Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Sinema, Müzik & Online Videolar > Radyo, Sinema ve Tiyatro

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
bilgi, fransız, hakkında, tiyatrosu

Fransız Tiyatrosu Hakkında Bilgi

Eski 10-24-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Fransız Tiyatrosu Hakkında Bilgi




Fransız Tiyatrosu hakkında bilgi

Fransız Tiyatrosu

Fransız Tiyatrosu

XVI yy ortalarına kadar Fransız Tiyatrosu'nda bir atılım gerçekleşmemişti XIV Louis’in baskıcı tutumu Fransa’nın kötüye gitmesine neden olurken Kardinal Richelio ile arasındaki çatışma tiyatronun gelişmesini sağlamıştır Ortaçağ Fransız Tiyatrosu İtalya İspanya ve İngiltere’den çok sonra gelişmiştir Bunun iki temel nedeni vardır:

Rönesans’ın etkisiyle gelişen temeli dine dayalı iç savaşlar ve krallıklarla yapılan savaşlardır

İkinci neden ise; kralların soylu kişilerin belediyelerin yakınlık duydukları kişilere sağladıkları imtiyazlardı yani tekelcilikti

Confrérie de la Passion amatör bir grup olarak başladığı tiyatroda 1400’lü yıllardan 1600’lü yıllara kadar mystery oyunları (dinsel oyunlar) oynayarak geldi Dolayısıyla 200 yıllık geçmişiyle Fransız Tiyatrosunu elinde tutan bir kurumdu

Tiyatrodaki tekelciliğe ve Confrérie’ye rağmen hokkabazlar canbazlar pazarlarda işi oyunculuğa vuruyor kaşla göz arasında farslar oynuyorlardı Bu gezici kumpanyalarla baş edemeyeceğini anlayan Confrérie 15 yy'dan sonra tenise duyulan ilginin ilginin azalmasını fırsat bilerek bu üstü kapalı salonları gezici kumpanyalara kiralamaya başladı Bir süre sonra Hotel Bourgogne tiyatro salonu haline getirildi Burası da yüksek fiyatla kiralandı Roma İmparatorluğu’nun dağılışından beri yaptırılan ilk tiyatro salonu burasıdır ve böylece saray halka açıldı

İki farklı görüş

Sarayda akamedisyenler tragedya ve komedya türleriyle ilgili denemeler yaparken okumamış halk kaba çizgili güldürü türünü benimsedi Halkın klasik anlayıştan uzaklaşması romantik anlayışı da tetikledi O dönemde isimlerini duyuran dört yazar vardı

Alexander Hardy

“ AHardy dehası olsaydı bir Shakespeare olurdu” denir Kuramlara aldırmayıp 3 birlik kuralına uymamış kanlı sahneleri seyircinin önüne çıkarmaktan gocunmamıştır Ölçülü bir üslubu olsa da oyunlarında günlük yaşamdan alıntılar yapmıştır Bunlardan bazıları; üç günde yazılıp prova edildi ve oynandı Bu kadar aceleye gelen oyunlar sonuç olarak o dönemde önem kazandı ileriye taşınamadı

Corneille

A Hardy etkisiyle ilk oyunu 1630’da yazdı O da Klasik kuralları yadsıyarak yazdı oyunlarını ancak ağır hakaretlere maruz kaldı ve inzivaya çekildi Daha sonra klasik kuralları kabul etmek zorunda kaldı adını ileriye taşıyamadı

Racine

Corneille’nin etkisinde yazmıştır ilk oyunlarını ancak Corneille’nin tersine o klasik kurallara sıkı sıkıya bağlı kalmıştır Tragedya türünde oyunlar yazmış tragedya kurallarını aşmadan döneme uydurmuştur oyunlarını Corneille erkek karakterleri daha baskın gösterirken Racine kadın ruhunun karmaşıklığını kullanarak baskın karakterleri kadınlara atfetmiştir Racine oyun yazarlığında iyi bir dönemdeyken yazarlığı bırakmıştır Nedeni; XIV Louis’in tarihçi olma teklifidir

Moliere/ Jean Baptiste Poquelin ( 1622 Paris-1673 Paris)

Fransız tiyatro adamı; oyun yazarı yönetmen yönetici klasik Fransız komedyasının kurucusu

Bejart ailesiyle birlikte Illustre Théatre topluluğunu kurdu; ancak iflas ederk borçlar yüzünden hapse atıldı Charles Dufrense’nin gezginci topluluğuna katıldı; başta güney olmak üzere tüm Fransa’yı dolaştı;tiyatroyla Lyon’da kaldı (1650-53); Kral Louis’in kardeşinin koruması altında eski Louvre’da Kral’a oyunlar oynadı beğenisini kazanması üzerine Théatre’da du Petit Bourbon’a yerleşti tiyatroyu Fiorelli’nin (Scaramouche) Commedia Dell’arte topluluğuyla paylaştı Théatre du Palais Royal’de oyunlar vermeye başladı (1661) Kral tarafından para bağlandı (1665) ve topluluk “Troupe du Roi” adını aldı; Tartuffe ve Don Juan gibi oyunlarıyla tutucu çevrelerin eleştirisini çekti törensiz gömüldü yeri belli olmadı

Tiyatro tarihinin en önemli ve etkili komedya yazarı sayıldı başlıcalıkla töre komedyaları ve karakter komedyalarıyla klasik komedyanın başlıca temsilcisi oldu; halk tiyatrosukaynaklarından Commedia Dell’arte’den yararlanarak yeni Fransız komedyasını yarattı ayrıca pastoral komedya comédia ballet ve tragédia-ballet türlerinde ürünler verdi "komedyanın görevi insanın başlıcalıkla da çağımız insanının kusurlarını göstermektir" ilkesiyle yazdı; insanın kendi doğası gereği bu kusurlarını ve güçsüzlüklerini ancak güldürmecenin gücüyle düzeltebileceğine onun için de hiçbir konunun yergisel bakış alanı dışında kalamayacağını vurguladı; bu bağlamda yarattığı kişilerin güçsüz yanlarını deştikçe insancıl yanlarını ortaya çıkardığını; oyunlarını düz çizgili bir eğride aldı; olaylar örgüsünün yavaş yavaş çözülüşü içinde bir öykü öbürünü izledi yalın bir oyun dili kullandı Alexandriner ölçüsüyle sonra düz yazıyla yazdı başlıcalıkla beş perdelik oyun yapısını kurdu komedyalarıyla tüm batı ve dünya tiyatrosu üzerinde çok geniş bir etki bıraktı örnek oluşturdu

Başlıca oyunları

La jalousie de Barbouille (1645-50 Soytarının Kıskançlığı)

Le médicin volant (1945-50 Hekim Uçtu)

L’etourdi ou Les contre-temps (1653 Şaşkın Yahut Beklenmedik Engeller)

Le depit amoureux (1656 Küskün Aşıklar)

Les précieuses ridicules (1659 Zerafet Budalaları)

Sgarelle ou Le cocu imaginarie (1660 İşkilli Memo)

Don Garcie de Navarre ou le prince jaloux (1661 Don Garcie de Navarre yahut Kıskanç Prens)

L’ecole de maris (1661 Kocalar Mektebi)

Critique de L’ecole des femmes (1663 Kadınlar Mektebi’nin Tenkidi)

L’impromptu de Versailles (1663 Versailles Tuluatı)

Le mariage forcé (1664 Zorla Evlenme)

Don Juan (1665 Don Juan)

L’amour médicin (1665 Sevda Hekim)

Le misanthrope (1666 Adamcıl)

Le médicin malgré lui (1666 Zoraki Hekim)

Le sicilien ou L’amour peintre (1667 Sicilyalı yahut Resimli Muhabbet)

Amphitryon (1668 Amphitryon)

Georges Dandin (1668 Cimri)

Monsieur de Pourceaugnac (1669 Mösyö de Pourceaugnac)

Les amants magnifiques (1670 Kibarlık Budalası)

Les fourberies de Scapin (1671 Scarpin’in Dolapları)

La comtesse d’Escarbagnas (1671 Kontes d’Escarbagnas)

Les femmes savantes (1672 Bilgiç Kadınlar)

Le malade imaginaire (1673 Hastalık Hastası)

Paris Tiyatroları Sahne Tekniği

- Fransa’da İtalyan tiyatro yapısı benimseniyordu Fransa doğumlu bir İtalyan olan Mathelot sahne tekniği konusunda Serlio’dan yararlanmış bunu pekiştirmiştir Dekor konusunda sahne derinliğini kullanmış iki ayrı mekanı sahnede aynı anda göstermiştir Büyük makineler ve vinçlerle bunu zenginleştirmiştir Dekor tahta çerçevelerle geçirilmiş boyalı bez panolarla yapılıyordu zemin çeşitli yükseltilerle ortaya çıkarılıyordu Dönemin iki ünlü yapısı Petit Bourbon ve Hotel de Bourbone’dir

18 yy Fransa için önemli bir dönüm noktası oldu Voltaire Rousseau Diderot gibi düşünürler toplumun kötü yanlarını ortaya vuruyorlardı Aydınlarla orta tabaka alt tabakanın ilkin desteği sonra öncülüğüyle 1789 Fransız Devrimi'’i gerçekleştirdiler

- Fransız Devrimi mutlak monarşilerin yıkılışını getirdiği gibi ulusal egemenlik insan hakları gibi düşüncelerle bütün dünyada etkili oldu Bu çağın tiyatrosu da kendine özgü oldu ve daha sonra ortaya çıkan Romantizmin güçlü tiyatrosunu hazırladı

- 18 yy Avrupası’nda ortaya Burjuva olarak tanımlanan yeni bir tabaka çıkmıştı Aristokratlar ellerindeki servetin azalmasıyla ve Burjuvanın zenginleşmesiyle evlilik gibi sözleşmeler yapmak durumunda kaldılar ve bu zoraki bir kaynaşma getirdi Tiyatro alanında bu durum farklı eğilimler doğurdu Racin’in ince çizgili tragedyaları Burjuvaya fazla geldi Daha yumuşak geçişli daha hareketli tragedyalar istiyorlardı Komedyada ise aristokratların zarif hareketlerini gerektirn sahnelerden rahatsız oluyorlardı Böylece oyunlar da burjuva ahlak anlayışını yansıtan aşırı duygulu biraz da iç gıdıklayıcı bir görünüşe doğru gelişmeye başladı

- Hayatlarını çalışarak kazandıkları paraya bağlayan bu devrimci Burjuva seyircisi güldürüken ve ağlatırken düşündüren oyunlar istiyorlardı Moliére bu konuda yeterince iyiydi Moliére’den sonraysa Fransa’da Marivaux adını duyurmuştu Moliére’in izinden gitmekle beraber karakter tahlilinde Racine’in tragedyaya yaptığı ince çizgili yalın derinliği o komedyaya getirdi ve psikolojik komedyanın ilerlemesini sağladı

Bununla beraber Voltaire Rousseau Diderot gibi ünlü düşünürlerin tiyatro alanındaki yazıları felsefi bir hava taşıyordu



Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.