![]() |
Eski Türk Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Türk EdebiyatıEski Türk Edebiyatı XIII ![]() ![]() ![]() ![]() Yüksek zümre edebiyatı denen ve asırlar boyunca dil ve muhteva bakımından örnek teşkil ettiği ve okullarda okutulduğu için "klasik" kabul edilen bu edebiyat, umumiyetle Divan edebiyatı ismiyle tanınmıştır ![]() ![]() Divan şiiri Anadolu'da XIII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslâm kültürü kaynağından beslenen ve bilhassa başlangıçta İran edebiyatını örnek alan Divan edebiyatımız muhteva itibariyle çok çeşitli unsurlara dayanmaktadır ![]() 1- Dinî inançlar (âyet ve hadisler) 2- İslâmî ilimler (tefsir, kelâm, fıkıh) 3- İslâm tarihi 4- Tasavvuf ve remizleri 5- İran mitolojisi (şahsiyetler ve hâdiseler) 6- Peygamber kıssaları, mûcizeler, efsaneler, rivayetler 7- Tarihî, efsanevî, mitolojik şahsiyetler ve hâdiseler 8- Çağın ilimleri (hikmet, kimya, hendese, tıp vs ![]() 9- Türk tarihi ve millî kültür unsurları 10- Devrin edebiyat anlayışı ve edebî bilgileri (belâgat) 11- Dil malzemesi (deyimler, atasözleri; Arapça ve Farsça kelimeler, şekiller, tamlamalar, birleşik sıfatlar vs ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Eski Türk Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Türk EdebiyatıTÜRK EDEBİYATINA GENEL BAKIŞ (1) Türkler islâmiyetle VIII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türklerin, islâm medeniyeti içine girmeden, kendilerine has bir edebiyatları vardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Arap ve Fars edebiyatının kurumlaşmış gelenekleri Türk edebiyatı geleneklerinden çok ayrı ve çekiciydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkler bunları yaparken doğrudan doğruya Arap edebiyatını değil, kendilerinden önce islâm medeniyeti içine giren Farsların edebiyatını örnek aldılar ![]() ![]() ![]() XI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu durum daha çok Farsçanın yoğun olarak kullanıldığı Türk siyasî hakimiyeti altındaki bölgelerde görüldü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Eski Türk Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Türk EdebiyatıTÜRK EDEBİYATINA GENEL BAKIŞ (2) Türkler XI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() XIII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Siyasî ve sosyal karışıklıklar, beyliklerle ortaya çıkan yeni kültür merkezleri, edebiyatta bir canlılık meydana getirdi ve Türkçe eserler verilmeye başlandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() XIII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkler arasında islâmiyet’in yaygınlaşmasında tasavvufun büyük rolü vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Edebiyatımızda pek çok şairimiz bu anlayışı çeşitli şekillerde eserlerinde işlemişlerdir ![]() ![]() İslamiyet'in Kabulüne Kadar Olan Türk Edebiyatı a) Göktürk Edebiyatı: Türklerde yazılı edebiyat, mevcut bilgilerimize göre, Göktürkler zamanında, 7 ![]() ![]() ![]() ![]() · Tonyukuk Yazıtı (miladi 720) · Kültigin Yazıtı (miladi 732) · Bilge Kağan Yazıtı (miladi 735) b) Uygur Edebiyatı: Uygurların tarihine bağlı olarak 745-840 arası ve 840'dan sonrası olmak üzere iki bölümde incelenmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Eski Türk Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Türk EdebiyatıTÜRK EDEBİYATINA GENEL BAKIŞ (3) XIII ![]() ![]() ![]() XIV ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() XIII ![]() ![]() ![]() ![]() XV ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sultan II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Eski Türk Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Türk EdebiyatıTÜRK EDEBİYATINA GENEL BAKIŞ (4) XV ![]() ![]() ![]() ![]() Klâsik edebiyatımızın kurucusu durumunda olan büyük şairler bu yüzyılda yetişti ![]() ![]() ![]() Bu yüzyılda mesnevî alanında önde gelen şair Hamdullah Hamdi’dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu devrin diline Eski Anadolu Türkçesi denir ![]() ![]() ![]() ![]() Nesir alanında verilen eserlerin başında 1401 yılında Şeyhoğlu’nun yazdığı Kenzü’l-küberâ gelmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yüzyılda Orta Asya Türk edebiyatının en büyük temsilcisi, Çağatay Türkçesi adı ile Anadolu Türkçesinden biraz farklı bir dille eser veren Ali Şir Nevâî’dir ![]() ![]() ![]() Habibî de Azerbaycan’da yetişen şairlerin önde gelenlerindendir ![]() XVI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Eski Türk Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Türk EdebiyatıTÜRK EDEBİYATINA GENEL BAKIŞ (5) XVI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yüzyılda gazel, kaside, mesnevî rubaî gibi nazım şekillerinin kuvvetli şairleri vardır ![]() ![]() ![]() Araştırıcılar tarafından Türk edebiyatının altın devri kabul edilen bu devirde mesnevî türü de çok gelişmiş, Fuzûlî’nin Leylâ ile Mecnun’u ortak islâm edebiyatının en önemli eseri olarak ortaya çıkmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pek çok dinî, tasavvufî ve manzum sözlüklerin yanında Hz ![]() ![]() Edebiyat tarihi niteliğindeki tezkirecilik de bu yüzyılda gelişmiş, Sehî ve Lâtifî bu türün ilk örneklerini vermişlerdir ![]() Ozan ve bahşıların Türk halkı arasında eskiden beri önemli bir yeri vardı ![]() ![]() ![]() XVI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yüzyılda bunlara paralel olarak halk hikâyeleri teşekkül etmeye başlamıştır ![]() Panayırlarda, düğünlerde, kahvehanelerde vb ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Âşık denen saz şairlerinin bazı özellikleri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halk şairlerinin şiirlerine yer veren cönkler de bu yüzyılda ortaya çıkmıştır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Eski Türk Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Türk EdebiyatıTÜRK EDEBİYATINA GENEL BAKIŞ (6) XVII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu asırdaki padişahlar, geçen yüzyılda olduğu gibi şairdirler, şairleri korumuşlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yüzyıl Türk şiirinin üslûbu, genel çizgileriyle ince, nâziktir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sebk-i Hindî’de anlam derin, geniş ve iç içedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sebk-i Hindî’de, anlama bağlı olarak dil incelmiş; en ince ve derin duyguları anlatacak söyleyiş şekilleri bulunmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Eski Türk Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Türk EdebiyatıTÜRK EDEBİYATINA GENEL BAKIŞ (7) XVII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halk ve saz şiiri de gelişmesini ve altın çağını bu yüzyılda yaşadı ![]() ![]() ![]() ![]() Bu şairler ve diğerleri, klâsik Türk şiirinden konu, tema, kelime yönünden faydalandıkları gibi, tasavvufî şiirin de etkisinde kalmışlardır ![]() ![]() Sarayın özellikle hanım sultanların himayesini gören saz şairlerinin toplandığı kahveler vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yüzyılda halk şairlerimizle klâsik şairlerimiz arasında bir yakışlaşma görülür ![]() ![]() ![]() ![]() XVIII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() XVII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lâle Devri, fikir ve kültür hayatımızda önemli bir merhaledir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() XVII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() XVIII ![]() ![]() ![]() Nesir sahasında Yirmisekiz Çelebi Mehmed’in, Ahmed Resmî Efendi’nin Sefaretname’leri, Safaî ve Râmiz’in tezkire türündeki eserleri ile Râşid’in tarih türündeki eseri önemlidir ![]() XIX ![]() ![]() Bu ortamda da edebiyat varlığını sürdürdü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Eski Türk Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Türk EdebiyatıTURK 111 Osmanlıca I Arap alfabesinin tanıtılması; sözcük düzeyinde okuma ve yazma alıştırmalarının yapılması; Türkçe, Arapça ve Farsça sözcüklere ilişkin yazım kuralları hakkında bilgi verildikten sonra yazı türleri ve el yazısı örnekleri hakkında bilgi verilmesi; Türkçe'yi Arap alfabesiyle yazma kuralları üzerinde yoğunlaşılması ve basit metinlerden zor metinlere giden bir yol izlenerek metin okuma alıştırmalarının yapılması ![]() TURK 112 Osmanlıca II 'Osmanlıca I' dersinde kazanılan okuma yeteneğinin geliştirilmesi için alıştırmalar yapılması; Osmanlıca'ya girmiş olan Arapça ve Farsça sözcük ve kuralların tanıtılmaya başlanması ve bu ögelerin tümce içinde kullanılışları üzerinde durulması; Arapça ve Farsça sözcükler ve dilbilgisi özellikleriyle ilgili okuma ve anlama uygulamalar yapılması ![]() TURK 113 Türk Dillerine Giriş Türkçe'nin içinde bulunduğu dil ailesinin tanıtılması; Türkçe'nin yapısı hakkında kısa açıklamalar yapıldıktan sonra Türk dili ailesinde yer alan diller ve lehçeler, bu dillerin ve lehçelerin konuşuldukları bölgeler ve konuşanları hakkında bilgi verilmesi, bu konuşma biçimlerinin tipik özelliklerinin açıklanması; Türk dilleri ve lehçelerini sınıflandırma denemelerinin gösterilmesi; Türk topluluklarının tarih boyunca kurmuş oldukları devletler ve yaşadıkları bölgeler hakkında kısa bilgi verilmesi; bu toplulukların bırakmış oldukları önemli dil ürünlerinin tanıtılması ![]() TURK 114 Türkçe'nin Sesbilgisi Sesbilgisi (fonetik) ile ilgili alanlarının tanıtılması ve bu alanlar açısından Türkçe'nin ele alınması; bu bağlamda seslerin oluşumu ve çıkarılması bakımından Türkçe'deki seslerin özellikleri üzerinde durulması, bu seslerin sınıflandırılması ve kullanım içindeki görünümlerinin irdelenmesi; Türkçe'nin hece yapısının üzerinde durulması; sesbilgisel abecenin (fonetik alfabenin) verilmesi; sesbilgisel çözümlemeler ve uygulamalar yapılması ![]() TURK 115 Yazılı ve Sözlü Anlatım Duygu ve düşünceleri açık, anlaşılır ve etkili bir biçimde, sözlü ve yazılı olarak anlatma alışkanlığının kazandırılması; 'dil-iletişim[/swf2][swf3]konuşma dili-yazı dili[/swf2][swf3]ölçünlü dil-ağız' ayrımının verilmesi; yazım (imla) kuralları ve söyleyişle ilgili sık yapılan yanlışlara dikkat çekilmesi; 'sözcük seçimi[/swf2][swf3]gönderimlerde açıklık[/swf2][swf3]bağlayıcıların seçimi ve önemi' üzerinde durulması; anlatımla ilgili olarak 'konu seçimi/sınırlandırma[/swf2][swf3]amaç[/swf2][swf3]içerik' ve 'metin kurgusu' ile ilgili uygulamalar yapılması ![]() TURK 116 Metin Türleri Anlatım biçimleri açıklandıktan sonra çeşitli metin türlerinin tanıtılması, bu türleri birbirinden ayıran özelliklerin belirginleştirilmesi; şiir, öykü, deneme, tiyatro, anı, mektup, günlük, dilekçe, röportaj, eleştiri, makale, köşeyazısı vb ![]() ![]() TURK 117 Günümüzdeki Türk Edebiyatı Günümüzdeki Türk edebiyatının önde gelen yazar ve şairlerinin eserleriyle birlikte tanıtılması, son 20 yılda yazılan şiir, öykü, roman, deneme, tiyatro ve eleştiri türleri üzerinde durulması; edebiyat metinlerinin eleştirel bir yönden değerlendirilmesi; günümüz Türk edebiyatı ürünlerine yer veren süreli yayınların tanıtılması ![]() TURK 118 Dünya Edebiyatı Dünya edebiyatına damgasını vurmuş akım ve okullar ile dünya edebiyatının önde gelen şair ve yazarlarının ele alınması; bu bağlamda Balzac, Hugo, Flaubert ve Dostoyevski gibi romancıların; Shakespeare, Mallermé, Baudlaire ve Valéry gibi şairlerin; Eco, Kafka, Sartre, Camus gibi eserleri ve düşünceleriyle dünya edebiyatını etkilemiş sanatçı ve düşünürlerin tanıtılması ![]() TURK 120 Eski Türk Edebiyatına Giriş Eski Türk Edebiyatı nazım şekillerinin ve türlerinin açıklanması; beyitlerden ve bendlerden oluşan nazım şekilleri hakkında bilgi verilmesi; Eski Türk Edebiyatında kullanılmış olan aruz kalıplarının açıklanması ve aruz vezni uygulamalarının yapılması; çeşitli söz sanatlarının ve özelliklerinin açıklanması ve bu sanatların tanınmasına yönelik uygulamalar yapılması ![]() TURK 211 Osmanlıca III 'Osmanlıca II' dersinde verilmiş olan Arapça ve Farsça kuralları pekiştirecek çalışmalar yapılması; bu amaçla Osmanlıca'nın değişik dönemlerinde yazılmış metinlerin okunup incelenmesi; farklı metinlerin sözlük yardımıyla okunabilmesi için gerekli olan alt yapının kazanılmasına yönelik alıştırmalar yapılması, eski metinlerin günümüz Türkçesine aktarılması ![]() TURK 212 Eski Anadolu Türkçesi 13-15 ![]() ![]() TURK 213 Türkçe'nin Biçimbilimi Bağlantılı bir dil olarak Türkçe'nin biçimbilim (morfoloji) açısından özelliklerinin ele alınması; köklerle, eklerle, gövdelerle ilgili özelliklerin, Türkçe'deki kök-ek birleşmelerinin ve sözcük üretme yollarının açıklanması; sözcük türlerinin tanıtılması ve biçimbilimsel çözümlemeler yapılması ![]() TURK 214 Türkçe'nin Sözdizimi Geleneksel dilbilgisi ve üretici-dönüşümsel dilbilgisi açısından Türkçe'deki sözcük dizilişinin ele alınması; söz öbeklerinin, kelime gruplarının, tümce ögelerinin tanıtılması; yapısına, yüklemin türüne/yerine, anlamına göre tümce çeşitleri üzerinde durulması ve sözdizimsel çözümlemelerin yapılması ![]() TURK 215 Eski Türk Edebiyatı Tarihi I İslamlık öncesi Türk edebiyatına ve İslamlığın kabul edilmesinden sonra Orta Asya'da gelişen Türk edebiyatına kısaca değinildikten sonra 13 ![]() ![]() ![]() TURK 216 Eski Türk Edebiyatı Metin İncelemeleri I 13-15 ![]() ![]() ![]() TURK 219 Araştırma Yöntemleri Sosyal bilimlerde kullanılan araştırma yöntemlerinin ve tekniklerinin ele alınması; rapor hazırlama, araştırma yapma konusunda anahtar bilgilerin aktarılması ve bu bilgileri kullanma davranışının kazandırılması; ana metnin ve yardımcı metnin düzenlenmesiyle ilgili teknik bilgilerin sunulması; dipnotlar/notlar, alıntılar, göndermeler, kaynakça vb ![]() ![]() TURK 220 Halkbilim Halkbilimin kapsamının açıklanması; temel araştırma alanları hakkında bilgi verilmesi; halkbilim kuramları, kültürlerarası araştırmalardaki yaklaşımlar ve dünyadaki halkbilim çalışmaları hakkında açıklamalar yapılması; alan çalışmalarındaki derleme yöntemlerinin tanıtılması ve uygulamalar yapılması ![]() TURK 227 1950 Sonrası Türk Edebiyatı I-Şiir 1950-1980 yılları arasındaki Türk şiirinin incelenmesi, bu dönem şairlerinin Türk edebiyatı içindeki yerlerinin kendi şiirlerinden yola çıkarak belirlenmesi; döneme ait şiirler üzerinde metin çözümlemesi yapılması; İkinci Yeni hareketinin Türk şiir geleneği içindeki yerinin belirlenmesi ve Türk şiirine ne tür etkileri olduğunun ortaya konması ![]() TURK 228 1950 Sonrası Türk Edebiyatı II-Düzyazı Günümüz edebiyatının düzyazı alanında biçimlenmesini sağlayan 1950-1980 dönemi eserlerinin biçim ve içerik yönünden değerlendirilmesi; köy romanlarının ve eleştirel gerçekçi anlatımın temsilcilerinin ele alınması; bu dönemde düzyazı alanında ürün vermiş çeşitli yazarların sanat anlayışlarının ve yapıtlarının tartışılması ![]() TURK 311 Türk Dilleri ve Lehçeleri I Türkiye Türkçesi'nin de içinde bulunduğu Oğuz grubu dillerinden olan Azerbaycan Türkçesi, Türkmence ya da Gagauzca'dan birinin ele alınması, yapısının açıklanması ve öğretilmesi; metinler aracılığıyla ele alınan Türk dili ile Türkiye Türkçesinin karşılaştırılması ![]() TURK 312 Türk Dilleri ve Lehçeleri II Oğuz grubu dışında kalan Özbekçe, Uygurca, Tatarca, Kazakça ya da Kırgızca'dan birinin ele alınması, yapısının açıklanması ve öğretilmesi; metinler aracılığıyla ele alınan Türk dili ile Türkiye Türkçesinin karşılaştırılması ![]() TURK 313 Eski Türkçe Türkçe'nin ilk yazılı ürünlerinin verildiği Köktürkçe ile onu izleyen Uygurca üzerinde durulması; Köktürk ve Uygur alfabeleri hakkında kısa bilgi verildikten sonra çevriyazılı (transkripsiyonlu) metinler temel alınarak o dönem dilinin sesbilgisi, biçimbilim ve sözdizim açısından incelenmesi; gerektikçe o döneme ait dil özelliklerinin Türkiye Türkçesi ile karşılaştırılması ![]() TURK 314 Orta Türkçe Karahanlı, Harezm-Kıpçak döneminde verilmiş ürünler tanıtıldıktan sonra bu döneme ait Kutadgu Bilig, Atabetü'l-Hakayık, Nehcü'l-Feradis gibi eserler yardımıyla dönemin dil özelliklerinin ele alınması ve incelenmesi; gerektikçe dönemin dil özellikleriyle Türkiye Türkçesi'nin karşılaştırılması ![]() TURK 315 Eski Türk Edebiyatı Tarihi II 16 ![]() ![]() ![]() TURK 316 Eski Türk Edebiyatı Metin İncelemeleri II 16-19 ![]() ![]() ![]() TURK 317 Cumhuriyet Dönemi (1923-1950) Edebiyatı I-Şiir Cumhuriyetin kuruluşunu izleyen yıllarda oluşmuş ve gelişmiş olan edebiyatın şiir alanındaki özelliklerinin ele alınması; Cumhuriyet dönemindeki yeniden doğuşun şiirdeki yansımaları ve bu dönem şiirinin arka planının incelenmesi; bu incelemenin Ahmet Haşim, Yahya Kemal, Nazım Hikmet, Cahit Sıtkı Tarancı, Orhan Seyfi Orhon, Ziya Osman Saba, Faruk Nafiz Çamlıbel, Necip Fazıl Kısakürek, Behçet Kemal Çağlar, Ahmet Kutsi Tecer, Ahmet Hamdi Tanpınar, Cevdet Kudret, Fazıl Hüsnü Dağlarca gibi dönemin önemli şairlerinin şiirlerine dayandırılması ![]() TURK 318 Cumhuriyet Dönemi (1923-1950) Edebiyatı II-Düzyazı Cumhuriyetin kuruluşunu izleyen yıllarda oluşmuş ve gelişmiş olan edebiyatın düzyazı alanındaki özelliklerinin ele alınması; Cumhuriyet dönemindeki yeniden doğuşun düzyazıdaki yansımaları ve bu dönemdeki düzyazının arka planının incelenmesi; bu incelemenin Türk edebiyatının klasikleri olarak değerlendirilebilecek yapıtları veren Yakup Kadri, Halide Edip, Reşat Nuri, Peyami Safa, Sabahattin Ali, Ahmet Hamdi Tanpınar, Sait Faik gibi önemli yazarların ürünlerine dayandırılması ![]() TURK 319 Türk Halk Edebiyatı I Türk halk edebiyatının anonim nitelikteki manzum ürünleri (destan, türkü, koşma, mani, ağıt, ninni) tanıtıldıktan sonra tekke şiiri hakkında kısa bilgi verilmesi; 15-20 ![]() ![]() ![]() TURK 320 Türk Halk Edebiyatı II Mit, efsane, masal, öykü, fıkra, tekerleme, bilmece, atasözleri, dua, beddua vb ![]() ![]() ![]() TURK 411 Türkçe'nin Ağızları Ölçünlü (standart) dil ile dilin diğer türleri arasındaki ayrımın ele alınıp ağız teriminin sınırlarının belirginleştirilmesi; kaynak kişi ile ilgili sorunlar üzerinde durulması; derleme tekniklerinin açıklanması; kaydedilmiş verinin yazıya geçirilmesi ile ilgili bilgi verilmesi; Türkçe'nin ağızlarını sınıflandıma denemeleri üzerinde durulduktan sonra Kıbrıs ağzı başta olmak üzere çeşitli bölgelerin ağızları üzerinde sesbilgisel, biçimbilimsel ve sözdizimsel çalışmaların yapılması ![]() TURK 412 Türkçe'nin Anlambilimi Anlambilim (semantik) alanının tanıtılması; durgun ve gelişmeli anlambilim açısından Türkçe'deki anlam olgularının ele alınması ve bu açılardan Türkçe'nin özellikleri üzerinde durulması; eşzamanlı ve artzamanlı bakış açısı gerektiren anlam olaylarının açıklanması ve anlam çözümlemeleri yapılması ![]() TURK 413 Edebiyat Eleştirisi Eleştiri geleneğinin doğuşu ve gelişmesi üzerinde durulduktan sonra Türk edebiyatında eleştirinin rolünün tartışılması; örnek eleştiri metinlerinin okunup değerlendirilmesi; ayrıca çağdaş eleştiri yöntemlerine yer verilmesi ve bu bağlamda genel yansıtma kuramları üzerinde durulup dış dünyaya, sanatçıya, okura ve esere dönük eleştiri yöntemlerinin ele alınması ve örnek eleştiri uygulamalarının yapılması ![]() TURK 414 Çağdaş Türk Toplulukları Edebiyatı Azerbaycan, Türkmenistan, Özbekistan, Kazakistan, Kırgızistan gibi Asya Türk Cumhuriyetleri ile Kırım, Batı Trakya, Bulgaristan, eski Yugoslavya, İran, Irak, Gagauz Yeri, Romanya gibi bölgelerde yaşayan Türk topluluklarının çağdaş edebiyatları içinde yer alan önemli şair ve yazarlara (örneğin Cengiz Aytmatov, Cengiz Dağcı, Şehriyar, Bahtğyar Vahabzade, Ayas İshaki, Mehmet Hilmi, Recep Küpçü, Çolpan, Aybek, Ata Atacanov, D ![]() ![]() ![]() TURK 415 Eski Türk Edebiyatında Düzyazı Türleri Eski Türk Edebiyatında düzyazının (nesirin) gelişmesinin açıklanması; Eski Türk Edebiyatında düzyazı türleri (sade nesir, orta nesir, süslü nesir) üzerinde durulması; çeşitli dönemlerde düzyazı ile yazılmış eserlerden seçilmiş metinlerin çevriyazı (transkripsiyon) ile gösterilmesi; "şuara tezkire"lerinin Eski Türk Edebiyatındaki yerinin ve öneminin açıklanması ![]() TURK 416 Kıbrıs Türk Edebiyatı Ana çizgileriyle Kıbrıs Türk tarihi hakkında bilgi verildikten sonra Kıbrıs Türklerinin sözlü ve yazılı edebiyatlarının ele alınması; sözlü edebiyat konusunda masal, efsane, halk hikayeciliği, atasözleri, deyimler ve türküler üzerinde durulması; yazılı edebiyat ürünlerinin Osmanlı Dönemi, Geçici Dönem, Hareketlenme Dönemi, Ulusal Direniş Dönemi ve Yeni Arayışlar Dönemi olmak üzere çeşitli dönemlere ayrılarak incelenmesi ![]() TURK 417 Servet-i Fünun-Meşrutiyet Dönemi Edebiyatı Servet-i Fünun ve Meşrutiyet dönemlerinde ortaya çıkan edebiyat etkinlikleri üzerinde durulması, şiir ve roman türlerindeki ürünlerin incelenmesi; Tevfik Fikret, Cenap Şehabettin, Hüseyin Cahit Yalçın, M ![]() ![]() TURK 418 Tanzimat Edebiyatı Tanzimat fermanının ilanıyla (1839) gelişmeye başlayan Batı etkisindeki Türk edebiyatının Şinasi, Namık Kemal, Ziya Paşa, Abdülhak Hamit, Recaizade Mahmut Ekrem, Sami Paşazade Sezai, Ahmet Mithat, Muallim Naci gibi önde gelen yazarları ve şairleri üzerinde durulması; bu yazar ve şairlerin eserlerinden örnekler okunup çözümlenmesi ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Eski Türk Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Türk EdebiyatıBüyük Selçuklu imparatorluğu ve Anadolu Selçuklularında resmi dil her ne kadar Farçça idiyse de Türk halkı günlük yaşamında yine kendi dilini konuşuyor ve sayıları az da olsa Türkçe eserler kaleme alıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaşgarlı Mahmut’un “Divanü Lügatti’t-Türk adlı eseri bu anlayış içinde kaleme alınmıştır ![]() ![]() Anadolu Selçuklu Devleti yıkıldıktan sonra Türkçe daha büyük bir önem kazandı ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı Devletinin kuruluş döneminde resmi yazışmalarda, bilimsel eserlerde, edebi eserlerde ve diğer konularda çok açık, sade ve temiz bir Türkçe kullanılmıştır ![]() ![]() Adeta saray ve aydınlar dili denilebilecek bu Türkçeye sadece Arapça ve Farsça kelimeler değil bol miktarda bu dillerin dilbilgisi kuralları da alındığından halk tarafından anlaşılmaz hale geldi ![]() Divan Edebiyatı Arap ve Fars edebiyatından geniş ölçüde kaynaklanmakla birlikte XVI ![]() ![]() ![]() Divan edebiyatının yanında halk arı ve duru dilini kullanmaya devam ettiğinden halk edebiyatı da gelişmesini sürdürdü ![]() Karacaoğlan, Pir Sultan Abdal, Dadaloğlu ve daha bir çok şairler yine erişilmez üstadlar olarak Osmanlı kültür tarihi içinde yerlerini aldı ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Eski Türk Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Türk EdebiyatıTÜRK DİLİ VE EDEBİYATI Türkçe, Ural-Altay dil gurubunun Altay koluna dahil bir dildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1071 Malazgirt zaferi ile birlikte yaşayan Türklerin Anadoluya göçleri sonucunda kurulan Anadolu beylikleri, Selçuklu ve Osmanlı imparatorluğu dönemlerinde Türk Edebiyatı iki kolda gelişme göstermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Eski Türk Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Türk EdebiyatıKaragöz-Hacivat Türk gölge oyununun tek temsilcisi olarak kabul edilen Karagöz oyununun kökeni konusunda değişik görüşler vardır ![]() Kimi kaynaklara göre Orta Asya'dan, İran'dan ya da Hindistan'dan batıya göç eden Çingeneler aracılığıyla Anadolu'ya gelmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KARAGÖZ Karagöz ve Hacivat'ın gerçek kişiler olduğuna dair halk arasında yaygın bir efsane vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karagöz oyunları dört bölümden oluşur: mukaddime (öndeyiş,giriş), muhareve (söyleşme), fasıl (oyunun kendisi) ve bitiş ![]() ![]() ![]() ![]() Bu görüntü müzik eşliğinde perdeye yansıtılarak izleyicilerin ilgisi oyuna ve perdeye çekilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Muhavere genellikle oyunun iki baş kişisi olan Hacivat'la Karagöz arasında geçer ![]() ![]() ![]() ![]() Karagöz ve Hacivat Fasıl bölümü oyunun kendisidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bitiş bölümü genellikle çok kısadır ![]() ![]() ![]() Karagöz figürleri kalın deriden, özellikle deve derisinden yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karagöz perdesinin boyutları eskiden 2x2,5 m iken daha sonra 1,10x0,80 m olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karagöz tek bir sanatçının gösterisidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karagöz oyunlarında bilinen tiplemelerin XVII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() XVII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk gölge oyununun tek temsilcisi olan Karagöz'ün günümüzde canlılığını koruyamadığı görülmektedir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Eski Türk Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#13 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Türk EdebiyatıOrtaoyunu Ortaoyunu, doğaçlamaya dayanan geleneksel bir Türk Halk Tiyatrosudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ortaoyununun en önemli özelliği, doğaçlamaya dayanmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ''Oyunda en ziyade mahareti olması ve oyunu idare etmesi lazım gelen Pişekar görünür yani rejisör çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ortaoyunu fasıl dağarcığı yönünden de gölge oyununa benzer ![]() ![]() ![]() ![]() Ortaoyunu başlıca öndeyiş, söyleşme, tekerleme, fasıl ve ve bitiş bölümlerinden oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ortaoyunu,''palanga'' ya da ''meydan'' adı verilen alanda oynanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Bir ortaoyunu gösterisi- Ortaoyunu doğaçlamaya dayanışı ve yuvarlak sahne düzeniyle ''açık biçim''denilen ve izleyicinin tepkisine, oyunla izleyici arasındaki ilişkiye göre biçimlendirilebilen bir oyun türü olarak nitelendirilir ![]() ![]() ![]() XIX ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Eski Türk Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#14 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Türk EdebiyatıTURK HALK TIYATROSU KARAGÖZ MEDDAH Ortaoyunu üzerine pek çok inceleme yayınlandığı halde, gene de bu tiyatro türü üzerine karanlık kalmış birçok birçok nokta bulunmaktadır ![]() ![]() Çoğu araştırmacı, ortaoyununun XIX ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Eski Türk Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#15 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Türk EdebiyatıA) İSLÂMİYET ÖNCESİ TÜRK EDEBİYATI Türkler, yerleşik hayata geçmeden önce atlı-göçebe medeniyeti denilen bir medeniyet tarzı içinde yaşamaktaydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() At, eski Türklerde binek hayvanı olması yanında aynı zamanda yiyecek, içecek ve giyecek kaynağı olmuştur ![]() ![]() Türkler, geçimlerini sağlamak için akıncılığı bir meslek hâline getirmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Genel Özellikleri a) İslâmiyet öncesindeki Türk edebiyatı yabancı etkilerden uzak bir edebiyattır ![]() b) Dil, saf Türkçe olup, yabancı kelime yok denecek kadar azdır ![]() c) Edebiyat, atlı göçebe hayatının özelliklerini yansıtır ![]() d) Eserler, genellikle anonimdir; pek azının sahipleri bilinmektedir ![]() e) Eserlerin tamamında milletin ortak duygu ve düşünceleri hâkimdir ![]() f) Nazım birimi genellikle dörtlüktür ![]() ![]() g) Şiirde hece vezni ve daha çok yarım kafiye kullanılmıştır ![]() h) En eski eserlerde bile işlenmiş bir dil ve edebî üslûp görülür ![]() ![]() i) Yiğitlik, yurt ve tabiat sevgisi, büyüklere saygı, işlenen başlıca temalardır ![]() ________________________________________ B) GEÇİŞ DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ Türkler X ![]() ![]() İslâmî devir Türk edebiyatının ilk ürünleri XI ve XII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() XII ![]() ![]() İlk İslâmî eserlerin meydana getirildiği bu yüzyıllarda edebiyatın her alanında bir ikilik bulunmaktadır ![]() ![]() Genel Özellikleri a) Türk edebiyatı bu yüzyıllarda bir geçiş dönemi yaşar ![]() ![]() b) Dilde Arapça ve Farsça kelimeler görülür ![]() c) Uygur alfabesi yanında, Arap alfabesi de kullanılır ![]() d) Şiirlerde, hem millî nazım birimi olan dörtlük, hem de yeni şiirin nazım birimi olan beyit kullanılmıştır ![]() e) Hece vezni ile birlikte aruz veznine yer verilmiştir ![]() ________________________________________ C) HALK EDEBİYATI a) Âşık edebiyatı şiir ağırlıklı bir edebiyattır ![]() b) Âşık veya saz şairi denilen sanatçılar tarafından daima müzik eşliğinde söylenir ![]() c) Âşıklar, bu edebiyatın mensur kısmını oluşturan halk hikâyelerinin oluşumu, gelişimi ve aktarılmasında da önemli rol oynarlar ![]() d) Şiirde nazım birimi dörtlüktür ![]() e) Koşma, semâî gibi nazım şekilleri ile güzelleme, koçaklama, ağıt ve taşlama türlerinde şiirler yazılmıştır ![]() f) Yaygın olarak hece ölçüsü kullanılmıştır ![]() g) Klâsik edebiyatın etkisiyle, aruz ölçüsü ve beyitlerden oluşan divan, kalenderî gibi nazım şekilleri de kullanılmıştır ![]() h) Âşık edebiyatı doğaçlamaya (irtical) dayanır ![]() ![]() ı) Söylendikleri, yaşatıldıkları devir ve çevrenin yaygın Türkçesi kullanılmıştır ![]() j) Dinî-tasavvufî edebiyatın etkisinde kalmıştır ![]() |
![]() |
![]() |
|