| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| fırkaları, islâm, islamın, mezhepleri, yayılması | 
|  | İslamın Yayılması, İslam Fırkaları ve Mezhepleri |  | 
|  09-07-2010 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   İslamın Yayılması, İslam Fırkaları ve MezhepleriİSLAM  Tektanrılı dinlerin sonuncusu olan İslam, Tanrı'nın elçisi (resul)  olarak anılan Hz  Muhammed tarafından insanlara bildirilmiştir  İslam  dininin ilkeleri Tanrı'nın meleklerinden Cebrail aracılığıyla indirilen  kutsal kitap Kuran'da belirlenmiştir (bak  KURAN; Muhammed  Hz  )  İslam inancının temelini amentü (inandım) olarak da bilinen altı ilke oluşturur  Bunlar bir tek Tanrı olduğuna, meleklerine, gönderdiği  kitaplara (Tevrat, İncil, Zebur ve Kuran), peygamberlerine, ahirete  (ölümden sonraki sonsuz âleme ve ölmüş bütün canlıların kıyamet günü  yeniden dirileceğine), kadere (bütün iyiliklerin ve kötülüklerin Tanrı  tarafından verildiğine) inanmaktır  Bu inancını dile getiren kişi  kulluk yükümlülükleri altına girmiş olur  İbadet olarak da bilinen bu  görevler Allah'tan başka Tanrı olmadığına, Hz  Mu-hammed'in onun kulu ve  elçisi olduğuna tanıklık (kelime-i  şahadet), namaz kılmak, zekât vermek (her yıl mallarının 40'ta l'ini  yoksullara dağıtmak), oruç tutmak (her yıl Ramazan ayı boyunca) ve mali  gücü yeterliyse hacca (Kabe'yi ziyarete) gitmektir  Ancak bu görevleri  yerine getiren kişi tam bir Müslüman sayılır  İslam dini ibadet  görevlerinin ahlaka uyarak yerine getirilmesini de öngörmüştür  Yani  bütün bunlar kişisel çıkar ya da gösteriş için değil yalnızca Tanrı'nın  hoşnutluğunu kazanmak için yapılırsa anlam kazanır  İslam insanlar  arasındaki ilişkileri düzenleyen birçok ilke de getirmiştir  Temelini  Ku-rarc'dan ve Sünnet'ten (Hz  Muhammed'in sözleri ve davranışları) alan  bu ilkeler daha sonra çeşitli bölümlere ayrılarak yorumlanıp  zenginleştirilmiştir (bak  İslam Hukuku)  Yayılması İslam dini 7  yüzyılın başlarında Arabistan Yarımadası'nda doğduktan  sonra hızla yayılmaya başladı  Dört Halife döneminde (632-661) Arabistan  Yarımadası'nın dışına taştı (bak  Aü Hz  ; Ebubekîr Hz  : Osman Hz  ; Ömer  Hz)  Emevi Devleti'nin kuruluşuna kadar Suriye, Irak, İran, Mısır,  Libya ve Kafkasya'ya yayılmıştı  Emeviler İslam dinini Akdeniz'deki  adalara, Tunus, Cezayir, İspanya, Horasan, Afganistan ve Maveraünnehir'e  kadar yaydılar (bak  EMEVİLER)  Abbasiler buralarda İslam'ı  kökleştirdiler  Aynı zamanda bilim ve düşünce bakımından da çok canlı  bir dönem yarattılar (bak  ABBASİLER)  Ama bu kadar geniş bir alanda tek  siyasal güç olma durumlarını zamanla yitirdiler ve ortaya birçok devlet  çıktı (bak  ENDÜLÜS Emevîlerİ; EYYUBİLER; FATIMİLER; GAZNELİLER)  10  yüzyıldan başlayarak Türkler, İslam dünyasında yeni bir güç olarak  belirmeye başladı (bak  Anadolu Selçuklu Devletî; Ka-RAHANLILar)  14  yüzyıldan sonra Osmanlılar İslam dünyasının büyük bölümünü denetimleri  altına aldı (bak  OSMANLI İMPARATORLUĞU)  Osmanlılar, İslam'ı Avrupa ve  Afrika içlerine yaydılar  18  yüzyıldan başlayarak Osmanlı Devleti'nin  siyasal ve askeri alanda gerilemesi İslam dünyasını da etkiledi  Gittikçe güçlenen batı dünyasının baskısı 19  yüzyılda sömürgeciliğe  dönüştü  Kuzey Afrika tümüyle batının sömürgesi oldu  Asya'daki küçük  hanlıklar da Çarlık Rusya'sının eline geçti  Osmanlı Devleti de bir yarı  sömürge durumuna düştü  Bu gelişmeler Müslümanlar arasında yeni  akımların doğmasına yol açtı  Bunlar arasında İslamcılık önemli bir yer tutar (bak  İSLAMCILIK)  20  yüzyıl ise bütün dünyada olduğu gibi İslam dünyasında da sömürgeciliğe  karşı mücadelenin yoğunlaştığı, milliyetçiliğin güçlendiği ve milli  devletlerin doğduğu bir dönem oldu  İslam Fırkaları ve Mezhepleri İslam'ın yayılmasıyla birlikte ortaya çıkan siyasal çekişmeler özellikle halifelik sorununda (bak  HALİFELİK) odaklanmıştı  Bunun sonucunda  Müslümanlar birbirlerine düşman topluluklara ayrıldılar  Fırka (bölük,  parti) olarak adlandırılan bu toplulukların başlıcala-n Sünniler, Şiiler  ve Hariciler'di  Bu ayrılık aynı zamanda İslam'ın temel ilkelerini  yorumlama konusunda da farklılıklara yol açtı  Bu farklı yorumlardan da  mezhepler doğdu  Zamanla bu ana kolların içinden de yeni mezhepler  çıktı  Bunların çoğu kısa sürede yandaşlarını yitirip ortadan kalktı  Bir bölümü de küçük topluluklar halinde varlığını günümüze kadar  sürdürdü  Bugün İslam dünyasında yaşayan en büyük mezhepler Sünnilik ve  Şiilik'tir (bak  SÜNNİLİK; ŞİİLİK)   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |