![]() |
Dünya Edebiyatı-Arap Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dünya Edebiyatı-Arap EdebiyatıSöylentiye göre Arap şiirinin güçlü ve etkin olmasının sebebi olarak, devamlı uzun çöl yolculukları yapan Arapların (Ki Türkçe anlamı Göçebe/Yörük’tür) deve üstündeyken söyledikleri türkülerin ahenk ve ölçülerine göre devenin hızını arttırması veya azaltmasını fark etmeleriyle başlar ![]() ![]() ![]() ![]() Bu başlıkların da her birinin kendi içlerinde ayrı ayrı anlamları vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Arap Şiirinde Ölçüler: Arap Şiirinde bilinen ilk ölçü Seci’dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmr’ul Kays’ın (Gezgin Kral/Hondoc) “Durun, Sevgilinin ve Sıkt el-Liva’da El-Dahul ile Havmel arasında Tudah ve Mikrat’ın çevirdiği evinin anılarıyla Ağlayalım ![]() Evi güneyden ve kuzeyden Birbirinin aksi olarak esen rüzgârların etkisiyle Henüz yok olmamıştır ![]() “Hail bölgesinde Duma denilen cennet gibi yerde, Yapma nakışların geriye kalanları gibi, Renkli taşlarla süslenmiş Havle’nin terk edilmiş kısmında kalan harebelerde; Oturdum, ağladım…” dizeleri İbnü Kuteybe Normları’na uygun birer Kaside başlangıcıdır ![]() Daha sonra sırasıyla Feryat, Yalvarma, Anıları Anlatma, Aşk, Seyahat, Binek Övme ve nihayetinde Kasidenin sonunda Kaside’nin ithaf edildiği kişiyi Övme kısmı gelirdi ![]() Anadili Arapça olan kavim ve ulusların ortaya koymuş oldukları edebiyat yapıtlarını kapsar ![]() ![]() ![]() İslam Öncesi Dönem'de Arap Edebiyatı Cahiliye Dönemi adı da verilen İslam Öncesi Dönem'de Arap edebiyatında şiirin özel bir yeri vardı ![]() ![]() ![]() ![]() İslam öncesi Arap şiirinden günümüze kalan en önemli örnek el-Muallakatü's-Seb'a'dır (Yedi Askı) ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Dünya Edebiyatı-Arap Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dünya Edebiyatı-Arap Edebiyatı“Edebiyat” sözcüğü Arapça kökenli olan “edep”ten üretilmiş Osmanlıca bir terimdir ![]() ![]() ![]() Arap edebiyatı denince akla doğal olarak şiir gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Roman sözcüğü ise Arapça’da kullanım olarak yeni değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Hikaye” ise Arapça “uksûsa” demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Arap edebiyatı en zengin dönemini İslam’ın ortaya çıkmasından sonra yaşamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Dünya Edebiyatı-Arap Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dünya Edebiyatı-Arap EdebiyatıYEDİ ASKI ŞAİRLERİ İmr’ul Kays: Yedi Askı şairleri arasında en eski ve en meşhur olanıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nabiga Zobyani: IV ![]() ![]() ![]() ![]() Antere: Çöl şairi ünvanlı Antere, köleyken gösterdiği kahramanlıklar sayesinde özgürlüğüne kavuştu ![]() ![]() ![]() Tarafa (Tarafe): Meşhur şiirinde yer verdiği “inatla arıyordu” dizesinden kinaye, olarak anılırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zuheyr bin Ebu Sulma: Hz Muhammed’in Kasidecisi olarak bilinen ve Şairler Efendisi ünvanıyla taltif edilen Kaab Bin Zuheyr’in babasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alkama bin Abda: Imr’ul Kays ile şiir konusunda rekabet eden Gassani sarayına yakınlığıyla bilinen Yedi Askı dönemi şairi ![]() A’şa: Arap Yarımadasının en meşhur şairidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hasan bin Sabit: Hz ![]() ![]() ![]() Kâab bin Zuheyr: Büyük Yedi Askı şairi Zuheyr’in oğludur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mutammim: Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Hasan Basrî: Kuramları tartışmasız olarak bütün İslâm topraklarında kabul gören ünlü İslâm ilahiyatçısı Basrî, sade ve anlaşılır şiirler yazmıştır ![]() İbn-i Rumî: Aslen Rum olan şair 836′da Bağdat’ta doğdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbn el-Mu’tez: Halife Mu’tez’in oğludur ![]() ![]() ![]() ![]() “Mine, Sen bizi terk ettin ve bir daha dönmeyecek misin? Sen benim yavrum gibiydin, Seni okşamadan nasıl yaşayacağım? Sen bizim koruyucumuzdun ![]() Sadi: Gülistan ve Bostan adlı iki Şark Edebiyatı başyapıtının yazarı olan şairin, Hulâgû’nun Bağdat’ı yıkması ile ilgili yazdığı mersiyesi de başyapıt olarak kabul edilir ![]() ![]() Seci’li Nesir Dönemi: Cumhura göre en büyük örneği olarak Kur’an verilen kafiyeli düz yazı İslâm’ın yayılmasıyla beraber Arap Edebiyatı içinde müthiş bir gelişme gösterdi ![]() ![]() ![]() ![]() İbn Nubata: Mezopotamya doğumlu vaiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “O kılıçla ölmez, Başka türlü ölecektir ![]() Nedenler türlüdür ama Felâket aynen böyledir” dizelerinden hemen sonra öldü ![]() Ebu Bekir el-Harizmî: Taberî’nin yeğeni olan sanatçı, 935 yılında doğmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Dünya Edebiyatı-Arap Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dünya Edebiyatı-Arap EdebiyatıBediüzzaman el-Hamadanî: 1008 yılında öldü sanılarak gömülen yazar, mezardan çıkmak için çaba sarf ederken çıkarttığı sesleri duyan çevredekiler tarafından mezarı tekrar açılarak dışarıya çıkartılmaya çalışıldı ![]() ![]() ![]() Harirî: Seci’li Nesir’in en büyük ustası olarak kabul edilen yazar, Makamat türünde verdiği örneklerle şöhrete ulaşmıştır ![]() ![]() Basra ve Kûfe Ekolleri: Genişleyen İslâm devleti resmî dili olarak Arapça’yı seçmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kitab’ül Agani: Şarkılar Kitabı anlamına gelen eser 897 doğumlu Ebu’l Ferec tarafından yazılmıştır ![]() ![]() ![]() El-Yemenî: Çok kuvvetli bir şair olarak tanınan Necmeddin Ebu Muhammed Umara bin Ali el-Yemenî, 1121′de doğdu ![]() ![]() ![]() İbn Nobata Cemaleddin: 1278′de Meyyafarikin’de doğan şair ![]() ![]() İbn Hicca: Azrarî lakaplı Arap şair ![]() ![]() ![]() ![]() İbn Fadlullah Ömerî: Aruz öğrenimini Şam’da tamamlayan yazarın Favazil es-Samar adlı eseri meşhurdur ![]() ![]() Ayşe el-Ba’uniyye: Hz ![]() ![]() ![]() Bin Bir Gece Masalları: Kitab’ül Elif Leylâ ve Leylâ adıyla ünlenen, çocuklara ve yaşlılara hoş vakit geçirtme amacıyla yazılan kitapların en meşhurudur ![]() ![]() Cabir’in kardeşi Hayyan’ın yanındaki hayatımla Şimdiki hayatım arasında ne benzerlik var! A’şa Uzun mızrakla giysisini parçaladım ![]() Kerim kişi mızrağa yabancı değildir ![]() Antere Eğer benim bir huyum sana kötü geldiyse Benim giysilerimi kendi giysilerinden sıyırıver, kurtulursun ![]() İmr’ul Kays Ali’nin gözleri ağrıdığından ilaç arıyordu, Tedavi edecek birini bulamıyordu, Resulullah tükürüğüyle onu iyileştirdi; Derken üflenen ve üfüren mübarek oldu ![]() Buyurdu; bugün bayrağı öyle bir süvariye vereceğim ki, Savaşta dilâver, cesur ve savunucudur ![]() O, Allah’ı ve Allah da O’nu seviyor; Allah sağlam kaleleri onunla fethedecektir ![]() Bu yüzden Ali’yi bu özelliklerle muhtas kıldı; O’nu kendine vasi ve kardeş seçti ![]() * Alıntı |
![]() |
![]() |
|