![]() |
İslam'da Evrimci Yaratılış Teorileri |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() İslam'da Evrimci Yaratılış Teorileriİslam'da Evrimci Yaratılış Teorileri İslam'da Evrimci Yaratılış Teorileri Müslüman evrimcilerin teorileri dikkate alındığında, onların genel, genel olarak iki manada bir evrimden bahsettikleri görülür ![]() ![]() ![]() Bütün Müslüman evrimciler, kâinatı Allah'ın eseri kabul ettiklerinden dolayı, yaratılışı, kendi kendine meydana gelmiş bir olay değil, Allah’ın bir 'işi' olarak görürler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müslüman evrimcilerde, kâinat ve türlerin köklerini ve oluşumlarını izah için ortaya atılmış ve yapısal özellikleri farklı, dört çeşit varoluşsal kozmolojik evrim teorisi vardır ![]() A-Çekirdek-varlıktan, türlerin art arda evrimi: Müslüman evrimciler arasında, sadece Nazzâm tarafından temsil edilen bu kozmolojik evrim modeline göre, Allah’ın doğrudan doğruya yarattığı bir çekirdek-varlığın evriminden, bir yandan bir bütün olarak kâinat oluşurken, diğer yandan da, birbirlerinden bağımsız olarak ve sırasıyla maden, bitki, hayvan ve insan gibi varlık türlerinin ilk ana türleri oluşmuştur ![]() ![]() ![]() B- Çekirdek-varlıktan, türlerin zincirleme dönüşümlü evrimi: Câhız ve Abdulkâdir Bîdîl gibi evrimcilerde bulunan bu teoriye göre, bütün kâinat ve varlık türleri Allah’ın hür iradesiyle yarattığı, bir tek çekirdek-varlığın evrimiyle meydana gelmiştir ![]() ![]() C-Canlı varlık ana türlerinin, doğal olarak art arda çıkışı: Özellikle Câbir b ![]() ![]() ![]() D-Külli ruhtan, türlerin zincirleme dönüşümsüz evrimi: Bu teoriye göre, Allah, önce, evrimiyle bütün kâinatı, somut ve soyut bütün varlıkları meydana getirecek olan külli varlık yaratmıştır ![]() ![]() Bu görüş, Müslüman evrimcilerin çoğunun paylaştığı görüştür ![]() ![]() ![]() ![]() 1-Madenler âlemi ile bitkiler âlemi arasındaki ara tür: A-Mercanlar: Ihvânu’s Safâ, İbn Miskeveyh, İbn Haldun, Nizâm-ı Ârûzi, Kınalızâde Ali Efendi, Erzurumlu İbrahim Hakkı, Nâsıruddîn et-Tûsî ![]() B-Tuffe: İbn Arabî ![]() 2-Bitkiler âlemi ile hayvanlar arasındaki ara tür: A- Hurma ağacı: : Ihvânu’s Safâ, İbn Miskeveyh, İbn Haldun, Kınalızâde Ali Efendi, Erzurumlu İbrahim Hakkı, Nâsıruddîn et-Tûsî ![]() B- Aşhaka (boru çiçeği): Nizâm-ı Ârûzi ![]() 3- Hayvanlar âlemiyle insan âlemi arasındaki ara tür: A-Maymun: Ihvânu’s Safâ, İbn Miskeveyh, İbn Haldun, Erzurumlu İbrahim Hakkı, Nâsıruddîn et-Tûsî, İnb Arabî ![]() B- Nasnâs (maymun insan): Kınalızâde Ali Efendi, Nizâm-ı Ârûzi ![]() Hangi çeşit kozmolojik evrim teorisi modelinden bahsedilirse bahsedilsin, bütün Müslüman evrimcilere göre, insan evrimin en son devresinde, en son varlık türü olarak meydana gelmiştir ![]() ![]() Kozmolojik evrim çeşitlerinden, özelliklerinden, özellikle, ‘’çekirdek-varlıktan türlerin zincirleme dönüşümlü evrimi’’ ve ‘’külli ruhtan, türlerin zincirleme dönüşümsüz evrimi’’ şeklinde adlandırılan evrim teorisi modellerine göre, insan türünün maymundan söylediği söylenmektedir ![]() ![]() Yine dördüncü evrim modelini kabul eden Ihvânu’s Safâ, İbn Miskeveyh, İbn Haldun, Kınalızâde Ali Efendi, İbn Arabî gibi diğer Müslüman evrimcilerin, insanın maymundan türediği şeklindeki fikirlerinin anlamı biraz farklıdır ![]() ![]() ![]() Burada şu soru akla gelebilir: İnsan, ister maymunun bizzat insana dönüşmesinden meydana gelsin, ister en son olarak maymunda gizli bulunan külli ruhun ondan sıçramasıyla meydana gelsin, niçin bugün aynı yollarla –şayet bu açıklamalar doğruysa- maymundan insan türememektedir? Müslümanların kozmolojik evrim anlayışı ve mantığına göre, bu sorunun cevabını basittir: İnsanın, bugün bu şekilde oluşumu görülmüyorsa, bunun sebebi, türlerin ilk defa oluşum veya yaratılışını meydana getiren kozmolojik evrimin, ilk insan türünün ortaya çıkmasıyla son bulmasıdır; ayrıca bu manada bir evrim, Müslüman evrimcilere göre söz konusu değildir ![]() Prof ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|