![]() |
Eski Türk Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#16 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Türk Edebiyatıİslamiyet'in Kabulüne Kadar Olan Türk Edebiyatı a) Göktürk Edebiyatı: Türklerde yazılı edebiyat, mevcut bilgilerimize göre, Göktürkler zamanında, 7 ![]() ![]() ![]() ![]() · Tonyukuk Yazıtı (miladi 720) · Kültigin Yazıtı (miladi 732) · Bilge Kağan Yazıtı (miladi 735) b) Uygur Edebiyatı: Uygurların tarihine bağlı olarak 745-840 arası ve 840'dan sonrası olmak üzere iki bölümde incelenmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tekerleme • Sözlüklerde "ağızda yuvarlanan söz, saçma sapan söz, eşsesli kelimelerle kurulu konuşma" anlamlarına gelen tekerleme masal, hikaye, bilmece, halk tiyatrosu gibi bazı edebi türler içinde veya bağımsız olarak söylenen ölçülü ve kafiyeli sözlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÖRNEK TEKERLEME: Yağ yağ yağmur Tarlada çamur Teknere hamur Ver Allahım ver Sellice yağmur Evvel zaman içinde Kalbur zaman içinde Deve tellal iken Sinek berber iken Ben annemin babamın beşiğini Tıngır mıngır sallar iken O yalan bu yalan Fili yuttu bir yılan Bu da mı yalan ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Eski Türk Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#17 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Türk Edebiyatıİslami Dönem Türk Edebiyatı 11 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 12 ![]() ![]() ![]() ![]() 13 ![]() ![]() 1- Divan Edebiyatı (Yüksek Zümre Edebiyatı) 2- Tasavvuf Edebiyatı 3- Halk Edebiyatı |
![]() |
![]() |
![]() |
Eski Türk Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#18 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Türk EdebiyatıNasreddin Hoca (1208-1284) Sivrihisar'ın Hortu yöresinde doğdu, Akşehir'de öldü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nasreddin Hoca'nın değeri, yaşadığı olaylarla değil, gerek kendisinin, gerek halkın onun ağzından söylediği gülmecelerdeki anlam, yergi ve alay öğelerinin inceliğiyle ölçülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nasreddin Hoca, bütün gülmecelerinde, soyut bir varlık olarak değil, yaşanmış, yaşanan bir olayla, bir olguyla bağlantılı bir biçimde ortaya çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nasreddin Hoca gülmecelerinde dile gelen, onun kişiliğinde, halkın duygularını yansıtan başka bir özellik de eşeğin yeridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Onun gülmecelerinde, kaba sofuların "ahret" le ilgili inançları da önemli bir yer tutar ![]() ![]() ![]() Nasreddin Hoca'nın etkisi bütün toplum kesimlerine yayılmış, "İncili Çavuş", "Bekri Mustafa", "Bektaşi" gibi çok değişik yörelerin duygularını yansıtan gülmece türlerinin doğmasına olanak sağlamıştır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|