![]() |
Antik Yunan Tiyatrosu.. |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Antik Yunan Tiyatrosu..Siyasal ve Toplumsal Ortam - ( İ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Kent devletlerinin yönetimlerinin sürekli olmamasına bir neden; devleti yönetmekte kendini en yetkili sayan kişilerin durmadan birbirini devirip tiran olmalarıydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - İ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dionysos’a olan tapınmayı bütün gücüyle destekleyerek kültür yaşamının halk arasında yaygınlaşmasına çalıştı ![]() ![]() İ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sophokles’in bugün elimizde kalan yedi oyunundan dördü, Euripides’in iki ya da üç oyunu bu sıralarda yazılmıştır ![]() Atina devleti sınıflı bir toplumdu: En üstte; Kentin siyasal yaşamına katılma hakkı olan vatandaşlar ( bu doğuştan kazanılan bir haktı) Ortada; Metekler ( yani o kentte oturan ve ticaret yapan yabancılar) En altta; Köleler ( köleler savaş esirleri olup daha çok Lavrium’daki gümüş madenlerinde çalıştırılırlardı ![]() Demokrasi olmasına karşın kölelik ![]() ![]() ![]() ![]() Aristoteles bile insanların değer yargılarını; erkek,kadın,köle olarak saptıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Antik Yunan Tiyatrosu.. |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Antik Yunan Tiyatrosu..ATİNA’DA DİONYSOS ŞENLİKLERİ Hem dinsel kaynaklarıyla hem de kent gelenekleri bakımından, tiyatro Atinalıların yaşamında önemli bir yer tutuyor ![]() ![]() Dionysos adına yapılan şenliklerden biri: Buna Lenaea deniyor ![]() ![]() ![]() İkinci şenlik Mart sonu Nisan başında yapılıyor ![]() ![]() ![]() Başlangıçta tiyatro oyunlarını seyretmek isteyenlerden para alınmıyordu ![]() ![]() Oyuncuların ücretlerini devlet verirdi ![]() ![]() ![]() Kent Dionysia’sı 5 ya da 6 gün sürüyordu ![]() - Birinci gün; kayık biçimi arabası içinde Dionysos rahibinin önderlik ettiği bir olay düzenleniyor tanrının heykeli tapınaktan alınıp tiyatro alanına götürülüyor, kurbanlar kesiliyor ![]() ![]() - İkinci, kimi zaman da üçüncü günleri Dithyrambos yarışları doldururdu ![]() - Son üç gün, yıllık armağanlara aday gösterilen tiyatro oyunlarınındı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Aiskhylos çoğu zaman teatralogy ( birbirine bağlı dört oyun) ya da trilogy (birbirine bağlı üç oyun) - Sophokles ile Euripides ise her yıl dört değişik konuyu işlemekten hoşlanırlardı ![]() - Her yıl yarışmaya katılacak üç oyun yazarını ARCHON denilen bir yüksek memur seçerdi ![]() ![]() ![]() - İlk trajedi yarışmalarından sonra Atina kentinde komedi yarışmaları düzenlenmeye başlandı ![]() ![]() ![]() ![]() - Bu iki şenliğin yanı sıra üçüncü bir şenlik daha vardı ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Antik Yunan Tiyatrosu.. |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Antik Yunan Tiyatrosu..İLK DRAMATİK YARIŞMALAR - İ ![]() ![]() ![]() - Bu yarışmada İkarya’lı Thespis birinci oldu ![]() Bu yarışmaya getirdiği yenilik; o zaman kadar alışagelinmiş koroyla söylenen ezgilere bir de solist eklemiş oluyordu ![]() Thespis, kendisi korodan ayrı olarak ezgisini söylüyordu ve böylece ilk kez konuşma, tiyatronun ilk oyuncusu doğmuş oldu ![]() - İlk kadın maskelerini oyuna getiren Koerilios’tu ![]() ![]() İyi bir üslubu olduğu söyleniyordu ![]() ![]() ![]() - Satir oyunu türünü bulan; Pratinas’tı ![]() ![]() - Bir kadın karakteri ilk kez Frinikos oyuna soktu ![]() ![]() ![]() Kadın karakterler erkek oyuncular tarafından oynanıyordu ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Antik Yunan Tiyatrosu.. |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Antik Yunan Tiyatrosu..BİR TANRIYA ÜÇ ÇEŞİT OYUN Yunan tiyatrosunda üç çeşit oyun vardı: Dionysos adına düzenlenen dramatik yarışmalara 3 çeşit oyunla katılırdı yazarlar ![]() - Yüceltilmiş kahramanlık öyküleri anlatan, kişilerin arasına tanrıları da alabilen trajediler ![]() - Kahramanlık öykülerini gülünçleştiren , açık saçık hareketlere düşkün bir satir korosu olan satir oyunları (tragedya ile yakından ilintiliydi ![]() - Baş karakterleri tanrılar korosu da; teke ayaklı satirlerdi ![]() - Konularını günlük yaşamdan alan komediler ![]() ![]() ![]() Her üçünde de sahneleri birbirine bağlayan, sırasında sahneye giren bir koro vardı ![]() ![]() Üçünde de maske kullanılırdı ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Antik Yunan Tiyatrosu.. |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Antik Yunan Tiyatrosu..TRAGEDYA Yunanca tragoidia’dan gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tragedyanın konu kaynağı efsanelerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Antik Yunan Tiyatrosu.. |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Antik Yunan Tiyatrosu..GREK TRAGEDYASININ YAPISI Konuşmalı ve şarkılı bölümlerle kuruludur ![]() Prolog, yani başlangıç ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Epeisodion’lar: Bunlar koronun şarkıları arasındaki bölümlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eksodos: Tragedyanın bitişiydi ![]() ![]() ( çatışam,düğüm) bölümü ve çözüm bölümü ortaya çıktı ![]() Stasima: Epeisodionlar arasında söylenen lirik parçalardı ![]() ![]() ![]() ![]() Antik tragedya ile iki düzeyde gelişirdi seyirci; oyun kişileriyle kişisel duyguya yönelirdi, koro ise bu kişisel duyguyu genelleştirir ve dinsel bir hava içine sokardı ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Antik Yunan Tiyatrosu.. |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Antik Yunan Tiyatrosu..ESKİ KOMEDYA Bu tür İ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Komedya, Dionysos’a düzenlenen eğlence ve kutlama törenlerinden doğmuştur ![]() ![]() 2 kişi arasındaki konuşmalara dayanan “mimos ”güldürü türü Sicilya’da ortaya çıktı ![]() ![]() ![]() ![]() Komedya yazarı, herkesi ve herşeyi olaya alacak özgürlüğe sahipti ![]() ![]() Atina’da devlet, bu özgürlüğü kısıtlamak şöyle dursun bu oyunların oynanması için ödenek ayırırdı ![]() ![]() KOMEDYALARIN YAPISI Prologos: Oyunun genel görüntüsünü özetleyen bir sahne vardı, iki oyuncu arasında geçerdi;oyuncular burada oyun başlamadan önceki durumu ve olayların geçeceği çevreyi seyirciye tanıtırlardı ![]() Parodos: Giriş şarkısını söyleyen koro oyun alanına çıkardı ![]() ![]() ![]() ![]() Agon: Bu sahnede, düşünceleri birbirine karşıt iki oyuncu birbiriyle tartışmaya girer, çatışırlardı ![]() ![]() Parabasis: Oyuncular çıktıktan sonra koro seyircilere doğru ilerler ve onlarla konuşurdu ![]() ![]() Eksodos: Komedyanın bitiş bölümüydü ![]() ![]() ORTA KOMEDYA Grek komedyasının birinci evresi (eski komedya) ile ikinci evresini (orta komedya) birbirinden kesinlikle ayıran bir sınır yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() YENİ KOMEDYA VE MENANDROS Yeni Komedya; Büyük İskender zamanında ,aşağı yukarı İ ![]() ![]() ![]() Bu komedya ile eski komedyada görülen grotesk giysiler kayboldu ![]() ![]() O dönemde kullanılan günlük giysiler oyunlarda kullanıldı ![]() ![]() Atina’nın siyasi durumu oyun yazarlarını ortalama vatandaşın günlük sorunlarına, kişisel dertleşmelerine itti ![]() ![]() ![]() ![]() Yeni Komedyanın yazarları içinde en belli başlıcaları Filemon,Difilos,Poseidippos, Apollodoros ve özellikle Menandros’tu ![]() MENANDROS – İ ![]() ![]() ![]() Toplum hayatı ve kültür konularıyla ilgilenmiştir ![]() ![]() Komedyaları gerçekçi idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Menandros oyunlarını, Aristophanes’le karşılaştırdığımızda 4 önemli fark ortaya çıkar ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() Herşeyden çok kadın ile erkek arasındaki aşk temasını işledi ![]() ![]() ![]() BAZILARI: Kahraman,Adamcıl, Samoslu Kız Kırık Saçlı Kız, Yargı ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Antik Yunan Tiyatrosu.. |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Antik Yunan Tiyatrosu..TİYATRO TEKNİĞİ Koro ve Oyuncu: Koro ile oyuncunun gelişimi birbirine paraleldir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Koronun bütün temsil boyunca oyun yerinde kalması gerekiyordu, bu yazarlar için önemli bir sorundu ![]() ![]() İlk dönemlerde koronun çeşitli görevleri vardı ![]() ![]() ![]() Oyuncuların usta olmaları ve seslerini çeşitli rollere göre değiştirip ona göre hareket etmeleri gerekiyordu, çünkü bir oyuncu maske takarak çok sayıda oyun kişisini, bu arada kadını da canlandırıyordu ![]() Oyuncuların çok güzel şarkı söylemeleri ve gerektiğinde dans edebilmeleri önemliydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kostüm ve Maske: Tiyatroda kullanılan esas kostüm KİTON’du ; boyundan ayak bileklerine kadar dökülüyordu ![]() ![]() Grekler kadınsı görünüşte olabilir korkusuyla kolsuz kiton giyiyorlardı, oysa tiyatrodaki kostümün bileklere kadar uzanan kolları vardı ![]() Günlük giyinişte, bele bir kemer konuyordu ![]() ![]() Günlük yaşamdaki kiton, beyaz ya da düz renkliyken, tiyatro kostümünün üstüne biçimsel süsler ya da hayvan resimleri yapılıyordu, bu süsler de renk renkti ![]() Kiton’un üzerine bir pelerin atılırdı,uzunsa HİMATİON, kısaysa KLAMOS adını alırdı ![]() ![]() Renkler simgesel olarak kullanılıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Oyuncular, boylarını yükseltmek için ayaklarına KOTHORNOS adı verilen yüksek tahta nalınlar giyerdi ![]() ![]() ![]() Oyuncunun görünüşünü abartmak için ONKOS denilen maskenin üzerine giyilen bir çeşit peruka ya da baş süsü kullanılırdı ![]() ![]() ![]() ![]() Tek bir oyuncu maske değiştirerek çeşitli rolleri oynayabiliyordu ![]() ![]() Maskelerin büyük, açık ağzı oyuncunun sesini büyütebileceği bir megafon biçiminde yapılıyordu ![]() ![]() Maskelerin yapıldığı malzeme,bez, tahta mantardı ![]() ![]() ![]() Bunlardan ayrı olarak; tragedya ile komedya da efsane kişilerini göstermek için yapılan özel maskeler kullanılırdı ![]() ![]() ![]() Somation:Komedyada kostümlerin altını doldurup gülünç görüntü vermek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SAHNE TEKNİĞİ Tiyatro binaları, açık hava yapıları olmakla birlikte, buralarda sahne gereçleri, makineler ve dekor da kullanılıyordu ![]() ![]() Ortadaki geniş kapıdan oyunun kahramanı, daha doğrusu kral, tiran gibi ülkeyi yöneten kimseler girer çıkarlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ekkuklema: Yarım daire biçiminde bir yükseltiydi, bu yükselti kapılardan sığacak büyüklükteydi ve ek sahneler, taht salonu bu yükselti üzerinde gösterilirdi ![]() Eksostra: Tekerlekli bir yükseltiydi, ama ilkinden daha alçaktı, bunun üzerinde de bazı kısa sahneler oynanır ya da ölmüş olan bir kimsenin durumu gösterilirdi ![]() Mechane: Skene’nin sol yanına konulan küçük ve ilkel bir vinçti ![]() ![]() ![]() ![]() Keranos: Bir vinçti,sahne üzerindeki cesetleri kaybetmede kullanılırdı ![]() ![]() Krada: Sözlük anlamı, “incir dalı” dır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Keraunoskopeyon: Yıldırım makinesiydi ![]() ![]() ![]() ![]() Anapiesmata: Mekanik olarak ruhları yeryüzüne çıkaran ilkel bir asansördü ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Antik Yunan Tiyatrosu.. |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Antik Yunan Tiyatrosu..TİYATRO YAPILARI: 1 ![]() Koro, hem tragedya, hem de komedya için en önemli dramatik öğeydi, bunun için de çok geniş bir oyun yerinin yapılması şarttı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Bu tiyatrolarda; Seyir yeri eskisi gibi kalmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Skene, bugünkü sahnenin ilk biçimini almıştır ![]() ![]() ![]() SOPHOKLES ( İ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Atina devletinin siyasal yaşamında önemli roller oynadı, iki kez devletin en yüksek makamı olan generalliğe atandı ![]() ![]() Koroyu on iki kişiden on beş kişiye çıkardı ![]() ![]() Boyalı dekor panoları geliştirdi ve tragedyaya Frigyalıların musikisini getirdi ![]() ![]() Sophokles geleneksel hikayeleri olduğu gibi uygular, bunları değerler ya da ne kadar gerçekçi oldukları üzerinde durmadan oyunlarına konu yapardı ![]() Oyun kişilerini birer karakter yapısı içinde veren ilk yazardı ![]() ![]() Sophokles’in korosu:Oyunun dramatik bölümlerini destekleyecek biçimdeydi ![]() ![]() ![]() Ancak artık koro 2 ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Antik Yunan Tiyatrosu.. |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Antik Yunan Tiyatrosu..ESERLERİNDEN BAZILARI: Oidipus Kolonos’ta,Filoktetes Aias,Antigone,Kral Oidipus AİSKHYLOS ( İ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Persler oyununda Darius’un hayali o dönemde bir yenilikti ![]() ![]() Aiskhylos’un dili ağdalıydı, düşünceleri zor anlaşılabilirdi ![]() ![]() ![]() Din ve Ahlak sorunlarını vurgulayan Aiskhylos’un oyun kişileri kalıplaşmış özelliklerin temsilcileriydi ![]() ( Nefret,Gurur, Kızgınlık gibi ![]() ![]() ![]() ![]() Oyunlarının tümünde dinsel bir tören havası vardır ![]() ![]() ![]() ESERLERİNDEN BAZILARI: Yalvaran Kızlar,Persler, Tebai Önünde Yedi Komutan, Zincire Vurulmuş Prometheus, Oresteio dörtlemesi bu dörtlemede bir oyun kayıptır diğerleri ( Aqamemnon,Adak Taşıyanlar, Omenidler) |
![]() |
![]() |
![]() |
Antik Yunan Tiyatrosu.. |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Antik Yunan Tiyatrosu..EURİPİDES ( İ ![]() ![]() Zamanında çok garip karşılanan büyük bir kütüphaneye, böylece dünyanın ilk tiyatro koleksiyonuna sahipti ![]() ![]() ![]() Euripides antik Yunan geleneklerinden yeni gerçekler çıkarmıştır ![]() ![]() Geleneğe karşı çıktığı noktalardan biri; Atina devleti içinde kadına verilen değerdi ![]() ![]() ![]() ![]() Dram sanatına bugünkü anlamında prolog ve epilog bölümlerini getirmiştir ![]() ![]() ESERLERİNDEN BAZILARI: Herakles’in Çocukları, Hippolitos Hekuba, Andromak, Herakles’in Deliliği, Yalvaran Kızlar ( Oyunun adı Aiskhylos’un oyunu ile aynı ama konusu değil ) , Troyalı Kadınlar, Elektra, Medea --->: Antik Yunan Tiyatrosu ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|