|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
formülleri, genel, hatlarının, hesaplamaları, hesaplanmasımotor, içerikleri, motorun, tasarımı |
![]() |
Motorun Genel Hatlarının Hesaplanması-Motor Tasarımı Hesaplamaları Formülleri Ve İçerikleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Motorun Genel Hatlarının Hesaplanması-Motor Tasarımı Hesaplamaları Formülleri Ve İçerikleri1 ![]() 1 ![]() ![]() ht = 1- S1-k Þ ht = 1-9,5-0,4 ht =0,59 ( k= 1,4 alınmıştır ![]() 1 ![]() ![]() hp = 0,65 hm = 0,82 hv = 0,8 ra / r0 = 0,9 Hmix = 3670 kj/m3 Pme = h t* hv*hp*hm*Hmix * ra / r0 Pme = 0,59 * 0,65 * 0,82 * 0,8 * 3670 * 0,9 = 831 kpa 1 ![]() ![]() Pme = 60 * Pe / ( VH * n * h ) VH = 60 * 37 / ( 831 * 5000 * 0,5 ) VH = 0,00106 m3 1 ![]() ![]() X = 0,8 D3 = VH * 4 / (p * X * z ) D = 0,075 m = 75 mm L = 120 mm 1 ![]() ![]() X = H / D 0,8 = H / 75 H = 60 mm 1 ![]() ![]() cm = 0,06 * 5000 / 30 = 10 m /s 1 ![]() ![]() Pmi = 831 / 0,82 = 1013,4 kpa 1 ![]() ![]() Pi = 1013,4 * 0,00106 * 5000 * 0,9 / 60 = 44,75 kw 1 ![]() ![]() Pf = Pi – Pe = 44,75 – 37 = 7,75 kw 1 ![]() ![]() G = Gp * Pe G = 2,37 kg / kw 1 ![]() ![]() he = ht * hp * hm = 0,59 * 0,65 * 0,82 = 0,3 1 ![]() ![]() hi = ht * hp = 0,59 * 0,65 = 0,38 1 ![]() ![]() be = 3600 / he * Hu = 3600 / (0,3 * 4200) = 0,285 gr / kwh 2 ![]() se = 25 N / mm2 alınmıştır ![]() Yanma basıncı 50 bar alınmış ve milimetre kareye düşen basınç 5 N / mm2 dir ![]() 2 ![]() ![]() tc = D * Pmax / (2 * se ) = 75 * 5 / ( 2 * 20 ) = 9,375 mm tc = t1 + t2 t1 = 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() tch = 0 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() tchj = 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Fb = Fgmax * p * D2 / ( 4 * nb ) Fb = 5 * p * 752 / ( 4 * 4 ) = 5522 N sab = 120 N / mm2 alınmıştır ![]() dbr = ( 4 * 5222 / ( p * 120 ) )0 ![]() ![]() db = 1,25 * dbr = 1,25 * 7,65 = 9,58 ~ 10 mm ( M10 ) 3 ![]() L = 0 ![]() Lc = 0,6 * 75 = 40 mm tt = 0,06 * 75 = 4,5 mm tts = 0,08 * 75 = 6 mm D1 = 75 – 2 * ( 6 + 3 + 0,9 ) = 55,2 mm tcp = 0,4 * 75 = 30 mm do = 0,028 * 75 = 18,75 mm dpd = 0,4 * 75 = 30 mm Ls = 0,6 * 75 = 41,5 mm ts = 3 alınacaktır ![]() Lf = 0,06 * 75 = 4,5 mm L1 = 0,035 * 75 = 2,5 mm L2 = 0,035 * 75 = 2,5 mm Zc = 2 alınacaktır ![]() Piston yağ deliği sayısı 8 alınacaktır ![]() Yağ deliği çapı = 0,4 * 3 = 1,2 mm m4 = 0,8 * D3 * 10-3 = 337,5 gr 4 ![]() Segman sayısı 3 alınacaktır ![]() Lra = 3 alınacaktır ![]() ttr = 0,04 * 75 = 3 mm ( yağ segmanı ) ttr = 0,04 * 75 = 3 mm ( kompresyon segmanı ) ∆rc = 0,8 ( kompresyon segmanı ) ∆rc = 0,9 ( yağ segmanı ) Segman ağız aralığı = 1,125 mm Yuvadaki aksiyonel boşluk =0,05 mm 5 ![]() do= 0,25 * 75 = 18,75 mm L = 0,85 * 75 = 63,75 mm c = L/4 c = 16 mm Piston pimi yüzey basıncı 50 N/mm2 alınmıştır ![]() a = ( 3/4 ) * 63,75 = 56,25 mm Çeliğin elastikiyet modülü 2,12 * 105 N/mm2 kabul edilmiştir ![]() di = 15 mm kabul edilerek ; Fmax = Pmax * p * D2 / 4 Fmax = 22000 N Eğilme kontrolü; ¦ = k * a3 * Fmax /( 48 * e * I ) £¦max k = 2/3 kabul edildi ![]() ¦ = (2/3) * ( 562,53 * 22000 ) / ( 48 * 2,12 * 105 * p * ( 214 – 154 ) = 0,036 mm Ovallik kontrolü; Ortalama pim yarı çapı r = 9 mm ∆d = ( 1/12 ) * ( Fmax * r3 / (E * IL ) ) £ ∆dmax ∆d = 0,044 > 0,025 ∆d > ∆dmax olduğundan di = 14 mm alınacaktır ![]() IL = L * ( d0 – di )3 / 12 * 8 = 143 mm4 Eğilme gerilimi; sb = k * Fmax * 8 * d0 / ( p * ( d04 – di4 ) ) = 282 N / mm2 Ovalleşme ile eğilme gerilimi ; sb0 = 3 *¦ max * ( d0 + di ) / ( 4 * L * ( do – di )2 ) = 185 N / mm2 sm = ( sb2 + sbo2 - sb * sb0 )0,5 = 248 N / mm2 6 ![]() F04 = 0,337 * 0,03 * ( 1+0,3 ) 523 ![]() m3 = 337,5 * 1,2 = 405 gr Fbj = ( 0,337 + 0,405 ) * 0,33 * 523,62 ( 1+0,3 ) = 7933 N dsi = 18,75 mm dso = 1,7 * 18,75 = 31,875 mm ws = 0,37 * 75 = 28 mm ( sabit pimli ) dcj = 0,65 * 75 = 48,75 mm tcb = 0,045 * 48,75 = 2,25 mm cb = 0,75 * 75 = 56,75 mm wb = 0,57 * 48,75 = 28 mm amin = 0,5 * 31,875 = 15,94 mm a = 1,3* 15,94 = 20 mm b = 20 * 0,6 = 12 mm tc = ts = 4 mm 6 ![]() ![]() r = H / 2 = 60 / 2 = 30 mm r / L = 0,25 = 30 / L = 0,25 = 120 mm 7 ![]() Kol muylu çapı d =0,59 * D = 0,59 * 75 = 44,25 mm 7 ![]() ![]() tbj = 8 * FG * a / p * d = 8 * 2209 * 55 / p * 45 = 68752 N / mm2 7 ![]() ![]() tbw = 1,5 * FG * ( Jx + Wx ) / Wy * Wx2 Wx = 0,32 * 75 = 24mm Wy = 0,72 * 75 = 54 mm Jcx = 0,4 * 75 = 30 mm Jmx = 0,4 * 75 = 30 mm tbw = 1,5 * 2209 ( 22,5 + 21 ) / 54 * 212 = 60,53 N / mm2 8 ![]() g = 45 ° d = 0,4 * 75 = 30 mm di ~ do için hmax = 30/5 = 6mm cgm = cm * ( ( D2 ) / 4 * do * hmax * Cosg cgm = ( 10 * 0,0752 ) / ( 4 * 0,03 * 0,006 * cos45 ) = 110,48 m / s Av = p * do * h * Cosg Av = p * 30 * 6 * Cos45 = 400 mm2 dst = 0,25 * 30 = 7,5 mm 9 ![]() Kabuller; af1 = 10 ° hvc = 0,2 mm a2max = -1000 m / s2 r = 15 mm Motor bilgileri; Em ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 9 ![]() ![]() a = ( q / x ) + a1 a = ( 260 / 4 ) + 10 = 75 ° 9 ![]() ![]() hf = rr * ( hmax + hvc ) hf = 1 * ( 6 + 0,2 ) = 6,02 mm 9 ![]() ![]() a2 = - wc2 * b2 * Cosa2 b2 = 1000 / 2622 = 14,6 mm 9 ![]() ![]() r2 = r + hf - b2 r2 = 15 + 6,2 –14,6 = 6,6 mm 9 ![]() ![]() b1 = ( ( b22 – ( r – r2 )2 ) / 2 * ( r – r2 – b2Cosa ) b1 = ( 14,62 – 8,42 ) / 2 * ( 8,4 –14,6Cos75 ) = 15,5 mm 9 ![]() ![]() r1 = b1 + r r1 = 15,5 +15 = 30,5 mm 9 ![]() ![]() Sin a1 max = ( 14,6Sin75 ) / ( 15,5 + 15 – 6,6 ) = 0,59 a1 max = 36 ° 9 ![]() ![]() a2 max = a - a1 max a2 max = 75 – 36 = 39° 9 ![]() ![]() sf1 = 0,232 mm > hvc = 0,2 mm olduğundan uygundur ![]() c1 = 0,706 m / s < 0,8 m / s olduğundan uygundur ![]() 10 ![]() hf = 6 mm Fmax : 600 N Fmin : 300 N Ds = 35 mm Supapların ivmelenme sırasındaki kalkma miktarı : 4 mm Maksimum yavaşlama ivme kuvveti : 500 N Motor yavaşlama ivme kuvveti : 300 N 10 ![]() ![]() dw = ( ( 8 * Fmax * Ds ) / ( p *t ) )1/3 t = 500 N / mm2 kabul edilmiştir ![]() dw = ( ( 8 * 600 * 35 ) / (p * 500 ) )1/3 = 5 mm 10 ![]() ![]() k = 1,18 tmax = ( k* 8 * Fmax * Ds ) / (p * dw3 ) tmax = ( 1,18* 8 * 600 * 35 ) / (p * 53 ) = 505 N / mm2 10 ![]() ![]() tmin = ( tmax * Fmin ) / Fmax tmin = ( 505* 300 ) / 600 = 252,5 N / mm2 10 ![]() ![]() i = ( ¦max * G * dw4 ) / ( 8 * Ds3 * Fmax ) ¦max = ( hmax *Fmax ) / ( Fmax – Fmin ) ¦max = ( 6 *600 ) / ( 600 - 300 ) = 12 mm i = ( 12 * 83000 * 54 ) / ( 8 * 353 * 600 ) = 3 10 ![]() ![]() ns = ( 2,17 * 107* dw ) / ( i * Ds2 ) ns = ( 2,17 * 107* 5 ) / ( 3 * 352 ) = 29600 1/min 11 ![]() 11 ![]() ![]() Qe = Pe Þ Q = 37 kj / s Yakıtın debisi; mf = Q / Hu mf = 37 / 42000 = 0,0088 kg / s Havanın debisi; V = (( p * D2 ) / 4 ) H * n * f * z V = (( p * (0,075)2 ) 0,06 * 5000 * 0,5 * 4 =0,044 m3 / s Venturi boğazının çapı: dv = D * ((H * n * f * z) / cv )0,5 dv =0,075 * (( 0,06 * 5000 * 0,5 * 4 ) / 120)0,5 = 0,16m Havanın debisi: cv =120 m / sn , Cv = 0,8 m / sn , ra =1,1 kg / m3 kabul edildi ![]() ma = Cv * Av * cv * ra ma = (0,8 * p * 0,162 * 120 * 1,1) / 4 =2,12 kg m / s mf = Cmj * Amj * cmj * pf 0,0088 = (0,85 * p * 0,0053 * 0,162 * cmj * 740 ) / 4 Ortalama yakıt hızı: cmj =24,7 m /s 11 ![]() ![]() Qw = ( 0,28 * be * Hu * Pe ) / ( 3,6 * 106 ) Qw = ( 0,28 * 0,285 * 42000 * 37 ) / (3,6 * 106 ) = 0,034 kj 11 ![]() ![]() Yağ tarafından uzaklaştırılan ısı; Oo = ( 0,015 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oo = 0,020 * 37 =0,74 kj / s Yağ debisi; Vo = Oo / (r0 * C0 * ∆T0 ) Vo = 0,74 / ( 900 * 2,094 * 10 ) =0,000039 m3 / s V0s = 2 * V0 V0s = 2 * 0,000039 = 0,000078 m3 / s Tasarım debisi ; Sevk verimi h0d = 0,6 kabul edilmiştir ![]() Vod = V0s / h0d Vod = 0,000078 / 0,6 =0,00013 m3 /s Pomax = 4 bar , hmp = 0,6 kabul edildi ![]() Pop = ( Vod * Pomax * 10-3 ) / hmp Pop = ( 0,00013 * 0,4 * 10-3 ) / 0,6 =8,6 kw |
![]() |
![]() |
|