|  | Japon Tiyatrosu |  | 
|  10-24-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Japon TiyatrosuTokugowa devrinin ortalarında bugünkü prensipler üzerine kurulmuş olan ve Japon Oyunlarının esasını teşkileden Kabuki'nin mazisi (300) yılı geçmez  Her ne kadar bunun tohumlan bu devreye tekaddüm eden cemiyetlerde de bulunabilirse de ilk zamanlar fazla inkişaf edememiş bir durumda idi  İlk olarak (370) sene evvel O' Kuni isminde bir dansöz tarafından Kyoto şehrinin büyük caddelerinde oynanmağa başlayan ve ilk çıkışında halkı eğlendirmek için şehir şehir dolaşan Kabuki'yi başka tiyatrolar ta-takip etti  Nihayet Japon hükümeti bir emirle bunu sabit bir hale koy du ve yalnız erkeklerin genel yerlerde dans edebileceklerini karar altına aldı  Bu tiyatronun ilk zamanlar artistleri cemiyet içinden atılmış kimselerdi  Fakat bu yeni sanatın cazibesi görülüp duyulduktan sonra Japon aristokratları bile onu gizlice seyre gelmeğe başladılar  Zamanla, diğer milletlerde olduğu gibi, halkın ahlâk ve içtimai durumu yükselince Japonyada da hususiyle bugün, artistlere karşı duyulan içtimaî bir nefret - Amerika ve Âvrupada olduğu gibi - kalmadı  Kabuki'nin bugaku'dan inkişaf ettiği söylenir  Hatta dengaku sarugaku ve sonraları harp esnasında «No» dansının da bugaku'dan meydana geldiği rivayet edilmektedir  Harbeci sınıflar No dansını iltizam ederlerken halk daha proletarian bir oyun aradı  Bu istek O'Kuni Kabuki denilen oyunun doğmasını intacetti  Kabuki mükemmeliyetini, sanatının temelini teşkileden tekniğini inkişaf ettirmeğe vakit bulamadan, Genroku ve Horeki devir leri arasında buldu  Üç telli samisen'in (bir nevi saz) Loochoo adalarından Japonyaya girişi tiyatroda zirve devri teşkil eder  Çünkü o zamanlarda No dansı için, musiki kompozisyonları bu aletle adapte edilmişti  Sonra onu bu güne kadar devam eden puppet show - Karagöz gibi kukla seyri takip etti  Bu tiyatro oyunları Avrupadan en iyi istidatları, müzisiyenler tiyatro müelliflerini yardıma çağırdılar ve birlikte çalıştılar  Bu suretle Kabuki başlıbaşına daha yüksek bir sanat olarak çıktı  Gidayu ve Joruri iki dramatik resitatson, üç telli sazan iştirakiyle (Samisen) Kabuki'den ayrılamaz  Kabuki aktörlerini klasik dramların temsilinde mütehassıs sanmak yanlıştır  Tiyatrolar zaman zaman son neslin modern dramlarını da programlarına koymuşlardır  Geçmiş zamanlarda Shakespeare'den ve daha başka meşhur batı muharrirlerinden mühim bir kısmının eserleri de başarı ile oynanmıştır  Meiji devrinde Kabuki aktörlerinden tamamiyle farklı bir zümre tarafından yeni bir dram okulu teessüs etti  Batının mahsulü olan revü Japonyada çok rağbettedir  Kısa bir zaman evvel memlekete girmiş olan, memleket gençliği tarafından da tutulan bu oyun, müteaddit revü organizatörlerinin meydana gelmesini sağladı  Son devirde Japon tiyatrosunu asrileştiren Kavakimi'dir  O Japon tiyatrosunu avrupalılaştırmış ve "Na Jururi,, adlı eserinde toplanan orijinal dramlar kaleme almıştır  * Alıntı | 
|   | 
|  | 
|  |