![]() |
Güzel Ve Kötü Ahlâk |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Güzel Ve Kötü AhlâkGÜZEL ve KÖTÜ AHLÂK Bil ki, bütün saadet ve insana âhirette fayda verecek salih ameller iki şeyde toplanmıştır: Biri, kalbin Allahu Teâlâ'dan gayri her şeyden kurtulması ve temiz olmasıdır ![]() "O gün insana ne bir mal ne de evlatlar fayda verir, ancak selim bir kalple gelen kimsenin kalbi ve ameli fayda verir ![]() İkincisi, kalbin Allahu Teâlâ'nın marifeti ile dolması-dır ![]() ![]() Güzel ahlâk, bu iki şeyi içinde toplamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() eş-Şuarâ 26/89 ![]() "Resulüm, gerçekten sen büyük bir ahlâk üzeresin ![]() Allahu Teâlâ diğer bir âyetinde şöyle buyurmuştur: "O'na ancak güzel sözler yükselir (ulaşır); onları da Allah'a salih amel yükseltir ![]() Güzel söz, tevhid ve marifettir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Güzel Ve Kötü Ahlâk |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Güzel Ve Kötü AhlâkGüzel ahlâk nedir? Bil ki, insan için zahirî suret gibi bâtınî (iç âleminde manevî tarafını temsil eden) bir suret vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bil ki, bütün güzel ahlâklar ve kötü ahlâklar, üç sıfattan ortaya çıkar; bunlar temel ahlâklardır ![]() el-Kalem 68/4 ![]() el-Fâtır 35/10 ![]() Birinci sıfat, akıldır ![]() ![]() Hikmet, hak olan itikadı bâtıl olandan, doğru sözü yalandan, iyi işi kötüden seçip ayırmaktır ![]() İkinci sıfat, insandan zararı defeden gazap kuvvetidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üçüncü sıfat, faydalı şeyleri elde ettiren şehvet kuvvetidir ![]() ![]() ![]() Bil ki, ahlâklarda bizden istenen dengede ve orta halde durmaktır ![]() "Elini iyice sıkıp boynuna bağlama; onu tamamen açıp savurganlık da yapma; ikisi arasında dengeli bir yol tut" Şu halde adalet (denge), bu sıfatların yanında dördüncü temel bir sıfat olmaktadır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Güzel Ve Kötü Ahlâk |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Güzel Ve Kötü AhlâkSIFATLARIN DEĞİŞİK HALLERİ Bil ki, hikmetin ifrat (aşırılık), tefrit (noksanlık) ve ikisinin ortasında denge halleri vardır ![]() ![]() el-İsrâ 17/29 ![]() Hikmet sıfatı dengede olunca ondan tedbir, parlak düşünce, amellerin incelikleri ve nefsin gizli âfetlerini tanıma konusunda güzel anlayışlar ortaya çıkar ![]() Hikmetin ifrat halinden hile, aldatma, kurnazlık ve benzeri huylar ortaya çıkar ![]() Hikmet noksan olunca dalgınlık, cahillik, ahmaklık ve delilik ortaya çıkar ![]() Cahillik, tecrübe azlığıdır ![]() ![]() ![]() Gazap kuvvetine gelince, gazabın itidal (dengeli) haline şecaat denir ![]() ![]() Gazabın ifrat (aşırı) derecesi vardır; ondan kibir, kendini beğenme, aşırı kızgınlık ve benzeri kötü huylar ortaya çıkar ![]() Gazabın tefrit (noksan ve gevşek derecesi vardır; ondan da düşüklük, zillet, korku ve içe kapanıklılık meydana çıkar ![]() ![]() Şehvet kuvvetine gelince, onun itidal (dengeli) haline iffet denir ![]() ![]() Şehvetin ifrat (aşırı) halinde, hırs, mala ve keyfine aşırı düşkünlük gibi kötü huylar ortaya çıkar ![]() (noksan) halinde ise haset, küfür, kınayıp ayıplama gibi kötü huylar ortaya çıkar ![]() Şu halde, güzel ahlâkların temeli hikmet, şecaat, iffet ve her birinin mükemmel hali olan adalettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hayırlarda muvaffakiyet ancak yüce Allah'ın yardımı ile mümkündür ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Güzel Ve Kötü Ahlâk |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Güzel Ve Kötü AhlâkTEVAZU AHLÂKI Bir cümle ile söyleyecek olursak, mütevazı' kimse Al-lahu Teâlâ'nın ahlâkı ile ahlâklanmış kimsedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Kim Allah için tevazu gösterirse, Allah onu yükseltir ![]() Tevazu, insanın iradeli olarak yaptığı işlerde kendisini ifrat ve tefritten korumasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Tevazünün aslı, kulun kolayca hakka boyun eğmesi, ona kulak vermesi ve hak karşısında nefsini zelil etmesidir ![]() ![]() Tevazünün son noktası; kulun, yüce Allah'ın her işteki hikmetini ve tek yaratıcı olduğunu bildiği için, övüldü- 74 Müslim, "Birr", 19; Tirmizî, "Birr", 81; ibn Mâce, "Zühd", 16; Dâri-mî, "Zekât", 35 ![]() günde bir zillet hali hissetmemesi, kötülendiğinde de kalbinde bir acı ve sıkıntı duymamasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Şu halde tevazu sahibi, ihtiyarî olarak yaptığı işlerinde kontrolü elinde tutar; kibre girmediği gibi zillete de düşmez ![]() ![]() Velîlerin yolu, başına gelen her şeye rıza göstermek ve ondan bir lezzet almaktır; çünkü her iş, yüce Allah'ın ilmi ve iradesi ile meydana gelmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Allahu Teâlâ'yı tanıyan ariflere gelince; onlar kâinatta Allah'tan başka kimseyi görmezler ve O'nun hiçbir hükmünü beğenmemezlik etmezler ![]() ![]() İmamlardan biri (rah) bu konuya şöyle işaret etmiştir Marifet ancak, zillet hali kendilerinin ayrılmaz bir sıfatı olan mütevazı kimselerin kalbinde bulunur ![]() Allahu Teâlâ'nın kudretini müşahede eder ve ilâhî nazar altında olduklarını bilerek hareket ederler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Salihlere gelince, onların tevazusu, nefislerini ve rab-lerini tanıdıkları ölçüdedir ![]() Tevazünün alâmeti, kendisine hak olan bir şey emre-dildiği zaman burun büküp onu beğenmemezlik yapmamaktır ![]() ![]() ![]() Allahu Teâlâ en iyisini bilir ![]() İmam Gazali ![]() |
![]() |
![]() |
|