08-24-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
İnsanin Vatanina Anayurduna Dönüşü
İnsanın iki farklı özelliği vardır 1-Maddi 2-Ruhani
1- Maddi özelliği : Her insan,maddi yapısı bakımından genel bir karakter taşır İnsan,bu yönüyle Diğer insanlarla eşit ve ortak karakterdedir Bu karakteri ile maddeye yani dünyaya bağımlıdır
2- Ruhani özelliği: İnsanlar ruhani yapıları ile değişik karakteristik özellikler taşır Bu karakteristik özelliği ile diğerlerinden farklı yaratılışta ve farklı yapılara sahiptirler Bu yapıları İle insanlar,belli bir süre maddeye bağımlı yaşadıktan sonra ruhi yapısındaki kapasitesi ve yetenekleri ölçüsünde ve tedricen maddeden bağlarını koparmaya başlarlar
Ruhlar aleminde bıraktığı “Anayurda” dönüş sürecine girerler Kalplerinde anayurdun özlemi filizlenir Bu özlem gittikçe duygularına düşüncelerine yerleşir Bu duruma giren ruhi yapısı canlı Ve hayalleri güçlü insanlar “kurbiyyet” olarak özetleyebileceğimiz ruhi iletişim ve ilişkiler içine Girerler
İnsanın genel karakteriyle “anayurduna” dönüşü şeriat,tarikat ve marifet alanındaki kazanımları ölçüsündedir Riya ve kuruntulardan uzak Salih amellerine bağlıdır önce bu üç safhada düşünülür:
1 ) Mülk aleminde kazanılan makamdır Buna “meva cenneti” denir
2 ) Melekut aleminde kazanılan makamdır Buna “naim cenneti” denir
3 ) Ceberut aleminde kazanılan makamdır “Firdevs cenneti” denir
Bu üç makama üç ilmi çalışma ile ulaşılır:
1 ) Şeriat ilmi
2 ) Tarikat ilmi
3 ) Marifet ilmi
Hadis-i şerifte bu üç makama şöyle işaret ediliyor:
“Hikmet üç ilmi kapsar;Hakkı bilme (şeriat),Hakk için ameli Salih (tarikat),batını bilme(marifet)”
Bu hususa işaret eden bir Hadis-i şerifte Rasulullah Salla’llahu Aleyhi ve Selem şöyle dua edilmesi gerektiğini bizlere buyurmuştur
“İlahi bana Hakkı hak olarak göster ve hakka uymayı nasib et Batılı batıl olarak göster ve batıldan korunmayı nasib et ”
Yine bu hususta şu hadis-i şerifte de:
“Nefsini tanıyıp ona karşı gelen Rabbini tanır ve O’na uyar ”
İnsanın özel karakteri ile “anayurduna” dönüşü ve kavuşması ise hakikat ilmini elde ederek Yakınlık derecesine ulaşmasına bağlıdır Bu tevhid makamıdır Lahut alemine hazırlanan insan bu derecede dünyanın hayali ilimlerinden Kurtularak lahut aleminin yakın ilmine ulaşma imkanını yakalar Bunu uyanık iken türlü ibadetler ile başarabilir veya Allah’ın yardımı ile uyurken de kazanabilir Çünkü yakin ilmine ulaşan insan-ı kamil’in bedeni uyusada kalbi uyumaz Hatta bedeni uykuda olan insan-ı kamil’in kalbi uyanıklık ve dirilik kazanımı ölçüsünde dahada genişlik ve ferahlık duyar Bu tür uyanık ve diri bir kalb “anayurduna” yolculuk yapar Ya bütünüyle yada kısmen
Bu manada ayet-i kerimede şöyle buyuruluyor:
“Cenab-ı Hakk ölmekte olanların ve ölmediği halde uykuda olanların canlarını alır Ölümüne hükmettiği canı alıkoyar ve ötekini belli bir süreye kadar salıverir ” (Zümer:42)
Bu sebebledir ki Resulullah aleyhi ve selem efendimiz hadis-i şerifinde şöyle buyuruyor :
“Alimlerin uykusu cahillerin ibadetinden daha hayırlıdır ”
Uykuda iken kalb; Tevhid nuru ile harfsiz,sessiz olarak sır diliyle (bi’lisanü’s-sır) yapılan tevhidi zikir ve tesbihle hayatiyetini sürdürebilir
Bu sebeple Allahü Teala “İnsan benim sırrım Bende onun sırrıyım ” Buyuruyor
Bir hadis-i kudside de şöyle buyuruluyor :
“Batın ilmi Benim sırlarımdan bir sırdır Bu sırrı (bana yakın olan) kullarımdan birinin kalbine koyarım,o kulumu Ben’den başkası bilemez ”
O kulun (insan-ı kamil) özelliği şu hadis ile anlatılmaktadır
“Bir saat tefekkür,yetmiş yıl ibadetten daha hayırlıdır ”
Bu insanın hikmet taşıyan işleri,en ince ayrıntılarına kadar düşünmesine “tefekkür” denir İşte kulun yaptığı bu tefekkür yetmiş yıllık ibadetin sevabını kazanmasına sebep olur
İnsan ilahi marifeti tefekkür eder Allahü Teala’yı bilmeyi ve anlamayı aşkla,sevgiyle arzu ederse yaptığı tefekkürüde bin yıllık ibadetin sevabını kazandırır İşte asıl “irfan ilmi” budur
Bu ilimle Tevhid hali kasdedilir Arif özlem duyduğu Zat’a, Mahbubuna bu şekilde ulaşır Arifin ilminin neticesi ise ruhani bir halle tam yakınlık alemine uçup gitmektir Bu konuda Şeyh Abdullah (kuddise-i sırruhu) dan:
“İnsan-ı kamil’in ilmi Furkan ilmidir ”
Gerçeği hayalden ayırma yeteneği kazanan insan-ı kamilin bu ilmi aynı zamanda tevhid ilmi Olarakta tanımlanır Bu ilmi ile arif marufuna (bilinene) ulaşır kavuşur Sonuç olarak arifler ruhaniyetleri ile yakınlık (kurbet)alemine uçarlar
Mevlana Celaleddin-i Rumi (kuddise sırruhu):
“Abid Cennet’e yürür,arif ise kurbete uçar ” Buyurmuştur Bazı büyükler bunun sebebini şöyle açıklamışlardır
“Ariflerin başkalarının göremediğini gören gözleri tüysüz kanatları var bu kanatları ile Hakk’ın melekut alemine uçarlar Bu uçuş arifin batınında gerçekleşen bir uçuştur Çünkü arif kamil ve hakiki bir insandır Hakkın sevgilisi,mahremi arusudur
Ehlullah ebu Yezid şöyle demiştir :
“Ehlullah arifler arais-i Hakk’tır yani gelinlerdir Onları ancak mahremleri görebilir İnsanın utagaçlık,perdeleri ile örtülenmişlerdir Onları Allahü teala’dan başkası göremez ”
Hadis-i kudside de :
“Velilerim kubbemin altında saklıdırlar Onları kimse bilmez Halk,bu (araisin) gelinlerin bizim göstermediğimiz dıştaki zinetlerinden başka bir şey göremez ”buyuruluyor
Yahya bin Muaz Radıyu Anh şöyle demiştir:
“Veliler Cenab-ı Hakk’ın esansıdır Yeryüzünde onların kokusunu ancak sıddıklar koklar ve bu kokunun tadını kalblerin de duyarak Mevla’ya yönelirler Yokluğa ulaşma derecelerine göre hazları da artar Hazları arttıkça Hakk’a yakınlık dereceleri de artar Yakınlık dereceleri arttıkça faniliğe yönelişleri de artar Giderek bedenlerini ve öteki maddi varlıklarını feda ederler Hakk’ın müşahadesine temaşaya ulaşırlar Kendilerinden geçerler nefsi istek ve iradeleri kalmaz Hakk’tan başka bir şey ile ilişki ve bağlantıları da kalmaz
Verlilere kerametler verilir ve geri alınır Onlar varlık adına ne varsa hepsinden geçerler Çünkü varlıkta bir sırdır Ona bağımlı kalmak küfürdür
Mirsad adlı eserin sabihi şöyle der :
“keramet sahipleri halktan saklıdırlar,gizlidirler Velilerin keramet göstermesi erkeğin hayzı olarak nitelendirilir Velinin bin türlü makamları vardır ilki keramettir Ancak onu aşan bir veli sırası ile öteki makamlara geçebilir
alıntı
|
|
|