![]() |
Felsefe-Bir Ahlak Kuramı/R.Bernstem |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Felsefe-Bir Ahlak Kuramı/R.BernstemBazı insanların vicdanı vardır içleri acır; sessiz kalmazlar görmezden gel(e)mezler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ‘Tarihin sonu’ ya da ‘çıkar kişinin doğasında var; her şey alınıp satılabilir’ söylemi ‘değer’in yerini ‘fiyat’a bırakmasına neden oldu ![]() ![]() ![]() Oysa hayattaki o karanlık uçuruma gözümüz iliştiğinde elimizi tutacak birilerini arıyor; adalet eşitlik özgürlük istiyor; geleceğimiz hakkında söz sahibi olmak kendimizi gerçekleştirmek istiyoruz ![]() Seçimlerimizin fiyatını değil bedelini ödüyor acı çekiyoruz ![]() Peki insan ötekinin ayağı kaydığında neden elini uzatır? Yol ayrımlarında tercihlerini neye göre yapar? Agnes Heller ahlâkın muhafazakârlara bırakılmayacak kadar önemli olduğu gerekçesiyle kaleme aldığı ve dünyada ilk kez tek cilt olarak Türkçe’de yayımlanan ‘Bir Ahlâk Kuramı’nda modern hayatların karmaşıklığı ve çeşitliliğine hitap etmeyi başarıyor: Soyutlamaların belirsiz önermelerin değil somut hayatların içindeki insanların izini sürüyor ![]() ![]() Yazar baskıcı ve göreci olmayan bir ahlâk felsefesi üzerinde düşünürken seçimi bireye bırakıyor; ötekinin çağrısını dinleyen varoluşunun sorumluluğunu üstlenen boşluğa atlayarak boşluğun bilgisini edinen kişilere ![]() ![]() ![]() ![]() ‘Genel Etik’te ahlâkın kendisinin ne olduğu tartışması kuramsal çerçeveyi çiziyor: Duygular töreler kurumlar ve aklın ahlâkın kaynağı olma iddiaları sınanırken toplum içinde adalet eşitlik yasalar ve kurumların ahlâki rolüne dair kavrayışlar sunuluyor ![]() Heller ‘Bir Ahlâk Felsefesi’nde kuramsal çerçevenin içini evrensel norm ilke ve düsturlarla doldurarak yorumlamacı yaklaşımı normatif yaklaşımla bütünlüyor ![]() ![]() II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ‘Heller önde gelen bağımsız düşünürlerden ![]() ![]() -Richard J ![]() * Bir Ahlâk Kuramı Çevirenler: Ertürk Demirel Abdullah Yılmaz Koray Tütüncü |
![]() |
![]() |
|