![]() |
Cuma Namazindaki Namazlarin Kilinmasi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Cuma Namazindaki Namazlarin KilinmasiUlemanın görüşüne göre Cuma namazının rükünleri; hutbe ve iki rekât namazdır ![]() ![]() ![]() ![]() Farklı yorumlara konu olan bu namazlar; 1- Tahiyyetu’l Mescid: Mescidin sahibi olan الله (c ![]() ![]() ![]() Her ne kadar oturduktan sonra bile kılınabilen bu namazı; mescide girer girmez kılmak daha faziletlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kerahet vaktinde kılınması uygun görülmeyen bu namazın, Cuma günü kerahet vaktinde bile olsa kılınması tavsiye edilmiştir ![]() ![]() ![]() 2- Cumanın ilk sünneti: Değişik görüşler olmasına rağmen, genel olarak Cuma hutbesinden önce dört rekât olarak kılınan bir namazdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3- Cumanın farzı: İttifakla iki rekât olup cemaatle ve sesli olarak kılınan farz bir namazdır ![]() 4- Cumanın son sünneti: Ebu Hanifeye göre; Cumanın son sünneti dört rekâttır ![]() İmam Şafii’ye göre de; cumanın son sünneti dört rekâttır ve her iki rekâtında da selâm verilir ![]() Diğer görüşlere göre evde kılınırsa iki, camide kılınırsa dört: bunun yanında iki, dört ve altı rekâttır diyenler vardır ![]() ![]() ![]() 5- Zuhr-i Âhir: Cumanın son sünnetinin ardından kılınan dört rekâtlık bir namazdır ![]() ![]() ![]() ![]() Cuma namazının sıhhat şartlarından birinin yerine getirilememe sebebiyle “kabul olunmadı” ihtimaline karşılık; Cuma kabul olmamışsa o günün öğle namazı yerine, Cuma kabul olmuşsa, kaza veya nafile yerine ihtiyaten kılınmaktadır ![]() Peygamberimiz ve sahabe döneminde böyle bir namaz yoktu ![]() ![]() ![]() ![]() “Henüz üzerimden geçmeyen vaktin Zuhr-i Âhirini eda etmeye…” veya “üzerimden geçen en son öğle namazının farzını kaza etmeye…” diye niyet edilerek, yerine getirilir ![]() ![]() 5- Vaktin son sünneti: Birçok kaynaklarda Cuma namazından sonra vaktin son sünnetine yer verilmemiştir ![]() ![]() Sonuç olarak: Cemaat arasında farklı mezheplerin, yolcuların ve farzdan sonraki namazları evlerinde kılmak isteyenlerin olması muhtemeldir ![]() ![]() Farzdan sonra dileyen dilediği kadar namaz kılmakta serbest olduğundan; yine fazla namaz kılanlar hakkında yanlış yorumlar yapmak, ileri geri konuşmak bir Müslümana yakışmayacaktır ![]() Ancak; camiden erken çıkmak isteyenlerin, namaz kılanların önünden geçmeleri ve cemaatin omuzlarından aşarak insanları rahatsız etmeleri son derece abes bir harekettir ![]() ![]() Önemli olan, Cami ve cemaat adâbına uygun olarak şartlarına riayet edilen bir Cuma namazı kılmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Sahih bir Cuma; o beldede İslâmın varlığını işaret eder ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cuma Namazindaki Namazlarin Kilinmasi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Cuma Namazindaki Namazlarin KilinmasiZuhr-i Âhir: Cumanın son sünnetinin ardından kılınan dört rekâtlık bir namazdır ![]() ![]() ![]() ![]() Cuma namazının sıhhat şartlarından birinin yerine getirilememe sebebiyle “kabul olunmadı” ihtimaline karşılık; Cuma kabul olmamışsa o günün öğle namazı yerine, Cuma kabul olmuşsa, kaza veya nafile yerine ihtiyaten kılınmaktadır ![]() Es'Selamu Aleykum ![]() ![]() ![]() Müslüman kisi Islam'i orjinal haliyle yasamasi gerektigine inanlardanim, ayrica Allah Rasulu döneminde olan olaylari tahkik edip "neden?" ve "nicin?" öyle oldu veya öyle söylendi, cünkü hususi olaylari ve umumi olaylari biribirinden ayird etmeden isin aslini anlayamayabilir yanlis yorumlarda bulunabiliriz velhasili kelam bu gibi durumlarida göz önünde bulundurmak gerek diye düsünüyorum ![]() Cuma namazi sonrasinda kilinan Zuhru Ahar namazina gelince; ögle namazinin adinin degistirilip veya nafileyse nafile namazinin yeni olarak adlandirmanin sünnette yerinin olmadigina delilleri olan zatlarin delillerinin mantiki bir delilden öteye gitmedigini düsünüyorum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Selam, Hidayete tabi olanlara |
![]() |
![]() |
![]() |
Cuma Namazindaki Namazlarin Kilinmasi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Cuma Namazindaki Namazlarin Kilinmasi"Hidayete" tabi olanlara selam olsun Sual: Cuma günü zuhri ahir namazı kılmak bid’at midir? CEVAP Hayır değildir ![]() ![]() ![]() Şafii (Tenvir-ül kulub) kitabında diyor ki: (Muhakkikler güneşi Remli hazretlerinden, “Şafiiler, Allah ve Resulüne muhalefet edip, beş vakit namaza altıncı bir farz ilave ettiler” diye iftira edene, ne ceza gerekir, diye soruldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cuma namazının birden fazla camide kılındığı yerlerde, o günkü öğleyi de kılıyorlar ![]() Müdiriyye kadısı, Şafiilerin, Cuma namazından sonra öğle namazı kılmalarını yasaklamıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Muhammed Şirvani de bu hususta bir eser yazmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Resulullah efendimizin zamanında Cuma tek mescitte kılınıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Emeviler döneminde ve Abbasilerin ilk yıllarında bu durum aynen devam etti ![]() ![]() Fakihlerin cumhuruna göre, Cumanın tek camide kılınması vaciptir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birden fazla yerde Cuma namazı kılınan mescitlerde Şafiiler öğle namazını kılmaları gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cuma Namazindaki Namazlarin Kilinmasi |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Cuma Namazindaki Namazlarin KilinmasiBen Allah Rasulunun sünnetini takip edelim diyorum, siz bana Safii'nin sünnetini yaziyorsunuz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Selam, Hiadeyete tabi olanlara |
![]() |
![]() |
|