Prof. Dr. Sinsi
|
Buffon
Asıl adı , Georges-Louis Leclerc olan Buffon , 7 Eylül 1707'de , Montbard'da doğmuştur Babası , Benjamin François Leclerc ; annesi ise , Anne Christine Marlin'dir Baba , Bourgogne parlamentosunda danışman avukat ve aynı zamanda , Kralın savcısıdır Anne ise , canlı bir zekaya sahip , akıllı ve öğrenmeye meraklı bir kadındır Buffon , sık sık , zekasını annesinden aldığını söylerdi Annesi , Buffon'un ilk eğitmenidir
Benjamin François , Anne Christine ile 1706 yılında evlenmiştir Aile , 1720 ‘den sonra Montbard'ı terk ederek , Dijon'a yerleşir Buffon'un 2 erkek ve 2 kız kardeşi olur
Dijon'daki , Godranlar Cizvit Kolejinde öğrenimine başlayan Buffon'un asıl ilgi alanı , matematik dersleridir Euclide , Leibniz ve Newton okumaktadır 1723 yılında , 16 yaşındayken koleji bitirir Aynı yıl , babasının isteği üzerine , Dijon Hukuk Fakültesine girer Charles de Brosses ile burada tanışır
1726 yılında , fakülteyi bitirmeden ayrılır Onun okulu bırakıp kendini bilimsel araştırmalara vermesi , ailede hoş karşılanmaz Bunun üzerine Buffon , 1728'de Dijon'u terk etmeye karar verir ve Anvers'e gider Orada matematik , tıp ve botanik dersleri almaya başlar Fontenelle’in "Sonsuzluk Geometrisinin İlkeleri" adlı eserini keşfeder Tıp fakültesi derslerini izler
Bu arada , önemli bir kişiyle tartışır ve düelloya davet edilir Bunun üzerine , şehri terk eder ve Dijon'a geri döner Burada , gökbilimle uğraşan bir bilim adamı olan , Hickman ve bir İngiliz soylusu olan Dük Kingston ile tanışır Babasından , bu yeni iki arkadaşıyla yolculuk edebilme izni alan Buffon , onlarla birlikte , Fransa’nın çeşitli şehirlerini dolaşır Daha sonra , Annesinin ağır hasta olması yüzünden Dijon’a döner Annesinin ölümünden sonra , bu iki arkadaşıyla yeniden gezilere başlar İsviçre ve İtalya'yı gezdikten sonra , 1723 ‘te Romanya'ya ulaşırlar
Buffon , İtalya'da bir buçuk yıl kaldıktan sonra , arkadaşlarından ayrılır ve İngiltere'ye gider Kingston ve Hickman ise , Padoue Üniversitesine girmişlerdir Buffon , İngiltere'de bir yıl kalarak İngilizce'sini ilerletir
Buffon , Avrupa'nın çeşitli şehirlerine yaptığı bu gezilerden , mektuplarında sıkça söz etmiştir Fransa'da gezdiği şehirleri ve bu şehirlerin sosyal yaşantısını , ayrıntısıyla anlatır bu mektuplarda İtalya gezisine ait ise , özellikle , Roma'da gördüğü tiyatrolar ve buralarda oynanan oyunlarla ilgili görüşleri yer alır
Bu mektuplarda , gözlem sonrasında oluşan bazı bilimsel düşüncelerin , psikolojik kökenleri vardır
Buffon'un "Yok Edilebilir Fazlalık Teorisi" , "Bulanık Mantığın Kaynağı" , "Bekarlığın Eleştirisi" ve "Organik Moleküller Teorisi" gibi görüşlerin temeli de , bu mektuplarda atılmıştır Daha sonra , yeniden Fransa'ya dönen Buffon , Montbard’da annesinden kendisine kalan şatoya yerleşir Annesinden ona yüklü bir servet kaldığı içinde , burada geçim kaygısı duymaksızın , bilimsel çalışmalarına başlar Öncelikle , matematikteki olasılık hesapları ve fizik bilimleri üzerine araştırmalar yapar 1723 yılının temmuzunda , Paris'te , kralın eczacısı Gilles-François Boulduc’un yanına yerleşir Boulduc , Kraliyet Bilimler Akademisi’nin üyesidir ve Buffon da , akademiye üye olabilmek için , bu eczacının yanına girmiştir Buffon , bu akademiye girmek için , kendisini hazır hissediyordu Ancak , bunu oradaki akademisyenlere kanıtlaması gerekiyordu
25 Nisan 1733'de , akademisyenlere "Franc-Carreau Oyunu Hakkında Bildiri" adlı makalesini sunar Bir tür iskambil oyunu olan Franc-Carreau üzerine bir deneme sayılan bu makale , akademi tarafından kabul edilmiş ve iki raportörce incelemeye alınmıştır Buffon’un yapıtı , bu incelemeden sonra akademi tarafından onaylanmıştır
Bilimler akademisindeki Kral evinin sekreteri olan Maurepas , Buffon'un çalışmalarını beğenmiş ve onun koruyucusu olmuştur Kral evinde botanikle ilgilenen Buffon , aynı yıl bilimler akademisi bitki bölümünde yardımcı öğretmen olur Astronom Derneği başkanlığı için önerilen üç isim arasında yer alan Buffon , 9 Ocak 1734'te , Kral tarafından bu göreve getirilir Buffon , 16 ocak 1734'ten sonra ise , akademinin tüm toplantılarında hazır bulunmuştur 1734'te Montbard'da bir fidanlık kuran Buffon için , bu ; Doğal Tarih'i yazmak için yaptığı çalışmaların ilk aşamasıdır Buffon , sadece botanikle elde edilen sonuçlarla yetinmiyor , bu sonuçları açıklamak ve bitkisel psikolojinin bilimsel bilgisine gereksinim duyuyordu
Buffon , 1735'te Stephen Hales’in , "Havanın Analizi ve Bitkilerin Statiği" adlı eserini Fransızca’ya çevirir Bu kitaba yazdığı önsözde , kitabın yazarını ve deneylerini över Ayrıca , kendi geliştirdiği bilimsel yönten kavramını da açıklar Bu yazı , Buffon'un yayınlanan ilk metnidir
1735'ten itibaren , Buffon ; ilkbaharda Montbard'a , sonbaharda Paris'e gider ve bu düzeni ölünceye kadar hiç bozmaz Buffon , Montbard'daki fidanlık düzenlemeleri dışında , doğayla ilgili araştırmalar da yapmaktadır Kerestenin özellikleri ve kerestelik ağaçların yetiştirilmesi üzerine çalışmaları vardır 1736'da , derinin tabaklanmasında meşe ağacının etkileri ; 1738 ile 1742 yılları arasında ise , Reamur ve Duhamel du Monceau’nun , odun kalitesini geliştirme konusundaki araştırma ve deneylerini , ziraat endüstrisinin yararına , daha da ileriye götürerek incelemiştir Bu deneyler için Montbard'daki koruluğunda , kendi oduncularıyla çalışmış ve geleneksel yöntemleri kullanarak bunları sistematize etmiştir
Bu deneylerin sonuçlarını bildiri olarak , 1737'den 1744'e kadar akademiye sunar Buffon'un sunduğu bildiriler şu başlıkları taşımaktadır : "En İyi Toprak Seçimi" , "Türlere Göre En İyi Sergilerin Oluşturulması" , "Genç Ağaçların Yetiştirilme Biçimleri" , "Yağmur ve Kardan Korunma Yöntemleri" Bu bildirilerde ; farklı tip ağaçlar arasındaki ilişkileri , onların gruplandırılmasını , kesim ağaçlarının gelişim ve budanmalarını ele alır Buffon , 1738’de , genç Newton'cılarla tanışır Aynı yıl , Voltaire’in yeğeni Madam Denis yüzünden Pariste kalır Voltaire'in 1738'de yazdığı "Newton Felsefesinin İlkeleri" adlı eseri yorumlar ve Voltaire'in , Newton'ı çok kötü yorumladığı kanısına varır Ancak , daha sonra , Voltaire'le araları düzelir ve yıllarca mektuplaşırlar
Buffon , 1739'da , botaniğin anavatanı İngiltere'ye gitmek istemektedir Aynı yıl , Londra Kraliyet Topluluğu Üyesi seçilir İngiltere'den birçok kitap getirtir Bunların çoğu , felsefe yapıtlarıdır 1739 ilkbaharında , Kraliyet Bilimler Akademisi'nde , ölüm nedeniyle boşalan bir üst düzey yöneticilik için , seçim yapılır Buffon , asistanlıktan bu göreve getirilir
Buffon , ağaçların dayanıklığı üzerine yaptığı çalışmalar yüzünden , Kral tarafından yakından takip edilmektedir XV Louis , Buffon'u çağırtarak ; kendisini , botanik bahçesi kurmakla görevlendirir Buffon , bu öneriyi önce kabul etmez Ancak , daha sonra Kralın , Buffon’un çalışmaları sırasında doğan maddi kayıpların karşılanacağı sözünü vermesi üzerine ; Buffon bu öneriyi kabul eder 1739 temmuzunda , Kraliyet bahçesinin bakıcısının ölümü üzerine , buraya 25 temmuzda Buffon atanır
1740 yılında , Newton'ın , "Sonsuz Seyirlerin ve Kan Dolaşımının Yöntemi" adlı eserini çevirir Buffon , bu kitabın yeni hiçbir şey içermediğini ve matematikçilere önemli şeyler öğretmeyeceğini savladığı halde , şu üç makaleden dolayı bu kitabı çevirdiğini söyler :
1) "Sonsuz Olanın Doğası Hakkında"
2) "Sonsuz Küçük Hesaplar Teorisi"
3) "Berkeley’in , Sonsuz Küçük Hesaplar Teorisi'ne Karşı Yönelttiği Saldırı Hakkında"
Eserin önsözünde , sonsuz Küçük hesapların bulunması konusunda , Newton ve Leibniz arasındaki ayrılıkların eleştirisini tartışmaya açar Buffon'un bu eseri , 1735 yılında , Stephen Hales'ten çevirisini yaptığı , "Bitki Statiği" eseri gibi , Paris Bilimler Akademisi'nde onaylanmış ve basımına izin verilmiştir
Buffon , üstlendiği Kraliyet bahçesi çalışmaları dışında , aralıklarla akademiye birçok bildiri sunmuştur Bu bildirilerden bazıları şunlardır :
1) Füzelerin Uçucu Kanatlarına Dair 1740
Eksiksiz ve hızlı yanmanın gerçekleşmesi için , bir füzenin fişeğine konulacak en uygun barutu inceler
2) Şaşılığın nedenleri üzerine 1743
3) Rastlantısal renkler üzerine bilimsel çalışma 1743
4) Hayvan ırkları ile ilgili problem üzerine 1743
Bu bildiri , "Doğal Tarih" 'in 2 cildinde yer almaktadır
1747 yılının sonbaharında , akademi ; "Ay’ın En Yüksek Noktadaki Dönüşünün Hesaplanması" konulu bir yarışma düzenler Bunun için , D'alembert dahil birçok matematikçi bildiri sunar Buffon ise , 20 Ocak 1748’de , "Genel Çekim Yasası Üzerine Düşünceler" adlı bildiriyi sunar Bu bildiride , Newton yasalarından uzaklaşıldığı anlatılır
Buffon , 1744'te akademinin sürekli veznedarı olur "Yerin Tarihi ve Kuramı" , Montbard'da 3 Ekim 1744'te çıkar Bu eser "Doğal Tarih" 'in ilk bölümü niteliğini taşır 20 Eylül 1745'te , "Gezegenlerin Oluşumu Üzerine Çalışma" adlı bildiriyi sunar 6 Şubat 1746'da "Hayvanların Doğal Tarihi" 'nin ilk bölümü yayınlanır
Ağaçlar konusundaki bilgisinden , gemi yapımında yararlanmak isteyen donanma bakanı Maurepas tarafından , 18 Mart 1739’da , Kraliyet bahçesinin müze yöneticisi olarak atanan Buffon ; yine Maurepas tarafından , bu müzenin kataloğunu hazırlamakla görevlendirilmişti Katalog hazırlama işini , tüm doğanın kaydını tutmaya kadar vardıran Buffon ; böylece , en büyük eseri olan Genel ve Özel Doğa Tarihi" 'nin temelini atmış oluyordu Bu eser için birçok bilim adamıyla işbirliği yapan Buffon ; 1744-1767 arasında , ilk 15 cildi hazırlamıştır Bu 15 cildin ilki , genel doğa bilimleriyle ; diğerleri ise insanlar , memeli hayvanlar ve kuşlarla ilgilidir Daha sonra , bu 15 cildin eki niteliğinde olan 7 cilt , 1774-1789 arasında çıkmıştır Bu 7 cilt arasında yer alan ve 1778 tarihli olan 5 cilt , "Doğa Tarihi Çağları" ; tümü içinde en önemli yeri tutar 1770-1783 arasında ise , mineralleri konu alan 5 cilt yayınlanmıştır Mineraloji , Buffon’un en zayıf olduğu bilim dalıdır Buffon’un ölümünden sora ; sürüngenler , balıklar ve balinaları konu alan son 8 cilt yayınlanmıştır
Doğal Tarih'in ilk cildi , "Birinci Söylev" ile açılır "Birinci Söylev" 'in alt başlığı ise , "Doğal Tarihin Oluşumu ve Çalışma Şekli Üzerine" şeklindedir Buffon , "Birinci Söylev" 'de doğa bilimciyi bekleyen işlerin cesaret kırıcı yönlerini anlatır Ona göre , Doğal Tarih'in amacı , şeyleri sınıflandırmanın tam bir örneğini vermek ve her şeyin tarihini yapmaktır O, Linneaus'un sınıflandırma yöntemiyle alay eder ve bu sınıflandırmanın zayıf yönlerini anlatır "Birinci Söylev" 'de yer alan bilgi kuramında , kartezyen bir duyarlılıkla , Locke'un duyumculuğunu birleştiren ve buradan kendi metafiziğinin ilkelerine varan Buffon ; herkesin karşısında yer almakta ve insanın kendini beğenmişliğini sınırsızca yüceltmek ve mutlak bir kuşkuculuğa kucak açmış olmakla suçlanmaktadır Bu ilk söylevde , Buffon , okura kendi zekasını yönetmenin , gerçek yöntemine ilişkin bir kıyaslama sunar ; tıpkı ,Descartes’ın , "Yöntem Üzerine Söylev" ' inde olduğu gibi
İkinci söylevin alt başlığı "Yerin Tarihi ve kuramı" 'dır Yerin tarihinde ; denizlerin , anakaraların dağılımı ile katmanların ve engebelerin oluşumu betimlenmiştir Yerin kuramı ise ; şeylerin bu düzenlenişini , geçmiş olaylar ya da fiziki nedenlerle açıklama girişimidir Buffon'un verdiği bu çifte başlık ; nedenlerin araştırılması olan fizikle , bir betimleme alanı olan tarihin bitiştirilmesi amacını taşır Söylev kısadır 60 sayfadan azdır Ancak , onu izleyen 19 makalelik "Kanıtlar" adını taşıyan bölüm , 500 sayfa kadardır Buffon’un belgelemeleri , oldukça kapsamlıdır "Kanıtlar" , birçok alıntı ve gönderme içermektedir
"Hayvanların Doğal Tarihi" , 2 cildin başında yer alır ve bu bölüm , gözü pek teorileri ve heterodoks görüşleri içerir Bu yüzden Avrupa'da , ateşli tartışmalara neden olmuştur "Hayvanların Doğal Tarihi" iki bölümdür "Hayvanları Kuşağı Üstüne" alt başlıklı birinci bölüm ; hayvanların yaşamlarının bütün sorunlarını , yeniden yorumlamaya çalışır Bu çalışmanın ekseni , bir hayvan biyolojisi etrafında şekillenir "Yeniden Üreme Kuramı" adını taşıyan ikinci bölüm , 1749 yılında yazılmıştır "Yeniden Üreme Kuramı" nın ilk 5 metni , genel teoriyi özetler 6 metin ise , özenle yapılmış gözlemlerin sonuçlarını sunar
"İnsanın Doğal Tarihi" , insanla ilgili tüm sorunları ve konuyu ele alır Aslında insan , doğal tarihin ilk sayfalarından itibaren , hep bir sorun olarak vardır İnsan , "Doğal Tarih" 'te şu portrelerle çıkar karşımıza: "Doğayı tanımlamaya çalışan insan - Kendi duyu organlarının çizdiği sınırlar içinde bocalayan insan - Aklı sayesinde soyut matematik yapılar kurma yeteneğinde olup , bu yapılara ulaşma zorluğu çeken insan - Sahip olduğu doğa kavramlarının açmazları içinde bulunan ve kendini kaybeden insan - Kendini dünyanın merkezine koymuş insan - Varlıklar merdiveninin ilk sırasında olan insan İnsanın Doğal Tarihi’nin ilerleyen bölümlerinde , Buffon , görme ve işitme duyusunun fizyolojik sorunlarını inceler ; miyopluğu , şaşılığı ve sağırlığı açıklar Bedenin değişik bölgelerindeki , dokunma duyusunun işleyişini analiz eder Sağır ve dilsizlerin , yeniden eğitilmelerini olanaklı kılacak yeni bir yöntem sunar Buffon 1749 haziranında " İnsanın Doğal Tarihi” ‘nin son düzeltmelerini yaparken ; Diderot’nun , " Körler Hakkında Mektup" adlı eserinden fazlaca yararlanmıştır "İnsanın Doğal Tarihi" 'nde bazı bölüm başlıkları şunlardır :
İnsanın Doğası Üzerine Söylev
Genel Olarak Duyular Üzerine
İnsanın Doğal Tarihi'nin 4 bölümü , yaşamın farklı evrelerine ayrılmıştır 4 bölümün , bazı alt başlıkları ise şunlardır :
Çocukluk Üstüne
Ergenlik Üstüne
Ölüm ve yaşlılık üstüne
Kuşların Doğal Tarihi'nde , çeşitli kuşların cins ve türleri sınıflandırılmıştır
"Doğal Tarih" 'in ilk 3 cildi , büyük yankı uyandırır İlk baskı , altı hafta içinde tükenir İkinci baskıdan sonra , 12 formalık bölümler halinde , üçüncü baskı yapılır İkinci ve üçüncü baskı , Nisan 1750 ‘de yapılır ve ilk baskı kadar çok satar Eser ; İngilizce , Almanca ve Felemenkçe'ye çevrilir "Doğal Tarih" , Pluche'ün "Doğanın Gösterisi" ile "Diderot-D'alembert Ansiklopedisi" 'nin kazandığı ünü gölgede bırakmış ; Voltaire ve Rousseau'nun yapıtlarıyla boy ölçüşmüştür Edebiyat salonlarında , Doğal Tarih devamlı okunur olmuştur
Buffon , Kraliyet bahçesi ve Kraliyet müzesine atanmadan önce , doğa bilimleri açısından çok yetersizdi Ona bu kitabın hazırlanmasında , seçkin anatomist Louis Daubenton yardım etmiş ; Buffon , genel incelemeler yaparken , Daubenton da morfolojik ve anatomik araştırmalar yapmıştır Buffon’a "Kuşların Doğal Tarihi" 'nde gravür ve resimler konusunda Louis Daubenton'un yiğeni Edme-Louis Daubenton yardım etmiş ; Buffon da bu bölümün başına Edme-Louis’ye teşekkür etmiştir
Buffon , 1749 yılında "Yaban domuzları hakkında söylev" 'i yazar 1752 yılında ise , Marie-François de Saint-Belin'le evlenir Aynı yıl , Kraliyet akademisine "Kızgın Bir Aynanın İcadı" adlı bildirisini sunar Bu bildiri , güneş ışığını kendine toplayan kızgın konkav aynalar teorisini içerir Buffon , küçük içbükey ayna düzlemlerini bir araya getirerek kare biçimli konkav aynalar oluşturmuş ve en büyüğü , 1 80 metre olan 360 küçük aynadan oluşan bu konkav aynalarla ; 200 metre uzaklıktaki , ağaç kulübeleri yakmayı başarmıştır Buffon , bu ayna deneyini Kral XV Louis’ye sunmuş ve gazetelerde yeni Arşimed olarak ünlenmiştir
Buffon , 25 Ağustos 1753 'te , Fransız Akademisi üyeliğine seçilir ve bu kurumun aynı günkü oturumunda , "Üslup (Biçem) Üzerine Söylev" başlıklı , ünlü konuşmasını yapar Söylev , 1777 yılında , Kraliyet akademi matbaası'nda basılmış ve "Doğal Tarih'e Ekler" 'in 4 cildi içinde yer almıştır Söylevin bazı bölümleri yazma sanatına ayrılmıştır Bu bölümler , daha sonra ayrı bir yapıt olarak , 1860 yılında , "Yayımlanmış Mektuplar" adlı eser içinde yer almıştır
Eserde , Buffon'un üzerinde çalıştığı sorun ; kendi düşüncelerini ortaya koymaya çalışan yazarın , düşünsel oluşum aşaması ya da biçimi sorunudur Buffon'un retoriği ; Bossuet'nin ya da Diderot'nun , "Rameau'nun Yeğeni" adlı eserinde betimlediğinden daha fazlasını tanımlar Onun üslup tanımlaması ; Du Bos'nun , "Şiir ve Resim Üzerine Eleştirel Düşünceler" 'indekilerden daha açık seçiktir Buffon’ un özgünlüğü yöntemsel bir düşüncenin ya da nedenler zincirinin , kartezyen bir yaklaşımla , yaşamın hareketliliğine bağlanmaya çalışmasında yatmaktadır Yazar , koca bir analizler yığınına karşı , genel terimler kullanmayı yeğlemiştir Böylelikle Boileau , Fenelon , Pascal ve hatta ; bir söylevde açıklığa kavuşmak için , yazarın , kendi sözcüklerini kullanmasını öğütleyen , Aristo'yla bile çelişir
Buffon bu söylevinde , mevcut üslubun açık bir eleştirisini yapmakta ; öte yandan , bir teori geliştirerek , kurallar formüle etmekte ve bir retorik önermektedir O , retoriğin yanlışlarına adamıştır kendini Söylevin bazı bölümleri , oldukça güçlü ve sistematiktir Ve yazarına , kendi genel görüşlerinin bir özetini sunar Onun söylevi ; bir bütündür , gerçektir Aynı zamanda , kurgusal bir metindir de Yazar , bu söylevin temelini sağlam biçimde oturtmak için , içinde bulunduğu koşullara uymaya çalışır Çalışmasını , Doğal Tarih‘i yazma biçimi üzerine kurar Yani , bu söylev ; Buffon'un , Doğal Tarih'i kaleme alma şeklini açıklayan , bir tür giriş söylevine dönüşür Sonsuz çeşitliliği içinde , bir sanat teorisi ortaya koymaya çalışır Buffon Doğaya hayran olan yazar , bu hayranlığını , üslupta da gerçekleştirmek ister Buffon’a göre , aslolan düzendir Doğa , sonsuz bir düzen içinde çalışır O halde , yazı yazmak isteyen birisi için de ; düzen demek olan plan birliği , ilk sırayı alacaktır Doğa , yaşama itki kazandırıp , düzen veren sürekli bir hareket tarafından canlandırılmıştır Şu halde , bu hareket olmaksızın , üslubu da etkili kılmanın olanağı yoktur
Buffon , kendini üslubun soyluluğuna adamış ; genelleştirilmiş söylemleri dile getirmekten sakınmıştır O ; kuşkusuz , olduğu gibi görünmekten hoşlanan biri değildir Büyük bir sanatın , en görkemli örneklerini sunmuştur Hiçbir zaman , küçük yapaylıklar ve kurallardan çekinmemiş ; bilgiyi ve keşfetmeyi çok iyi bildiğinden ve bunların hepsinin , insanların ortak paydaları olduğuna inandığından , üsluba ayrı bir önem yüklemiş ve bu yüzden de , üslubuyla ayakta kalmak istemiştir Eğer o , üslup üzerine çalışmasını , kendi zaferinin bir aracı olarak düşünmüşse , sadece bu yüzden bile , ayakta kalmayı hak etmektedir Buffon , boş süslemeleri artıracak hiçbir şey yapmaz Ancak düşüncesinin yoğunluğuna ve düzenine göre , betimlemelerini belli bir düzeye eriştirir O çalışmalarının tüm ayrıntılarını ve içerdiği ilişkileri göstermek istediğinden , hiçbir küçük olayı da savsaklamaz En yüzeysel konulara dokunduğunda bile , bu yüzeysellik ; yerini , bir coşku dalgasına bırakır Böylece , hiçbir tekdüzelik duyumsamaz okuyucu Ancak , tümce birliği , yerini belli bir düşünce birliğine bıraktığında ; etki daha da büyüktür Şu halde , düzen ; böyle bir çalışma için , ışıltılı bir şeydir ve okuyucu , bir ışıltının çekim alanına kapılıp gider
Buffon , düşüncesinden çok , tümceleri parçalamaktan hoşnutluk duymaktadır Gerçekten de , Buffon'un tümceleri yakından incelendiğinde ; bir dilbilimciden çok , iyi bir filozof tarafından kurulmuş oldukları görülür Buffon , kendi üslubunun , bazı şeyleri açıklayabileceğini umuyor ve bunu istiyordu Böyle konular üzerinde , sonradan inceleme yapmak zorunda kalanlara , bir tez sunmuş oluyordu o
1753 yılından başlayarak , Buffon ve Daubenton , doğa bilimleri ve biyoloji tarihi konusunda çok önemli bir ilke koyarlar “Oluşum Planının Birliği İlkesi” olarak adlandırılan bu ilke , hayvanların tümünün ya da en azından büyük bir çoğunluğunun , belli bir plan üzerinde oluşmuş oldukları görüşünü savunur Bu düşünce , daha önceleri Fransız doğa bilimci Pierre Bellon tarafından , kendi yapıtı olan "Kuşların Doğal Tarihi" ’nde ortaya konmuş bir düşünceydi Buffon ve Daubenton , bir atı ve eşeği inceledikten sonra , böyle bir oluşum planı birliği ilkesine ulaşmış görünüyorlardı
Daubenton , karşılıklı olarak ; bir atın iskeletiyle , insan iskeleti arasındaki benzerliği açıkça göstermişti Onun yaptığı , iki tür arasında bir bağdaşım kurmaktı Buffon ise , "Eşek Üstüne Makale" 'sinde bu konuyu ele alır ve şöyle der : "İnsan kemiklerinin boyutu ve kıvrımları , biraz değişime uğramış olarak ; atınkilerle aynıdır Genel bakış olarak , bu iki canlının ortak olduğu anlaşılıyor " Ancak , Buffon ; daha sonra , "Atın Doğal Tarihi" 'nde şöyle sorar : "Her iki tür içinde , üyelerinin tümünde bütünüyle içkin olan ilksel bir öz varsa ; bu bireylerden hiçbiri , tümüyle diğer üyeye benzer değilse , her üye taşıdığı ilksel öze nasıl benzemektedir ?”
1757 yılında , Buffon ; odunsu tabakaların oluşumu ile normal ve aşırı soğukların bitkiler üzerine etkileri konusunda çalışmalar yapmıştır Ayrıca , Clairaut'nun çekim yasaları için , bir sistem oluşturmuştur Buffon , 1764 yılında , "Yabani Koyun Ve Diğer Koyunlar Üzerine" adlı bir makale yazar Bu makale , koyun ırkı üzerine geniş bir incelemeyi kapsamaktadır
1767 yılının mayıs ayında , Bayan Buffon attan düşer Durumu oldukça kritiktir Aynı yılın aralık ayında , Buffon'lar Paris'e döner Bayan Buffon'un hastalığı giderek artar ve 9 Mart 1769’da , 37 yaşındayken ölür Buffon 1772'de , Kralın bahçesine yakın bir yerde ev satın alır Artık, ölünceye kadar burada oturacaktır Buffon , bu evde Bayan Necker'le dost olur Bay Necker’in iktidarda olması nedeniyle , Buffon ; Bayan Necker’in etrafındaki bankerlerden borç almaktadır Buffon’un Bayan Necker’le arasındaki dostluk ; zamanla aşka dönüşür Buffon , sürekli aşk mektupları yazmaktadır Tüm sırlarını sınırsızca açtığı , içini döktüğü tek kişi , Bayan Necker'dir
Buffon , 1777 yılında , "Ahlaki Aritmetik Denemesi" adlı bir yazı yazar Bu deneme, "Doğal Tarih" 'in 4 cildi içinde çıkar Oldukça bütünsel bir metin olan bu deneme , güçlü parçalar içermektedir Bunların bazıları şöyledir :
1) Buffon'un 1733'de yazılan "Franc-Carreau Oyunu Hakkında Bildiri" adlı makalesi
2) Cranmer'in , "Saint-Petersburg Paradoksu" üstüne mektubu
3) Newton'ın , 1740 yılında yayınlanan "Sonsuz Seyirlerin ve Kan DolaşımınınYöntemi" adlı çeviri metninin önsözünün bir özeti
4) Buffon'un , 1744’te yazdığı "Birinci Söylev" 'de işlediği konular
Buffon , bu denemede ; kendisini uğraştıran bir temayı geliştirmekte ya da en azından , yeni bir düşünceyle ilgilenmekte ve önceki düşüncelerini yeniden gözden geçirmektedir Eski deney ve araştırmalarına bir göz atma gereği de vardır , bu girişimin temelinde Örneğin ; matematiksel işlemler , gerçek bir çalışmada nasıl kullanılabilir? Bir ölçüyle , ne yapılır ve nasıl yapılır ? Ölçü kavramı , ahlaki düzlemde ya da psikolojide nasıl kullanılır ? Korkularımızı , umutlarımızı , zevklerimizi nasıl ölçeceğiz ?
Buffon , 1730'da 23 yaşındayken , umutlarımızı nasıl zenginleştirebileceğimiz konusunda yorum yaparken ; 1777'de 70 yaşındayken , ölüm korkusu üstüne akıl yürütüyordu Eğer , akılcı olarak , ertesi gün hala yaşayabileceğimizden eminsek ; ölmeden önce , onbinde bir şansımız var demektir Bu ; bize zarar vermeyecek olan onbinde bir olasılıktır İşte , ölçü ünitemiz!Eğer bir olgu , var olmak için onbine karşı bir şansa sahipse ; biz , bu olgunun üreteceği şeylere paralel olarak , bir belirsizlikten başka bir şey değilizdir Sadece ve sadece , istatistikler ; yaşama umudumuzu gerçekten ölçebilir Bu yöntem , diğer fiziksel olaylara da uygulanabilir Ve bu yöntem , aynı zamanda , nedenden sonuca doğru , birçok olguyu da ortaya çıkarabilir Çünkü , ölüm de , kesinlikle analizi olmayan bu nedenler yığınının , bir sonucundan başka bir şey değildir Aslında , bu deneme , Buffon'un , "Yaşam Süresi Olasılıkları Üstüne" adlı makalesinin devamı gibidir
Buffon , "Ahlaki Aritmetik Denemesi" 'nde , şans oyunlarındaki olasılıkları da inceler Buradaki problem , matematikçi Nicolas Bernoulli tarafından ortaya atılmış ve "Saint-Petersburg Paradoksu" adıyla ünlenmiştir Oyun , yazı-tura oyunudur Pierre ve Paul adında , 2 düşsel kişi arasında oynanır Pierre , havaya madeni para atar Eğer ilk atışta yazı gelirse ; Paul , Pierre’e 1 ekü verecektir 2 atışta yazı gelirse , Paul 2 kez 1 ekü verecektir ve bu böyle devam ederek 3 de 4 ekü , 4 de 8 ekü , 5 de 16 ekü verecektir Buffon’a göre , Pierre , 1 ekü kazanmak için ½ şansa sahiptir 2 ekü için ¼ ; 4 ekü içinse 1/8 şansa sahiptir Parayı her atışta onun şansı ½ eküdür Çünkü ekülerin sayısı , azalan olasılıkların sayısıyla aynı oranda artmaktadır Şu halde , tüm olasılıkların toplamı , sonsuz bir paranın toplamına denktir Sınırsız ekülerle , yarı yarıya denk olması için ; Pierre’in , kazandıklarını , Paul’e aynı oranlamayla geri vermesi gerekir
Buffon’un eşi 1796'da öldüğünde , oğlu 5 yaşındadır 1781'de oğlu 17 yaşına gelince , Buffon , arkadaşı Lamarc'a ; Avrupa'ya yaptığı botanik gezilerine , oğlunu da götürmesi için rica eder Ancak , genç Buffon’un araştırmalara ilgisi yoktur Genç Buffon , 1794 yılında , devrimin en şiddetli döneminde ; bir önlem eksikliği sonucunda , giyotinle idam edilir
5 ciltlik "Minerallerin Doğal Tarihi" 'nin son cildi , 1783-1788 arasında yayınlanan , "Mıknatıs Üzerine" adlı çalışmadır Bu eserde , Buffon'un , 150 kadar makalesi yer alır Diderot ve D'alembert ile olan dostluklarına karşın , Buffon , Ansiklopedi’nin çalışmalarına katılmamış ; Montbard'da , doğayla ve köylülerle iç içe yaşamıştır 1785'te sağlığı bozulan Buffon , Paris'e dönmüş ve burada , 16 nisan 1788'de ölmüştür
|