![]() |
Tarikatlar / Kültler / Mezhepler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar / Kültler / MezheplerTarikatlar / Kültler / Mezhepler » Alevilik » Scientology » Melamiyyeler » Müsebbihelik » Şeyhilik » Vehhabiler » Köle Kadınlar Tarikatı » Edelweiss Tarikatı » Tanrının Kurtuluşu » Meyveş Nine Tarikatı » Güneş Tapınağı » Kaderiyye Mezhebi » Nacilik » Ahilik » İsmailik Mezhebi » Hariciler » İmamilik » Bayramilik » Kızılbaşlık » Mevlevilik » Rafizilik » İbazilik » Sadilik » Batinilik / Sabbah Kültü » Sühreverdilik » Mutezille Mezhebi » Zeydiyye Mezhebi » Caferi Mezhebi » Cennet Yolcuları » Masonluk » Düsukilik » Yılan Eğiticileri » Gaudiya Vaişnavizm » Anglikanizm » Tanrının On Emri » Sahaja Yogacılar » Evrensel Yol (The Way) » Mans Kutsal Kuralcıları » Tanrının Çocukları » Cennetin Kapısı » Oshocular » Celvetilik » Hıristiyan Bilim » İnsan Tapınağı » Edebi Değerler » Birleşik Kilise » Branch Davidians » Diyet Tarikatı » Chino'nun Gerçek Adaleti Başlık altında eklenen bölümler |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar / Kültler / Mezhepler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar / Kültler / MezheplerAlevilik İnanç ve ibadet Esasları Aleviliğin inanç ve ibadet esaslarını görmeden önce, bu esasların günümüze hangi şekillerde ulaştığına değinmek gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alevi Yol ve Erkânının günümüze ulaşmasının ikinci kaynağı ise yazılı kaynaklardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aleviler’de İnanç Anlayışı Alevilerde inanç ve ibadet anlayışının kendine özgü yönleri bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() Bilindiği üzere Alevilik Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oniki İmamlar, Alevilerin Hz ![]() ![]() ![]() ![]() 1- İmam Ali 2- İmam Hasan 3- İmam Hüseyin 4- İmam Zeynel Abidin 5- İmam Muhammed Bakır 6- İmam Cafer Sadık 7- İmam Musa Kazım 8- İmam Ali Rıza 9- İmam Muhammed Taki 10-İmam Ali Naki 11-İmam Hasan Askeri 12- mam Mehdi Alevilere göre müslümanlar Hz ![]() ![]() ![]() Demek ki Ehl-i Beyt sevgisi Aleviliğin esasını oluşturur ![]() ![]() ![]() Ondört Masum Muhammed Ekber, Abdullah b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Onyedi Kemerbest İmam Hasan, İmam Hüseyin, Hadi-i Ekber, Abdülvahid, Tahir, Tayyib, Türab, Muhammed Hanefi, Abdurrauf, Ali Ekber, Abdülvahab, Abdülcelil, Abdurrahim, Abdülmuin, Abdullah Abbas, Abdülkerim, Abdüssamed Dört Kapı Kırk Makam Dört Kapı Kırk Makam şeklindeki Kâmil(olgun) insan olma ilkelerini Hünkâr Hacı Bektaş Veli’nin tespit ettiğine inanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dört Kapı şunlardır: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() Her kapının on makamı vardır: Şeriat kapısının makamları: - İman etmek, - İlim öğrenmek - İbadet etmek - Haramdan uzaklaşmak - Ailesine faydalı olmak - Çevreye zarar vermemek, - Peygamberin emirlerine uymak - Şefkatli olmak - Temiz olmak - Yaramaz işlerden sakınmak Tarikat kapısının makamları - Tövbe etmek - Mürşidin öğütlerine uymak - Temiz giyinmek - İyilik yolunda savaşmak - Hizmet etmeyi sevmek - Haksızlıktan korkmak - Ümitsizliğe düşmemek - Ibret almak - Nimet dağıtmak - Özünü fakir görmek Marifet kapısının makamları Edepli olmak Bencillik, kin ve garezden uzak olmak - Perhizkârlık - Sabır ve kanaat - Haya - Cömertlik - İlim - Hoşgörü - Özünü bilmek - Ariflik Hakikat kapısının makamları - Alçakgönüllü olmak - Kimsenin ayıbını görmemek - Yapabileceğin hiçbir iyiliği esirgememek - Allah’ın her yarattığını sevmek - Tüm insanları bir görmek - Birliğe yönelmek ve yöneltmek - Gerçeği gizlememek - Manayı bilmek - Tanrısal sırrı öğrenmek - Tanrısal varlığa ulaşmak Üç sünnet yedi farz Alevilerin kutsal kitaplarından “Buyruk”larda yazıldığına göre Alevi yolunun temeli üç sünnet yedi farza dayanır ![]() ![]() Üç Sünnet Dilini tevhid kelimesinden ayırmaya Gönlünden düşmanlığı gidere, kimseye kin ve kibir tutmaya, kıskançlık etmeye, hırsına uyup şeytana gönül vermeye ![]() Sözü Hakkın kudreti ola, kimseyle kavga etmeye, kimseye düşmanlık yapmaya Yedi Farz Çok sır saklaya Talip binbir ise, bir otura ve bir dilden söyleye Hakkın terazisine itaat ede, yaptığı bir günaha bin özür ve niyaz eyleye, kimsenin gıybetini etmeye ve yalan yere and içmeye, yalan söylemeye Mürebbi hakkına itaat ede, emrine uya Kuşak kuşana, halifeden el alıp, tövbe eyleye Musahibini hakikatte Hak cemiyetine eriştire Halife’den tac ve kisvet kabul eyleye ![]() Bu yol üzere olmayofu diye inanmayasanız ![]() ![]() Oniki Şart - Cömertlik - Mutluluk - İbret - Gayret - Sohbet - Mürüvvet - Şefkat - Şefkat - İkram - Tevella - Teberra Oniki İşlek - Evvel kendi özünü hassas etmektir - Marifet tohumunu ekmektir - Şefkat beslemektir - Rıza eteğini tutmaktır - Hikmet sıfatını sem etmektir - Özünü hizmet hürmetin saklamaktır - Özünü mukarribiyle hudetmektir, - Özünü sabır ehline vermektir - Muhabbet kilesiyle ölçmektir - Takva değirmeninde özünü arındırmaktır - Su ile yuğurmaktır - İradet tennurunda pişmek ve ihlas sofrasına girmek , özünü dervişlere ve fukaralara sarfetmektir ![]() Eline Diline Beline Hakim Olmak Eline, diline, beline hakim olma kuralı Alevilerin yaşamları boyunca uymaları zorunlu ahlak sisteminin adeta simgesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alevi toplumunda kadın-erkek yaşamın her alanında eşittir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayin ve Merasimler (Muharrem,Hızır Orucu, Cemler) Her toplumun önemli anma ve toplanma günleri bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlkbaharın başlangıcı ve Hz ![]() ![]() Alevilerce Kerbela Olayı’nın anlamı büyüktür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şubat ayında ise üç gün Hızır Orucu tutulurdu ![]() Her yıl 6 Mayıs günü Hızır İlyas günü kutlanır ![]() ![]() ![]() Alevilerde kurban geleneği de yaygındır ![]() ![]() Ancak “yol bir sürek binbir” sözünden de anlaşılacağı üzere Anadolu’nun değişik bölgelerinde yaşayan Aleviler arasında bu dinsel ibadetlerin uygulanmasında çok küçük farklılıklar bulunmaktadır ![]() Cem Aleviliğin temel ibadeti “Cem” dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Dede(Mürşid) - Rehber - Gözcü - Çerağcı(Delilci) - Zakir(Aşık) - Ferraş(Süpürgeci) - Sakka(İbriktar) - Kurbancı(Sofracı) - Pervane - Peyk(Davetçi) - İznikçi(Meydancı) - Bekçi Cem töreni Oniki hizmetin yerine getirilmesinden oluşan kutsal bir ibadettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu belli günlerde yapılan ibadetlerin dışında Anadolu’nun değişik merkezlerinde de her yılın belli günlerinde törenler düzenlenmektedir ![]() ![]() ![]() Kaynak : Yrd ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar / Kültler / Mezhepler |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar / Kültler / MezheplerScientology (Bilim Kilisesi) Batı dünyasının en büyük kültlerinden (ki artık yeni bir din olma aşamasına geçmiş bulunuyor)birisi olan Scientologistler, 1954 Şubat’ında, Los Angeles’te, 1911 Tilden, Nebraska doğumlu, Lafayette Ronald Hubbard ve on sekiz havarisi tarafından kuruldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Scientologistler, “Zihin Kontrolü”nü “Auditor” dedikleri “Denetçi”ler aracılığı ile uyguluyorlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hubbard, 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hubbard, 1950’de, tarikatın kutsal metinlerinden biri olan Dianetics: Modern Akıl Sağlığı Bilimi’ni yazdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde Scientologistler “Scientologistler”in sekiz milyon üyesi olduğu hesaplanıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Scientology Kilisesi takipçilerinden bir kısmı Hollywood’da da güçlü bir ekip kurdu ![]() ![]() Yakın zamanlarda uzun yıllar tarikat yandaşı olan yüzlercesi – pek çoğu ruhen ve bedenen kötüye kullanıldıklarından şikâyet ettiler – kiliseden ayrıldılar eleştirilerini dile getirdiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar / Kültler / Mezhepler |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar / Kültler / MezheplerMelamiyye Bir İslamiyet dini hareketidir ![]() ![]() ![]() Melâmîliğin bir tarikat olduğunu söyleyenler yanında; kuralları belli bir tarikat olmadığını, her türlü gösterişten ve dünya kaygısından uzak kalmayı benimseyenlerin genel adı olduğunu ileri sürenler de vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Melâmîlikte Muhyiddin İbnü-l Arabî'nin Vahdet-i Vücud görüşünün derin etkisi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çünkü kula ihtiyacı bildirmek, muhtaçtan yardım istemektir ![]() ![]() ![]() ![]() Melâmîlik başta Mevlevîlik olmak üzere IV ![]() ![]() ![]() ![]() Melâmîlik tarihi bakımından üç devreye ayrılır ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar / Kültler / Mezhepler |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar / Kültler / MezheplerMÜŞEBBiHE Allah'ı yarattıklarına benzeten İslamiyet dini hareketidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Abdu'l-Kahir el-Bağdadî (öl ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hişâm b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hişâm; İslam Peygamberinin "Kimin mevlâsı isem Ali de onun mevlâsıdır" "Senin benim yanımda durumun, Hârun'un Mûsâ'nın yanındaki durumu gibidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah'ın sıfatlarını insanların sıfatlarına benzetenler ise, Mutezile'den Basralı ekolden bazı kimselerdir ki bunlar, Allah'ın iradesinin insanların iradesi gibi olduğunu, Allah'ın konuşmasının da insanların konuşması gibi ve aynı nitelikleri taşıdığını söylemişlerdir (el-Bağdâdî, a ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçek Müşebbihe Allah'ın zat ya da sıfatlarını yaratıkların zat ve sıfatlarına benzetip bunların aynı niteliklere sahip olduğunu söyleyen fırka olmakla birlikte; bir takım mütâlaalarla ban fırkalar diğerlerini Müşebbihe olmakla şuçlamışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ---------------------------------------------------------- Şeyhilik Kurucusu Şeyh Ahmed Ahsa (öl ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu düzen Kuran, imama tanrısallık kazandıran tözdür, açıkçası tanrı’dır ![]() ![]() ![]() ![]() Kaynak : İ ![]() ![]() ----------------------------------------------- VEHHABILIK Es-Seyhu'n-Necdî lakabıyla bilinen Muhammed bin Abdülvehhab'in (d ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Muhammed Ibn Abdülvehhab'in düşünceleri, Deriye Emiri olan Muhammed bin Suud ile tanışmasıyla (1744) siyasi bir hareket niteliği kazandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vehhabilik hareketinin Osmanlılar için önemli bir sorun durumuna gelmesi üzerine II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Savaş sırasında kaçarak kurtulmayı başaran Suud hanedanından Türki bin Abdullah, Necd bölgesinde yeniden faaliyete girişerek 1821'den 1891'e kadar sürecek ikinci Vehhabi devletini kurmayı başardı ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlıların yenik düşmesiyle sonuçlanan ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnançları Vehhabiliğin din anlayışı, Muhammed bin Abdülvehhab'in üzerinde önemle durduğu tevhit (Allah’ın birlenmesi) konusundaki yorumu çevresinde toplanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu tevhid anlayışının getirdiği önemli sonuçlar vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vehhabiliğin en önemli özelliklerinden birisi de bid'adlar karşısındaki tutumudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar / Kültler / Mezhepler |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar / Kültler / MezheplerGoreans & Kaotian Tarikatı (Köle Kadınlar Tarikatı) İngiltere’nin kuzeydoğusundaki Durham’ın banliyölerinden Darlington kasabası, Marki De Sade’ı anımsatan, sado-mazo ilişkiler yumağı ile sarsılıyor son günlerde ![]() ![]() Darlington’luların yaşamını altüst eden tarikatın adı Kaotian ![]() ![]() Durham polisine ilk ihbar, kasabanın kasabından geldi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer ihbarlar ise çocuklarının Kaotian mezhebinin ‘tam zamanlı’ üyesi olabilmek için okulu, evi ve aileyi terk ettiğini anlatan endişeli ebeveynler tarafından yapılmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() Şikâyetleri dinleyen Durham polisi ‘gönüllü köle’lerden sıkılmış olacak ki bir daha harekete geçmeyecekleri şeklinde bir açıklama yaptı ![]() Peki, Darlington’daki bu küçük grup dışında tüm İngiltere’de yaklaşık 25 bin üyeleri olduğu söylenen, polisi ve medyayı şaşkınlık içinde bırakan Kaotian’ların temelleri hangi felsefeye, kökene dayanıyor? Kaotian’ın aslında Goreans adında daha büyük başka bir tarikattan ayrılmış olduğu söyleniyor ![]() ![]() Felsefe, sado-mazoşizm ağırlıklı erotizm ve bilimkurgu öğeleri taşıyan 26 serilik ‘Gor Günlükleri’, ‘Gor’ adı verilen Karşı-Dünya’daki yaşamı anlatıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ‘Gor Günlükleri’nin yaratıcısı, yazarlıkta kullandığı takma isim John Norman olan, 1931 doğumlu John Frederick Lange Jr ![]() ![]() Romanlarında Gor dünyasını bitki örtüsü, canlıları, kültürel gelenekleri, vs ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıda da belirttiğimiz gibi bütün bunlar bir yana, gezegenin en çok tartışılan özelliği tabii ki Gor’daki kadınların sosyal durumu: Gorlu kadınlar sistematik olarak erkeklerin her anlamda bütün arzularını yerine getirmekle yükümlü köleleri durumundalar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tabii bu işin hikâye kısmı, çünkü belirttiğimiz gibi zaten bütün bunların ötesinde Gor’un yaratıcısı Norman, kadınların doğaları gereği erkeklere boyun eğmek için dünyaya geldiklerine ve mutluğu ancak bu durumu kabullenerek bulabileceklerine inanıyor ![]() Zaten Gor’un Günlükleri serisinin bazı sado-mazoşist grupların bu kadar hoşuna gitmesinin sebebi de bu gönüllü boyun eğme, sahip-köle mevzularını bolca barındırması ![]() Serinin son kitabını 2001 yılında yayınlayan Norman, 1970 sonlarından 1980 başlarına kadar Amerika’da inanılmaz bir popülerlik yakalıyor, Gor Günlükleri milyonlarca adet satış yapıyor ![]() ![]() Ancak 1980 ve 1990 ortalarında durum değişiyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Herkesi şoke eden Kaotian Tarikatı’nın Darlington’daki lideri Lee Thompson ise bu felsefeyi ve üyelerin gönüllülüklerini bir röportajında şöyle ifade ediyor: “Kölelerim ev işlerini görüyor, alışveriş yapıyor ve cinsel arzularımı tatmin ediyorlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -------------------------------------------------------------- Edelweiss Tarikatı Eduardo Gonzales Arenas bu tarikatın kurucusuydu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eduardo’nun kendi cemiyetini kurmadan önce hırsızlık ve sahtekarlıktan başı derde girmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar / Kültler / Mezhepler |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar / Kültler / MezheplerTanrının Kurtuluşu Tarikatı Tayvan'da kurulmuş olan bir UFO tarikatıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En son söylemleri ; “31 Mart 2005 yılında Tanrı bir UFO ile dünyaya inecek ve televizyona çıkacaktı ![]() ![]() ![]() ![]() __________________ Uzaylı Meyveş Nine’nin Tarikatı Amerika'daki bir UFO tarikatı mensuplarının, 130 yaşında öldüğünden dolayı uzaylı olduğuna inandıkları “Meyveş Nine”nin köyü Trabzon, Sürmene’dedir ![]() ![]() ![]() ![]() “Meyveş Nine” nin hikayesi, NASA'da akademisyen olarak çalışan ve onun torunu olan ve Prof ![]() ![]() ![]() ----------------------------------------------------- Güneş Tapınağı (Solar Temple) 1984 yılında kurulan Kültün kurucuları Luc Jouret (1947-1995) ve Joseph Di Mambro (1924-)dur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() UFO’lar ile yakın ilişki halindeydiler, grup liderleri Proxima adlı bir gezegenden gelen uzaylı varlıklardan bilgi alıyordu ![]() ![]() 1989 yılında en az toplam 442 üyesi olduğu sanılan kültün yayılış alanı ise şöyleydi ![]() ![]() ![]() __________________ Nacilik İslamiyette Sünnilik inançlarının bir kısmını benmsemiş bir kuruluş – tarikat- dur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu düşünceleri benimsemesine karşın , Nacilik Ali’nin imam olması gerektiğini, onun soyuna yaraştığı kanısındadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaynak :İ ![]() ![]() __________________ |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar / Kültler / Mezhepler |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar / Kültler / MezheplerKaderiyye Kader inancını reddeden düşünce ve inanç akımı ![]() ![]() ![]() İslam mezhepler tarihçilerine göre Kaderiyye akımına Emevi halifelerinden Abdülmelik Ibn Mervan döneminde Haccâc tarafından öldürülen Ma'bed ibn Halid el-Cüheni (ö ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaderiyye inançları el-Cüheni'den sonra, Hişam b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaderiyye bağımsız bir okul durumuna gelemediği için bir düşünce sisteminden söz edilemez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kader konusu çevresindeki bu ortak inançların dışında Kaderiyye ye bağlanan kimi farklı görüşler de bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başta bazı tabiûn bilgini olmak üzere çeşitli İslâm ilimlerinde isim yapmış birçok ünlü bilgin Kaderiyye akımı içinde sayılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() __________________ |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar / Kültler / Mezhepler |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar / Kültler / MezheplerAhilik Ahilik, alışılagelen anlamda bir tarikat değil, bir uğraş örgütüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahiliğin Kurucusu Ahi Evran "Ahi" sözcüğünün anlamı konusunda da açıklığa varılmamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahilik, kökü ne denli eskiye giden bir kavram olsa da, yaygın bir kuruluş niteliğinde l0'ncu yüzyıldan sonra ortalıkta görülmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahilik'te, temel ilke, örgüte girenlerin kesin eşitliğidir, bütün örgüt üyeleri birbiriyle "kardeş" sayılır, küçükten büyüğü (yaş, aşama bakımından) doğru sınırsız bir saygı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahilik'te dinsizlerin, dedikoducuların, falcıların, yıldızlara bakarak geleceği bilmek-bildirmek isteyenlerin, peygamberlere saygısızlık edenlerin, hamam tellaklarının, çığırtkanların (dellalların), Pişekarların (bir işte öncülük -açıklayıcılık edelilerin), kasapların, cerrahların, bayrak taşıyıcıların (alemdôr) başkalarının kargışlayanların (beddua edenlerin), hırsızların (bir nesneyi değerinden yükseğine satanların) yeri yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kuşak bağlamanın on iki koşulu vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şeriatın ise yalan söylememek, zina etmemek, içki içmemek uğruluk etmemek gibi dört koşulu vardır ![]() Örgüte girmek isteyen kişiye, özel törende, dört kişi seçtirilir ![]() ![]() ![]() ![]() Ahi şeyhlerinde bulunması gereken ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ) ![]() ![]() ![]() ![]() Ahilik'in, bütün topluluk ta uygulanması, genel bir kural niteliği taşıyan altı ilkesi daha vardır: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu altı ilke, örgütün genel aktöre düzenini temel öğelerdir ![]() ![]() ![]() Ahilik, Selçuklulardan Osmanlılara gelinceye değin varlığını, özelliğin korumuş, daha sonra yozlaşmaya, çevreyi tedirgin etmeye başlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AHİLİK'TE EĞİTİM – ÖĞRETİM Bir uğraş kurumu olan Ahilik'te eğitim-öğretim yaşanan gerçekler_ dayalı bir içeriktedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahi örgütüne giren gencin bu üç dalda yetişmesi gerekirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahilik'te uğraşın öncüsü bir peygamberdi, bu nedenle iş, uğraş kutsal bir eylemdi ![]() Adem - tarımcı Şid - hallaç İdris - terzi Nuh - marangoz Hud - alışverişçi Salih - deveci İbrahim - sütçü İsmail - avcı İshak - çoban Yusuf - saatçı Musa-çoban Zülküf - ekmekçi Lut - tarihçi Üzeyir - bağcı İlyas - culhacı Davut – zırhçı Lokman - otacı (hekim) Yunus - balıkçı İsa - gezgin Muhammed - alışverişçi Uğraşlar incelenince, A1ılIik'te berber, kasap, hamamcı, bg ![]() ![]() ![]() Ahilik'in, Anadolu'da öncüsü olarak Ahi' Evren Veli gösterilir, ancak birliğin kurucusu o değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahi Evren'in yaşamı söylencelerle, olağanüstü olaylarla süslenmiş, doğal gerçeğinden uzaklaştırılmıştır ![]() ![]() ![]() Ahilik, IS' inci yüzyılda yavaşlamış, özellikle Yeniçeri Ocağı kurulduktan sonra etkinliği yitirmiş tek tek kişilerin benimsediği bir yol olarak biraz ,daha sürmüşse de, toplum kurumu olma özelliğinden uzaklaşmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar / Kültler / Mezhepler |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar / Kültler / MezheplerİSMAİLİLİK Kurucusu, genellikle "imam" diye anılan İsmail 'in Halife Ali'nin torunlarından olduğu 8 inci yüzyılda yaşadığı söylenir ![]() ![]() ![]() Londra'daki ismaili Merkezi İsmail'in kurduğu İsmaillik siyasal bir topluluktur, kaynağı imamlık (yönetim) sorunudur, eski, çoktanrıcı inançlardan esinlenmiş, İslam inançlarına aykırı bir içerik kazanmıştır ![]() * İmamlık İsmail'den, sıra ile soyuna geçer, başkasının yönetimi eline alması yasaya, inanca aykırıdır ![]() * İmamlar yanılmazdı, yaptıkları da, söyledikleri doğrudur, tartışılmaz ![]() ![]() * İmamın tüm sözü Kur'andır, buyruğu tanrı buyruğudur ![]() * İmam, yeryüzünde, tanrı'nın elçisidir, onun yerine geçen (tanrının yerine) yüce varlıktır (/ıalifetııllah) ![]() ![]() * İmama bağlanmak dindir, zamanın özüdür, mezhebin çekirdeğidir ![]() Tasavvufla Şiilik'i birbirine karıp karıştıran İsmaililik, İslam ülkelerinde "gizli imamlık " adı verilen inancı geliştirmiştir ![]() ![]() İsmaililik'te işini, özellikle kuruluş la ilgili olanları, gizli tutmak ilk koşuldur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İsmaililik yanlıları, Peygamber'in kızı Fatıma'nın soyundan geldiklerini ileri sürerek, Mısır' da Fatimiler Devleti'ni kurdular ![]() ![]() İsmaili Ağa Han Üniversitesi Mezunları (Hindistan) İsmaililik'te kurtuluşa girmek için gizli tutulan, belli aşamalar vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu mezhepte, çağrıcı (dai) denen görevliler vardır, bunlar; Anadolu, İran, Hindistan, Türkistan gibi birbirinden uzak ülkelere yayılmış, kuruluşun genişlemesine çalışmışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() İsmaililerin Ünlü Başkanı Ağa Han İsmailik'in Meymuilik (Meymuiye), Muhammedilik (Muhammediye), Tahrimilik (Tahrimiye) gibi kolları vardır ![]() ![]() ![]() __________________ HARİCİLİK Havaric sözcüğü "haric"in çoğuludur; dışa çıkanlar, dışta kalanlar demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hariciler (Havarie) çöllerde yaşayan, konar-göçer bağımsız topluluklardı, İmamlık yüzünden savaş istemiyorlardı Bu nedenle, imamlık uğruna savaşan Ali ile Muaviye'ye karşı çıktılar, onları ağır bir dille yerdiler, kötülediler ![]() ![]() ![]() ![]() Havaric mezhebinin, özde bir, görünüşte ayrı kolları vardır ![]() ![]() 1- Acarade kolu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2- Bikesilik kolu ![]() ![]() ![]() 3- Esferilik (Esferiye), tapım (namaz, oruç) gereksizdir, dahası suçtur, dinden ayrılmadır ![]() 4- Ezrakilik (Ezrakiye) koluna göre Ali'yi öldüren iyi bir iş yapmıştır, inancın gereğini yerine getirmiştir ![]() ![]() ![]() 5- İbazilik (İbaziye) kolu kendinden olmayanları dinsiz sayar, Ali yalancıdır, çıkarcıdır ![]() ![]() 6- Muhme koluna göre de Ali suçludur, yanlış yoldadır, yandaşları dinsizdir ![]() Bu kollar Kuzey Afrika dolaylarında, Irak'ta, Zengibar' da yaygındır ![]() ![]() ------------------------------------------------ İMAMİLİK Ali'nin imam olması gerektiğini, bunun Peygamber'in buyruğu, dinin özü anlamını, içerdiğini savunan görüşe İmamilik denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmamilik, halife seçiminden doğmuş, sonraları daha geniş boyutlara ulaşmış, yayılmış, yeni bir içerik kazanarak mezhep kılığına girmiştir ![]() ------------------------------------------------------ BAYRAMİLİK Bayramilik, Hacı Bayram Veli tarafından 14 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocukluk hayatı hakkında fazla malûmat sahibi değiliz ![]() ![]() ![]() Hacı Bayram, Kayserili Şeyh Hamîdeddin b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sıralar Anadolu halkı üzerinde Muhyiddin İbnü'l-Arabî (638/1240) Celâleddîn-i Rûmî (672/1273), Sadreddin Konavî (673/1274) ve şeyhi Hamideddin'in nüfûzları hissediliyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bayramîlik, tasavvuf tarihinde gözle görülür bir yer tutmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Silsilesi: Bayramîlik, bir koldan Bayezid Bestamî'ye (261/874) çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() Bayramîlik, kendisinde sesli ve sessiz hatî ve cehrî zikri toplamıştır ![]() ![]() İhtiyârî ve ıztırarî ölümle zevk edilen vahdet-i vücûd olgusuna inanmak, bu tarikatın fikrî alandaki önemli özelliğidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bayramîlik, dünya hayatında kimseye yük olmamayı, alınteriyle kazancı esas alır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu tarihî gerçeklerin ışığı altında tasavvufî düşünce ve pratik hayat anlayışında görüldüğü üzere, gerek özel hayatında, gerekse devlet büyükleriyle olan ilişkilerinde Hacı Bayram Velî' yi maneviyata aşırı düşkün mistik bir mutasavvıf olmaktan çok, hayatın pratik ve yaşanılır gerçeğine kolayca uyum sağlayabilen, dünyayı ihmal etmeyen, müridlerini son derece disiplinli yetiştiren, çalışma ve hayat mücadelesini teşvik eden, günün büyük kısmını tarlada, bağda çalışarak geçirip zamanında muntazam ibadetini ve zamanında da işini gücünü yerine getiren plânlı bir hayat adamı olarak görüyoruz ![]() Bayramîlik geleneklerine gelince onları şöylece özetleyebiliriz: Tekke veya bir mecliste toplanmak, oniki rekâtlık bir teheccüd namazı kılmak, sonra zikir halkası oluşturmak, kudûm çalarak çarşıyı dolaşmak ![]() ![]() "Gönüle varmak" diye adlandırılan zikirde, gözler kapanır, nefes tutulur ve başlar sağa sola sallanırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarikatın esasları; cezbe, muhabbet ve sırr-ı ilâhi olarak ifade olunabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Bayramîliğin Hacı Bayram'ın ölümü üzerine iki kola ayrıldığı kabul edilir ![]() ![]() Bayrâmîlik adıyla ün salan tarikat, Ak Şemseddin koluyla yayılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Bayrâmîlik, kurucusunun şahsiyeti dolayısıyle büyük etki bırakmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Çalab'ım bir şâr yaratmış iki cihan aresinde, Bakıcak dîdâr görünür ol şârın kenâresinde Nağihan ol şâra vardım, ol şârı yapılır gördüm Ben dahi bile yapıldım taş u toprak aresinde Ol şârdan oklar atılır, gelir ciğere batılır Arifler sözü satılır ol şârın pazaresinde Şâkirdleri taş yonarlar, yonup üstada sunarlar Çalab'ın ismin anarlar o taşın her pâresinde Bu sözü ârifler anlar, cahiller bilmeyip tanlar Hacı Bayram, kendi banlar ol şarın minaresinde ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar / Kültler / Mezhepler |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar / Kültler / MezheplerKIZILBAŞLIK Kızılbaşlık, Şii mezhebinin bir kolundan olanlara verilen ad ![]() Kızılbaş'ların bulunduğu yerler: Trakya'da Dobruca, Deliorman, Edirne ve Kırklareli; Anadolu'da Eskişehir çevresi, Balıkesir, Narlıdere (İzmir), Sivas, Çorum, Mecitözü, Sungurlu, İskilip, Divriği, Tunceli, Malatya, Erzincan, Erzurum, Antalya ve Hatay ![]() ![]() Sünnilerle karışık Kızılbaş köyleri pek azdır ![]() ![]() ![]() Şah Haydar ve oğlu Şah İsmail'e yardım eden boyların adlarıyla ilgili olarak Kızılbaşlardan Makû'dakilere Karakoyunlular, Urmiye'dekilere Abdalbeyliler, Luristan'dakilere Gulyai, Tebriz'dekilere Gûrran, Karadağ'dakilere Şamlular, Karabağ'dakilere Milliler adı verilmiştir ![]() ![]() ![]() TARİH Kızılbaş adı Şiiliğin bu koluna mensup olanların ilk zamanlarda kızıl taç ve hırka giymelerinden dolayı verilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Taraftarlarınca «Tanrı'nın Zuhuru» sayılan şeyh Haydar 12 dilimli kızıl taç giyiyor, kızıl sarık sarıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() XV ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İNANÇLAR Kızılbaşlar şeyh Safiyeddin Haydar'ı pir tanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bektaşiler, Kızılbaşları meydanlarına kabul etmezler, buna karşılık Kızılbaşlar Bektaşileri genellikle kendi âyinlerine kabul ederler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kızılbaşlar halife Ali'nin adını da anarak kelime] şahadet getirirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kızılbaşlar Ali'yi Tanrı, Hz ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() lenmemek, kin tutmamak; 3 ![]() ![]() Yedi farzları da şöyledir: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() ![]() Bunları yerine getirmeyenler, topluluk içinde sopa yemek ve halife ile mürşide para vermek gibi cezalara çarptırılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kızılbaşlar altı dini dereceye bağlıdır: 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() DİN TÖRENLERİ Kızılbaşlar muharrem ayında Kerbelâ olayını anmak için 12 gün, şubat ayında Ali'nin bir görünüşü saydıkları Hızır için 3 gün oruç tutar ![]() ![]() ![]() ![]() Bu törende, dede, ocak yanına oturur, talipler yaş sırasıyla iki yanına dizilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dedenin iki eliyle tuttuğu erkân adı verilen kayın ağacından sopanın altına birbiriyle musahip olanlar ikişer ikişer yatar; sembolik olarak ölme, rehber tarafından yıkanma, dedenin duasıyla yeniden hayata kavuşma canlandırılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Perşembe geceleri sorgu âyini yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Musahip kavline girme töreni, görgü gecelerinde yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kızılbaşlar, nevruzu (21 mart) Ali'nin doğum günü sayar ve büyük bayram olarak kutlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar / Kültler / Mezhepler |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar / Kültler / MezheplerMEVLEVİLİK Mevlevilik, Mevlânâ Celâleddin Rûmi adına, oğlu Sultan Veled tarafından kurulan tarikatın adı ![]() Mevlânâ Celâleddin Rûmi (1207-1274) dostlarının katıldığı özel toplantılar düzenler, tasavvufi ve dini sohbetler yapar, şiir söyler, zikrederek sema ederdi ![]() ![]() ![]() Kısa bir süre içinde geniş bir alana yayılan, halk ve özellikle çağın aydınları arasında büyük bir ilgi uyandıran bu toplantılara katılanların sayısı arttı ![]() ![]() ![]() Mevlânâ'nın ölümünden sonra oğlu Sultan Veled, aynı yoldan giderek, babasının düzenlediği toplantılara ve bunlarda yapılan sema, zikir ve benzeri törenlere, bir tarikat niteliği kazandırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mevlânâ'nın görüşlerini, düşüncelerini benimseyenlerin sayısı çoğalınca, merkez olan Konya tekkesinin izniyle başka illerde de tekkeler, Mevlevihaneler açılması için izin çıktı ![]() ![]() Mevlevilik, Sünni tarikatlar arasında en yaygınlarından biri oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mevleviliğin benimsediği ve Mevlânâ'nın eserlerinde dile gelen bu anlayış, yeni değildir; varlık birliği (vahdeti Vücut) görüşüne dayanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsana insanlık değeri kazandıran bir cevher'dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan, yalnız aşk ile olgunlaşır, gerçekleri, tanrısal sırları kavrayabilecek olgunluğa (kemale) ulaşır ![]() ![]() ![]() Her türlü tanımın, açıklamanın, anlatımın üstündedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanrı, değişik biçimler içinde, ayrı ayrı niteliklerle görünüş alanı'na çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mevleviliğin sevgiye dayanan insan anlayışı, insana varlık türleri içinde ayrı bir değer ve önem vermesinden dolayıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yaratılmışlar içinde en yücesi insandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mevleviliğin anladığı aşk, insanın insana karşı duyduğu geçici, beşeri muhabbet değildir, Tanrı'ya duyulan sınırsız, derin ve karşılıksız bağlılığı gerektiren sevgidir, sonsuz coşkunluktur ![]() ![]() ![]() ![]() İslâm dünyasında dinle musikiyi, dar bir alanda resmi bağdaştıran, ibadette musikiye yer veren ilk tarikat Mevleviliktir denebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Mevleviliğin temel ilkeleri, genellikle on iki konuda toplanır: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() 11 ![]() 12 ![]() ![]() Bunlar Mevleviliğin değişmez kurallarıdır ![]() ![]() Mevlevilikte bir de âyini cemi Mevlevi denen tören vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mevlana Türbesi Mevlânâ Celâleddin Rûmi'nin Konya'daki türbesi ![]() ![]() Mimarı Bedreddin Tebrizi'dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Külahın tepesinde bir hilâl içinde Mevlevi sikkesi bulunan yüksek bir alem vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar / Kültler / Mezhepler |
![]() |
![]() |
#13 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar / Kültler / MezheplerRafızilik Rafızilik, Ebubekir ile Ömer'in halifeliklerini kabul etmeyen Şiilik kolu ![]() Rafızilik, VII ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ali'yi tutanlar Ebubekir, Ömer, Osman ve Muaviye'ye karşı direnişe geçtiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an’ın biri zahiri (görünüşte), biri de batıni (içrek) olmak üzere iki anlamı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbni Sebe'nin bu düşünceleri kısa bir süre içinde geniş bir çevreye yayıldı, özellikle İranlılar tarafından kolaylıkla benimsendi ![]() ![]() ![]() ![]() Rafıziliğe göre Kur'an, görünüş bakımından bir kabuktur; gerçek, bu kabuğun içinde gizlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sünni mezhebine aşırı ölçüde bağlı kalan bazı İslam bilginleri, Rafıziliğin İslam birliğini parçalamak için ortaya atılan siyasi bir görüş olduğunu ileri sürerler; fakat Rafızilik, daha çok, eski İran dini inançlarının İslam dini ilkeleriyle kaynaştırılması sonucu doğdu ![]() ![]() İBAZİLİK Yazgıya bağlanan, Haricilik'ten doğan bir kuruluştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbazilik'in kurucusu İbaz bin Abdullah'a göre, ona inanmayanlar suçludur, ancak dinsiz değildir, onlarla evlenilebilir, kalıtları(miraslan) alınabilir ![]() ![]() Sadilik Tarikatın kurucusu Şeyh Sadeddin Cevahirü’l-Şeybanî 1197 de Kudüs yakınlarında doğdu, 1301 de Urfa’da öldü ![]() ![]() ![]() ![]() Sadilik ‘te “devse / üstüne basma” denen tören temel ilkedir ![]() ![]() ![]() ![]() Sadilik ‘in ; Acizilik (Aciziye), Selamilik (Selamiye), Tağlebilik (Tağlebiye), Vefaılik (Vefaiyye) adlı dört kolu vardır ![]() Sadilik ‘in İstanbulda oldukça geniş bir alana yayıldığı, yirminin üstünde tekkesinin olduğu kaynaklardan anlaşılmaktadır ![]() Sadilik Kütüğü - Hasan Basrî - Habib Acenmî - Davud Taî - Maruf kerhî - Seriüs-Sakatî - Cüneyd Bağdadî - Ebu Ali Ruziyarı Ahmed - Ebu Osman Mağrii Said - Ebu Kasım Guürgani Ali - Ebu Bekir Kusî - Ebul-Vefa İbrahim - Ebu said Endülüsi - Ebül-Medinü’l Mağribî - Yunus Şeybanî - Mezid Şeybanî - Abdullah Şeybanî - Sadeddin Cevahirü’l – Şeybanî ![]() ![]() ![]() Kaynak : İ ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar / Kültler / Mezhepler |
![]() |
![]() |
#14 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar / Kültler / MezheplerBatinilik Kurucusu Hasan Sabbah 1O49'da İran'ın Rey'de doğdu, 1134'te Kazvin dolaylarında Alamut kalesinde öldü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hasan Sabbah, bu yolla kendine bağladığı insanların sayısı Kazvin, Rey yörelerini etki altına alacak bir güç oluşturunca, saldırılar düzenlendi, ülkenin dört yanına yayılan fedaileri aracılığıyla içlerinde Nizamülmülk'ün de (1092) bulunduğu kendisine karşı olan birçok devlet adamını gizlice öldürttü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hasan Sabbah'ın siyasal bir kuruluş olarak geliştirdiği Batınilik birtakım sayılara, sayıların yorumlarına dayanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batınilik'te evren önsüz-sonsuzdur, yaratılmamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batınilik'in üzerinde durduğu en önemli konu "imamlık"'tir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hasan Sabbah'ın çevresinde toplananlara aşılamaya çalıştığı ahlak öğretisi dört aşamalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kendileri de bu mezhepten olan Batınilik konusunda çalışan kimi düşünürlere göre; kardeşler arasında evlenme doğaldır, bu konuyla ilgili yasaklar doğaya aykırıdır ![]() Batinilik'te on sayısı ile yirmi iki harf kutsaldır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batınilik, kimi araştırıcıların ileri sürdükleri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batinilik, toplumsal bir örgüt olarak ortadan kaldırıldıktan sonra, etkisini daha geniş bir alanda sürdürmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anadolu'da, Batinilik etkileri Yunus Emre, Caferi, Sami,Kazım, Hayderi (son dördü 16'ncıyy ![]() Ali emriyle gelmişdir vücuda âlem ü adem Ali hükmiyle olmuşdur ne kim pinhân u peydâdır Ali'dir sırr-i Sübhâni Ali'dir âlemin câni Ali'dir gevhıerin kânı Ali /ıem kâ'r-ı deryâdır Ali şol lâmekandır kim münezzehıdir kamu şeyden Ali şol binişândır kim /ıer eşyada hüveydâdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ali'dir cami-i Kıır'ân Ali'dir rahmet-i Ralımân Ali'dir menbâ- ihsân ki bimânend ü yektâdır Caferi'nin bu dizelerinde Ali, sayılan nitelikleriyle, tanrı'dır ![]() ![]() ![]() Batınilik, tanrısal nitelikleri insana indirger, Ali'yi de tanrısal insanın en yetkin örneği olarak görür (belli bir anlamda) ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar / Kültler / Mezhepler |
![]() |
![]() |
#15 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar / Kültler / MezheplerSühreverdilik Tarikatın kurucusu Şeyh Şahabeddin Ömer Sühreverdi 1148’de doğdu, 1235’te Bağdat ‘ta öldü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sühreverdilik , Sünni inançlara dayanan, Kuran ile hadisleri temel sayan bir kuruluştur ![]() ![]() ![]() - Şeriatın bütün isteklerini yerine getirdikten sonra tanı adlarını anarak nışlarını sürdürmek - Bütün varlıkları Allah ın yoktan yarattığına günün birinde gene tanrı buyruğuyla yokolacağına inanmak ![]() - Yargı gününe bedenin geçiciliğine , tinin ölümsüzlüğüne, Allah ‘ın önsüz-sonsuz oluşuna, cennet-cehenneme inanmak ![]() - Aklın eksikliğini, tanrısal tözü bütünüyle kavrayamayacağını, tanrısal varlığın aklın sınırlarını aştığını bilmek ![]() - İnanın aydınlatıcı yönlendirici, yol gösterici bir ışık gibi hr nesneden üstün olduğuna, onsuz bir görülemeyeceğine inanmak ![]() - İnsanın arınması, doğru yolu bulması, kendini tanıması, gerçeği gerçek olmayandan ayırması ancak inanın aydınlığında olanaklıdır ![]() ![]() Sühreverdilik müridleri bu ilkeleri uygulamak için özel törenler düzenlerler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan , bilginin aydınlığında aşama aşama yükselerek, ışıkların ışığı, bilgilerin bilgisi olan Tanrı ‘ya varır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sühreverdilik Kütüğü - İmam Ali - Hasan Basri - Habib Acemi - Davud Tai - Maruf Kerhi - Seriü-s Sakati - Cüneyd Bağdadi - Mümşadü’l Deynuri - Muhiddin Nuri - Mehmed Bekri - Vecihetü’l Kadi - Ömer Bekri - Ebülnecib Sühreverdi - Ömer Şahabeddin Sühreverdi ![]() ![]() ![]() Kaynak : İ ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|