![]() |
Cinayetler-Cezalar Ve Kısas Hükümleri-2 |
![]() |
![]() |
#1 |
gülgüzeli
![]() |
![]() Cinayetler-Cezalar Ve Kısas Hükümleri-2CİNAYETLER-CEZALAR VE KISAS HÜKÜMLERİ-2 ALPEREN GÜRBÜZER Diyet; cinayete maruz kalanın varislerine verilen bir nevi tazminat türüdür ![]() ![]() ![]() ![]() Bir müslümanın akilesi(mensup olduğu aşiret, akraba, ,azad edilmiş kölenin efendisi vs ![]() ![]() ![]() Fıkıhçılardan Ebubekir Esamme’ye göre de diyetleri yalnız caniler kendi mallarından öderler, bunları Akileler yerine getirmez ![]() ![]() ![]() Buna cevaben deniliyor ki; Akile hakkındaki nasslar ve akilenin diyetleri ödemesindeki sosyal önem ve maslahat Ebubekir Esamme’ye aykırıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir hadisi şerifte; ‘Allahü Teala Rasulü Ekremine mahsus bir lutuf olarak ümmetinden hatayı,unutmayı ve zorla yaptırılan şeyleri affetmiştir’ diye buyrulmaktadır ![]() ![]() ![]() Bir yakını öldürülen şu ikisinden birinde tercih sahibidir; Peygamberimizin;’Ya diyet ister veya kısas taleb eder’ hadisi şerifi ile başka haberlere dayanmaktadır ![]() ![]() ![]() Her ceza kendi misliyle karşılanır, kasten öldürmenin misli ise öldürmektir ![]() ![]() ![]() ![]() KISAS İÇİN ŞARTLAR Kısas uygulanması için bulunması gereken şartlar; Katil akil baliğ, kastetmiş ve kendi isteği ile hareket etmiş olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Usul’ünü, yani babasını, annesini veya dedelerinden birini kasten öldüren şahıs hakkında kısas gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() Maktülün varisleri arasında katilin ve torunlarından kimse bulunmamalıdır ![]() Bir kimse kendi hanımını veya damadını öldürüpte bunlara kendi oğlu veya torunu varis bulunsa bu katil hakkında kısas uygulanamaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir köle veya cariye efendisini kasden öldürürse kısas gerekir ![]() ![]() ![]() Aynı şekilde bir şahsı kendisinin yaptığı emir ve teklifine mesala; ‘Kanım sana helal olsun, beni öldür’ demesine dayanarak kasden öldüren kimse hakkında İmamı Azam ile İmameyne göre kısas gerekmez Emir veren; ‘kanımı sana şu kadar kuşa sattım beni öldür’ deyipte emredilen onu öldürürse hakkında kısas gerekir ![]() ![]() Öldürmede ki kasıd, şüpheden uzak olmalıdır ![]() Buna göre bir kimseyi bir veya iki darbe ile öldüren şahıs hakkında kısas uygulanamaz ![]() ![]() Bir kimseyi boğazını sıkmak ip gibi bir şey ile boğmak veya yüksek bir yerden aşağıya atmak suretiyle öldüren şahıs hakkında İmamı Azam’a göre diyet lazım gelip, kısas gerekmez ![]() ![]() ![]() Bir kimse kendisine verilen zehiri bizzat içerek ölürse zehiri veren şahıs hakkında yalnız şiddetli ta’zir ve edeplendirme gerekirse de tazminat gerekmez ![]() ![]() Bir kimse hem bizzat kendisinin hem de başka bir şahsın yaralanmasıyla ölecek olursa o şahıs hakkında yalnız yarım diyet gerekirse de kısas gerekmez ![]() Kısas uygulanabilmesi için öldürme doğrudan yapılmış olmalıdır ![]() Bir öldürmeye iştirak etmeyip de sadece öldürme anında maktülün kollarını veya ayaklarını tutmak, bir şekilde yardım etmekle öldürme eylemini kolaylaştıran ve katili öldürmeye teşvik eden şahıs, doğrudan katil olmadığından hakkında kısa gerekmez ![]() ![]() ![]() Kısas için; katl velisi malum olmalıdır ![]() Maktulün varisleri kısas talebinde bulunmalıdırlar ![]() Maktulün mükellef bulunan varisleri, kısas esnasında hepsi hazır bulunmalıdırlar ![]() Maktulün aldığı yarayı takiben hemen ölüvermesi kısas icrası için şart değildir ![]() Buna göre kasden yaralanmış bir kimse bir müddet yatağa düşüpte ondan sonra o yaradan etkilenerek vefat etse, yaralayan hakkında kısas uygulanır ![]() ![]() Sarhoşluk hali kısasa engel değildir ![]() Bir mürtedi(dinden dönen) öldüren kimse hakkında kısas gerekmez ![]() ![]() ![]() Kısası hak eden bir caniyi hariçten bir şahıs öldürse bu şahıs hakkında kısas uygulanabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Cinayet düşmanlık kasdıyla işlenmiş olmalıdır ![]() İyi yüzme bilmeyen bir kimseyi düşmanlık veya şaka için ırmağa veya denize vs ![]() ![]() Bir şahıs belli bir kimsenin içine düşüp ölmesi kasdıyla kendi evinde veya umuma ait bir caddede bir kuyu kazar veya ayak kaydıracak şeyler bulundurur da bu yüzden o kimse düşüp ölürse bu sebep olan şahıs hakkında kısas gerekir ![]() ![]() Bir kimse zehirli olduğunu bildiği bir şeyi bunu bilmeyen bir şahsa verip vefatına sebebiyet verse hakkında kısa uygulanır ![]() ![]() ![]() Bir kimse aralarında düşmanlık bulunan bir şahsa kılıç veya mızrak gibi bir şeyle işarette bulunup, o şahsın kaçması üzerine takipte bulunsa da o şahıs yere düşmeksizin vefat etse o kimseye kısas gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir şahsa yapılan zorlama üzerine öldürürse hem zorlayan şahsa, hemde zorlanan kimseye kısas gerekir ![]() ![]() ![]() Cani harbilerden olmamalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cani cinayete uğrayandan üstün olursa hakkında kısas uygulanmaz ![]() ![]() Bir Müslüman köle ile hür bir zımmi arasında kısas cari değildir ![]() ![]() ![]() Bir zımmi bir zımmiyi öldürdükten sonra Müslüman olursada yine hakkında kısas düşmez ![]() ![]() Bir kimse evlad veya torunlarından birini öldürürse hakkında kısas uygulanamaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Maktül kanı haram biri olmalıdır ![]() ![]() Bir harbiyi veya bir mürtedi öldüren kimse hakkında ne kısas, ne diyet, ne de kefaret lazım gelmez ![]() ![]() ![]() ![]() Zımmi’nin canı, malı ve namusu Müslümanların garantisi , koruması altındadır ![]() Bir köle veya cariyenin mesala bir kolunu tam dirseğinden itibaren haksız yere kasden kesen hür bir şahıs onun yarı kıymetini tazmin eder ![]() Kasten kesilen bir baş parmak karşılığında caninin de başparmağı kısas olarak kesilebilir ![]() ![]() ![]() Aynı şekilde sağ el yerine sol el, sol ayak yerine sağ ayak kesilerek üst çenedeki bir diş yerine alt çenedeki bir diş kısas olarak çekilmez ![]() ![]() Bir kimse bir şahsın iki elini veya iki ayağını kasden kesecek olursa kendisinin de iki eli veya iki ayağı kısas olarak kesilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cinayete uğrayan kimse daha sonra vefat etmiş olunca bu hak kazanma ve yetki; önce cinayete uğrayan kimsenin varislerine sonrada hükümete ait olur ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
|