![]() |
Türkiye Cumhuriyeti Atatürk İlkeleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkiye Cumhuriyeti Atatürk İlkeleriTürkiye Cumhuriyeti Atatürk İlkeleri Cumhuriyetçilik; Cumhuriyet kelimesi dilimize Arapça "Cumhur" kelimesinden girmiştir ![]() ![]() ![]() Cumhuriyet dar ve geniş anlamda kullanılır ![]() ![]() ![]() Türkiye'de Cumhuriyet, Millî Egemenlik ilkesinin benimsenmesinin bir neticesi olarak 1921 Teşkilât-ı Esasiye Kanunu'nda yapılan 29 Ekim 1923 tarihli değişiklik sadece yönetim biçimi olarak kabul edilmiştir ![]() ![]() Atatürk'ün, Cumhuriyeti devletin siyasî bir rejimi olarak seçmesinin en önemli nedeni; Türkiye'yi modernleţtirme çabalarına cevap veren tek rejim biçimi olmasıdır ![]() ![]() 1937'de, 1924 Anayasası'nda yapılan değişiklikle devletin özellikleri arasında "Cumhuriyetçiliğe" de yer verilmiştir ![]() Cumhuriyetçilik,devletin siyasî rejimi olarak Cumhuriyeti benimseme ve onu fazilet rejimi olarak tanımlama ve değerlendirme demektir ![]() Cumhuriyetçilik ilkesi, Atatürk'ün devlet anlayışının temellerinden birini oluşturan Millî Egemenlik ilkesiyle çok sıkı ilişki içindedir ![]() ![]() Atatürkçü düşünce sistemi içerisinde değerlendirdiğimiz cumhuriyet ilkesi, fertlerin değil, milletin bütününün benimsediği bir ilkedir ve Türk milletine aittir ![]() Cumhuriyetçilik ilkesinin öngördüğü Cumhuriyet rejiminin demokrasi ile ilgisi vardır ![]() ![]() ![]() Türkiye'de Cumhuriyet cumhuriyetçilik ilkesinde de öngörülen modern anlamda devlet ţekline ulaţma idealine uygun bir geliţme seyri takip etmiţtir ![]() Türkiye'de Cumhuriyet, ırk, din, dil ve cinsiyet farkı gözetmeksizin, bütün vatandaşların paylaştıkları ve yararlandıkları siyasî rejimin adı olmuştur ![]() ![]() Devlet ţekli Cumhuriyet olan yeni Türk devleti, Misak-ı Millî ile çizilen, Millî sınırların üzerinde millî devlet anlayışını, millet ve devlet birliğini, bütünlüğünü ifade eder ![]() Bu bütünlüğü Atatürk İzmir'de 14 Ekim 1925'te yaptığı konuşmada şu şekilde değerlendirmiştir: "Bugünkü hükûmetimiz, teşkilât-ı devletimiz doğrudan doğruya milletin kendi kendiliğinden yaptığı bir teşkilat-ı devlet ve hükûmettir ki, onun ismi Cumhuriyettir ![]() ![]() ![]() Netice itibarıyla Cumhuriyet,en gelişmiş devlet şekli olarak Türk inkılâbının sonucudur, başarısıdır ![]() Milliyetçilik; Milliyetçilik, millet gerçeğinden hareket eden bir fikir akımı ve çağımızın en geçerli bir sosyal politika prensibidir ![]() ![]() Milliyetçilik ilkesi, millet ve milliyet kavramlarına dayandığından bu kavramları anlamak gerekir ![]() Millet, objektif bir ifade ile "herhangi bir esas etrafında toplanmış insan topluluğu " olarak tarif edilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Buna karşılık bu bağlardan birden fazlası veya hepsiyle birden bağlı topluluklara milliyet ismi verilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk'ün milleti tarifi ise şöyledir: "Millet, dil, kültür ve mefkure birliği ile birbirine bağlı vatandaşların teşkil ettiği bir siyasî ve içtimai heyettir" ![]() Atatürk, Türk milletini tarif ederken bu tarifi biraz daha açarak, milleti meydana getiren unsurları, siyasî varlıkta birlik, Dil birliği, yurt birliği, ırk ve menşe birliği, tarihî yakınlık ve ahlâkî yakınlık olarak tespit etmektedir ![]() ![]() Milliyetçilik, kişiyi, topluluğu bağlayan bağ olarak "Milliyet, vatandaşlık, milliyet duygusu" şeklinde de ifade edilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Kişinin mensup olduğu kitleye karşı duyduğu bağlılık, hissi, millet duygusunu esasını, kökünü teşkil etmektedir ![]() Atatürk'ün milliyetçilik anlayışı, özellikle Türk milletinin birliği ile beraberliğine yer ve değer vermektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Milliyetçiliği, millet sevgisi, millete güvenme aşkı olarak kabul eden Atatürk, genç nesillerin mutlaka bu duygu ve düşünceyle yetişmesini istemiştir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkiye Cumhuriyeti Atatürk İlkeleri |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkiye Cumhuriyeti Atatürk İlkeleriTürkiye Cumhuriyeti Atatürk İlkeleri Atatürk milliyetçiliği, hürriyete ve insan şahsiyetine değer verir ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk'ün milliyetçilik anlayışı eşitlikçidir, eşitlik fikrine dayanır, bu anlayışın kaynağı ise "Millî hâkimiyet" tir ![]() ![]() "Bize milliyetçi derler, fakat biz öyle milliyetçileriz ki bizimle iş birliği eden bütün milletlere hürmet ve riayet ederiz ![]() ![]() ![]() ![]() Milliyetçilik akılcı, yapıcı, yaratıcı ve idealisttir ![]() ![]() ![]() Türk milliyetçiliği bir inanç, bir duygudur ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk, bu mefkûreyi millet gerçeğine dayandırarak 22 Mayıs 1919 tarihli raporunda şu şekilde ifade etmiştir: "Millet, millî hâkimiyet esasını ve Türk milliyetçiliğini kabul etmiştir ![]() ![]() Atatürk'e göre milliyetçilik bir ırkçılık değil,bir vicdan ve duygu işidir ![]() ![]() Halkçılık; Dilimizde kullanılan halk deyiminin anlamı,insan topluluğudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk devlet geleneğine göre devlet halk için vardır ![]() ![]() ![]() Türk inkılâbının anlayışına göre halk ile millet arasında bir birlik,bir eş değerlik vardır ![]() ![]() ![]() Türk halkı, Türk devletinin beşerî unsurunu oluşturur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halkçılık, milliyetçilik fikrinin bir sonucudur ![]() ![]() "Türkiye halkı asırlardan beri hür ve bağımsız yaşamış ve bağımsızlığı yaşama gereği saymış bir kavmin kahraman evlatlarıdır ![]() ![]() Atatürk'ün, halkçılık anlayışında, insan topluluğunun demokratik esaslara göre birleşmiş, hür bir toplum düzeni öngörülmüştür ![]() ![]() ![]() Modern Cumhuriyet Türkiye'sinde Atatürk'e göre halkçılık: a-)Demokratlık b-)Fertler arasında imtiyaz tanımamak c-)Sınıf mücadelelerini kabul etmemektir ![]() Devletçilik; Atatürk inkılâpları çerçevesinde incelendiğinde devletçiliğin dar ve geniş anlamda iki manayı ifade ettiğini görmekteyiz ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye'de devletçilik,karma ekonomi şeklinde gelişme göstermiştir ![]() ![]() ![]() Atatürk, Devletçiliği: "Türkiye'nin ihtiyaçlarından doğmuş ve Türkiye'ye has bir sistemdir ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk devletçilikle devleti, ekonomik hayatı destekleyen bir güç olarak düşünmüştür ![]() ![]() Atatürk, devletçiliği tamamıyla demokrasi ve hürriyet rejimi içinde değerlendirmiş, devletin iktisadî sahada rehberliğini ön plânda tutmuştur ![]() ![]() Atatürk, 1936 yılında devletçilik konusunda şunları söylüyor: "Devletçiliğin bizce manası şudur : Fertlerin hususi teşebbüslerini ve şahsî faaliyetlerini esas tutmak;fakat büyük bir milletin ve geniş bir memleketin bütün ihtiyaçlarını ve çok şeylerin yapılmadığını göz önünde tutarak memleket iktisadîyatını devletin içine almak" "Devletçilik bilhassa sosyal, ahlaksal ve ulusaldır ![]() ![]() Görüldüğü gibi Atatürk ekonomik kalkınmanın temelinde "ferdî teşebbüs ve menfaatin" bulunmasın doğal bir olgu olarak kabul etmektedir ![]() ![]() Lâiklik; Lâik kelimesi latince-laicus- aslından alınmış Fransızca bir kelimedir ![]() ![]() ![]() ![]() Lâik olma, "dünya işlerinin,din işlerinden, dini otoriteden ayrı olarak ele alma" şekliyle tarif edilmektedir ![]() ![]() ![]() Lâiklik kelimesi bize ilk defa Meşrutiyet dönemine "lâdini", "lâruhbani" şekliyle girmiş ve kullanılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk'ün gerçekleştirdiği inkılâpların temelini teşkil eden lâiklik, Türk milletinin maddî, manevî ve fikrî yapısını modernleştirme istikametine yöneltmiştir ![]() Lâiklik prensibi,kongreler döneminden itibaren ortaya çıkan Millî hâkimiyet prensibinin normal bir gereği olarak yeni Türk Devletinin temel prensipleri arasında yerini almıştır ![]() Atatürk'e göre din bir vicdan meselesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye'de devletin lâikleştirilmesi, toplum hayatında lâik değerlere yer verilmesi dinin, devlet hayatında siyasî bir fonksiyon ifa etmesine kesin olarak son verme şeklinde görülmüştür ![]() ![]() "Bizim dinimiz en makul ve en tabiî bir dindir ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk'ün din ve lâiklik anlayışında, millet sevgisi ile birlikte dinine saygılı olma hasletini de görmekteyiz ![]() ![]() İnkılâpçılık; İnkılâpçılık ileriye, gelişmeye yönelik bir manayı ifade eder ![]() ![]() ![]() Atatürk bu amaçla; "Efendiler, yaptığımız ve yapmakta olduğumuz inkılâpların gayesi Türkiye Cumhuriyeti halkını tamamen asrî ve bütün mana ve eşkâli ile medenî bir heyeti ictimaiye hâline isal etmektir" diyerek Türk devletinin ve Türk toplumunun medenî ve insanî yaşayışının gereği, meydana gelen yeni düzenin korunmasını lüzumlu görmüştür ![]() Türk inkılâbını "Türk milletini son asırlarda geri bırakmış müesseseleri yıkarak yerlerine, milletin en yüksek medeni icaplara göre ilerlemesini temin edecek yeni müessese koymuş olmak" şekliyle tarif eden Atatürk'ün inkılâpcılık anlayışı söz konusu müesseseleri korumak ve savunmaktır ![]() Toplumsal geliţmelerin sonucu, toplumsal ihtiyaçları karşılayan kurallar konulurken, bilimsel arayış, bilimin ışığı altında gelişmeleri değerlendirme, Türk inkılâbının,inkılâpçılık anlayışının bir gereğidir ![]() Atatürk'ün inkılâpçılık anlayışının ardında dünya kültür ve medeniyetinden,Türk halkını yararlandırma çabası yatıyordu ![]() ![]() Atatürk'ün gerçekleştirdiği altı ilke hâlinde toplanan inkılâplar Türk milletinin sosyal ve kültürel oluşumuna o kadar uygun düşüyordu ki,her inkılâp hamlesi milleti ancak bu kadar mutlu kılabilirdi ![]() |
![]() |
![]() |
|