![]() |
Sokakta Yaşayan Çocuklar Sorunu Ve Hizmet Esasları |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sokakta Yaşayan Çocuklar Sorunu Ve Hizmet EsaslarıSOKAKTA YAŞAYAN ÇOCUKLAR SORUNU VE HİZMET ESASLARI İnsanlar, sokakta yaşayan ve/veya çocukları çalışmaktan yada sokaklardan kurtarmaları gerekiyormuş gibi bir duygu içinde oldukları için, meseleyi bu çocuklara bakmak ve korumak şeklinde düşünme eğilimindedirler ![]() ![]() Kurum olarak biz de 2828 sayılı yasanın bize yüklediği görevler ve inandığımız ve uygulanmasından sorumlu olduğumuz Çocuk Hakları Sözleşmesi gereği sokakta yaşayan ve çalışan çocuklara yönelik olarak öncelikle bakım, beslenme ve koruma koşullarını yaratmak üzere politika geliştirmekle yükümlü bulunmaktayız ![]() Sokak çocukları çalışan çocukların bir alt kümesidir ![]() ![]() ![]() Çocuk Hakları Sözleşmesinin 32 ![]() ![]() Sözleşmenin 12 ![]() ![]() ![]() Merkezlerde yürütülen her türlü hizmet oluşturulurken ve merkez işleyişi sırasında rutin işler de dahil olmak üzere çocukların katılım ve görüşünü ifade etme hakkı esas alınması gereken öncelikli unsur olmalıdır ![]() ![]() ![]() Çocuklar yatılı kurumlarda, büyüdüklerinde ihtiyaç duyacakları toplumsal ve duygusal becerileri öğrenmekte başarısız olmaktadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() Merkezler, hiyerarşi ve otoritenin hakim olduğu yerler değil, çocukların kendilerini rahat hissettikleri, huzur duydukları, birbirleriyle ve personelle konuşabilecekleri, söylediklerinin dinlendiği ve duyulduğu yerler olmalıdır ![]() ![]() Bu süreçte izlenmesi gereken aşamalar; (*) Çocuğu bilgilendirerek görevlendirmek Çocuklarla kararların ortak alındığı ortamı sağlamak Çocukların başlatmasına ve yönetmesine ortam hazırlamak Çocukların başlattığı ve yetişkinlerle kararların ortak alındığı ortamı hazırlamak ![]() Hizmeti Programlamadan Önce Dikkat Edilmesi Gereken Bazı Noktalar (*) Çalıştıkları grup içerisinde en fazla hangi çocukların risk altında olduğuna ilişkin öncelik belirlemesi, Bu gruplardan hangisine yardım edebilecek durumda olduğu Bu çocuklar hakkında çalışmaya başlamadan önce hangi bilgileri edinmeniz gerektiği ve çalışma esaslarınızın neler olacağı konularında bilgi, veri toplanması ve değerlendirme yapması gerekmektedir ![]() Çalışmanın hedef grupları; (*) 1-ÇOCUK; Kendi görüşlerini ifade edebilme ve geleceği ile ilgili kararlara katılma hakkı göz önünde bulundurularak ![]() 2- AİLE ; Ailenin farklı kültürlerde farklı anlamları olduğunu unutmadan, batılı değer yargılarıyla düşünmeden ve aile desteğinin sadece anne-babadan gelmediğini, dedeler nineler, teyzeler, dayılar, amcalar ve halaların rolleri ve etkilerini göz ardı etmeden, 3- TOPLULUK ; Çocukların içinde bulunduğu ve etkilendiği mahalle, okul, sokak çevresi, vb ![]() ![]() 4- TOPLUM ; İlgili kamu kurum ve kuruluşları, Sivil toplum örgütleri, Üniversiteler, Yerel yönetimler ve medya ile işbirliği yapılarak kamuoyu yaratmak ve bakış açısı oluşturmak ![]() Çocukların Eğitimi; (*) En temel hedeflerimizden birisi, çocukların temel eğitime devamlarının sağlanması için ekonomik ve eğitsel destek sağlamaktır ![]() ![]() a) okula gitmeyen çalışan çocuklar b) okulu bırakan çalışan çocuklar c) okulda başarısız olan çalışan çocuklar d) okulu bırakma potansiyeli olan çocuklar e) okula yeni başlayanlar f) okuma -yazma, basit matematik ve mesleki eğitim konularında eğitilecek çocuklar Sokakta yaşayan ve çalışan çocukların eğitimi bulundukları noktadan başlamalıdır ![]() ![]() Öğrenme malzemelerini çocuğun yaşına ve deneyimlerine uyarlamalıyız; Örneğin okuma yazma öğrenmek üzere eğitime başlayan çocuğa ilk kelimelerini sokak yaşamı, çalışma yerleri gibi sözcüklerden seçilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Derslerini ya da faaliyetlerini eğlence dolu bir ortamda yapmalarına olanak tanınmalıdır ![]() ![]() ![]() Çocukların sosyal ve kültürel etkinlikler aracılığı ile sokakta özgürce eğlendiği ortamı aramaması ve enerjisini boşaltması sağlanmalıdır, arkadaşıyla veya personelle kavga edecek yada tartışacak zamanı bulmakta güçlük yaşamalı bir şeyler yaratmanın, yapmanın hazzına varmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yapılmaması Gerekenler (*) Çocuklarla, onları korkutarak başa çıkmaya çalışmamalıyız Zekalarını azımsamamalıyız, Kendi değer yargılarımızı aşılamaya çalışmamalıyız Vaaz ve emir vermemeliyiz Onların değer yargılarını bildiğimizi düşünmemeliyiz Onların istek ve ihtiyaçlarını bildiğimizi düşünmemeliyiz Her ziyaretimizde veya görüşmemizde onlara bir şeyler vererek bağımlılık yaratmamalıyız Sağlayabileceğimiz yardımları ve sözleri yem olarak kullanıp çocukları programlara çekmeye çalışmamalıyız Kendi aralarındaki ağı ve sosyal çevrelerini bozmamalıyız ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Sokakta Yaşayan Çocuklar Sorunu Ve Hizmet Esasları |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sokakta Yaşayan Çocuklar Sorunu Ve Hizmet EsaslarıSOKAKTAKİ ÇOCUKLAR SORUNU VE SOSYAL HİZMETLER ÇOCUK ESİRGEME KURUMU UYGULAMALARI Anayasamız, yasalar ve Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Kanunu açıkça, “çocuk ihmali ve istismarı konusunda ivedi tedbirlerin alınmasını öngörmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuk ve Gençlik Merkezlerinin açılış ve işleyiş esaslarını belirleyen “Çocuk ve Gençlik Merkezleri Yönetmeliği”30 Eylül 2001 tarih ve 24539 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir ![]() Bu yönetmeliğin amacı, sosyal tehlikelerle karşı karşıya kalan, sokakta yaşayan çocuklar ile sokakta çalıştırılan çocuk ve gençlerin rehabilitasyonları ve topluma yeniden kazandırılmalarını sağlamakla görevli Çocuk ve Gençlik Merkezlerinin kuruluş, çalışma esaslarını, hizmet standartlarını belirlemek, ilgili kişiler ve kurumlar arasında eşgüdümü sağlamak ile hizmetin en etkili ve verimli şekilde yürütülmesine ilişkin kuralları sağlamaktır ![]() ÇOCUKLARIN SOKAĞA İNİŞ NEDENLERİ Sokaktaki çocukların sokağa iniş nedeni büyük oranda ekonomik olmakla beraber, aile içi şiddet, cinsel/fiziksel istismar, sosyal destek sistemlerinin yetersizliği, ailenin bakabileceğinden fazla çocuğa sahip olması, sevgisizlik, ihmal, çocukların akranlarıyla birlikte eğitim kurumlarından yararlanamaması, eğitim kurumlarındaki çocukların okul başarısının yukarıda sayılan olumsuz etkenler dolayısıyla olumsuz etkilenmesi ve öğretmenlerle çocuklar arasındaki olumsuz iletişim sayılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Sağlıksız aile ortamında yetişen çocuğun eğitimine önem verilmemekte, aile bütçesine katkıda bulunması beklenmekte ve çocuk yaşına uygun olmayan ruhsal ve fiziksel sağlığını tehlikeye sokan işlerin yanı sıra bağımlılık kazanmasına neden olacak işlerde ( mobilya cilası, ayakkabı tamirciliğinde kullanılan madde, vs ![]() ![]() ![]() ![]() Bu çocuklar para kazandığı için kendisini yetişkin gibi hissetmektedir ![]() ![]() Bunlar sokaklardaki akran grupları ile ilişkileri bulunan, değişik etkiler altında sokaklarda başıboş gezen çocuklardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sokakta çalışan çocuklar ile yürütülen mesleki çalışmalar büyük oranda sokakta gerçekleşmekte olup, sağlıklı bir istatistik değerlendirme verilememektedir ![]() ![]() ![]() ![]() 1- MERKEZE KABULDE EĞİTİM DURUMU Hiç okula gitmemiş 687 % 11 İlköğretim ara sınıf terk 2464 % 42 İlkokul mezunu 13,32 % 22,80 İlköğretim terk ( 6-7 -8sınıf) 644 % 11 İlköğretim mezunu 323 % 5,50 Lise terk 375 % 6,40 Toplam 5825 2- GÖÇ ETTİĞİ BÖLGE Güneydoğu 1146 % 15,60 Doğu 1103 % 21,50 Karadeniz 559 % 7,60 İç Anadolu 865 % 11,70 Marmara 584 % 8 Ege 327 % 4,40 Akdeniz 399 % 5,40 Yurtdışı 13 % 0,20 Bilgi yok 1857 % 25,30 TOPLAM 6853 3- AİLE YAPISI Birlikte yaşıyor 3329 % 50,40 Anne baba ölü 636 % 9,60 Parçalanmış aile 1577 % 23,80 Bilgi yok 1059 % 16,00 TOPLAM 6601 4- MADDE KULLANIYOR MU? Evet 2163 % 51,90 Hayır 2080 % 48,30 TOPLAM 4191 5- SOKAĞA ÇIKMA NEDENİ Aile içi şiddet 1145 % 18,40 Aile ile anlaşamama 548 % 8,80 Aile parçalanması 821 % 13,20 Zorla çalıştırılma 180 % 2,90 Arkadaş etkisi 211 % 3,30 Yurt-Yuva uyumsuzluğu 122 % 1,90 Kendi 312 % 5 Diğer 1650 % 26,50 Bilgi yok 1217 % 19,60 TOPLAM 6206 6- CİNSİYET DAĞILIMI Kız 394 % 5 Erkek 6459 % 95 TOPLAM 6853 |
![]() |
![]() |
![]() |
Sokakta Yaşayan Çocuklar Sorunu Ve Hizmet Esasları |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sokakta Yaşayan Çocuklar Sorunu Ve Hizmet EsaslarıHİZMETLERİN GÖZDEN GEÇİRİLMESİ VE YENİ UYGULAMA ARAYIŞLARI Sokakta yaşayan ve çalışan çocuklara hizmet vermek ve bu çocukları, sokaktan uzaklaştırmak amacıyla, 1997 yılından bugüne kadar, Çocuk ve Gençlik Merkezleri aracılığıyla hizmet götürülmesine rağmen gün geçtikçe sayılarının arttığı tespit edilen sokakta yaşayan, sokakta çalışan, madde kullanan, ticari cinsel sömürüye maruz kalan kız çocukları gibi ihtiyaç gruplarına, hizmet ağı oluşturmak amacıyla yeni uygulamalara ihtiyaç olduğu açıktır ![]() ![]() Yukarıda bahsettiğimiz tüm ihtiyaç grupları, özel bir çalışma ve uzmanlaşmış kurumlar gerektirmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Sokaktaki çocuk olgusu, pek çok sorunu içinde barındırdığından dolayı, çözümü de çok sektörlü bir çalışmayı gerektirmektedir ![]() Bugüne kadar sokaktaki çocuk sorununun çözümüne ilişkin tüm beklentiler, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumuna yönelmişse de, bugün ülkemiz gündemindeki yerini koruyan sokaktaki çocuk sorununun çözümüne ilişkin çok sektörlü bir yaklaşımın geliştirilememesi nedeniyle, başarı oranı beklenilenin çok altında kalmaktadır ![]() Bu sorunun çözümüne ilişkin, ilgili kurum olarak, sorumluluğumuzu bilmekle beraber, Milli Eğitim Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve özellikle Yerel Yönetimlerle, sorunun çözümü için aktif bir işbirliğine gidilmemesi halinde, çözüm arayışları sonuçsuz kalmaya devam edecektir ![]() Sokaktaki çocuk sorununa ilişkin bahsettiğimiz hizmet modelleri, sorun ortaya çıktıktan sonra neler yapılması gerektiğiyle ilgili çalışmaları kapsamaktadır ![]() Oysa, sorunun önlenmesi aşamasında yeterli hizmetler üretilmediği taktirde , tüm bu çalışmalar yetersiz kalacak ve sokaktaki çocuk sokaktaki yetişkine dönüşerek tüm toplumu tehdit eder bir hale gelecektir ![]() Sorunun önlenmesine yönelik çalışmalarda, koruyucu ve önleyici hizmetlerde, öncelikli görev devlete düşmektedir: Yoksulluk, göç ve işsizlik gibi ![]() Ancak, sorun, günceldir ve önemlidir ![]() ![]() ![]() Yerel yönetimler, sorumlu oldukları sınırlar içerisinde bulunan, öncelikle varoşlarda ve imkanların tamamı zorlanarak tüm mahallelerde çocuk ve gençlerin kullanımı amacıyla spor ve kültürel etkinliklere uygun ortamları hazırlayarak, çocukların şehrin merkezine akışını durduracak tüm etkinlikleri sunmak, bunun yanısıra, SHÇEK, MEB ve İÇİŞLERİ BAKANLIĞI ile bağlantılı olarak çocukların ailelerine yönelik eğitim ve sosyal destek hizmetlerini geliştirmek durumundadır ![]() Çocuğun sokağa çıkmasındaki ilk adım, sokakta çalışma olgusu ile başlamaktadır ![]() ![]() Sokakta çalışan çocukların yoğunlukla bulunduğu her mahallede Toplum Merkezi veya yerel yönetimlerce açılması beklenen, yerel bürolar bulundurulmalıdır ![]() ![]() ![]() Çocukların bir merkezde toplanarak burada çeşitli etkinliklere katılımı yoluna gidilmeyecektir ![]() ![]() ![]() Çocuğun bulunduğu bölgeden uzaklaşarak kentin merkezinde hizmet veren Çocuk ve Gençlik Merkezlerinde faaliyetlere katılması yerine, çocuğun kendi ailesi ve çevresi içerisindeki koşullarını iyileştirerek, aile bağlarının kopmasını engelleyici çalışmalar yürütecek şekilde yapılanacaktır, bu yapılanma da Toplum Merkezleri ile mümkün gözükmektedir ![]() Sonuç olarak sorunun çözümüne yönelik hizmet modelinin uygulanması aşamasında, Milli Eğitim Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Sivil Toplum Örgütleri ve özellikle Yerel Yönetimlerle işbirliği yapılmalıdır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Sokakta Yaşayan Çocuklar Sorunu Ve Hizmet Esasları |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sokakta Yaşayan Çocuklar Sorunu Ve Hizmet EsaslarıSHÇEK BÜNYESİNDE HİZMET VEREN ÇOCUK VE GENÇLİK MERKEZLERİNDE SOKAKTA ÇALIŞAN VE YAŞAYAN ÇOCUKLARA SUNULAN HİZMETLER Sokakta yaşayan çocuklara hizmet veren 44 Çocuk ve Gençlik Merkezinde aşağıdaki çalışmalar yürütülmektedir ![]() Çocuklara Yönelik çalışmalar Çocukların sokaktan merkezlere getirilmeleri yönünde yürütülen sokak çalışmaları; Sosyal Çalışmacılar, Psikologlar ve Çocuk Gelişimciler tarafından gerçekleştirilen sokak çalışmaları haftanın belli günlerinde ve belirlenmiş saatlerde düzenli olarak gerçekleştirilmektedir ![]() ![]() Eğitimlerini destekleyici faaliyetler: Başarısız oldukları derslerdeki başarılarını arttırmaya yönelik etüd çalışmaları ve ders desteği Eğitime yeniden kazandırma çalışmaları; I ![]() ![]() ![]() ![]() II ![]() ![]() Açık İlköğretim Kursu; II ![]() ![]() Açık Lise Kursu; İlköğretim mezunu olmuş yada liseyi yarıda bırakmış olan çocuklarımızın Milli Eğitim Bakanlığı Yaygın Eğitim Hizmetlerine bağlı olarak Açık Lise kayıtları yapılmaktadır ![]() Eğitim ihtiyaçlarının karşılanması; Okul materyallerinin ve örgün eğitime devamları halinde okul kıyafetlerinin karşılanmasına yönelik destek çalışmaları Eğitimin önemi konusunda bilgilendirme çalışmaları ; Çocuklara sokaktan çekilerek merkez hizmetlerinden yararlanmaya başladıkları süreçte ve merkezin çeşitli aktiviteleri aracılığı ile eğitime yönlendirilebilmeleri amaçlanmakta ve çocuklara bu doğrultuda çeşitli araçlarla eğitimin önemi anlatılmaya çalışılmaktadır Meslek edindirmeye yönelik çalışmalar ; Çocuklarımız Halk Eğitim Merkezi ve Çıraklık Eğitim Merkezi kursları ile, Tarım ve Köy İşleri Bakanlığına bağlı Düzce İlindeki yatılı Kooperatifçilik ve El sanatları Kursuna katılmaktadırlar ![]() Gelir getirici atölye çalışmaları; Boş zaman değerlendirme, el becerilerini geliştirmek ve yapılan iş aracılığı ile grup içinde sosyalleşmeyi sağlamak amaçlanmaktadır ![]() ![]() ![]() Çocukların psiko sosyal gelişimini destekleme çalışmaları ; Merkezlerimizde bulunan sosyal çalışmacılar, Psikolog ve Çocuk gelişimciler tarafından çocuklarla Kişisel çalışma, Grup çalışmaları, Psikolojik testler vb ![]() ![]() Sosyal Kültürel Etkinlikler il Sportif ve Hobi faaliyetleri; Resim Kursu; Kuruluşlarımız bünyesinde oluşturulan Resim atölyelerinde çocuklarımızın sanatsal yönlerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir Halk Oyunları Kursu Programı; Merkezlerimizde kalan çocuklarımızın boş zaman faaliyetleri için halk oyunları kursu düzenlenmektedir ![]() Müzik Kursu Programı; Merkezimizde kalan çocuklarımızın boş zaman faaliyetleri için müzik kursu düzenlenmektedir ![]() Sağlık sorunlarına yönelik çalışmalar ; Merkez hizmetlerinden yararlanıp yararlanmamasına bakılmaksızın ihtiyaç duyan tüm çocuklara sağlık hizmetleri sunulmakta olup, bu hizmet sağlık bakanlığı kuruluşları aracılığı ile gerçekleştirilmektedir ![]() Tedavi ve rehabilite edici hizmetler; Uçucu madde kullanan çocukların tıbbi tedavisi amacıyla UMATEM’lere havale edilmesi sağlanmakta olup, UMATEM’lerin yetersiz kalması nedeniyle İstanbul Yel değirmeni Çocuk ve Gençlik Merkezinde Tedavi ünitesi oluşturulmuş olup, 2001 Yılı Haziran Ayında hizmete giren tedavi ünitemizde sokakta yaşayan çocukların gerek madde bağımlılığı gerekse ailede ve sokakta yaşadıkları travmaların tedavisi hedeflenmektedir ![]() ![]() ![]() Çocuk ve Gençlik Merkezlerinde meslek elemanlarının yürüttüğü bireysel yada grup çalışmaları ile sokakta yaşayan veya çalıştırılan çocuklara yönelik olarak götürülen hizmetlerle suç işlemiş çocuklara yada suç işlemiş çocuklarla tanışarak sosyal etkilenme sonucu suç işleme riski bulunan çocuklara yönelik mesleki müdahalelerde bulunulmakta, suç işlemelerini önleyici mesleki çalışmalar ve rehabilitasyon hizmetleri yürütülmektedir ![]() ![]() Aileye Yönelik Çalışmalar Sokakta yaşayan çocukların ulaşılabilen ailelerine yönelik psiko-soyal destek ve bilinçlendirme çalışmaları Ailelere yönelik sosyal ve mesleki gelişimlerine yönelik çalışmalar yapmak Ekonomik yoksunluk içinde olduğu belirlenen ailelerin sosyal yardım hizmetlerinden ve kurumlarından yaralanmalarını sağlamak, Çocukların aileye dönüşlerinin mümkün olduğu durumların tespiti halinde aile ve çocuğun birarada yaşamasına ilişkin uyum çalışmalarının yürütülmesi ![]() Toplumla Çalışma Uygulamaları Kuruluşlarda verilen hizmetleri tanıtan, sokakta çalışan ve/veya yaşayan çocukların özellikleri hakkında bilgilendiren, hizmetlere gönüllü katkı ve katılımların teşvik edilmesini amaçlayan el ilanları ve afişlerin basılarak dağıtımı yapılmaktadır ![]() Gönüllü veya kamu kurumlarının sokak çocukları konusunda yaptığı toplantılara katılım sağlanarak yapılan çalışmaların tanıtımı yapılmaktadır ![]() Merkezlerde gönüllü çalışmak isteyen üniversite öğrencileri aracılığı ile ihtiyacı olan çocuklara yönelik “eğitimde destek” çalışmaları sürdürülmekte, sosyal ve kültürel faaliyetler yürütülmektedir ![]() (*) Sokak Çocukları ve Çalışan Çocuklar Planlama İçin Bir Rehber, Unicef Yayınları, 1994 Ocak 2005 itibariyle Çocuk ve Gençlik Merkezlerinden Hizmet Alan Çocuk Sayıları hakkında ayrıntılı bilgi için tıklayınız ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|