![]() |
Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal Yardımlar |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal YardımlarKORUMA KARAKTERİ TAŞIYAN SOSYAL YARDIMLAR 1)Tüm muhtaç vatandaşlara yapılan sosyal yardımlar Beveridge (İngiliz) tipi sosyal güvenlik sistemlerinde tüm nüfus, vergilerle finanse edilen, tek düze edimlerden oluşan bir koruma kapsamındadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a)Yardım Koşulları 3294 SY ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal Yardımlar |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal Yardımlaraa -Sosyal Güvenlik Kuruluşlarıyla Herhangi Bir İlgini Olmaması “Kanunla kurulu sosyal güvenlik kuruluşlarının tabi olmayan ve bu kuruluşlardan aylık ve gelir almayan vatandaşlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İş kazaları ve meslek hastalıkları sigortasından sürekli iş göremezlik geliri (% 10 gibi düşük oranlı sürekli iş göremezlik geliri alanlara yapılan ödemenin kişiyi muhtaçlıktan kurtarmaması halinde dahi sosyal yardım isteye bilmeleri mümkün değildir ![]() ![]() ![]() Yasada sosyal güvenlik kuruluşlarıyla ilişki içinde olmamaktan bahsedilmekle birlikte herhangi bir sosyal yardım almış veya alıyor olmak hususunu değinilmemektedir, (16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal Yardımlar |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal Yardımlarbb- Muhtaç Durumda Olmak veya Sosyal Teşvike İhtiyaç Duymak “Fakr u zaruret ve muhtaç durumda” bulunan (3294 SY ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak 65 yaşını Doldurmuş Muhtaç, Güçsüz Kimsesiz ve Sakat Türk Vatandaşlarına Aylık Bağlanması Hakkındaki Yönetmenlikteki muhtaçlık tanımında (md ![]() ![]() Tanımından da anlaşıldığı üzere, muhtaçlıkta ilgilinin sadece şahsi değil geçindirmekle yükümlü olduğu ailesi de dikkate alınır ![]() ![]() Muhtaçlık kişinin çalışma yeteneğinin yokluğundan, çalışma olanağı bulamamsından, gelir getiren bir mal varlığının olmamasından kaynaklanabilir ![]() ![]() Yasanın 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Yardım için fakirlik koşulu aranmayan diğer grup küçük bir yardımla üretken duruma geçirilebilecek kişilerdir ![]() ![]() ![]() Muhtaçlık koşulu aranmayan gruba sağlanacak sosyal teşvikin maliyeti fazla olmamalıdır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal Yardımlar |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal Yardımlarcc - Türkiye’de İkamet Ediyor Olmak Yasa amacını açıklayan 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Sağlanan Yardımlar “ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vakıflar tarafından 63 adet (9888 kişi kapasiteli) orta öğrenim yurdu işletilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() c) Yardımların Sağlanması Yapılacak yardımları sağlamak üzere başbakanlığa bağlı ve T ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tahsis edilen kaynakların dağıtımı her il ve ilçede kurulan sosyal yardımlaşma ve dayanışma vakıfları ile gerçekleştirilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vakfı mütevelli heyeti yönetir ve temsil eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yardıma ihtiyaç duyan kişi bulunduğu il veya ilçedeki vakfa baş vuracaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Yasada yapılacak yardımların süresi ve tekrarı konusunda bir sınırlama bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() Fon kurulunun denetimi Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulunca yapılırken (3294 SY ![]() ![]() ![]() d) Yardımın Finansmanı |
![]() |
![]() |
![]() |
Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal Yardımlar |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal YardımlarMuhtaçlara yapılan yardımlar Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonundan ve ayrıca il ve ilçe vakıflarının kendine özgü gelirlerinden karşılanmaktadır ![]() Yasanın 4 ![]() “a) Kanun ve kararnamelerle kurulu bulunan ve kurulacak olan fonlardan Bakanlar Kurulu kararıyla % 10’na kadar aktarılacak olan miktarlardan , b) Bütçeye konulacak ödeneklerden ![]() c) Orman envali satış hasılatından aktarılacak % 5’lik miktardan, d)Trafik para cezası hasılatının yarısından, e) Gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri ile sorumluları tarafından hesaplanan gelir veya kurumlar vergileri üzerinden ayrıca ödenen fon payı hasılatından Bakanlar Kurulu kararı ile belirlenen oranda ayrılacak paydan, f) TRT reklam gelirlerinden % 30’luk miktardan, g) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() h) Her nevi bağış ve yardımlardan, i) Diğer gelirlerden teşekkül eder” ( Fon Yön ![]() ![]() Fon gelirleri, fon kurulunun kararı ile toplu konut ve kamu ortaklığını tarafından çıkartılan gelir ortaklığı ve hisse senedi ile devlet tahvil ve hazine bonoları satın alınması ayrıca bankalarda hesap açtırılması suretiyle değerlendirilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İl ve ilçe vakıflarının gelirleri ise , “a) Sosyal Yardımlaşmayı Dayanışma ve Teşvik Fonundan aktarılacak miktardan, b) Mahalli idari bütçelerinin %2 oranında ayrılacak paydan (Köyler hariç ) c) Her nevi fitre , zekat , kurban derisi ve bağırsak yardımlarından ![]() ![]() ![]() d) İşletme ve iştiraklerden meydana gelen gelirlerden e) Diğer gelirlerden teşekkül eder ![]() ![]() ![]() Son zamanlarda TRT ve Maliye Kuruluşlarının topladıkları paraları yatırmamaları nedeniyle fonun mali sıkıntı içinde bulunduğu belirtilmekte ayrıca fondaki birikimlerin seçim döneminde siyasi amaçla kullanılmakta olduğu iddia edilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() 2) Muhtaç yaşlı, malul ve sakatlara yapılan sosyal yardımlar Muhtaç durumdaki yaşlıların ve iş göremez kişilerin korunması amacıyla 01 Temmuz 1976 tarihinde 2022 sayılı 65 yaşını doldurmuş muhtaç, güçsüz ve kimsesiz Türk vatandaşlarına aylık bağlanması hakkında yasa kabul edilmiş bulunmaktadır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal Yardımlar |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal Yardımlara-Yardım koşulları Yardım koşulları yaşlı, malul veya sakat olma, muhtaç sayılma, TC ![]() ![]() aa - Yaşlı, Malûl veya Sakat Olma 2022 SY ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yardım kapsamına giren diğer grup kalıcı iş görmezlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal Yardımlar |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal Yardımlar1977-1980 yılları arasında 780 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu nedenlerle çalışma gücünden mahrumiyet, Malûl ve sakatlar için sadece resmi hastanelerden alınacak raporlarla belgelendirilir (31 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kalıcı iş göremezlerin aldıkları raporlar bir sağlık kurulunca incelenip karara bağlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İdari tasarruf niteliğinde olduğu için sağlık kurulunun karalarına karşı idari yargı yoluna gitmek mümkündür ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal Yardımlar |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal Yardımlarbb -Muhtaç Olma Mal varlığı bulunmayan veya temel ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde menkul-gayri menkul veya bunun dışında bir geliri bulunmayan kişiler yoksul sayılır ![]() ![]() Sosyal Sigorta Kuruluşlarından herhangi biri ile ilişki içinde olmayan, onlardan aylık veya gelir almayan kişiler yoksuldur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Belirtmek gerekir ki, sosyal yardımlaşma ve dayanışma vakıflarının süreklilik taşımayan yardımlarından yararlanmış olmak durumu düzelmediği sürece ilgilinin muhtaç sayılmasına engel teşkil etmez ![]() Yoksullukla ilgili son ölçü kişiye kanunen ve sözleşme gereği bakmakla yükümlü bir kişi veya kurumun bulunmamasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal Yardımlar |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal Yardımlarcc - TC Vatandaşı Olma 2022 SY ile sağlanacak sosyal yardım vatandaşlık koşuluna bağlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() dd - Başvuru 2022 SY ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mal bildirim belgesi yardım isteyence düzenlenip imzalanacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() b-Sağlanan Yardımlar aa - Aylık : Yasada öngörülen koşullar gerçekleştiğinde başvuru sahibine 300 gösterge rakamının Devlet memurları kanunu esaslarına göre saptanan katsayı ile çarpımı sonucu bulunarak miktarda aylık bağlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aylıkların kesilmesi veya azalmasının gerektiren bir durum ortaya çıktığında ilgilinin bu gelişmeyi üç ay içinde T ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer yandan, aylık almakta olanların düzenledikleri belgelerin gerçeğe uymadığı saptandığında ilgililer hakkında ceza kovuşturması yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal Yardımlar |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal Yardımlarbb - Sağlık hizmeti: 2022 sy ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hak sahiplerinin kendileri ve eşleri sağlık hizmetlerinden yaralanırken, muhtaç olmalarına karşın çocukların kapsam dışı bırakılmasını bir eksiklik saymak gerekir ![]() Aylık bağlanmış olanlara özel bir belge verilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c- Yardımın Finansmanı Yasanın ikinci maddesinde “bu aylıklar ve kanunda yazılı diğer ödemeler için her yıl devlet bütçesine gerekli ve yeterli ödenek konur ve aylıklar hak sahiplerine Emekli Sandığı aracılığı ile bağlanır ve ödenir” denmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() YAŞLILIK, MALULLÜK VE ÖLÜM AYLIK VE GELİRLERİNİN DEGİŞEN İKTİSADİ ŞARTLARA GÖRE AYARLANMASI AÇISINDAN 25 ![]() ![]() Uzun zamandan beri “Sosyal Güvenlik Reformu” olarak kamu oyunda tartışılan, özellikle işçi sendikaları ile kamu görevlileri sendika ve derneklerinin büyük tepkisine yol açan yasa taslağı, bu tepkiler üzerine bazı noktaları yumuşatılarak, bilindiği üzere 25 ![]() ![]() ![]() Bu Kanun, getirdiği diğer yenilikler yanında, sosyal güvenlik düzenimizde 1969 yılında 1186 sayılı Kanunla, yaşlılık aylığı almaya hak kazanmada belirli yaş hadlerine ulaşma şartının kaldırılmasıyla başlayan ve zamanla olumsuz etkileri ulusal ekonomik boyutlara ulaşan bozulmayı, hiç değilse uzun dönemli olarak düzeltmeye yönelik bir tedbir olarak büyük bir anlam taşımaktadır ![]() Gerçekte böyle bir tedbir Özal Hükümeti zamanında 24 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özal Hükümeti döneminde, emeklilik için yaş hadlerinin konulmasına karşılık, 29 ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçekten de, yukarıdaki yasalarla bir yandan çalışmaya devam halinde yaşlılık aylığının kesilmemesi, öte yandan yaş hadlerine ulaşmaksızın çok genç yaşlarda (Kadınlarda 38, erkeklerde 43 yaşında) emekli olabilme imkânlarının birlikte sağlanması sosyal güvenlik düzenimizdeki bozulma ve yozlaşmanın hızlanması ve ulusal ekonomik gelişmeyi engelleme sürecine girmesine yol açmıştır ![]() Sosyal güvenlik reformu olarak nitelendirilen 4447 sayılı yeni yasa başlıca aşağıdaki düzenlemeleri içermektedir: 1) Yaşlılık, malullük ve ölüm aylıkları ile sürekli iş göremezlik gelirlerinin değişen iktisadi koşullara uyumunu gerçekleştirecek dinamik bir sisteme geçilmesini sağlamıştır ![]() 2) Bazı geçici düzenleme ve istisnalarla da olsa, emeklilik aylığı alınmasına hak kazandıran bir koşul olarak belirli yaş hadlerine ulaşmış olma şartı getirilmiştir ![]() 3) Sosyal güvenlikte, özellikle hastalık sigortasında kötüye kullanmaları önleye yönelik tedbirler konmuştur ![]() 4) İşsizlik sigortasının kuruluşunu düzenlemiştir ![]() Türkiye'de 4447 sayılı yasanın çıkarılmasından önce, SSK’ca sağlanan yaşlılık, malullük, ölüm aylık ve gelirlerinin gerek ilk bağışlarını, gerekse işleyişleri sırasında değişen iktisadi şartlara gecikmeksizin otomatik biçimde uydurulmasını sağlayacak tam dinamik bir sosyal gelir sistemine geçilmemişti ![]() ![]() ![]() ![]() Sözü edilen aylık ve gelirlerin ilk bağlanışlarındaki sırasındaki ayarlanması, ilgili sosyal güvenlik kurumu ve bağlanacak sosyal gelirin türüne farklı ölçütler kullanılarak yapılmaktaydı ![]() ![]() Son yıllar kazançları ortalamasına dayalı gösterge sistemi yerine, en son yılın kazancının temel alınması ile idealde aylıkların değişen iktisadi şartlara göre tam olarak ayarlanmasının mümkün olacağı akla gelebilir ![]() ![]() Bu önerilere göre aylıklar sigortalının çalışma döneminin bütününde elde edeceği kazançlarının ortalamasına göre hesaplanmalı; ancak, bu kazançlar önce, reel değerleri itibari ile aylık bağlanan günün fiyat ve verimlilik koşullarına uydurulmak için yeniden değerlendirme, yani günün kazançlarına çevirme işlemine tabi tutulmalıydı ![]() ![]() ![]() Bu yasayla getirilmiş dinamik sosyal gelir sistemi iki başlık altında incelenebilir ![]() a- Aylıkların bağlanışları aşamasında mevcut iktisadi şartlara uygunluğu: Bu yasayla SSK’ca bağlanacak yaşlılık, malullük ve ölüm aylıklarının hesaplanmasına esas teşkil eden “ortalama yıllık kazancın” tanımı değiştirilmiş ve bu kavrama tam dinamik ayarlamayı sağlayacak bir içerik kazandırılmıştır ![]() Yeni düzenleme ile getirilen ortalama yıllık kazancın tanımı: Sigortalının her takvim yılına ait prime esas kazancı, kazancın ait olduğu takvim yılından itibaren aylık talep tarihine kadar geçen takvim yılları için her yılın aralık ayına göre DİE tarafından açıklanan en son temel yılı kentsel yerler tüketici fiyatları indeksindeki artış oranı ve gayri safi yurt içi hasıla sabit fiyatlarla gelişme hızı kadar ayrı ayrı artırılarak bulunan yıllık kazançlar toplamının, toplam prim ödeme gün sayısına bölünmesi suretiyle bulunacak ortalama günlük kazancın 360 katı dır ![]() Yasada ayrıca bu sistemin, tarım işçileri sosyal sigortalar kanununa bağlı sigortalıların yaşlılık aylığı içinde aynen uygulanacağı hükmü yer almıştır ![]() Yasa ayrıca, yaşlılık, malullük ve ölüm aylıklarının aylık bağlanması için yazılı başvurunun yapıldığı yılın ocak ayı ile aylığın bağlanış tarihi arasında geçen her ay için Devlet İstatistik Enstitüsü tarafından açıklanan en son temel yılı kentsel yerler tüketici fiyatları indeksindeki aylık artış oranları kadar artırılmasını da düzenlemiştir ![]() Yasa bunlarla da yetinmemiş, ayrıca, sigortalıların prim ödemiş oldukları ücretlerini ekonomide bu arada gerçekleştirilmiş olan ortalama refah artışlarına göre artırılarak, aylık bağlanan kişileri, prim ödemiş oldukları dönemin refah artışlarından (şüphesiz ki ödedikleri primler ölçüsünde) yararlandırmak istemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu kanuna göre Bağ-Kur’da da yeni düzenlemeye gidilmiştir ![]() ![]() Sigortalıya bağlanan yaşlılık aylığı, gelir tablosunun son olarak değiştirildiği ay ile aylık başlangıç tarihi arasında geçen her ay için Devlet İstatistik Enstitüsü tarafından açıklanan en son temel yılı kentsel yerler tüketici fiyatları indeksindeki değişim oranları kadar artırılacaktır ![]() Oysa Bağ-Kur 'da, aylıkların ilk bağlanış aşamasında ekonomik şartlara uydurulması, aynen Sosyal Sigortalar Kurumunda olduğu gibi, sigortalının her yıl prim ödemiş oldukları gelirlerinin, genel fiyat artışlarından arındırılarak reel değerlerine çevrilmesi ve ulusal ortalama refah artışından da yararlandırılması işlemiyle birlikte bulunacak ortalaması üzerinden hesaplanabilirdi ![]() ![]() ![]() Böyle bir belirleme mevcut ya da yeni tespit edilecek basamakların sürdürülmesi halinde de mümkün olacaktı ![]() ![]() ![]() Böyle bir sistemde Bağ-Kur'lu sigortalıların gelir düzeylerinin düştüğü dönemlerde düşük prim, yükseldiği dönemlerde de yüksek prim ödemeleri mümkün olacağından, prim ödemelerinde gelir düşüklüğünden doğan aksamalar da olmayacaktı ![]() ![]() ![]() ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sosyal Sigortalar Kurumunca aylık bağlanmasında 4447 sayılı Yasa ile getirilen dinamik sistem iş kazaları ve meslek hastalıklarından ötürü bağlanacak sürekli iş göremezlik gelirleri için öngörülmemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal Yardımlar |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal Yardımlar- Aylıkların işleyişi aşamasında değişen iktisadi şartlara göre ayarlanması Yaşlılık malullük ve ölüm aylık ve gelirleri işleyiş aşamasında, genel fiyat artışları karşısında değer kaybederler ![]() ![]() 4447 sayılı yasa bu açıdan, SSK’na bağlı sigortalılar için “ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarım işçileri SSK’da yapılan değişiklikle aynı hüküm bu kanuna bağlı olarak yaşlılık, malullük veya ölüm aylığı almakta olan tarım işçileri içinde geçerli kılınmıştır ![]() Paralel hükümlere TC Emekli Sandığı ve Bağ-Kur Kanunlarında yapılan değişiklikler arasında da yer verilmiştir ![]() Böylece bu kurumlardan yaşlılık, malullük, vazife malullüğü, ölüm aylığı, iş kazaları ve meslek hastalıklarından dolayı da sürekli iş göremezlik geliri almakta olanların, bu aylık ve gelirlerinde, genel fiyat artışlarından doğacak reel kayıplar giderilmek istenmiştir ![]() Bu artırım, özel bir karar alınması ya da özel bir yasa çıkarılması gerekmeksizin, her ay otomatik bir biçimde yapılacağından, bağlanmış aylık ve gelirlerin işleyiş aşamasında da değişen iktisadî şartlara göre ayarlanması açısından, Türkiye 'de 4447 sayılı Yasa ile ilk kez tam dinamik bir sisteme geçilmiş bulunmaktadır ![]() Buna karşı, sigortalılar aylıkları bağlanırken, yukarıda da açıklandığı biçimde, prim ödedikleri çalışma döneminde gerçekleşmiş refah artışlarından yararlandırıldıkları halde, bu aylıkların işleyiş aşamasında ekonomide gerçekleşecek refah artışlarından yararlandırılmamaktadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yasanın 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aylıkları alanlar aylıklarının yukarıdaki şekilde düşürülmesini hoş karşılamayacakları için, öte yandan uygulamanın kolaylaştırılması açısından, ayarlamanın her ay yapılma yerine yılda birkaç, örneğin 2, 3 veya 4 kez yapılması daha uygun olabilirdi ![]() ![]() ![]() Sonuç olarak, 25 ![]() ![]() ![]() Cevap: Koruma karakteri taşıyan sosyal yardımlar frmacil sayfa 2iki Cevap: Koruma karakteri taşıyan sosyal yardımlar |
![]() |
![]() |
![]() |
Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal Yardımlar |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal YardımlarMuhtaç sanatçılara yapılan yardımlar ![]() 23 OCAK 1986 T ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a) Yardım Koşulları aa - Sinema veya müzik sanatçısı olmak Kişini sanatçılığı meslek olarak seçmiş olması gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() bb- Ortaya koyduğu eserle toplumda tanınmış olmak Yasada olmayan bu koşul yardımı ağırlaştırıcı niteliktedir ![]() ![]() ![]() cc- Muhtaç olmak Muhtaç kavramı yasada açıklanmamıştır bu konuda 2022 sayılı kanunu muhtaçlık kavramı esas alınabilir ![]() dd- Belirli suçlardan mahkum olmamış olmak Yüz kızartıcı suçlarla devlet aleyhine işlenen suçlardan hüküm giymemiş olmak yardımın diğer bir koşuludur ![]() ![]() ![]() ee- Türkiye'de ikamet belgesine sahip olmak Düzenlemede “Türkiye'de ikamet belgesine sahip olmak” ifadesi ile ikamet belgesi almış yabancı sanatçıların da yardım isteyebileceği belirtilmektedir ![]() b) Sağlanan yardım Yasada sanatçılara destek vermekten (md ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) Yardımın sağlanması 3257 Sy ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal Yardımlar |
![]() |
![]() |
#13 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal YardımlarYardımların finansmanı Sinema ve müzik sanatı ve ile çalışanlarını desteklemek amacıyla kültür bakanlığı emrinde “sinema ve müzik sanatını destekleme fonu” kurulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Muhtaç sinema ve müzik sanatçılarına yapılan yardımlar bu fondan karşılanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Belirtmek gerekir ki ayrıca bağış ve yardımlar ile mevcut paranın faizi fonun diğer gelirlerini oluşmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4) Doğal afetlerden zarar gören çiftçilere yapılan sosyal yardımlar ![]() Tek geçim kaynağı ziraat ve hayvancılık olan kişilerin doğal afetler sonucu zirai açıdan zarara uğramaları halinde Devlet onlara yardım elini uzatmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() a)Yardım koşulları aa- Doğal afet Yangın, yer sarsıntısı, yer kayması, fırtına, taşkın, sel, don, dolu, kuraklık gibi nedenler çiftçileri zor durumlara sokabilir ![]() ![]() ![]() ![]() bb- Afet nedeni ile ürünlerin ve üretim olanaklarını önemli ölçüde bozulması Bu olaylardan biri gerçekleştiğinde çiftçi zarara uğramış olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çalışma ve üretim imkanlarının hangi halde önemli ölçüde bozulduğu şu şekilde açıklanmaktadır; Çiftçinin araç, ürün veya tesisleri değer itibariyle en az % 40 oranında zarar görmüş olmalıdır ![]() cc- Afet nedeni ile muhtaç duruma düşme: Çiftçi uğradığı zararı diğer tarımsal veya başka gelirleri ile karşılayacak güce sahip değilse ve geçimini sağlayamayacak duruma düşmüşse muhtaç sayılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Sağlanan yardımlar Afetten etkilenen çiftçilere kredi verme, teknik yardım yapma, yapılacak ve onarılacak tesislerin maliyetlerine katıla şeklinde yardımlarda bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) Yardımların Sağlanması “Afetlerden zarar gören çiftçilerin zarar ve ziyanlarının maliyetini, oranlarını ve tutarını tespit eden, çiftçinin ödeme gücüne göre karşılama şekillerini belirlemek amacıyla her il ve ilçede hasar tespit komisyonları kurulur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal Yardımlar |
![]() |
![]() |
#14 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal YardımlarYardımların finansmanı 2090 SY ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca ziraat ile uğraşanlara devlet teşvik amacıylada yardımda bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5) Konut edindirmeye yönelik yardımlar Konut gereksinimi daha çok emek gelirleri ile yaşamlarını sürdüren işçi ve memur açısından önem taşır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3320 sayılı kanunun amacı, kanun kapsamına giren kişilere konut edindirmeleri amacıyla para yardımı yapmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kanunun 1 ![]() ![]() ![]() Yönetmelik ise (RG ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yardımdan yararlanacak olanlar: Yönetmeliğin 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine yasada konut yardımından yararlanamayacak olanlara da, bazı koşullardan yararlanma olanağı tanınmıştır ![]() ![]() ![]() Eşlerden her ikisi de yardımdan yararlanabilecek durumda ise sadece aile reisi olana yardım yapılacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yardımın miktarı kademeli olarak belirlenmiştir ![]() Yasa Bakanlar Kurulu’na bu miktarları, beş katına kadar artırma yetkisi verilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Yardımın süresi 180 aydır (Kanun m ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Memurlara yapılacak yardım, here ay aylıkları ile birlikte kurumlarca tahakkuk ettirilecek ve üç nüsha düzenlenecek, tahakkuk bildiriminin 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşçilere yapılacak yardım ise işverenlerce tahakkuk ettirilerek SSK’na yatırılacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Adına yardım yapılan işçinin yardım süresi ve miktarına ilişkin bilgiler, S ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal Yardımlar |
![]() |
![]() |
#15 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Koruma Karakteri Taşıyan Sosyal YardımlarAy içinde işe giren işçi için yardım, ertesi ayın başında başlar Ay içinde işten ayrılan işçinin yardımı tam olarak yapılır Ayrıca iş veren işten ayrılan işçiye kendisi için ödenmiş yardım miktar ve sürelerini gösteren tasdikli bir belge vermek zorundadır Çeşitli iş yerlerinde çalışmış ve yardımdan yararlanmış işçiler için kalan sürelerde yapılacak yardım ve yardımların birleştirilmesi işlemi SSK’ca yapılır (Yönm13) İşverenler konut edindirme yardımı bildirimi süresi içinde doldurup kuruma vermezse kurum yardım miktarını işçi sayısına göre resen tahakkuk ettirerek işvereni tebliğ eder Bu tebligata işveren bir ay içinde kuruma itiraz edebilir, İtiraz tahsilatı durdurur Kurumun kararlarına karşı yargı yolu açıktır (Yönm15 ) Emeklilere yapılacak yardımda TC Emekli Sandığı emeklileri SSK’u emeklilikleri ve sandık emeklileri için ayrı ayrı düzenlemiştir (Yönm16-25) 5434 sayılı TC Emekli Sandığı Kanunu ile ek ve değişikliklere emekli olanlar kendi adlarına bağımsız konutu bulunmayanlara, konut yardımı yapacaktır Emekli olmadan adlarına konut yardımı yapılmaya başlanmış olanlara emekli olduktan sonra, yardım 180 aydan artan süre için yapılır İştirakçi iken yardım, kurumlarınca, emekli olduktan sonra ise Emekli Sandığınca yapılır(Yönm16) Vazife malulü aylığı almakta olanlara yardım, aylık bağlanan ayı izleyen ay başlar ve TC Emekli Sandığınca yapılır(Yönm16/IV) Emekli olanlar yardımdan yararlandıkları süreye ve yardım miktarına ilişkin bilgileri kurumlardan alacak belgelerle TC Emekli Sandığına bildirirler Emekli sandığı, emekli adi malul ve vazife malullerine ait yardımları, yardımın ilişkin olduğu ayı izleyen ayın sonuna kadar toplu olarak TÜRKİYE EMLAK Bankasındaki hesaba yatırır yardım süresine ve miktarına ilişkin bilgiler TC Emekli Sandığınca tutulur (Yönm17 ) Kendi adına bağımsız konutu bulunmazsa bile, 36 ay yardımdan yararlanmış olanlara, kalan süreye ilişkin yardım, TC Emekli Sandığı tarafından yapılacaktır (Yönm7/son) SSK emeklileri de bağımsız konut sahibi değil iseler, konut yardımından yararlanırlar Çalışırken adlarına konut yardımı yapılmış olanlar için, kalan sürenin konut yardımı kurumca yapılır Sigortalı olarak çalışırken 36 ay konut yardımından yararlanmış olanlar, konut sahibi olsalar da kalan süre için konut yardımından yararlanırlar (Yönm7/son) Yardım, ait olduğu ayı izleyen ayın sonuna kadar kurum tarafından TC Emlak bankasındaki hesaba yatırılır (Yönm20) Emekli aylıkları kesilmeksizin, “Sosyal Güvenlik Destek primi ) ödenmek suretiyle sigortalı bir işte çalışanlar için konut yardımı işverenlerce yapılır Ancak ondan az işçi çalıştıran bir işyerinde çalışan emekli sigortalılar, bu nedenle yardımdan faydalanamıyor ise, bunlar adına yardım ilgili sosyal güvenlik kurumunca yapılacaktır (Yönm21/III) SSK Emeklilerine yapılacak yardımın toplamı, aylık olarak maliye ve gümrük bakanlığına, hazine ve dış ticaret müsteşarlığına bildirilir Bu yardımların toplamı, bildirimin yapıldığı ay içinde hazinece SSK’ya ödenir (Yönm22) 506 sayılı kanunun geçici 20 maddesine tabî banka, sigorta ve reasürans şirketleri, ticaret odaları,sanayi odaları, borsalar ve bunların oluşturduğu birlik personeli sosyal sigorta sandıkları da diğer resmi sonuc |
![]() |
![]() |
|