![]() |
Fransız Tiyatrosu Hakkında Bilgi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fransız Tiyatrosu Hakkında BilgiFransız Tiyatrosu hakkında bilgi Fransız Tiyatrosu Fransız Tiyatrosu XVI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rönesans’ın etkisiyle gelişen temeli dine dayalı iç savaşlar ve krallıklarla yapılan savaşlardır ![]() İkinci neden ise; kralların soylu kişilerin belediyelerin yakınlık duydukları kişilere sağladıkları imtiyazlardı yani tekelcilikti ![]() Confrérie de la Passion amatör bir grup olarak başladığı tiyatroda 1400’lü yıllardan 1600’lü yıllara kadar mystery oyunları (dinsel oyunlar) oynayarak geldi ![]() ![]() Tiyatrodaki tekelciliğe ve Confrérie’ye rağmen hokkabazlar canbazlar pazarlarda işi oyunculuğa vuruyor kaşla göz arasında farslar oynuyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İki farklı görüş Sarayda akamedisyenler tragedya ve komedya türleriyle ilgili denemeler yaparken okumamış halk kaba çizgili güldürü türünü benimsedi ![]() ![]() ![]() Alexander Hardy “ A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Corneille A ![]() ![]() ![]() ![]() Racine Corneille’nin etkisinde yazmıştır ilk oyunlarını ancak Corneille’nin tersine o klasik kurallara sıkı sıkıya bağlı kalmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Moliere/ Jean Baptiste Poquelin ( 1622 Paris-1673 Paris) Fransız tiyatro adamı; oyun yazarı yönetmen yönetici klasik Fransız komedyasının kurucusu ![]() Bejart ailesiyle birlikte Illustre Théatre topluluğunu kurdu; ancak iflas ederk borçlar yüzünden hapse atıldı Charles Dufrense’nin gezginci topluluğuna katıldı; başta güney olmak üzere tüm Fransa’yı dolaştı;tiyatroyla Lyon’da kaldı (1650-53); Kral Louis’in kardeşinin koruması altında eski Louvre’da Kral’a oyunlar oynadı beğenisini kazanması üzerine Théatre’da du Petit Bourbon’a yerleşti tiyatroyu Fiorelli’nin (Scaramouche) Commedia Dell’arte topluluğuyla paylaştı Théatre du Palais Royal’de oyunlar vermeye başladı (1661) Kral tarafından para bağlandı (1665) ve topluluk “Troupe du Roi” adını aldı; Tartuffe ve Don Juan gibi oyunlarıyla tutucu çevrelerin eleştirisini çekti törensiz gömüldü yeri belli olmadı ![]() Tiyatro tarihinin en önemli ve etkili komedya yazarı sayıldı başlıcalıkla töre komedyaları ve karakter komedyalarıyla klasik komedyanın başlıca temsilcisi oldu; halk tiyatrosukaynaklarından Commedia Dell’arte’den yararlanarak yeni Fransız komedyasını yarattı ayrıca pastoral komedya comédia ballet ve tragédia-ballet türlerinde ürünler verdi "komedyanın görevi insanın başlıcalıkla da çağımız insanının kusurlarını göstermektir" ilkesiyle yazdı; insanın kendi doğası gereği bu kusurlarını ve güçsüzlüklerini ancak güldürmecenin gücüyle düzeltebileceğine onun için de hiçbir konunun yergisel bakış alanı dışında kalamayacağını vurguladı; bu bağlamda yarattığı kişilerin güçsüz yanlarını deştikçe insancıl yanlarını ortaya çıkardığını; oyunlarını düz çizgili bir eğride aldı; olaylar örgüsünün yavaş yavaş çözülüşü içinde bir öykü öbürünü izledi yalın bir oyun dili kullandı ![]() ![]() Başlıca oyunları La jalousie de Barbouille (1645-50 Soytarının Kıskançlığı) Le médicin volant (1945-50 Hekim Uçtu) L’etourdi ou Les contre-temps (1653 Şaşkın Yahut Beklenmedik Engeller) Le depit amoureux (1656 Küskün Aşıklar) Les précieuses ridicules (1659 Zerafet Budalaları) Sgarelle ou Le cocu imaginarie (1660 İşkilli Memo) Don Garcie de Navarre ou le prince jaloux (1661 Don Garcie de Navarre yahut Kıskanç Prens) L’ecole de maris (1661 Kocalar Mektebi) Critique de L’ecole des femmes (1663 Kadınlar Mektebi’nin Tenkidi) L’impromptu de Versailles (1663 Versailles Tuluatı) Le mariage forcé (1664 Zorla Evlenme) Don Juan (1665 Don Juan) L’amour médicin (1665 Sevda Hekim) Le misanthrope (1666 Adamcıl) Le médicin malgré lui (1666 Zoraki Hekim) Le sicilien ou L’amour peintre (1667 Sicilyalı yahut Resimli Muhabbet) Amphitryon (1668 Amphitryon) Georges Dandin (1668 Cimri) Monsieur de Pourceaugnac (1669 Mösyö de Pourceaugnac) Les amants magnifiques (1670 Kibarlık Budalası) Les fourberies de Scapin (1671 Scarpin’in Dolapları) La comtesse d’Escarbagnas (1671 Kontes d’Escarbagnas) Les femmes savantes (1672 Bilgiç Kadınlar) Le malade imaginaire (1673 Hastalık Hastası) Paris Tiyatroları Sahne Tekniği - Fransa’da İtalyan tiyatro yapısı benimseniyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Fransız Devrimi mutlak monarşilerin yıkılışını getirdiği gibi ulusal egemenlik insan hakları gibi düşüncelerle bütün dünyada etkili oldu ![]() ![]() - 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Hayatlarını çalışarak kazandıkları paraya bağlayan bu devrimci Burjuva seyircisi güldürüken ve ağlatırken düşündüren oyunlar istiyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() Bununla beraber Voltaire Rousseau Diderot gibi ünlü düşünürlerin tiyatro alanındaki yazıları felsefi bir hava taşıyordu |
![]() |
![]() |
|