![]() |
Türk Edebiyatının Dönemleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Edebiyatının DönemleriRefik Halit Karay (1888-1965) Fecr-i Âtî’den sonra Millî edebiyat hareketine katilmistir ![]() ![]() ![]() ![]() Ilk yazilarinda günlük hayati ele almis, sosyal hayattaki çarpikliklari, zekî ve nükteli bir üslûpla dile getirmistir ![]() ![]() Sade ve temiz bir dille yazdigi Memleket Hikâyeleri’nde Anadolu insaninin hayatini bütün canliligi ile yansitmistir ![]() ![]() ![]() Insanlarin dürüst olmayan, kurnazlik ve menfaatçilikle ilgili yönlerini ortaya kor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Romanlari: Istanbul'un Iç Yüzü, Çete, Sürgün, Nilgün, Bugünün Saraylisi, Kadinlar Tekkesi, Anahtar Hikâyeleri: Memlekete Hikâyeleri, Gurbet Hikâyeleri (Hatay’da sürgünde yazdigi eseridir) ![]() Hiciv ve Mizah Yazilari: Kirpinin Dedikleri, Deli, Sakin Aldanma Inanma Kanma, Tanidiklarim ![]() 4 ![]() Modern Türk Edebiyatini yaratma amaciyla kurulan Tanzimat, Servet-i Fünun ve Fecr-i Âtî topluluklari büyük hamleler yapmakla beraber ruhta büyük ölçüde Fransiz sanatina bagli, dil ve üslûpta Osmanlicayi sürdüren, millî kimlik ve kisilige ulasamamis bir edebiyat vücuda getirmislerdir ![]() Osmanli Imparatorlugu’nun dagilisi sirasinda, Türk aydinlarinin büyük bir bölümü, ümmete bagli Osmanliciligin terk edilerek milliyetçiligin benimsenmesinin, memleketin gelecegi için gerekli olduguna inaniyorlardi ![]() ![]() Türk dili, Türk vezni, Türk zevki ve kültürü ile millî konulari, millî ülküleri isleyen Türk edebiyati ihtiyaci ve özlemi sonucunda 1911-1923 yillari arasinda Millî Edebiyat akimi var olmustur ![]() Türk milletine mensup olma suuru, tarih içinde devamlilik düsüncesi, oldugu gibi kalarak batililasma inanci, 1911-1923 yillari arasindaki akimin temelleridir ![]() ![]() Cumhuriyet’in kurulusunu hazirlayan milliyetçilik ideolojisi içinde dogan Milli Edebiyat akimi Cumhuriyet’in ilk yillarinda en olgun eserlerini verdi ![]() ![]() ![]() Halka ulasabilmek ve onunla bütünlesebilmek için onun dilini kullanmak gerektigine inanan bu nesil yazarlari, eserlerinde konusma dilini kullandilar ![]() Halk dilini kullanirken gençlik yillarinda hayran olduklari Edebiyat-i Cedide (Yeni Edebiyat) yazarlarinin ince zevkini günlük dile aktardilar ![]() 1911 yilinda Selânik’te çikarilmaya baslanan Genç Kalemler dergisinde basladi bu çalismalar ![]() Güntekin, Yakup Kadri, Halide Edik Adivar, Hamdullah Suphi, Ahmet Hikmet Müftüoglu, Necip Fazil Kisakürek, Fuat Köprülü, Halide Nusret Zorlutuna, Sükûfe Nihal, Peyami Safa, Ahmet Hamdi Tanpinar'dir ![]() Milli Edebiyat akiminin özellikleri, Cumhuriyet’in ilk on yilinin da bir özeti olmaktadir ![]() sekilde belirtilebilir: Dilde yalinlik (en mühim prensip), Türkçe karsiligi olan Arapça ve Farsça kelimelerin atilmasi ![]() ![]() **Halk edebiyati siir biçimlerinden yararlanma **Hece ölçüsü **Konu seçiminde yerlilik **Konularini hayattan, ülke sartlarindan seçme **Millî kaynaklara yönelme Islâmci, Osmanlici, gelenekçi görüslere sahip yazarlardan bireysel egilimli yazarlara kadar tüm edebiyatçilara açik bir bütünlük mevcuttur ![]() ![]() ![]() Baslangiçta Fecr-i Âtî roman ve hikâyecisi olan Yakup Kadri Karaosmanoglu ve Refik Halit Karay, gerçek kisiliklerini Millî Edebiyat akimi içerisinde göstermislerdir ![]() Fecr-i Âtî toplulugu disinda kalan, Istiklâl Marsi sairi Mehmet Âkif Ersoy ve Yahya Kemal Beyatli, kendi siir anlayislarina göre eserler veren ve daha sonra Millî Edebiyat akimina katilan sairlerdir ![]() Gerek Mehmet Âkif Ersoy gerekse Yahya Kemal Beyatli, siir dili ile konusma dili arasindaki uzlasmayi saglamislar, Türk diline zor uyan aruzun engellerini ortadan kaldirip, yasayan Türkçe ile basarili siirler yazmislardir ![]() Dönemin Sanatçilari Ömer Seyfettin (1884-1920) Son devir Türk hikâyeciliginin en önemli isimlerindendir ![]() ![]() ![]() Konularini gerçek hayattan alir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazi eserlerinde sosyal hayattaki gülünç özellikleri karikatürize eder ![]() ![]() ![]() ![]() Hikâyeleri: Eshab-i Kehf’imiz, Harem, Efruz Bey, Yalniz Efe, Yüksek Ökçeler, Gizli Mabet, Beyaz Lâle, Bomba, Bahar ve Kelebekler, Ziya Gökalp (1876-1924) Türkçülük cereyanini bir sisteme baglayan fikir adami ve bu sistemi eserlerinde isleyen bir sanatçidir ![]() ![]() ![]() ![]() Edebiyati, bu fikirlerini yaymak için bir araç olarak kullanmistir ![]() ![]() ![]() ![]() Dile önem vermistir ![]() ![]() ![]() ![]() Ona göre millî vezin hece veznidir ![]() Siirleri: Kizil Elma, Altin Isik, Yeni Hayat Fikrî Eserleri: Türk Medeniyeti Tarihi, Türk Töresi, Türkçülügün Esaslari, Türklesmek-Muasirlasmak-Islâmlasmak, Malta Mektuplari ![]() Ali Canip Yönten (1887-1967) Daha önce Fecr-i Âtî’de yer alan sanatçi, daha sonra millî edebiyat akiminin öncülügünü yapmis, Ömer Seyfettin’le birlikte çikardiklari Genç Kalemler dergisinde bas yazarlik yapmistir ![]() Yeni Lisan hareketinin savunucularindandir ![]() Siirlerinin hece vezniyle ve sade bir dille yazmistir ![]() ![]() ![]() Fuat Köprülü (1890-1966) Edebiyat tarihi ve tarih arastirmacisidir ![]() Türk edebiyatini dönemlere ayiran, bilimsel yöntemlerle inceleyen ilk arastirmacidir ![]() Eserleri: Türk Edebiyatinda Ilk Mutasavviflar, Türk Edebiyati Tarihi, Türk Saz Sairleri, Türk Dili ve Edebiyati Hakkinda Arastirmalar ![]() Mehmet Emin Yurdakul (1869-1944) Halkçilik ve milliyetçilik düsüncesini siirlerinde islemistir ![]() ![]() Siirleri sosyal faydaya yöneliktir ve didaktiktir ![]() ![]() Hece veznini ve bati edebiyati nazim sekillerini kullanmistir ![]() Dilinin tamamen sade oldugu söylenemez ![]() Siirleri: Türk Sazi, Ey Türk Uyan, Tan Sesleri, Ordunun Destani, Turana Dogru ![]() Resat Nuri Güntekin (1889-1956) Millî edebiyat akimindan etkilenen sanatçilardandir ![]() Söhretini Çalikusu romaniyla kazanmistir ![]() Birçok eserinde Anadolu’yu, Anadolu hayatini ve insanini, batil inançlari, yanlis batililasmayi, insanimizin bilime ve egitime ihtiyacini islemistir ![]() Mizah ögesine de yer vermistir ![]() Romanlarinda güçlü gözlemciligine dayanan bir realizm ve canli bir üslûp vardir ![]() ![]() Roman, hikâye, tiyatro ve gezi yazisi türünde eserleri vardir ![]() Romanlari: Çalikusu, Gizli El, Dudaktan Kalbe, Acimak, Eski Hastalik, Aksam Günesi, Yaprak Dökümü , Damga, Miskinler Tekkesi Hikâyeleri: Eski Ahbap, Tanri Misafiri, Sönmüs Yildizlar, Boyunduruk Gezi Yazilari: Anadolu Notlari Tiyatrolari: Yaprak Dökümü, Eski Rüya, Hançer, Balikesir Muhasebecisi, Eski Borç, Gözdagi 5 ![]() Yakup Kadri Karaosmanoglu (1899-1974) Üsküdar Idadisi'nde edebiyat ve felsefe ögretmenligi yapti (1916-17) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toplumsal yapidaki bu degisimi öykü ve romanlarinda yansitan Yakup Kadri, hayata bakisini, bu farklilasma durumlarinin ondaki yansilarini söyle dile getirmektedir: "On sekiz yasimda iken seyda (deli) bir anarsist idim ![]() ![]() Sonradan bir ihtilalin basina geçmek ve halk kitlelerini bir rüzgârin bir ormani dalgalandirisi gibi harekete getirmek istedim ![]() ![]() Fakat etin bu iltihabindan ruhun baska türlü bir iltihabi ile uyandim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lâkin, bu yeni dinde kendime peygamber yine kendimdim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kütahya, Simav, Gediz, Eskisehir, Sakarya yörelerine gezi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1932'de yazdigi Yaban birçok tartismalara neden oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1961'de Kurucu Meclis üyeliginde, 1961-1965'te de Manisa milletvekilliginde bulundu ![]() ![]() Romanlarinda, ülkenin yaklasik yüz yili askin zaman dilimini (1861-1950) konu edindi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öykü ve romanlarinda dilde sadelesme ve yeni bir edebiyat anlayisinin örneklerine veren Yakup Kadri, bir bakima degisim döneminin romancisidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Romanda yegâne (biricik) gayem, hayatin heyecanini verebilmek ve canli tipler yaratmaktir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fecr-i Âtî’de iken ferdiyetçi sanat anlayisini benimseyen sanatçi, daha sonra millî Edebiyat cereyanina katildi ![]() Ilk eserlerinde mistik bir hava vardir ![]() 1916’dan sonra ülke gerçeklerini ve millî duygulari isleyen hikâyeler yazmistir ![]() Roman, hikâye, deneme, mensur siir, makale ve ani türünde eserleri vardir ![]() ![]() Tanzimat’tan Cumhuriyet’e kadar olan dönemde Türk halkinin yasadigi gelisme ve degismeleri islemistir ![]() ![]() Eserlerinde saglam bir gözlemcilik ve ona dayanan bir realizm vardir ![]() ![]() ![]() Titiz bir üslûpçudur ![]() Hikâyeleri: Bir Serencam, Rahmet, Millî Savas Hikâyeleri Romanlari: Kiralik Konak, Nur Baba, Hüküm Gecesi, Sodom ve Gomore, Yaban, Ankara, Bir Sürgün, Panorama ![]() ![]() ![]() Diger eserleri: Erenlerin Bagindan, Zorakî Diplomat, Anamin Kitabi, Vatan Yolunda ![]() ![]() ![]() Halide Edip Adivar (1884-1964) Romanci ve hikâyeci ![]() Ünlü, Sultanahmet mitingi ile halki costurmus ve bizzat millî mücadelenin içinde yer almistir ![]() Romanlarindaki belli basli konular, Kurtulus Savasi, çocukluk hatiralari ve asktir ![]() Kahramanlarini daha çok kadinlar arasindan seçen sanatçi, karakter bulmakta basarilidir ![]() ![]() Gözlem, tasvir ve tahlillerde basarilidir ![]() Sosyal çevreye önem verir ![]() Dili kullanmada basarili degildir ![]() ![]() Eserleri: Handan, Son Eseri, Atesten Gömlek, Vurun kahpeye, Zeyno’nun Oglu, Sinekli Bakkal, Tatarcik, Mor Salkimli Ev, Daga Çikan Kurt, Harap Mabetler Bes Hececiler Siire 1 ![]() ![]() Memleket sevgisi, yurt güzellikleri, kahramanlik ve yigitlik, isledikleri baslica konulardir ![]() Hecenin bu bes sairi millî edebiyat akimindan etkilenmis ve aruzu birakarak siirlerinde heceyi kullanmaya baslamislardir ![]() ![]() Siirde sade ve özentisiz olmayi tercih etmislerdir ![]() Orhan Seyfi Orhon (1890-1972) Siirlerinde konusma dilini kullanmistir ![]() Bazi siirlerinde halk siiri sekillerini kullanmistir ![]() Daha çok sahsî temalari isleyen sair vatanî konulari da islemistir ![]() Eserleri: Firtina ve Kar, Peri Kizi ile Çoban, Gönülden Sesler, O Beyaz Bir Kustu ![]() Yusuf Ziya Ortaç (1896-1967) Siire aruzla baslamis, da ha sonra heceyi kullanmistir ![]() Günlük hayatin çesitli görünümlerini sade bir dille islemistir ![]() Akbaba adli mizah dergisini çikarmistir ![]() Eserleri: Akindan Akina, Asiklar Yolu, Yanardag, Bir Rüzgâr Esti ![]() Faruk Nafiz Çamlibel (1898-1973) Bes Hececilerin en genci ve en basarilisidir ![]() ![]() Siirlerinde Anadolu’yu, memleket sevgisini anlatmistir ![]() islemistir ![]() ![]() Lirik siirleri vardir ![]() Siirleri: Han Duvarlari, Çoban Çesmesi, Dinle Neyden, Gönülden Gönüle ![]() Tiyatro eserleri: Canavar, Akin, Özyurt, Kahraman ![]() Enis Behiç Koryürek'in (1892-1949) Siire aruzla baslamistir ![]() Heceyle yazdigi ilk siirlerinde aski islemekle beraber, daha sonra Kurtulus Savasi yillarinda millî duygulari ve tarihî kahramanliklari islemistir ![]() Siirleri: Miras, Günesin Ölümü ![]() Halit Fahri Ozansoy (1891-1971) “Aruza Veda” adli siiriyle aruzu birakip heceyi kullanmaya baslamistir ![]() Siirlerinde konusulan Türkçeyi basariyla kullanmistir ![]() Derin bir melânkoli ev karamsarlik tasiyan siirlerinde ferdî konulari islemistir ![]() Siir, roman ve tiyatro türünde eserleri vardir: Cenk Duygulari, Efsaneler, Baykus, Hayalet ![]() Dönemin Bagimsiz Isimleri Mehmet Âkif Ersoy (1873-1936) Dinî, millî siirleriyle taninir ![]() Bir destan sairidir (Çanakkale Sehitlerine) ![]() ![]() ![]() ![]() Savas sirasinda ve sonrasinda kurtulusun ve gelismenin ancak dine sarilmakla olacagini, batinin sadece ilminin alinabilecegini savunmustur ![]() Türk siirine gerçek realizm onunla girmistir ![]() yönleriyle aksettirmistir ![]() ![]() Gözlemlerinden çokça faydalanmistir ![]() sayesinde siirinde canli tablolar çizmistir ![]() Aruzu Türkçeye basariyla uygulamistir ![]() Nazmi nesre yaklastiranlardandir ![]() ![]() Bu siirlerinde günlük hayati, toplum hayatini basariyla anlatmistir ![]() ![]() ![]() Siirlerini Safahat adli kitabinda toplamistir ![]() Safahat, Hakk’in Sesleri, Süleymaniye Kürsüsünde, Fatih Kürsüsünde, Hatiralar, Asim ve Gölgeler ![]() Makaleleri A ![]() ![]() Yahya Kemal Beyatli (1884-1958) Sair ve yazar ![]() Eski nazim biçimleriyle -az da olsa degisiklige ugratarak- yeni konulari islemistir ![]() Aruzu Türkçede basariyla uygulamistir ![]() ![]() Siirde dile, uygun kelimelerin seçilerek yerli yerinde kullanilmasina özen göstermistir ![]() Parnasizmin en önemli temsilcisidir ![]() Siirde sekil mükemmelligine, ahenge ve kafiyeye önem vermistir ![]() Isledigi baslica konu ve temalar: ask,i tabiat, kahramanlik, ölüm, sonsuzluk ![]() Siirlerinde Osmanli hayranligi oldukça açiktir ve Istanbul'u da siirde en çok isleyen sairdir ![]() ![]() Istanbul'u tahkir ettigi siirine karsi “Siste Söylenis” adli siiriyle cevap vermistir ![]() Siirleri: Kendi Gök Kubbemiz, Eski Sirin Rüzgâriyla, Rubailer ![]() Nesirleri: Egil Daglar, Aziz Istanbul, Edebiyata Dair ![]() 6 ![]() Cumhuriyet dönemi Türk edebiyati, Divan edebiyatinin terk edilmesinden sonra tesekkül eden Tanzimat, Servet-i Fünun, Fecr-i Ati ve Millî Edebiyat adlariyla anilan edebiyat tarzlari vasitasiyla olusturulan zemin üzerine kurulmustur ![]() Cumhuriyet devri edebiyatinin ilk dönem eserleri degisen siyasî, sosyal ve kültürel çerçevenin etkilerini tasir ![]() Dildeki sadelesme hareketi artik yerlesmistir ![]() Aruz birakilarak hece kullanilmistir ![]() Siirde ve düz yazida toplumun her kesiminden gelen sanatçilar sayesinde konular oldukça genisletilmistir ![]() ![]() Anadolu’ya daha çok yer verilmistir ![]() ![]() Kurtulus Savasi ve bu dönemdeki toplum hayati da konu edilmistir ![]() Tiyatro eserlerinde de millî konular islenmistir ![]() a ![]() 1900'den sonra dogan, ilk gençlik ve olgunluk yillari Cumhuriyet’in ilk devresinde geçen ilk sairler nesli, siire Yahya Kemal’in, Ahmet Hasim’in ve bati sairlerinin etkisiyle ve kendi yaraticiliklarinin katkisiyla yeni estetik sekiller kazandirdi ![]() Ahmet Hamdi Tanpinar, Türkçeye Paul Valery'nin siir görüsünü uygulayarak, yogun kapali, derin siirler yazdi ![]() Ahmet Kutsi Tecer (1901-1967), Tanpinar'i hatirlatan özelliklerin yer aldigi folklor kaynakli degisik eserler meydana getirdi ![]() Necip Fazil Kisakürek (1905-1983) çok yönlü kisiliginin etkisiyle ve Türkçeyi ustaca kullandigi siir ve piyeslerinde Anadolu insaninin mistik egilimlerini orijinal ve modern bir üslûpla ifade etti ![]() Yedi Mesaleciler Sabri Esat Siyavusgil, Ziya Osman Saba, Yasar Nabi Nayir, Kenan Hulusi (hikâyeci), Cevdet Kudret Solok, Muammer Lütfi, Vasfi Mahir Kocatürk ![]() Bu edebî topluluk yeni bir edebiyat, farkli bir siir anlayisi olusturmak için toplanmistir ![]() Bes Hececiler’e karsi çikmislardir ![]() “Samimîlik, canlilik ve devamli yenilik” ilkelerini benimsediler ![]() Fransiz edebiyatini örnek alacaklarini bildirdiler ![]() Buna ragmen kendileri de Bese Hececiler’in yolundan gitmislerdir ![]() ![]() Dönemin Sanatçilari Ahmet Kutsi Tecer (1901-1967) Avrupai siir anlayisindan âsik tarzi söyleyise yönelmistir ![]() Siirlerinde iç duygu ve bununla birlikte gelisen hafif sesli bir musiki havasi vardir ![]() Siir kitabi: Siirler ![]() Tiyatrolari: Koçyigit Köroglu, Kösebasi, Bir Pazar Günü, Satilik Ev Necip Fazil Kisakürek (1905-1983) Siirlerinde insanin evrendeki yerini, madde ve ruh meselelerini, insanin iç dünyasina ait çesitli yönleri, gizli duygulari islemistir ![]() ![]() ![]() Agaç ve Büyük Dogu dergilerini çikarmistir ![]() Siirleri: Örümcek Agi, Kaldirimlar, Ben ve Ötesi, Sonsuzluk Kervani, Çile Siirlerim ![]() Roman ve tiyatro türünde de eserleri vardir: Birkaç Hikâye Birkaç Tahlil, Ruh Burkuntularindan Hikâyeler, Hikâyelerim ![]() Cahit Sitki Taranci (1910-1956) Sade, yalin, ahenkli bir dille, konusma diliyle siirler yazmistir ![]() Siirlerinde iç sikintilarini, karamsarligi, özellikle sürekli korktugu ölümü, ama bununla birlikte yasama bagliligi konu edinmistir ![]() Siirleri: Otuz Bes Yas, Düsten Güzel, Ömrümde Sükût Nesirleri: Ziya’ya Mektuplar Memduh Sevket Esendal (1883-1952) Romanci ve hikâyeci ![]() Romanlarinda kendi deyimi ile “topluma ayna tutmustur” ![]() Hikâyelerinde gözlem gücü son derece güçlüdür ![]() Toplum hayatindaki aksakliklara deginmistir ![]() Dili temiz; anlatimi güçlüdür ![]() ![]() Hikâyelerinde Çehov tarzinin temsilcisidir ![]() Romanlari: Ayasli ve Kiracilari, Vassaf Bey ![]() Hikâyeleri: Hikâyeler, Otlakçi, Hava Parasi, Mendil Altinda, Temiz Sevgiler ![]() Ahmet Hamdi Tanpinar (1901-1962) Hikâye, roman, deneme, makale, edebiyat tarihi ve siir türlerinde eserler vermistir ![]() ![]() Siirlerindeki temel unsurlar; his, hayal ve musikidir ![]() zamandir ![]() ![]() Siirlerinde sembolistlerin etkisi vardir ![]() Sade bir dille yazdigi siirlerde hece ölçüsünü kullanmistir ![]() Hikâye ve romanlarinda dönemin toplum hayatini ve çeliskilerini ortaya koymustur ![]() ![]() Dili basariyla kullanmistir ![]() Siirleri: Siirler ![]() Deneme: Bes Sehir ![]() Roman: Huzur, Mahur Beste, Saatleri Ayarlama Enstitüsü, Sahnenin Disindakiler ![]() Hikâye: Yaz Yagmuru, Abdullah Efendi’nin Rüyalari ![]() Edebiyat: 19 ![]() ![]() Abdülhak Sinasi Hisar (1888-1963) Tenkitçi ve romanci ![]() Nesirlerinde görgü, hatira, tasvir ve kültür unsurlari agir basar ![]() Sanatli ve uzun cümleleri vardir ![]() Romanlari: Fehim Bey ve Biz, Çamlica’daki Enistemiz ![]() Diger eserleri: Bogaziçi Mektuplari, Geçmis Zaman Köskleri, Bogaziçi Yalilar ![]() b ![]() Garipçiler Orhan Veli Kanik ve onunla ayni tarzi paylasan Melih Cevdet Anday ve Oktay Rifat, siirlerini 1941 yilinda Garip adli kitapta topladilar, Garipçiler adiyla anildilar ve Türk siirinde yeni bir akim meydana getirdiler ![]() Bu adi almalarinda Orhan Veli’nin “Kitabe-i Seng-i Mezar” adli siirinin garip tepkilere sebep olasinin ve garip bulunmasinin etkisi olmustur ![]() Bu akimin amaci siiri, öteden beri vazgeçilmez unsurlar sayilan vezin, kafiye, nazim sekli, nazim birimi; sairanelik, mecazli söyleyis, söz sanati ve süs gibi unsurlardan siyirarak, duyularin yalin ifadesi hâline getirmekti ![]() Bu akimda hiç bir kural ve kaliba baglanmamak prensip edinilmistir ![]() Sade bir dil kullanmislardir ![]() Günlük ve siradan konulari islemislerdir ![]() ![]() ![]() Orhan Veli, bu tarzda yazdigi basarili siirlerle kendisinden sonrakileri büyük ölçüde etkiledi ![]() Genç yasinda Rusya'ya giden ve oradan marksist ve materyalist bir inançla dönen Nazim Hikmet Ran (1902-1963) Türkçenin estetigini Mayakovski tesirleri tasiyan yeni bir tarzda kullanarak ihtilâlci siirler yazdi ![]() ![]() Ahmet Muhip Diranas, siiri tamamen estetik olarak kabul eden sairlerdendir ![]() ![]() Türk edebiyatinda küçük klâsik hikâye yazma geleneginin kurucusu ve en basarili temsilcisi olan Ömer Seyfettin'in (1884-1920) hikâye kitaplari 144 baski yaparken kendisi en çok okunan yazar oldu ![]() Sait Faik Abasiyanik (1906-1948) ve Sabahattin Ali'nin 1935 yilindan sonra yayinladiklari hikâyeler, birbirinden farkli iki yeni çigir açti ![]() Sait Faik, konulari Istanbul'da geçen ve sahsî izlenimlerine dayanan siir duygusuyla dolu hikâyeler yazdi ![]() Materyalist bir dünya görüsüne sahip olan Sabahattin Ali, dis tasvirlere ve sade olaylara fazla önem veren hikâyeler yazdi ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Edebiyatının Dönemleri |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Edebiyatının DönemleriIslamiyetten Önceki Türk Edebiyati A ![]() Destan, kosuk, sagu, atasözleri (savlar) bu dönem ürünleridir ![]() ![]() ![]() Ulusal Türk Destanlari Saka Türklerinin Destanlari: Alp Er Tunga Destani ve Su Destani ![]() Hun Türklerinin Destani: Oguz Destani (Oguz Kagan Destani) ![]() Göktürklerin Destanlari: Bozkurt Destani, Ergenekon Destani ![]() Uygur Türklerinin Destanlari: Türeyis Destani, Göç Destani ![]() B ![]() Türklere ait en eski metinler 8 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Islamiyetten Sonraki Türk Edebiyati A ![]() Kutadgu Bilig: Yusuf Has Hacip tarafindan yazilmistir ![]() ![]() ![]() ![]() Divan ü Lügati’t Türk: Kasgarli Mahmut tarafindan 11 ![]() bir sözlüktür ![]() ![]() Atatbetü’l Hakayik: 12 ![]() ![]() ![]() Divan-i Hikmet: Ahmet Yesevi tarafindan yazilmistir ![]() Anadolu’daki tasavvufi halk edebiyatina etkisi çok büyüktür ![]() Muhakemetü’l Lügateyn: 15 ![]() kanitlamak amaciyla yazilmistir ![]() Seçere-i Türki: Ebulgazi Bahadir Han’in dokuz bölümde Türk tarihini anlattigi bir kitaptir ![]() B ![]() Halk Edebiyati: Halk edebiyatinda düzyazidan çok siir görülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Asik Edebiyati: Sanatçisi bilinen, din disi konularin islendigi edebiyattir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tekke Edebiyati: Sanatçisi bilinen, Tanri, insan, evren konusunu tasavvufi bakisla irdeleyen edebiyattir ![]() ![]() ![]() ![]() Ortak Edebiyat: Yaraticisi bilinmeyen, agizdan agiza yayilan ürünlerin olusturdugu bir edebiyattir ![]() ![]() II ![]() Türklerin Arap-Fars etkisiyle olusturduklari edebiyattir ![]() ![]() ![]() ![]() Bati Etkisinde Gelisen Türk Edebiyati (19 ![]() Çagdas Türk Edebiyati, Osmanli Devleti’nin gerilemesinin hizlandigi, yapilan yeniliklerin basariya ulasamadigi, batiya yönelme gereginin duyuldugu bir zamanda, yani 1839’da Tanzimat Fermani’nin ilân edilmesiyle baslayan medeniyet ve kültür degisikligi ve bu degisikligin dayandigi Batililasma olgusunun belirledigi bir gelisim sürecinde degerlendirilebilir ![]() 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() Tanzimat Fermani ile beraber edebiyatta da batiya yönelme baslar ![]() ![]() ![]() Bu dönemde bati edebiyatlarindan birçok yeni tür ve sekiller alinmis; önceleri çevirme, sonralari taklit ve telif etmek suretinde bu türlerde eserler verilmistir ![]() Tanzimat Edebiyatinin temsilcilerinin amaci bati örnegine göre bir edebiyat yaratmak ve bati hayatini tanitmak oldugu için, sanatçilarin hepsi edebiyat türlerinin romandan siire kadar en az bir kaçi ile örnekler yazmislardir ![]() ![]() Bu dönemde yapilan yenilikler ve alinan türler sunlardir ![]() Gazete Bir yayin organi olarak 1831’de çikmaya baslayan Takvim-i Vakayi, resmî bir gazete idi ![]() ![]() Ilk edebî ve özel gazete ise 1860 yilinda Sinasî ve Âgâh Efendiler tarafindan çikarilan Tercüman-i Ahvaldir ![]() Daha sonra Sinasî, 1862’de Tasvir-i Efkâr’i çikarmaya baslar ![]() ![]() Hikâye ve Roman Türk edebiyati romanla ilk defa 1859’da karsilasir ![]() ![]() ![]() ![]() Tiyatro Ilk tiyatro Sinasi’nin Sair Evlenmesi adli, iki perdelik, komedi türündeki eseridir ![]() ![]() Siir Tanzimat döneminde en önemli yenilik siirde görülür ![]() ![]() ![]() Gazel, kaside, terkib-i bent gibi sekiller kullanilarak hak ![]() ![]() Tanzimat yazar ve sairleri hem yasadiklari dönem hem de -daha önemlisi- edebiyata bakis açilari ve isledikleri konular bakimindan iki gruba ayrilir: a ![]() 1860-1876 yillari arasinda Tanzimat edebiyatinin birinci dönem temsilcileri Sinasi, Ziya Pasa, Namik Kemal, Ahmet Mithat Efendi, Semsettin Sami ve Ahmet Vefik Pasa'dir ![]() Bu dönemde sanat toplum içindir görüsü benimsenmistir ![]() ![]() Dilde sadelesme fikri savunulmus ama uygulanamamistir ![]() ![]() ![]() ![]() Roman, tiyatro, makale gibi batidan alinan türler ilk defa bu dönemde kullanilmistir ![]() Noktalama isaretleri de ilk defa bu dönemde kullanilmistir ![]() ![]() ![]() ![]() Edebiyatçilar edebiyatin yaninda devlet isleriyle, siyasetle de bilfiil ilgilenmislerdir ![]() Dönemin Edebiyatçilari Sinasi (1826-1871): Türk edebiyatinda yeniliklerin öncüsüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eserleri: Sair Evlenmesi (Piyes; edebiyatimizdaki ilk tiyatro eseri), Müntehabat-i Esar (Siir), Divan-i Sinasi (Siir), Durub-i Emsal-i Osmaniye (ilk ata sözleri kitabi), Tercüme-i Manzume (çeviri siirler) Ziya Pasa (1829-1880): Dogu kültürüyle yetismis, sonradan bati edebiyatina yönelmistir ![]() ![]() ![]() Harabat adli bir divan siiri antolojisi vardir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eserleri: Harabat: Divan Siiri antolojisi, Külliyat-i Ziya Pasa/Es’ar-i Ziya: Divan siiri tarzindaki siirleri (gazel, kaside ve sarkilar), Terkib-i Bent, Terci-i Bent: Bugün dahi dillerden düsmeyen beyitleri vardir ![]() ![]() ![]() ![]() Namik Kemal (1840-1888): Tanzimat edebiyatinin en hareketli ve heyecanli ismidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Namik Kemal de eski kültürle yetismis, divan siiri egitimi almis, gazeller, kasideler yazmistir ![]() ![]() ![]() Sinasi’nin kurdugu Tasvir-i Efkâr’i, Sinasi Paris’e kaçinca Namik Kemal çikarmaya basladi ![]() ![]() ![]() Eserlerinde romantizmin etkisi görülür ![]() ![]() Eserleri: Intibah: Ilk edebî roman ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahmet Mithat Efendi (1844-1912): Edebiyat, tarih, cografya, ziraat, iktisat alanlarinda eserler vermistir ![]() ![]() En velût yazarimiz odur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dili sadedir, çünkü eser vermekteki amaci halki egitmektir ![]() ![]() Eserleri: Romanlari: Hasan Mellâh, Hüseyin Fellâh, Felâtun Bey’le Rakim Efendi, Paris’te Bir Türk, Yeniçeriler ![]() ![]() ![]() Çikardigi gazeteler: Bedir, Devir, Tercüman-i Hakikat Hikâyeleri: Letaif-i Rivayet Semsettin Sami (1850-1904): Dil alanindaki eserleri ile taninir ![]() ![]() Sefiller: Hugo’dan çeviri ![]() Robenson Cruose: çeviri roman Ahmet Vefik Pasa (1823-1891): Milliyetçilik ve Türkçülük akiminin en önemli isimlerindendir ![]() ![]() ![]() Moliere’in hemen hemen bütün eserlerini çevirmistir ![]() ![]() ![]() Lehçe-i Osmanî: sözlük Atalar Sözü: ata sözleri mecmuasi Hikmet-i Tarih ve Fezleke-i Tarih-i Osmanî adli, tarihle ilgili eserleri de vardir ![]() b ![]() 1876-1896 yillari arasinda ikinci dönemin taninmis temsilcileri Recaizade Mahmut Ekrem, Abdülhak Hamit Tarhan, Sami Pasazade Sezai ve Nabizade Nazim'dir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dönemde bati edebiyati örnekleri daha basarili bir sekilde ortaya konmustur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dönemin Edebiyatçilari Recaizade Mahmut Ekrem (1847-1914): Siir, roman, hikâye, tiyatro, elestiri, edebî bilgiler türlerinde eserler vermistir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eserleri Nagme-i Seher: Siir Yadigâr-i Sebab: Siir Pejmürde: Siir Zemzeme: Siir ![]() ![]() ![]() Muhsin Bey: Hikâye Semsa: Hikâye Araba Sevdasi: Roman ![]() ![]() Çok Bilen Çik Yanilir: Komedi Afife Anjelik: Tiyatro Vuslat: Tiyatro Atala: Tiyatro Talim-i Edebiyat: Edebî bilgiler içerir ![]() Samipasazade Sezai (1860-1936) Batili tarzda hikâyeleri ve bir romani vardir ![]() Sergüzest adli romani realizme dogru atilmis bir adimdir ![]() Küçük Seyler adli hikâye kitabi Fransiz realistlerinin sanat anlayislarina uygundur ![]() Rumuzul-edeb, bazi makale, hikâye ve sohbetlerini içerir ![]() Romantik özellikler tasiyan siirler de yazmistir ![]() Siir isimli bir de piyesi vardir ![]() “Iclâl”de, yegeni Iclâl’in ölümü üzerine yazdigi mersiye, bazi nesirleri ve hatiralari vardir ![]() Abdülhak Hâmit Tarhan (1852-1937): Edebiyatta batililasmanin asil ihtilâlcisidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Siirleri: Sahra, Belde, Makber, Ölü, Bunlar O’dur, Hacle, Bâlâdan Bir Ses, Garam ![]() ![]() ![]() Yirmiye yakin tiyatrosu vardir ![]() yazmistir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ilk tiyatro eseri Macera-yi Ask’tir ![]() ![]() Nabizade Nazim (1862-1893): Romanlariyla ve hikâyeleriyle realizmin ve natüralizmin temsilcisidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diger hikâyeleri: Yadigârlarim, Bir Hatira, Sevda, Haspa Muallim Naci (1850-1893) Eski siirin savunucusu ve temsilcisidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Siir kitaplari: Atespare, Serare, Füruzan, Sünbüle Edebî eseri: Istilahat-i Edebiye Sözlügü: Lûgat-i Naci Ara Nesil (1880-1896) Tanzimat edebiyatinin ikinci kismi ile Servet-i Fünun arasinda kalan dönem ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dönemin Sanatçilari Abdülhalim Memduh, Ali Ferruh, Ali Kemal, Ali Nusret, Andelib Mehmet Faik Esad, Besir Fuad, Fatma Aliye, Fazli Necib, Ismail Safa, Ismet Bey, Mehmed Celâl, Menemenlizade Mehmed Tahir, Nabizade Nazim ![]() Bu dönemde elliye yakin çikan mecmuadan birkaçi: Bahçe, Sark, Hazine-i Evrak, Mecmua-i Âsâr-i Edebiye, Mecmua-i Ebuzziya, Hafta, Âfak, Günes, Berk, Gayret, Risale-i Hafi, Nokta, Servet-i Fünun (1928’den sonra Uyanis adiyla), Mekteb, Hazine-i Fünun Malûmat, Resimli Gazete ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Servet-i Fünun, daha önce Ahmet Ihsan tarafindan çikarilan bir fen dergisidir ![]() ![]() ![]() Bu nesli Ali Ekrem, Cenap Sahabettin, Süleyman Nazif, Mehmet Rauf, Tevfik Fikret, Hüseyin Cahit, Ahmet Hikmet, Faik Ali, Celâl Sahir, Hüseyin Suat olusturur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Servet-i Fünuncu ve Edebiyat-i Cedideciler denilen grup, Fransiz edebiyatinin özelliklerini büyük ölçüde Türk edebiyatina adapte etmeye çalismislardir ![]() ![]() ![]() Tanzimatçilarin birinci dönem sanatçilari, sanat toplum içindir prensibini benimserken, Servet-i Fünuncular ise Tanzimat’in ikinci dönemindeki gibi sanat sanat içindir prensibi ile hareket etmislerdir ![]() Toplulugun üslûbu süslü ve sanatli; ruh ve ifade tarzi ise Avrupai'dir ![]() ![]() ![]() ![]() Fransiz siirinden alinan sone ve terza-rima gibi sekiller ve serbest müstezat çokça kullanilmistir ![]() ![]() ![]() ![]() Roman ve hikâyede olaylar ve kisiler tamamen Istanbul'a, seçkin tabakaya aittir ![]() ![]() Bu dönemde gazetenin yerini dergiler almistir: Servet-i Fünun, Malûmat, Mektep, Mütalâa, Hazine-i Fünun, Resimli Gazete ![]() ![]() ![]() Siir, roman, hikâye, tiyatro, tenkit ve hatirat türlerinde basarili eserler veren Servet-i Fünun temsilcilerinin en taninmislari, Siirde Tevfik Fikret, Cenap Sehabettin, Süleyman Nazif; Roman ve hikâyede Halit Ziya Usakligil, Mehmet Rauf, Hüseyin Cahit Yalçin, Ahmet Hikmet Müftüoglu'dur ![]() Servet-i Fünun edebiyatina katilmayarak gene batili anlayisla eserler verenler arasinda Ahmet Rasim hatirat türü ile, Hüseyin Rahmi Gürpinar Istanbul'u anlatan romanlari ile yeni Türk edebiyatini desteklemislerdir ![]() ![]() Dönemin Sanatçilari Tevfik Fikret (1867-1915): Recaizade ve Hamit’in tesiriyle batili siire yönelmistir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fikret, aruzu Türkçeye basariyla uygulamistir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eserleri: Rübab-i Sikeste, Halûk’un Defteri, Rübabin Cevabi, Tarih-i Kadim, Doksanbese Dogru Cenap Sahabettin (1870-1934): Servet-i Fünun’un Tevfik Fikret’ten sonra en önemli sairidir ![]() ![]() ![]() ![]() Dili oldukça agirdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düz yazilari da vardir: Hac Yolunda, onun gezi yazisidir ![]() Suriye Mektuplari ve Avrupa Mektuplari da gezi türündedir ![]() Diger nesirleri: Evrak-i Eyyam, Nesr-i Harp, Nesr-i Sulh, Tiryaki Sözleri (kendi vecizeleri) Tiyatro eserleri: yalan (dram), Körebe (komedi) Halit Ziya Usakligil (1867-1945): Servet-i Fünun’un roman ve hikâyede en ünlü edebiyatçisidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hikâyelerinde Anadolu hayatina ve köy ve kasaba yasayisina, romanlarinda yalniz Istanbul'a yer verir ![]() ![]() Romanlari: Mai ve Siyah, Ask-i Memnu, Kirik Hayatlar, bir Ölünün Defteri, Ferdi ve Sürekasi, Sefile ![]() ![]() ![]() Hikâyeleri: Izmir Hikâyeleri, hikâye-i Sevda, Kadin Pençesi, Onu Beklerken, Aska Dair ![]() ![]() ![]() Hatiralari: Saray ve Ötesi, Kirk Yil, Bir Aci Hikâye Mehmet Rauf (1875-1931): Servet-i Fünun romaninin ikinci önemli ismidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En önemli eseri Eylül’dür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Romanlari: Eylül, Ferda-yi Garam, Genç Kiz Kalbi, Define, Son Yildiz, Kan Damlasi ![]() Hikâyeleri: Son Emel, Bir Askin Tarihi, Üç Hikâye, Hanimlar Arasinda, Menekse ![]() “Siyah Inciler” ise mensur siirlerinden olusur ![]() 3 ![]() 1901’de, Servet-i Fünun mecmuasi etrafinda, kendilerine Fecr-i Âtî adini veren yeni bir nesil toplanmistir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ask, ve tabiati konu olarak islemislerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Aruzla siir yazan Fecr-i Âtî sairlerinin en taninmis ve en orijinali Ahmet Hasim'dir ![]() ![]() Sanat anlayislarinda birlik ve bütünlük olmadigi için 1912’de dagilmislar, ferdî olarak degisik alanlarda eserler vermislerdir ![]() Dönemin Sanatçilari Ahmet Hasim (1884-1933): Fecr-i Âtî siirinin en önemli ismidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tamamen aruzu kullanmistir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sirin dili musiki ile söz arsinda ve sözden ziyade musikiye yakindir ![]() ![]() Hasim’e göre siirin kaynagi suuraltidir ![]() ![]() izlenimleri kendi dünyasinda sekillendirerek ve renklendirerek ortaya çikarir ![]() Siirlerindeki tabiatla ilgili kavramlar, aksam, gurup, safak, gece, mehtap, yildizlar, göller, ormanlardir ![]() ![]() Siirlerini Piyaleb ve Göl Saatleri adli eserlerinde toplamistir ![]() Nesirleri: Gurabahane-i Laklakan, Bize Göre, Frankfurt Seyahatnamesi ![]() |
![]() |
![]() |
|