|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
felsefekorkuda, hançerlioğlu, kavram or orhan |
![]() |
Felsefe-Korkuda Bir Kavram/Orhan Hançerlioğlu |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Felsefe-Korkuda Bir Kavram/Orhan HançerlioğluBir 18 ![]() İlk insanların hiçbir düşünceleri yoktu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1- Onlar kendisinden güçlü, kendisine üstündüler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte Tanrılık irade, Tanrılık zeka düşüncesi böyle başladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2- Yeryüzünde ve insan düşüncesinde başlayan bütün bu ilkeler (üstünlük, korku ve umut, üstün irade ve üstün zeka, güçlünün önünde eğiliş, yalvarış, düşünce varlıkları, bu varlıkların çokluğu, iyilikçi ya da kötülükçü varlıklar) insanların tarım gereksemeleri için göğe yöneldiler ![]() ![]() ![]() ![]() Bir yıldız kümesinin görünmesi, en yüksek yerine varması ve batmasıyla bir bitkinin gövermesi, büyümesi ve kuruması arasındaki ilgi, olanca açıklığıyla insanların gözüne çarpıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() 3- İnsan bu yıldızlara birer ad takma gereğini duyunca, bunlara yeryüzü adlarını yakıştırmaya başladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Artık insan, göğün boğasından (boğa adını verdiği yıldızlardan) beklediği gücü, yeryüzündeki boğadan da bekler olmuştu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4- Kıyaslamalar insanları maddi anlamlardan manevi anlamlara geçirdiler ![]() ![]() ![]() ![]() 5- Yolculuktan dönen Fenike gemicileri, okyanusun öbür ucundaki ölümsüz bahar ülkelerini, kuzey bölgelerinin ölümsüz gecelerini anlata anlata bitiremiyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6- İnsanlar giderek üstünde yaşadıkları yeryüzünü tanımaya başladılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 7- Sonraları etkenle edilgeni, nedenle sonucu, güdücüyle güdüleni tek varlıkta birleştirmeyi doğru bulmayarak bunları birbirlerinden ayırdılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 8- Matematik ve fizik gelişiyordu ama, insanların büyük çoğunluğu bilgisizdi ![]() ![]() ![]() ![]() Volney’e göre, bütün bu basamaklardan eski Mısır’da çıkılmış, sonraları yeryüzünde tekrarlanmış bütün şeyler eskiden Nil kıyılarında da olmuştur ![]() ![]() Volney’e göre, bütün din sistemleri, eski Mısır’ın güneşe tapmakla başlayan fizik güçlere tapmak sisteminden çıkmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir yanda sonsuzdan gelip sonsuza giden sonsuz bir uzay, öteki yanda düşünen yepyeni bir varlık insan ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Felicien Challaye’a göre, sonlu ve kutsal olmayan varlık, sonsuz ve kutsal varlıkla karşılaşınca kendinden geçer ![]() ![]() İlk insanlar, kendi kişiliklerinin dışındaki yaygın gücü (Mana) kavradıkları anda sonsuzu duymuşlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu varlık, benim dar kişiliğimi her yandan sarmakta ve onu aşmaktadır ![]() ![]() ![]() Sonlu varlığın, kendisinden çıkmış olduğu sonsuz varlığa bağlılık duyması, onun önünde eğilip ona tapması, onu evlatçı bir sevgiyle sevmesi, onda evrensel hayatın bütün yönlerini bulması akla uygundur ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Felsefe-Korkuda Bir Kavram/Orhan Hançerlioğlu |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Felsefe-Korkuda Bir Kavram/Orhan HançerlioğluSonlu varlığın sonsuzluk duygusuna erişmesi şöyle olmuştur: İlk eğilim, karşılandığı zaman sevinç, karşılanmadığı zaman acı veren bir duygudur (haz ve elem) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evreni tanımak, onun köklerine ve derinliklerine inebilmek bu merak eğiliminin karşılanması zorunluğundan doğmuştur ![]() ![]() ![]() Din, bu üç doğal eğilimin, korunma içgüdüsünün, merakın ve sevginin zekayla ruhsallaşmasından ve toplumla sosyalleşmesinden doğmuştur ![]() Felicien Challaye din düşüncesinin gelişimini de şöyle sıralamaktadır: 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() ![]() 8 ![]() ![]() Kurban, dua, yasalara saygı, erdem, bayram, efsaneler ve kendinden geçiş hali en ilkel totemizmden çok gelişmiş dinlere kadar bütün dinlerin ortak temalarıdır ![]() Mutluluğunu sağlamak için çabalayan insan, epeyce uzun bir tarih süresi sonunda, kendini rahat ettirecek, mutlu kılacak yeni bir ölçü buldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ölçü, karanlıkları olduğu kadar, aydınlıkları da düzenliyor, hemen her alanda yararlı oluyordu ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Felsefe-Korkuda Bir Kavram/Orhan Hançerlioğlu |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Felsefe-Korkuda Bir Kavram/Orhan HançerlioğluFransız düşünürü Auguste Comte (1798-1857) bu ölçüye, insanlığın açıklama gereksemesi (ihtiyacı) açısından bakmaktadır ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başka bir Fransız düşünürü, Henri Bergson (1859-1941) da gök ölçüsü gereksemesinin kaynağını yaşanılan hayatın içinde bulmaktadır ![]() İnsan, düşünmeden önce yaşamak zorundadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toplumsallık, insan varlığının en büyük parçasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Din ve törenin ikinci kaynağı, insan heyecanıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu iki çeşit din ve töre, ayrı nitelikler, ayrı özellikler taşımaktadır ![]() ![]() ![]() Bergson, yapıtının ikinci bölümünde gök ölçüsünün asıl gerekçesi olan ölüm korkusu üstüne şunları söylemektedir: Hayvanlar öleceklerini bilmezler, öleceğini bilmek insancadır ![]() ![]() ![]() Öleceğini bilmek düşüncesi umut kırıcı bir düşüncedir ![]() ![]() ![]() ![]() Ölmek kesinliğinin, yaşamayı düşünmek için yaratılan canlılar dünyasında, insan düşünce ve anlayışıyla belirmesi, doğanın niyetine açıkça karşıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|