![]() |
Motorun Genel Hatlarının Hesaplanması-Motor Tasarımı Hesaplamaları Formülleri Ve İçerikleri
1. Motorun genel hatlarının hesaplanması:
1.1.Termik verim: ht = 1- S1-k Þ ht = 1-9,5-0,4 ht =0,59 ( k= 1,4 alınmıştır. ) 1.2.Ortalama efektif basınç: hp = 0,65 hm = 0,82 hv = 0,8 ra / r0 = 0,9 Hmix = 3670 kj/m3 Pme = h t* hv*hp*hm*Hmix * ra / r0 Pme = 0,59 * 0,65 * 0,82 * 0,8 * 3670 * 0,9 = 831 kpa 1.3.Toplam silindir hacmi: Pme = 60 * Pe / ( VH * n * h ) VH = 60 * 37 / ( 831 * 5000 * 0,5 ) VH = 0,00106 m3 1.4.Silindir çapı: X = 0,8 D3 = VH * 4 / (p * X * z ) D = 0,075 m = 75 mm L = 120 mm 1.5.Kurs boyu: X = H / D 0,8 = H / 75 H = 60 mm 1.6.Piston hızı: cm = 0,06 * 5000 / 30 = 10 m /s 1.7.Ortalama indike basınç: Pmi = 831 / 0,82 = 1013,4 kpa 1.8.Ortalama indike güç: Pi = 1013,4 * 0,00106 * 5000 * 0,9 / 60 = 44,75 kw 1.9.Sürtünme gücü: Pf = Pi – Pe = 44,75 – 37 = 7,75 kw 1.10.Güç ağırlığı: G = Gp * Pe G = 2,37 kg / kw 1.11.Efektif verim: he = ht * hp * hm = 0,59 * 0,65 * 0,82 = 0,3 1.12.İndike verim: hi = ht * hp = 0,59 * 0,65 = 0,38 1.13.Özgül yakıt tüketimi: be = 3600 / he * Hu = 3600 / (0,3 * 4200) = 0,285 gr / kwh 2.Silindir çapı hesabı se = 25 N / mm2 alınmıştır. Yanma basıncı 50 bar alınmış ve milimetre kareye düşen basınç 5 N / mm2 dir. 2.1. Silindir kalınlığı: tc = D * Pmax / (2 * se ) = 75 * 5 / ( 2 * 20 ) = 9,375 mm tc = t1 + t2 t1 = 2.5 mm t2 = 6,875 mm alınmıştır. 2.2. Silindir kapağının kalınlığı: tch = 0.09 * D = 0.09 * 75 = 6.75 mm 2.3. Su ceketi kalınlığı: tchj = 2.2 + 0.03 * D = 2.2 + 0.03 * 75 = 4.45 mm 2.4. Silindir kapak civataları: Fb = Fgmax * p * D2 / ( 4 * nb ) Fb = 5 * p * 752 / ( 4 * 4 ) = 5522 N sab = 120 N / mm2 alınmıştır. dbr = ( 4 * 5222 / ( p * 120 ) )0.5 = 7.65 mm db = 1,25 * dbr = 1,25 * 7,65 = 9,58 ~ 10 mm ( M10 ) 3.Piston hesaplamaları: L = 0.8 * 75 = 60 mm Lc = 0,6 * 75 = 40 mm tt = 0,06 * 75 = 4,5 mm tts = 0,08 * 75 = 6 mm D1 = 75 – 2 * ( 6 + 3 + 0,9 ) = 55,2 mm tcp = 0,4 * 75 = 30 mm do = 0,028 * 75 = 18,75 mm dpd = 0,4 * 75 = 30 mm Ls = 0,6 * 75 = 41,5 mm ts = 3 alınacaktır. Lf = 0,06 * 75 = 4,5 mm L1 = 0,035 * 75 = 2,5 mm L2 = 0,035 * 75 = 2,5 mm Zc = 2 alınacaktır. Piston yağ deliği sayısı 8 alınacaktır. Yağ deliği çapı = 0,4 * 3 = 1,2 mm m4 = 0,8 * D3 * 10-3 = 337,5 gr 4.Segmanların hesaplanması: Segman sayısı 3 alınacaktır. Lra = 3 alınacaktır. ttr = 0,04 * 75 = 3 mm ( yağ segmanı ) ttr = 0,04 * 75 = 3 mm ( kompresyon segmanı ) ∆rc = 0,8 ( kompresyon segmanı ) ∆rc = 0,9 ( yağ segmanı ) Segman ağız aralığı = 1,125 mm Yuvadaki aksiyonel boşluk =0,05 mm 5.Piston pimleri: do= 0,25 * 75 = 18,75 mm L = 0,85 * 75 = 63,75 mm c = L/4 c = 16 mm Piston pimi yüzey basıncı 50 N/mm2 alınmıştır. a = ( 3/4 ) * 63,75 = 56,25 mm Çeliğin elastikiyet modülü 2,12 * 105 N/mm2 kabul edilmiştir. di = 15 mm kabul edilerek ; Fmax = Pmax * p * D2 / 4 Fmax = 22000 N Eğilme kontrolü; ¦ = k * a3 * Fmax /( 48 * e * I ) £¦max k = 2/3 kabul edildi. ¦ = (2/3) * ( 562,53 * 22000 ) / ( 48 * 2,12 * 105 * p * ( 214 – 154 ) = 0,036 mm Ovallik kontrolü; Ortalama pim yarı çapı r = 9 mm ∆d = ( 1/12 ) * ( Fmax * r3 / (E * IL ) ) £ ∆dmax ∆d = 0,044 > 0,025 ∆d > ∆dmax olduğundan di = 14 mm alınacaktır. IL = L * ( d0 – di )3 / 12 * 8 = 143 mm4 Eğilme gerilimi; sb = k * Fmax * 8 * d0 / ( p * ( d04 – di4 ) ) = 282 N / mm2 Ovalleşme ile eğilme gerilimi ; sb0 = 3 *¦ max * ( d0 + di ) / ( 4 * L * ( do – di )2 ) = 185 N / mm2 sm = ( sb2 + sbo2 - sb * sb0 )0,5 = 248 N / mm2 6.Biyelin hesaplanması: F04 = 0,337 * 0,03 * ( 1+0,3 ) 523.62 ) = 3600 N m3 = 337,5 * 1,2 = 405 gr Fbj = ( 0,337 + 0,405 ) * 0,33 * 523,62 ( 1+0,3 ) = 7933 N dsi = 18,75 mm dso = 1,7 * 18,75 = 31,875 mm ws = 0,37 * 75 = 28 mm ( sabit pimli ) dcj = 0,65 * 75 = 48,75 mm tcb = 0,045 * 48,75 = 2,25 mm cb = 0,75 * 75 = 56,75 mm wb = 0,57 * 48,75 = 28 mm amin = 0,5 * 31,875 = 15,94 mm a = 1,3* 15,94 = 20 mm b = 20 * 0,6 = 12 mm tc = ts = 4 mm 6.1.Biyel boyunun hesabı: r = H / 2 = 60 / 2 = 30 mm r / L = 0,25 = 30 / L = 0,25 = 120 mm 7.Krank mili hesabı:Ana muylu çapı d = 0,68 * D = 0,68 *75 = 51 mm Kol muylu çapı d =0,59 * D = 0,59 * 75 = 44,25 mm 7.1.Kol muylusundaki eğilme gerilmesi: tbj = 8 * FG * a / p * d = 8 * 2209 * 55 / p * 45 = 68752 N / mm2 7.2.Krank kolundaki eğilme gerilmesi: tbw = 1,5 * FG * ( Jx + Wx ) / Wy * Wx2 Wx = 0,32 * 75 = 24mm Wy = 0,72 * 75 = 54 mm Jcx = 0,4 * 75 = 30 mm Jmx = 0,4 * 75 = 30 mm tbw = 1,5 * 2209 ( 22,5 + 21 ) / 54 * 212 = 60,53 N / mm2 8.Supap ölçülerim belirlenmesi : g = 45 ° d = 0,4 * 75 = 30 mm di ~ do için hmax = 30/5 = 6mm cgm = cm * ( ( D2 ) / 4 * do * hmax * Cosg cgm = ( 10 * 0,0752 ) / ( 4 * 0,03 * 0,006 * cos45 ) = 110,48 m / s Av = p * do * h * Cosg Av = p * 30 * 6 * Cos45 = 400 mm2 dst = 0,25 * 30 = 7,5 mm 9.Kam ölçülerinin belirlenmesi: Kabuller; af1 = 10 ° hvc = 0,2 mm a2max = -1000 m / s2 r = 15 mm Motor bilgileri; Em.A.A = 15 ° Em.K.G = 65 ° Ek.A.A = 20o Ek.K.G = 60 o hmax = 6 mm rr = 1 n = 5000 1/min 9.1.Kam açısı: a = ( q / x ) + a1 a = ( 260 / 4 ) + 10 = 75 ° 9.2.Maxsimum itici kalkma yüksekliği: hf = rr * ( hmax + hvc ) hf = 1 * ( 6 + 0,2 ) = 6,02 mm 9.3. b2 orta nokta mesafesi: a2 = - wc2 * b2 * Cosa2 b2 = 1000 / 2622 = 14,6 mm 9.4.r2 yarı çapı: r2 = r + hf - b2 r2 = 15 + 6,2 –14,6 = 6,6 mm 9.5.b1 orta nokta mesafesi: b1 = ( ( b22 – ( r – r2 )2 ) / 2 * ( r – r2 – b2Cosa ) b1 = ( 14,62 – 8,42 ) / 2 * ( 8,4 –14,6Cos75 ) = 15,5 mm 9.6.r1 yarı çapı: r1 = b1 + r r1 = 15,5 +15 = 30,5 mm 9.7. a1 max açısı: Sin a1 max = ( 14,6Sin75 ) / ( 15,5 + 15 – 6,6 ) = 0,59 a1 max = 36 ° 9.8. a2 max açısı: a2 max = a - a1 max a2 max = 75 – 36 = 39° 9.9.Kontrol: sf1 = 0,232 mm > hvc = 0,2 mm olduğundan uygundur. c1 = 0,706 m / s < 0,8 m / s olduğundan uygundur. 10.Supap yaylarının ölçülerinin hesaplamaları: hf = 6 mm Fmax : 600 N Fmin : 300 N Ds = 35 mm Supapların ivmelenme sırasındaki kalkma miktarı : 4 mm Maksimum yavaşlama ivme kuvveti : 500 N Motor yavaşlama ivme kuvveti : 300 N 10.1.Tel çapı: dw = ( ( 8 * Fmax * Ds ) / ( p *t ) )1/3 t = 500 N / mm2 kabul edilmiştir. dw = ( ( 8 * 600 * 35 ) / (p * 500 ) )1/3 = 5 mm 10.2.Maksimum burulma gerilmesi: k = 1,18 tmax = ( k* 8 * Fmax * Ds ) / (p * dw3 ) tmax = ( 1,18* 8 * 600 * 35 ) / (p * 53 ) = 505 N / mm2 10.3.Minumum burulma gerilmesi: tmin = ( tmax * Fmin ) / Fmax tmin = ( 505* 300 ) / 600 = 252,5 N / mm2 10.4.Sarım sayısı: i = ( ¦max * G * dw4 ) / ( 8 * Ds3 * Fmax ) ¦max = ( hmax *Fmax ) / ( Fmax – Fmin ) ¦max = ( 6 *600 ) / ( 600 - 300 ) = 12 mm i = ( 12 * 83000 * 54 ) / ( 8 * 353 * 600 ) = 3 10.5.Yayın titreşim frekansı: ns = ( 2,17 * 107* dw ) / ( i * Ds2 ) ns = ( 2,17 * 107* 5 ) / ( 3 * 352 ) = 29600 1/min 11.Yardımcı sistemler: 11.1.Yakıt sistemleri: Qe = Pe Þ Q = 37 kj / s Yakıtın debisi; mf = Q / Hu mf = 37 / 42000 = 0,0088 kg / s Havanın debisi; V = (( p * D2 ) / 4 ) H * n * f * z V = (( p * (0,075)2 ) 0,06 * 5000 * 0,5 * 4 =0,044 m3 / s Venturi boğazının çapı: dv = D * ((H * n * f * z) / cv )0,5 dv =0,075 * (( 0,06 * 5000 * 0,5 * 4 ) / 120)0,5 = 0,16m Havanın debisi: cv =120 m / sn , Cv = 0,8 m / sn , ra =1,1 kg / m3 kabul edildi. ma = Cv * Av * cv * ra ma = (0,8 * p * 0,162 * 120 * 1,1) / 4 =2,12 kg m / s mf = Cmj * Amj * cmj * pf 0,0088 = (0,85 * p * 0,0053 * 0,162 * cmj * 740 ) / 4 Ortalama yakıt hızı: cmj =24,7 m /s 11.2.Soğutma sistemleri: Qw = ( 0,28 * be * Hu * Pe ) / ( 3,6 * 106 ) Qw = ( 0,28 * 0,285 * 42000 * 37 ) / (3,6 * 106 ) = 0,034 kj 11.3.Yağlama sistemleri: Yağ tarafından uzaklaştırılan ısı; Oo = ( 0,015 ......... 0,030 ) Oo Oo = 0,020 * 37 =0,74 kj / s Yağ debisi; Vo = Oo / (r0 * C0 * ∆T0 ) Vo = 0,74 / ( 900 * 2,094 * 10 ) =0,000039 m3 / s V0s = 2 * V0 V0s = 2 * 0,000039 = 0,000078 m3 / s Tasarım debisi ; Sevk verimi h0d = 0,6 kabul edilmiştir. Vod = V0s / h0d Vod = 0,000078 / 0,6 =0,00013 m3 /s Pomax = 4 bar , hmp = 0,6 kabul edildi. Pop = ( Vod * Pomax * 10-3 ) / hmp Pop = ( 0,00013 * 0,4 * 10-3 ) / 0,6 =8,6 kw |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.