![]() |
Dörtlüklerle Kurulan Nazım Biçimleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dörtlüklerle Kurulan Nazım BiçimleriDörtlüklerle Kurulan Nazım Biçimleri Divan Edebiyatında Nazım Şekilleri - Rubai - Tuyuğ - Tuyuk RUBAİ * Dört dizelik nazım şeklidir ![]() * Kafiyelenişi çoğunlukla aaba şeklindedir ![]() ![]() * Şairler rubaîlerde mahlas kullanmaz ![]() * Kendine özgü 24 kalıbı vardır ![]() * Rubaîlerin özel aruz kalıpları vardır ![]() * Rubaîlerde şairler genel olarak hikmet taşıyan düşün-celerini, dünya görüşlerini rindâne tavırlarını, maddî ve manevî aşk anlayışlarını dile getirirler ![]() * Rubaîlerde tek bir düşüncenin en kısa yoldan, en yoğun bir şekilde anlatılması gerekir ![]() ![]() * Rubaînin en kuvvetli dizesi üçüncü dizedir ![]() * Rubaî, İran edebiyatında doğmuş, oradan Türk ve Arap edebiyatlarına geçmiştir ![]() * Bu türün en büyük şairi Ömer Hayyam'dır ![]() * Türk edebiyatında ise Azmizâde Haletî (XVII ![]() ![]() ![]() Rubai Örneği: Kimdir ki gamında nâle vü zâr etmez Derdin sana nâle ile izhâr etmez Feryadına hiç kimsenin yetmezsin Feryâd ki feryâd sana kâr etmez Fuzulî 2- Tuyuğ (Tuyuk) * Bir dörtlükten meydana gelen bir nazım şeklidir ![]() * Rubaîye benzer ![]() * Kafiyeleniş şekli de onun gibi aaxa şeklindedir ![]() * Aruz vezninin yalnız fâ'ilâtün/ fâ'ilâtün /fâ'ilün kalıbı ile yazılır ![]() * Tuyuğ sadece Türklerin kullandığı bir nazım şeklidir ![]() * Halk edebiyatındaki maninin karşılığı olarak klâsik şiire geçmesinden meydana geldiği söylenebilir ![]() ![]() * Şairler, bu nazım şekli ile rubaîlerde olduğu gibi dünya görüşlerini, dinî tasavvufî düşüncelerini dile getirmişlerdir ![]() * Konu sınırlaması yoktur ![]() * Edebiyatımızda Kadı Burhaneddin, tuyuğ şairi olarak isim yapmıştır ![]() Tuyuğ Örneği: Gözü cân esrütmeğe hammâr imiş Kaşı gönül yıkmağa mi'mâr imiş Diledim hâlim ki gözüne diyem Turfa budur gözleri bîmâr imiş |
![]() |
![]() |
|