|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
düşünmenin, engel, felsefedoğru, olarak, taassup or hilmi, ülken, ziya, önündeki |
![]() |
Felsefe-Doğru Düşünmenin Önündeki Engel Olarak Taassup/Hilmi Ziya Ülken |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Felsefe-Doğru Düşünmenin Önündeki Engel Olarak Taassup/Hilmi Ziya ÜlkenTaassup farklı alanlarda kullanılan bir kavramdır ![]() Hangi tür taassup olursa olsun, her türlüsü ferdin insanca yaşamasını, toplumların gelişmesini engeller ![]() ![]() Herhangi bir inanç ve kanaate sıkı sıkıya bağlı olan bir kişi pekala hoşgörü sahibi olabilir ![]() Yeni Çağ'ın ünlü filozofu Descartes da fikir taassubunu çocukluk dönemine kadar götürür ![]() Ona göre çocukluğumuzda uzun zaman arzu ve nefretlerimizle eğitimcilerimiz tarafından idare ediliriz, halbuki, bunlar çok zaman birbirine karşıt olduğu gibi, belki de hiçbiri bize en iyi hareket tarzını tavsiye etmemektedir ![]() ![]() Descartes'a göre, "fikri taassuptan kurtulmanın yolu şudur: Doğruluğunu apaçık olarak bilmediğimiz hiçbir şeyi doğru olarak kabul etmemek, yani acele hüküm vermekten ve peşin hükümlere saplanmaktan dikkatle çekinerek verdiğimiz hükümlerde açık ve seçik olarak kavradığımız şeyleri bulundurmakla" 5 olacaktır ![]() Prof ![]() ![]() ![]() ![]() Kısaca diyebiliriz ki, fikir taassubu bilimsel zihniyetle ve metotlu düşünceye karşıt, akılcı ve bilgiye dayalı bir yöntemden uzaktır ![]() ![]() Özellikle Orta Çağ'da görülmeye başlanan dini taassup acılı sahnelere neden olmuş, taassup artıkça aşın gitmeler çoğalmış, bilim, fikir ve akıl yolundan ayrılmalar olmuştur ![]() ![]() ![]() İnsan zaman zaman saldırganlığını meşru kavramlar arkasında gizlemeye çalışmış bu arada onların ifade ettikleri değerlerin yozlaşmasına neden olmuştur ![]() ![]() Okunan gazete ve kitaplarda kullanılan kelime ve kavramlar da, taassup malzemesi olarak kullanılmışlardır ![]() ![]() ![]() Taassubun arka planındaki görüşler insanın hoş göremediği davranışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Asıl tolerans gösteremediğimiz, o davranış ve görünüşün arkasındaki farklı kanaatler, inançlar, görüşlerdir ![]() ![]() ![]() Dışa açılmayı, adeta bir parçalanma, kendimizden koparılma şeklinde düşünür, gerçeğin ne olursa olsun bizde ve bizimki olduğuna inanırız ![]() Taassubun temel nedeni bilgisizliktir ![]() ![]() Çünkü bilgi insanı rahatlatır ve kendi kendisiyle barışık yapar ![]() Bilgili insanda ise hoşgörü kendiliğinden gelişir ![]() "Bilge" ve "kültürlü" insan başkalarını zorla iknaya çalışmaz ![]() ![]() Böyle kimseler çıkar kaygısıyla haklılıklarına olan güvensizlikleri nedeniyle hoşgörü kavramından nefret ederler ![]() Medeni toplumlarda taassup kaybolur ![]() ![]() ![]() İnsanın kendisine güvensizlikten kaynaklanan bir korkusu ve bilgisizliği hoşgörüsüzlüğe zemin hazırlayan faktörlerdendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun en güvenilir yolu ise, insanın manevi başarılarının başlangıçtan bugüne tabiata ilave ettiklerinin zemini ve yekunundan başka bir şey olmayan kültür dünyası ile tanışması demektir ![]() ![]() ![]() Topyekun bir insanlığın hatasıyla sevabıyla bütün faaliyetlerinin izlerini taşıyan tarih, bu kültür dünyasında belirir ![]() ![]() ![]() ![]() Hürriyetsizlik hali de, taassubun temel nedenlerinden birisidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu noktada eleştirici bir düşüncenin mahsulü olan felsefe bir arada yaşamak zorunda olan insanların hayatlarım düzenleyen olumsuz yönde her alandaki taassubun panzehiridir ![]() ![]() Taassubun önemli nedenlerinden birisi de toplumlardaki hızlı yapı değişiklikleridir ![]() ![]() ![]() Bu noktada her birimiz kendi doğrularımızın evrenselliğini iddia etmiş, farklı doğrular karşısında kendimizi kapatarak, dışarıda olanlarında doğrularının bulunabileceğini reddetmişizdir ![]() Belirli bir ideolojiye saplanan kimse, birdenbire her şeyi değiştirebilecek bir sistem bulduğunu sanıp kendinden olmayanlara karşı saldırıya geçmiş, onları yok etmeye çalışmış, sonuçta taassup çizgisine gelmiştir ![]() Taassubun en kötü yönü de saldırganlık halidir ![]() Sonuç olarak diyebiliriz ki, bilimsel metot farklılıkları değişik bilgi kaynaklan, farklı zihniyet ve akıl ilkeleri insanların farklı düşüncelere sahip olmasına neden olmuştur ![]() ![]() Bu çoğulcu yapıyı dikkate almamak, dar bir fikre saplanıp, kendi fikir ve inancını üstün tutarak başka fikir ve inançlara karşı düşman olma tavrını oluşturur ![]() ![]() ![]() Taassubu ortadan kaldırmanın yolu, insanlar arasında bilgi ve kültürü yaymakla olabilir ![]() Kaynaklar: ----------- 5 Descartes, Metot Üzerine Konuşma, çev ![]() ![]() ![]() 7 Bertrand Russell, Din ile Bilim, çev ![]() ![]() ![]() 8 Necati Öner, İnsan Hürriyeti, s ![]() 9 Necati Öner, İnsan Hürriyeti, s ![]() ![]() ![]() 10 Kenan Gürsoy, "Felsefe ve Hoşgörü", s ![]() ![]() 11 Necati Öner, "Niçin Felsefe" adlı makale, s ![]() ![]() ![]() 12 Kenan Gürsoy, "Felsefe ve Hoşgörü", s ![]() ![]() * Hilmi Ziya Ülken |
![]() |
![]() |
|