![]() |
20. Yüzyilda Türkçeye Hizmet Edenler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() 20. Yüzyilda Türkçeye Hizmet EdenlerGİRİŞ Güzel dilimizin tarihî seyir içinde, ana çatısı daimilik göstermek şartıyla değişmesi, değişime paralel gelişmesi yüzyıllara göre belli bir ivme kazanmaktadır ![]() ![]() Dili, en genel biçimde, insanların düşündüklerini ve duyduklarını bildirmek için sözcüklerle veya işaretlerle yaptıkları anlaşma olarak tanımlamak mümkündür ![]() ![]() Ana dilimiz Türkçenin bu yüzyıldaki görünümüne, bu görünümün ayrıntısına indiğimizde; yazarların, şairlerin ve devlet adamlarının bizzat Türkçe üzerine düşüncelerine ayrıntılı olarak yer verilecektir ![]() Yüzyılın başında dil üzerine yapılan tartışma ve çalışmalar dilde sadeleşme hareketi noktasında odaklanmaktadır ![]() ![]() ![]() Bu yüzyılda Türkçe üzerine görüş bildiren yazar ve şairlerin hayatta olmayanları çalışmamıza kaynaklık etmiştir ![]() ![]() Genç Kalemler hareketi, Ömer Seyfettin(1884-6 Mart 1920) in önderliğinde, Ali Canip Yöntem (1887-26 Ekim 1967), Ziya Gökalp (1876-25 Ekim 1924) tarafından 1911 yılının nisan ayında "Dilde ve edebiyatta millî benliğe dönüş" ilkesiyle edebî çevreye sesini duyurmuştur: "Dilimizin kendi kendine Türkçeleşmesini beklemenin boş olduğuna inanan Yeni Lisancılar, 'Ey gençler! Artık evvel zaman, kalbur saman âlimleri gibi gözlerinizi ecnebî kamuslara dikmeyiniz ![]() ![]() ![]() ![]() Yeni lisanın kaynağını, hadsî Türklüğün asla bozulmayan ve her zaman Türk kalan vicdanında gören Ali Canip; Yeni Lisan hareketi içerisindeki bilgili gayretleriyle, Türk dilinin sadeleşmesinde olduğu kadar, millî kültürümüzün korunup geliştirilmesinde de en önemli merhale sayılan Ömer Seyfettin; ve eskiden beri süregelen dili sadeleştirme konusundaki dağınık düşünceleri sistemleştirerek, Yeni Lisan hareketine millî bir renk ve anlam vermesi yanında dil işini, millî bir mesele hâline getiren ve onu, çözülmesi gerekli bir kültür davası olarak gören Ziya Gökalp'in[2], dilde ve edebiyatta millîleşme hareketi, Cumhuriyetle birlikte gerçek niteliğine kavuşmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk'ün önderliğinde Cumhuriyeti kuran kadronun, -her alanda olduğu gibi- millî bir kültür dilinin oluşturulması çabalarının arifesinde özellikle Lâtin harflerinin kabul edilip/edilmemesi konusunda tartışmaların yaşandığı bilinmektedir ![]() 1928 yılına kadar gazete ve dergilerde bilim adamlarının ve sanatçıların şiddetli bir tartışma içerisinde oldukları görülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu kongrede Kazım Karabekir Paşa şunları dile getirmektedir: [b]“Binaenaleyh bugün bir kuvvet vardır ki, o kuvvet bütün cihana karşı bu propagandayı yapıyor: Türk yazısı güçtür okunamaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özellikle, Resimli Gazete, Akşam, İçtihad, Millî Mecmua'daki yazılarla takip edilen tartışmalar hakkında geniş bilgi vermek konumuzun kapsamını genişletecektir ![]() ![]() ![]() Lâtin harflerini kabul etmek isteyenlerin delilleri şu esaslarda toplanabilir: 1) Yazımız güç öğreniliyor ![]() 2) Yazım kurallarımız yerleşemiyor ![]() 3) Yabancılar, dilimizi harflerin güçlüğünden dolayı öğrenmeye rağbet etmiyorlar ![]() 4) Az çok öğrenim görenlerimiz dahi bir makaleyi yanlışsız okuyamıyorlar ![]() Bu söylenenler daha etraflı açıklanabilir ![]() Karşı tarafın görüşlerinin özeti ise: 1) Çocukların bir ay hatta iki ay önce okumalarıyla her zorluk aşılacak mı? Öğrenirken güç ol yazımızın, kullanırken kolay olduğunu unutacak mıyız? Âdeta kişilere benzeyen kelimelerimizle okuma ve yazmanın daha kolay olduğu meydanda değil midir? Harflerimizle bir satıra koyduğumuz cümleyi, Lâtin harfleriyle en aşağı iki satırda yazmak gerekmiyor mu? 2) Yazım kurallarımızın istenilen düzeyde gerçekleşmemesinde harflerimizin kabahati nedir? Her kelime için bir şekil belirleyip okul kitaplarından itibaren yayımda bu yazım kuralları uygulansa harflerimizin değişmesine ihtiyaç kalır mı? 3) Yabancılar mecbur olur veya ilgi duyarlarsa Mısır ve Suriye'de Arapça öğrendikleri gibi, Arapçadan daha kolay olan dilimizi öğrenmeyecekler midir? 4) Bugün öğrenim gören insanlarımız bile bir makalede bilmedikleri kelimeleri yanlış okuyorlar ![]() Her iki görüşü de bu şekilde özetleyen Gövsa, değerlendirmeyi okurlara bırakmaktadır ![]() Bu tartışmalara 1 Kasım 1928'de "Türk Harflerinin Kabul ve Tatbiki Hakkındaki Kanun" kabul edilerek son nokta konulmuştur ![]() ![]() 1) Dr ![]() 4 Mayıs 1920'de bakan olan Dr ![]() ![]() ![]() Rıza Nur'un 9 Mart 1920 tarihinde TBMM'de okuduğu programın eğitim hedefleri arasında şu iki madde kayda değer: a)Halk kitlesinde yaşayan Türkçe sözcükler toplanarak dilimizin büyük bir sözlüğü meydana getirilecek ![]() b) Millî ruhu meydana geliştirecek tarihsel, toplumsal ve edebî eserler uzmanlarına yazdırılacaktır[6] ![]() 2) Hamdullah Suphi Tanrıöver [1885 İstanbul - 10 Haziran 1966] Tanrıöver'in millî eğitim bakanlığında icraatlarının geri plânında Atatürk'ün görüş ve direktifleri yatmaktadır ![]() ![]() Tanrıöever'in millî eğitim politikasında ilk göze çarpan Atatürk'ün Ankara Maarif Kongresinde yapmış olduğu konuşmadır ![]() ![]() ![]() "Çocuklarımız ve gençlerimiz yetiştirilirken, onlara bilhassa mevcudiyeti ile hakkı ile birliği ile taarruz eden bilumum yabancı anasırla mücadele lüzumu ve efkar-ı milliye-yi kemali istiğrak ile hep mukabil fikre karşı şiddetle ve fedakârane müdafa zarureti telkin edilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() istikbal için hazırlanan evlad-ı vatana, hiçbir müşkül karşısında serfüru etmeyerek kemal-i sabır ve metanetle çalışmalarını ve tahsildeki çocuklarımızın ebeveynlerine de yavrularının ikmal-i tahsili için her fedakarlığı ihtiyardan çekinmemelerini tavsiye ederim ![]() ![]() ![]() Bunların yanı sıra Tanrıöever zamanında, "İstiklâl Marşı" kabul edilmiştir ![]() 3) Mehmet Vehbi Bolak [1883 Balıkesir-1958] 19 Kasım 1921'den itibaren 11 ay 16 gün bakanlık yapan Mehmet Vehbi Bulak zamanında, geleceği biçimlendirecek etkili bir çalışma yapılmamıştır ![]() 4) İsmail Safa Özler [1885 Adana-08 ![]() ![]() Millî mücadelenin zaferle sonuçlanmasından sonra devlet, ülkenin imarı için ancak çalışmalara başlayabilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Ali Fethi Okyar tarafından kurulan kabinenin programı 14 ![]() ![]() ![]() ![]() Halkın talim ve terbiyesi için gece dersleri ve çırak mektepleri tesis olunacak, halkın lisanıyla ve halkın ihtiyacına muvafık kitaplar yazdırılacak tabı ve teksir ve memleketin her tarafına tevzi edilecektir ![]() Program TBMM'de okunduğu zaman Ankara'da I ![]() ![]() ![]() I ![]() 15 Temmuz 1923 tarihinde Ankara'da başlayan toplantı 15 ağustos 1923 tarihine kadar bir ay aralıksız sürmüştür ![]() ![]() [b]Heyetin çalışmalarına dönemin eğitim, bilim ve devlet adamları katılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Tevhidi-i Tedrisat Kanunu: Daha Ankara Maarif Kongresinin (16 ![]() ![]() ![]() 2 Mart 1924 günü Cumhuriyet Halk Fırkası grubunda tartışılıp, kabul edilen 3 önemli yasa tasarısı, mecliste 3 Mart 1924 günü kabul edilmiştir ![]() 1) Halifeliğin kaldırılmasına ve Osmanlı hanedanının yurt dışına çıkarılmasına ilişkin Urfa milletvekili Şeyh Saffet Efendi ve 53 arkadaşının yasa önerisi ![]() 2) Şer'iye ve Evkaf vekaletlerinin kaldırılmasına ilişkin Siirt milletvekili Halil Hulki Efendi ve 57 arkadaşının yasa önerisi ![]() 3) Tevhid-i tedrisat hakkında Saruhan milletvekili Vasıf Bey ve 57 arkadaşının yasa önerisi ![]() kaynak ![]() ![]() __________________________________________________ _____ [1] Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 1988 ![]() [2] Dr ![]() ![]() ![]() [3] Genç Kalemler hareketinin dilimizin sadeleşmesindeki işlevi ve önemi üzerine daha ayrıntılı bilgi için bkz: Faruk Kadri Timurtaş, "Türkçecilik Cereyanının Tarihi", Türk Dünyası El Kitabı, II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [4] Kazım Karabekir, “Lâtin Harflerini Kabul Edemeyiz”, Hâkimiyet-i Milliye, S ![]() ![]() ![]() [5] İbrahim Alâaddin Gövsa, "Harflerimizin Kabahati", Resimli Gazete, C ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [6] TBMM Zabıt Ceridesi, I:13, C ![]() ![]() ![]() ![]() [7] Cumhurbaşkanları, Başbakanlar ve Milli Eğitim Bakanlarının Milli Eğitimle İlgili Söylev ve Demeçleri, , I ![]() Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1946, s ![]() ![]() [8] Heyetin çalışmalarına katılan kişiler ve gündem maddeleri için ayrıca bkz: Hasan Âli Yücel, Türkiye'de Orta Öğretim, T ![]() ![]() ![]() ![]() [9] Hakimiyet-i Milliye "İlk Tedrisat Komisyonu Raporu", 15 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|