![]() |
Tanzimat Öncesi Tahkiyeli Eserler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tanzimat Öncesi Tahkiyeli EserlerTanzimat Öncesi Tahkiyeli Eserler TANZİMAT ÖNCESİ TAHKİYELİ ESERLERİMİZ DEDE KORKUT ÖYKÜLERİ HALK ÖYKÜLERİ o KÖROĞLU DESTANI o MASALLAR o KEREM İLE ASLI ÖYKÜSÜ MESNEVÎLER Tahkiyeli anlatım, öyküleyici anlatımdır ![]() ![]() ![]() Dede Korkut öyküleri, destandan halk öyküsüne geçişin en önemli örneğidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hem dinsel, hem destansı özellik taşıyan öyküler de vardır ![]() ![]() ![]() Taklitlerle, öykü ve fıkralarla halkı eğlendiren meddahların anlattığı meddah öyküleri daha gerçekçi öykülerdir ![]() ![]() Dil, günlük yaşamda konuşulan dildir ![]() Tanzimat öncesi öyküleyici anlatımla oluşturulan ürünlerden biri de halk masallarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Klâsik Türk şiirinde çokça yer tutan mesnevîler de öyküleyici anlatımla oluşturulan eserlerdendir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tanzimat Öncesi Tahkiyeli Eserler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tanzimat Öncesi Tahkiyeli EserlerDEDE KORKUT ÖYKÜLERİ Dede Korkutun 570-632 yılları arasında, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dede Korkut, tüm Türk kavimlerinin atasıdır ve dâhisidir ![]() ![]() ![]() Destan özellikli pek çok halk kahramanının mücadeleleri anlatılan Dede Korkut hikâyelerinde; güzel ve hikmetli sözler, Türklerin tarihine ait rivayetler, han ve beyler hakkında methiyeler, Türk töresine ait pek çok konular işlenerek, iyilere övgü kötülere eleştiri vardır ![]() "Dede Korkut Kitabında (Dede Korkut ala Lisan-i Taife-i Oğuz han Oğuzların Diliyle Dede Korkut Kitabı) 12 destan özellikli hikâye yer alır ve bu kitap, İslâm öncesi ve sonrasında Türklerin yaşayışını, dilini, tarihini, edebiyatını ve kültürünü içerir ![]() ![]() ![]() ![]() Türk milletiyle özdeşleşmiş olan doğruluk, sözünde durmak, mukaddes değerler uğruna ölmek gibi çeşitli karakterler, hikâyelerin ana temasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dede Korkut hikâyelerinde özellikle göçebe Oğuz Türklerinin tabiat şartlarına karşı dirençleri, düşmanlarına karşı sürekli üstünlüğü ve birlik şuurundan doğan kuvvetlilikleri dikkati çeker ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dede Korkut, bütün Türk kavimlerinin fert kahraman olmasını arzu etmiş olmalı ki, hikâyelerinde zayıflığa, çaresizliğe ve ümitsizliğe yer vermemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk ve dünya edebiyatının şaheserleri arasına giren ve çeşitli tarihî filmlere de konu olan Dede Korkut Hikâyeleri, insani ve yaşadığı dünyayı tüm özellikleriyle ele almıştır ![]() -Dirse Han Oğlu Boğaç Han -Salur Kazanın Evinin Yağmalanması -Kam Büre Beg Oğlu Bamsi Beyrek -Kazan Beg Oğlu Uraz Beg'in Tutsak Olması -Duha Koca Oğlu Deli Dumrul -Kanlı Koca Oğlu Kan Turali -Kadılık Koca Oğlu Yegenek -Basatın Tepegöz'ü Öldürmesi -Begel Oğlu Emren -Usun Koca Oğlu Seğrek -Salur Kazanın Tutsak Olması -Dış Oğuzun iç Oguz'a Asi Olması Dede Korkutun hayatı ve onun hikâyeleri, geçmişten geleceğe uzanan mücadelede varlığımızın, birliğimizin ve dirliğimizin ne kadar önemli olduğunu ortaya koymakta, kahramanlık ruhumuzu coşkun bir üslupla dile getirmekte ve geleceğe ümit ve sevgiyle bakmamızı sağlamaktadır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tanzimat Öncesi Tahkiyeli Eserler |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tanzimat Öncesi Tahkiyeli EserlerHALK ÖYKÜLERİ KÖROĞLU Türk Destanları içinde en geç teşekkül eden, diğerlerine göre çok yeni bir destanıdır ![]() ![]() ![]() Bununla beraber Köroğlu Destanının da kaynağı, bütün öteki destanlarımızda olduğu gibi, önceki sahifelerde anlattığımız asıl büyük Türk destanlarıdır ![]() ![]() Bugüne kadar duyulan Köroğlu Destanı rivayetleri, Azerbaycandan Rumeline kadar uzanan geniş sahada yirmi dört çeşitleme halindedir ![]() ![]() ![]() Bunlardan da anlaşılacağı üzere Köroğlu Destanımız bütün güzelliğine ve tam gibi görünmesine rağmen, destan olarak tekamül devresini tamamlamamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Köroğlu' nun babasının adı Yusuf'' tur ![]() ![]() ![]() Günlerden bir gün Bey, Yusuf' a, kendisi için çok güzel bir at seçip getirmesini ister ![]() ![]() Fakat Bey çok kibirli, gösterişi seven, burnundan kıl aldırmayan ve çok zalim bir Beydir ![]() ![]() Halbuki Yusuf' un getirdiği tay öyle bilinen taylardan değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İki gözü kör edilen Yusuf köyüne döner, O uyuzumsu tayı, hiç ışık görmeyen bir yerde besleyip terbiye eder ve eşi menendi bulunmayan bir kır at haline getirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan sonra dönüp, Beyin konağına yakın bir dağı yurd edinirler ![]() ![]() Babasının bu öğüdünü tutan Ali (Köroğlu) orayı yurd edinerek gelip geçenden baç almağa, haksızlıkların üstüne üstüne varmağa başlar ![]() ![]() ![]() Artık Çamlıbel, Çamlıbel' deki Köroğlu' nun dünyası tamam olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Babasının öcünü almak için Beyin üstüne üstüne vardığı akınlardan birinde Köroğlu, Beyin güzel Bacısı Döne' yi görür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ve birgün bu aşka dayanamaz köroğlu, atına atladığı gibi varır ![]() ![]() ![]() Akınlar akınları kovalar; Köroğlu çok zalimlerin hakkından gelir ![]() ![]() ![]() ![]() Köroğlu tutsaklıktan kurtulur; kaçar ![]() ![]() ![]() Çamlıbel' e hasret kalmış, Döne' sine hasret kalmış; yiğitlerine hasret kalmıştır ![]() Köroğlu tepelerden bakarım, Gözlerimden kanlı yaşlar dökerim, Bunca yıldır hasretini çekerim, Arkam sensin, kalem sensin dağlar hey ![]() Yiğitlerine, Çamlıbel' ine, Döne' sine kavuşturduğu için de atını bir güzelleme ile bir kere daha över: Haykırır köpüğü başından atar, Başını başımdan yukarı tutar, Kaçarsa kurtulur kovarsa tutar, Alma gözlü kız perçemli Kır atım ![]() Bundan sonra Çamlıbel' e daha iyice yerleşen Köroğlu' nun namı bütün yurdu, dört bir yandan tutar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat nihayet Köroğlu da bir insandır ![]() ![]() ![]() ![]() Çürüdü gönlüm çürüdü, İçerde yürek eridi, Beylerin kolu yoruldu, Kılıç döndürü döndürü ![]() Üstelik devir de değişmeğe başlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tanzimat Öncesi Tahkiyeli Eserler |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tanzimat Öncesi Tahkiyeli EserlerMASALLAR Masallar;efsaneler,destanlar ve diğer sözlü halk ürünleri gibi, bir ulusun kültürünü yansıtan önemli anlatımlardır ![]() Masallar ![]() ![]() ![]() Bunlara masal tekerlemesi adı verilir ![]() 1 ![]() 2 ![]() 1Halk Masalları: Kaynağı,yaratıcısı bilinmeyen masallardır ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() MASAL ÖGELERİ 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir masalda üç bölüm bulunur: a ![]() ![]() b ![]() ![]() c ![]() ![]() KEREM İLE ASLI Aşık Kerem Meşhur "Kerem ile Aslı" hikayesinin kahramanı olarak tanınan Kerem'in 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ala gözlerine kurban olduğum Hep senin derdinden yanar ağlarım Kime arzedeyim garip halimi Ellerin yanında görür ağlarım Benden kaçar sevdiğim, gayrden kaçmaz Dahi pek küçüktür, aşıkın bilmez Yalvarsam Mevla'ya dileğim geçmez Yüzümü yerlere sürer ağlarım Yine düşt'ayrılık vücut şehrine Yürek mi dayanır dilber cevrine Sürülünce insan mahşer yerine Hak'kın divanına durur ağlarım Kerem der bu firkatla yanarsam Tükenir ömrümüz bir gün ölürsem Bu hasretle kıyamete kalırsam Kefenim boynuma sarar ağlarım MESNEVİLER MESNEVİivan şiirinde,her beytinin dizeleri kendi arasında uyaklı,aruzun genellikle kısa kalıplarıyla yazılan nazım biçimine ve bu biçimde yazılmış yapıtlara mesnevi denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kutadgu Bilig (Saadet Bilgisi = Devlet Olma Bilgisi): 1069 yılında Yusuf Hac Hacip tarafından mesnevi tarzında yazılan, 6645 beyit meydana gelen manzume bir eserdir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|