudan yabancı yatırımlara ilişkin bilgi sistemini kurmak ve geliştirmek amacıyla, yatırımlar hakkındaki istatistiki bilgileri, her türlü kamu kurum ve kuruluşları ile özel kesim meslek kuruluşlarından istemeye yetkilidir ![]() Yabancı yatırımcılar, yatırımları ile ilgili istatistiki bilgileri Müsteşarlıkça hazırlanacak yönetmelikle belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde Müsteşarlığa bildirirler ![]() dışında ispat aracı olarak kullanılamaz ![]() ÇEŞITLI HÜKÜMLER Madde 5- a) Mevcut yabancı sermayeli kuruluşlar 18/1/1954 tarihli ve 6224 sayılı Kanun kapsamında kurulan şirketler, kazanılmış hakları saklı kalmak kaydıyla, bu Kanuna tabidirler ![]() b) Yönetmelik Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin esaslar Kanunun yayımını izleyen bir ay içerisinde Müsteşarlıkça hazırlanacak yönetmelikle düzenlenir ![]() c) Yürürlükten Kaldırılan Hükümler 18/1/1954 tarihli ve 6224 sayılı Yabancı Sermayeyi Teşvik Kanunu yürürlükten kaldırılmıştır ![]() Mevzuatta, 6224 sayılı Kanuna yapılan atıflar bu Kanunun ilgili hükümlerine yapılmış sayılır ![]() d) Bu Kanun hükümlerine ilişkin değişiklikler, ancak bu Kanuna hüküm eklenmek veya bu Kanunda değişiklik yapılmak suretiyle düzenlenir ![]() GEÇICI MADDE : Bu Kanunun uygulanmasını göstermek üzere hazırlanacak yönetmelikler yürürlüğe girinceye kadar, mevcut kararname, tebliğ ve genelgelerin bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam olunur ![]() YÜRÜRLÜK Madde 6- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer ![]() YÜRÜTME Madde 7- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Yabancı Sermayeli Şirket ve İrtibat Bürolarının Bildirim Mükellefiyetleri |
![]() |
![]() |
#3 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Yabancı Sermayeli Şirket ve İrtibat Bürolarının Bildirim MükellefiyetleriResmi Gazete : 20 Ağustos 2003 Devlet Bakanlığından: Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanunu Uygulama Yönetmeliği BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç ve Kapsam Madde 1 — Bu Yönetmeliğin amacı 5/6/2003 tarihli ve 4875 sayılı Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanunu kapsamına giren konularda uygulanacak usul ve esasları belirlemektir ![]() Dayanak Madde 2 — Bu Yönetmelik, 4875 sayılı Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanunu’nun 5 inci maddesinin (b) bendine dayanılarak hazırlanmıştır ![]() Tanımlar Madde 3 — Bu Yönetmeliğin uygulanmasında; Müsteşarlık : Hazine Müsteşarlığını, Genel Müdürlük : Yabancı Sermaye Genel Müdürlüğünü, Kanun : 5/6/2003 tarihli ve 4875 sayılı Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanununu, ifade eder ![]() İKİNCİ BÖLÜM Bilgi İsteme Kurum ve Kuruluşlardan Alınacak İstatistiki Bilgiler Madde 4 — Müsteşarlık; Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası, Sermaye Piyasası Kurulu, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Ticaret Sicil Memurlukları başta olmak üzere, ilgili diğer kamu kurum ve kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve sivil toplum kuruluşlarıyla yapacağı Veri Paylaşım Protokolleri veya diğer usuller çerçevesinde doğrudan yabancı yatırımlara ilişkin bilgileri temin eder ![]() Bu çerçevede; ilgili Ticaret Sicil Memurlukları, a) Kanun kapsamındaki şirket ve şubelerin kuruluş aşamasında ilgililerce doldurulacak "Şirket ve Şube Kuruluş Bildirim Formu ve Dilekçesi"nin bir nüshasını, b) Bu şirketlerin tescil ve ilana tabi her türlü ana sözleşme değişikliklerinin bir nüshasını, c) Bu şirketlerce ilgili Ticaret Sicil Memurluğuna iletilen "Ortaklar Listesi" veya "Hazirun Cetveli"nin bir nüshasını, Müsteşarlığa gönderirler ![]() Şirket ve Şubelerden İstenecek Bilgiler Madde 5 — a) Kanun kapsamındaki şirket ve şubeler; 1) Sermayelerine ve faaliyetlerine ilişkin bilgileri Yönetmelik ekinde (EK-1) yer alan "Doğrudan Yabancı Yatırımlar İçin Faaliyet Bilgi Formu" çerçevesinde yıllık bazda ve her yıl en geç Mayıs ayı sonuna kadar, 2) Sermaye hesabına yapılan ödemelere ilişkin bilgileri Yönetmelik ekinde (EK-2) yer alan "Doğrudan Yabancı Yatırımlar İçin Sermaye Bilgi Formu" çerçevesinde, ödemeyi takip eden 1 ay içinde, 3) Mevcut yerli veya yabancı ortakların kendi aralarındaki veya şirket dışındaki herhangi bir yerli veya yabancı yatırımcıya yaptıkları hisse devirlerine ilişkin bilgileri Yönetmelik ekinde (EK-3) yer alan "Doğrudan Yabancı Yatırımlar İçin Hisse Devri Bilgi Formu" çerçevesinde ve hisse devrinin gerçekleşmesini müteakip en geç 1 ay içinde, Genel Müdürlüğe bildirirler ![]() b) Kanun kapsamında bulunmayan tamamen yerli sermayeli şirketler; 1) Şirkete yabancı bir yatırımcının iştirak etmesi veya 2) Şirketin yaptığı sermaye artışına şirket dışındaki bir yabancı yatırımcının iştirak etmesi suretiyle hisse devrinin gerçekleşmesi ve şirketin Kanun kapsamına girmesi halinde hisse devirlerine ilişkin bilgileri Yönetmelik ekinde (EK-3) yer alan "Doğrudan Yabancı Yatırımlar İçin Hisse Devri Bilgi Formu" çerçevesinde ve hisse devrinin gerçekleşmesini müteakip en geç 1 ay içinde Genel Müdürlüğe bildirirler ![]() ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İrtibat Büroları İrtibat Bürosu Kuruluşu Madde 6 — Müsteşarlık, yabancı ülke kanunlarına göre kurulmuş şirketlere, Türkiye'de ticari faaliyette bulunmamak kaydıyla irtibat bürosu açma izni vermeye ve bu izinlerin süresini uzatmaya yetkilidir ![]() Kuruluş ve süre uzatımına ilişkin müracaatlar, istenilen bilgi / belgelerin tam ve eksiksiz olması kaydıyla, başvuru tarihinden itibaren 5 iş günü içinde sonuçlandırılır ![]() Yabancı şirketlerin, para ve sermaye piyasaları, sigortacılık gibi özel mevzuatı bulunan alanlarda faaliyette bulunmak amacıyla irtibat bürosu açma talepleri, ilgili özel mevzuatı çerçevesinde yetkili kılınan kurum veya kuruluşlarca değerlendirilir ![]() Müracaatta Aranacak Belgeler Madde 7 — Türkiye’de irtibat bürosu kurmak için aşağıdaki belgelerle Müsteşarlığa müracaat edilir: a) Ana şirkete ait ve ilgili Türk Konsolosluğunca veya Lahey Devletler Özel Hukuku Konferansı çerçevesinde hazırlanan Yabancı Resmi Belgelerin Tasdiki Mecburiyetinin Kaldırılması Sözleşmesi hükümlerine göre tasdik edilmiş Faaliyet Belgesi aslı, b) Ana şirket hakkında hazırlanmış Faaliyet Raporu veya bilanço ve gelir tablosu, c) İrtibat bürosunun faaliyetlerini yürütmekle görevli olarak atanacak kişiye verilecek yetki belgesi aslı, d) İrtibat bürosunun kuruluş işlemlerinin başka bir kimse aracılığı ile yürütülmesi durumunda vekaletname aslı ![]() İrtibat Bürolarının İşleyişi Hakkında Hükümler Madde 8 — İrtibat bürolarının işleyişinde aşağıdaki esaslar geçerlidir: a) Kuruluş izni alan irtibat büroları, vergi dairesine kayıt belgesinin bir örneğini en geç 1 ay içinde Genel Müdürlüğe gönderirler ![]() Müdürlüğe bildirirler ![]() b) İrtibat bürolarınca, her yıl en geç Mayıs ayı sonuna kadar, büronun geçmiş yıl faaliyetleri hakkında, Yönetmelik ekinde (EK-4) yer alan "İrtibat Bürolarının Faaliyetlerine İlişkin Bilgi Formu" doldurularak Müsteşarlığa gönderilir ![]() dövizlerle karşılandığına ilişkin belgeler eklenir ![]() c) İrtibat bürolarına azami 3 yıllık süre ile faaliyet izni verilir ![]() geçmiş yıl faaliyetleri ile geleceğe yönelik plan ve hedefleri dikkate alınarak, her defasında azami 3 yıl olmak üzere süre uzatımı verilebilir ![]() d) İrtibat bürolarının faaliyetlerini sona erdirmesi durumunda kapatma işlemi için, ilgili vergi dairesinden alınacak iş bırakma-yoklama fişi Genel Müdürlüğe gönderilir ![]() bakiye haricinde, transfer talebinde bulunamazlar ![]() e) Müsteşarlık, mevzuata aykırı davrandığı tespit olunan irtibat bürolarının kuruluş izinlerini iptal edebilir ve iptal kararını ilgili mercilere bildirir ![]() DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Çeşitli Hükümler Şirket Türleri Madde 9 —Yabancı yatırımcıların kurabilecekleri veya iştirak edebilecekleri şirketler, Türk Ticaret Kanunu’nda düzenlenen şirketler ile Borçlar Kanunu’nda düzenlenen adi şirketlerdir ![]() Adi ortaklık, konsorsiyum, iş ortaklığı, ortak girişim gibi isimler altında sözleşmeye dayalı olarak kurulan ve Türk Ticaret Kanunu’nda düzenlenen şirketlerin belirgin niteliklerini taşımayan ortaklıklar, Kanun’un uygulanması bakımından adi şirket sayılırlar ![]() Yurt Dışında İkamet Eden Türk Vatandaşları Madde 10 — Yurt dışında ikamet ettiğini çalışma veya ikamet izni ile belgeleyen Türk vatandaşları, Kanun’un uygulanması bakımından yabancı yatırımcı sayılırlar ![]() Bilgi Formlarında Değişiklik Madde 11 — Bu Yönetmelik ekinde yer alan Bilgi Formlarında değişiklik yapmaya Genel Müdürlük yetkilidir ![]() Geçici Madde 1 — 6224 sayılı Yabancı Sermayeyi Teşvik Kanunu, 7/6/1995 tarihli ve 95/6990 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Yabancı Sermaye Çerçeve Kararı ve bu Karar Hakkında Tebliğ hükümlerine istinaden düzenlenmiş bulunan Yatırım İzin Belgeleri üzerinde işlem yapmaya; Belge kapsamındaki yatırımlar tamamlanıncaya kadar ve kazanılmış haklar saklı kalmak kaydıyla, Genel Müdürlük yetkilidir ![]() Yürürlük Madde 12 — Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer ![]() Yürütme Madde 13 — Bu Yönetmelik hükümlerini Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Devlet Bakanı yürütür ![]() —— • ——
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Yabancı Sermayeli Şirket ve İrtibat Bürolarının Bildirim Mükellefiyetleri |
![]() |
![]() |
#4 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Yabancı Sermayeli Şirket ve İrtibat Bürolarının Bildirim MükellefiyetleriEK 1: Doğrudan Yabancı Yatırımlar için Faaliyet Bilgi Formu (33 KB) EK 2: Doğrudan Yabancı Yatırımlar İçin Sermaye Bilgi Formu (34 KB) EK 3: Doğrudan Yabancı Yatırımlar İçin Hisse Devri Bilgi Formu (35 KB) EK 4: İrtibat Bürolarının Faaliyetlerine İlişkin Bilgi Formu (26 KB) EK 5 (106 KB)
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|