Şengül Şirin
|
Bağışçı
BAĞiŞÇi a Bağış yapan kimse
—Güz sant Dinsel bir resim, bir vitray, vb bağışlarken bu yapıt üzerine kendisini resmettirten kişi (özellikle Ortaçağ'da) [Bk ansikl böl ]
—ANSİKL Hıristiyanlıkta, tapınaklara bağışlanan bir yapıtta kendini resmettirme geleneği çok eskidir Bağışçı, çoğu zaman, ana sahnenin yan tarafında gösterilir Buna uygun olarak, papa Felix IV, Santi Coşma e Damiano kilisesi'nin (Roma, VI yy ) mozaiklerinde görülmektedir; onu izleyenlerden Pelagius II, Symmac-hus ve Honorius, Johannes IV, Stepha-nus III ve Paulus I, Zacharias, Paschalis, Leo III de (IV -IX yy ) Roma' nin çeşitli kiliseleri için resimlerini yaptırttılar Aynı biçimde, piskopos Eufrasius'un Parenzo' da, iustinianos ve Theodora'nın Raven-na'da, Rapiza'lı Beno ve eşinin Roma'nın San elemente kilisesi'nde (XI yy ) resimleri vardır
Bu gelenek, kuyumculukta (Doc Faliero, Venedik'teki Pala d'Ora üzerinde), minyatürde (Germen imparatoru Heinrich III, Madrid'deki Speyer incil'inde), vitrayda (Suger, Saint-Denis'de), heykelcilikte (Atak Philippe, Dijon'da-ki ChampmoPun giriş kapısında) sürdü, ama özellikle resimde uygulama buldu; örneğin: Flandre'da J Van Eyck'te (Gent'te, Kutsal kuzu adındaki mihrap arkalığı üzerinde Joos Vijd; şansölye Rotin' in Madonna'sı, Louvre'da; Piskoposluk meclisi üyesi Van der Paele'in Madonna' sı, Bruges'de),
VanderWeyden'de(Md-delburg'un doğumu, Berlin'de; ikisi de büst biçiminde olmak üzere, bir bağışçıyla çocuklu bir Meryem'i bir arada gösteren çeşitli kitap kapları); Van der Goes' da (Üçkanatlı Portinari tablosu, Floransa' da); Memling'de (Ûçkanath Floreins tablosu, Bruges'de; Floreins ailesi Meryem'in ayakları dibinde, Louvre'da; Üçkanatlı Moreel tablosu, Bruges'de); Jean Belle-gambe'da (Çokkanatlı Teslis tablosu, Douai'de) görülür; Fransa'daysa N Froment (Aix'te, Alevli çalılar'da kral René), Fouquet(Étienne Chevalier, Berlin'de), le Maître de Moulins (Üçkanatlı Moulins tablosunda Beaujeu ailesi), Villeneuve-les -Avignon'un (Louvre'da) ve Nouans'in Acıma tablosu; Almanya'da, K Witz (Cenevre'deki, Meryem'in akrabalık bağları tablosu), Holbein (Belediye başkanı Me-yer'inMadonna'sı, Darmstadt'ta); italya' da, Giotto (Scrovegni kilisesi, Padova'da), Filippino Lippı (Meryem'in görünmesi, Floransa'da), Tiziano (Pesaro'ların Madonna'sı, Venedik'te), Veronese (Kutsal aile, Louvre'da); ispanya'da, L Dalmau (Danışmanların Meryem'i, Barcelona'da), bağışçı geleneğini sürdüren ressamlar arasında anılması gereken sanatçılardır Daha sonraları bu gelenek bir ölçüde bırakıldı; son olarak Écouen ya da Montmorency ailesini dua ederken gösteren ve aynı adı taşıyan vitraylardan başka, Paris kentinin belediye görevlileri tarafından sunulan tabloları ve özellikle Largilli-ère'in Ex voto adlı yapıtı (St -Étienne-du -Mont kilisesi'nde) anılabilir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|