![]() |
Psikolojide Kavramlar 6 |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Psikolojide Kavramlar 6Psikolojide Kavramlar 6 Etnosantrizm Etnosantrizm, bir kişinin diğerlerini, kendi etnik grubunu veya kültürünü merkeze alarak değerlendirme tutumu şeklinde tanımlanabilir ![]() ![]() Etnosantrik kişi, başka gruptan olanları, kendi grubunun kültürel kabullerinden ve değerlerinden hareketle, dolayısıyla tarafgir bir şekilde yargılar ![]() ![]() ![]() Etnosantrik tutum, kişilerin günlük yaşam etkinliklerinde ve davranışlarında görülebildiği gibi, diğer toplumları inceleyen bilim adamlarının ya da araştırmacıların (sosyal antropologlar, karşılaştırmalı kültür araştırmacıları, vb ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Psikolojide Kavramlar 6 |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Psikolojide Kavramlar 6Eşyanın Etki Alanı Eşyanın etki alanı kavramı, algı alanımızda yer alan eşyaların yakın çevreleri üzerindeki 'psikolojik hale etkisi'ni ifade etmektedir ![]() ![]() ![]() Modern pazarlama yöntemleriyle birlikte önem kazanan bu olgu, aslında insanlık tarihinin çok uzun dönemlerinden itibaren sezgisel olarak bilinmektedir; zira zenginliklerin gösterilmesi ve sergilenmesinde, zenginliği oluşturan öğelerin hale etkisinin genişlemesine dikkat edildiğini gösteren pek çok örnek bulunmaktadır: Ev dekorasyonları, çeyizler, tören ritüelleri, vb ![]() Eşyanın etki alanı, günümüzde en somut ifadesini, müzelerde, sergilerde, vitrinlerde, büyük mağazaların reyonlarında ve evlerdeki salon düzenlemelerinde bulmaktadır ![]() ![]() Eşyanın psikolojik etki alanı kavramı, küçük gruplarda her bireyin potansiyel bir etki payına sahip olduğunu ifade eden sosyal etki alanı kavramıyla benzerlik taşımaktadır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Psikolojide Kavramlar 6 |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Psikolojide Kavramlar 6Faydacılık (Pragmatizm) Temsilcileri arasında J ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Faydacılık, Bentham'ın terimleriyle toplum yaşamının her alanında "en büyük sayının en büyük mutluluğu' ilkesine dayanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer insan başkalarının mutluluğunu kendisininkinden daha fazla sevseydi, çok olumsuz sonuçlar doğardı ![]() ![]() ![]() Yasa yapıcılar 'olabildiğince çok sayıda ve olabildiğince çok mutluluk' sağlamalıdır ![]() ![]() ![]() Burada hedonizme dayalı bir ahlak anlayışı vardır ve bu ahlak, erdemi, yarar sağlayan hareketlere bağlamakta ve bireylerin mutluluğunu temel almaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Homo Economicus'un psikoloji alanındaki uzantısı, XIX ![]() ![]() ![]() İnsanın hakim güçlerinin zevk ve acı olduğunu öne süren hedonizmden hareketle pekiştirme teorisyenleri de, Uyaran - Tepki zincirinin oluşumunda birer pekiştirme ve doyum faktörü olan ödül veya zevkin belirleyici bir rol oynadığını kabul etmektedirler ![]() ![]() Bir adım daha ileri gidildiğinde, aynı görüş, davranışı ödüle ulaşmanın aracı gibi kavramsallaştıran edimsel şartlanma paradigmasında bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Psikolojide Kavramlar 6 |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Psikolojide Kavramlar 6Faşizmin Kitle Psikolojisi Wilhelm Reich (1933) tarafından ortaya atılmış olan 'Faşizmin Kitle Psikolojisi' kavramı, faşizme ilişkin bir anlayışın ifadesidir ve Reich'in klasikleşmiş eserinin de adıdır Reich'a göre, faşizm, bir politikanın veya ekonomik bir durumun veya bir kişi ya da ulusun ürünü değildir Faşizm, bilinçaltı bir yapının ortaya çıkışıdır ve kitlelerin cinsel doyumsuzluğuyla açıklanabilir |
![]() |
![]() |
|