03-15-2013
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Cedidcilik, Cedidcilik Hareketi
CEDİDCİLİK
Cedidcilik,Rusya Türkleri arasında 19 yüzyılın sonlarında başlayan,eğitim ve kültür alanında yenileşme hareketi Temelde,modern eğitim yöntemlerini ve kurumlarını yerleştirip,ulusal dili ve kültürü korumayı amaçlamıştır 1905 Devrimi'ni izleyen yıllarda daha da yaygınlaşmış ve Rusya Türklerinin ulusal kimlik kazanma çabalarında önemli rol oynamıştır
19 yüzyılın ikinci yarısında Rusya Türkleri arasında okuryazarlık oranı oldukça düşüktü Eğitim görenlerin çoğunluğunuda medrese bitirenler oluşturuyordu Usul-i cedidin (yeni usul/cedidcilik ) amacı temelde modern eğitim yöntemleri ile okuma -yazma öğretmek ve başıboş mahalle okullarının yerine düzenli bir programa bağlı ilkokullarının açılmasını sağlamaktı Böylece öğrencilere din bilgilerinin yanı sıra fen dersleri de okutulacaktı Cedidcilik başlangıçta yalnızca eğitimde reform hareketiydi Ama asıl gelişmeyi 1905 Devrimi'nden sonra göstererek toplumsal ve siyasal bir harekete dönüştü
Cedidcilik hareketi ilk olarak Kırım'da ortaya çıktı 1783'te Rusların eline geçen Kırım,göçler nedeniyle önemli nüfus kaybına uğramıştı Sonuçta bir yandan Türklerin nüfusu azalırken bir yandan da eğitim kurumlarının sayısında gerileme oldu 19 yüzyılın sonlarına doğru bir önder olarak ortaya çıkan eğitimci ve gazeteci Gaspıralı İsmail Bey,1881'de yayımladığı Tavrida gazetesinde ulusal bir eğitimin geliştirilmesini ,öğretim yöntemlerinde reform uygulanmasını ,Rusya'daki bütün Türklere yönelik ortak bir dilde yayın yapılmasını,Müslüman yaşam biçiminin modernleştirilmesini ve kadınlara özgürlük tanınmasını istedi 1883'te de Tercüman gazetesini çıkararak dilde sadeleşmeyi savundu Rusya Türkleri için ortak ilkeler çevresinde birleşmenin gerekliliğini "dilde,fikirde,işte birlik" biçiminde özetleyen Gaspıralı ,1884'te ilk usul-i cedid okulunu açtı: eğitim ve öğretim kurumlarını yaygınlaştırmak ,yoksul öğrencilere okuma olanağı sağlamak amacıyla da ilk Cemiyet-i Hayriye'yi kurdu Bu girişim,daha sonra bütün Rusya Türkleri arasında yayılan Cedidcilik hareketinin başlangıcı oldu
Türklerin Rusya'daki önemli merkezlerinden olan Kazan,1552'de Rusların eline geçmiş ve İdil Tatarlarının eğitim ve kültür yaşamı büyük ölçüde gerilemeye başlamıştı Genede özellikle 19 yüzyılın ortalarında yeni eğitim kurumları açıldı Bu gelişmeye koşut olarak eğitim kurumları açıldı Bu gelişmeye koşut olarak eğitim kurumlarında reform çabaları başladı 18 ve 19 yüzyıllarda Tatar edebiyatının ve yenileşme hareketinin başlıca temsilcileri,Nimetullah bin Beşir (ö 1800) Sadeddin bin Abdülmecid,Otuz İmeni Abdürrahim (1754-1834) ,Mevle Kolıy,Taceddin Yalcığıloğlu ,Ebu'l -Menih Şemseddin Sufi,Hibetullah İşan,Adilşah Molla ve Abdünnüsir Kursavi (1771-1812) idi Kazan Türkleri arasında uyanış hareketinin önderi olan Abdünnasir Kursavi,geleneksel İSlam bilginlerinin düşüncelerinin eskidiğini öne sürerek yapıtlarında yeni düşünceler geliştirdi Bunun üzerine mollaların ve "işan" denen,şeyhlerin tepkisiyle karşılaştı Şihabeddin Mercani (1818-89) ve İbrahim Half (ö 1929) tarih araştırmalarıyla ,Hüseyin Feyizhani (1828-66) ve Abdülkayyum Nasıri (1824-1902) dilbilim ,edebiyat ve etnografya çalışmalarıyla yenileşmeye önemli katkılarda bulundular
Azerbeycan'daki yenileşme hareketinin öncüleri ise Abbaskulu Ağa,Feth Ali Ahundzade,Hasan Bey Zardabi (18371907) ve şair Seyid Azim Şirvani'ydi Ulusal kalkınmanın ancak modern eğitim yoluyla gerçekleşebileceğini savunan Abbaskulu Ağa,Nasihatname adlı yapıtını yalın Türkçeye çevirerek bir Türk eğitim kitabı durumuna getirdi Hasan Bey Zerdabi ise 1875'te ilk Azeri gazetesi olan Ekinciyi çıkardı Cemiyet-i Hayriyeyi kurdu ve Aleksandriyevski adıyla ilk Türk kız ortaokulunu açtı
Kaynak;AnaBritannica cilt 7 sayfa 355 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|