![]() |
Göç Destanı - Yöresel Halk Hikayesi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Göç Destanı - Yöresel Halk HikayesiGöç Destanı Bugün Orkun ırmağının kıyısında bir kent kalıntısı ile bir saray yıkıntısı vardır ki çok eskiden bu kente Ordu-Balıg denildiği sanılmaktadır ![]() ![]() ![]() Göç Destanı'nın Çin ve İran kaynaklarındaki kayıtlara göre iki ayrı söyleniş biçimi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Destanda adı geçen Bögü Kagan, MS 8 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Göç Destanı - Yöresel Halk Hikayesi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Göç Destanı - Yöresel Halk HikayesiTürk destanlarının kuruluşunu ve gelişmesini hazırlayan cihan devleti olma ülküsünün Göç Destanı'nda kutsal bir inançla yaşatıldığı görülür ![]() ![]() ![]() Çin ve İran kaynaklarınca bir çok kez sözü edilen Göç Destanı ile ilgili en önemli kaynaklardan biri İranlı tarihçi Cüveynî tarafından yazılmış olan "Tarih-i Cihangüşa" adlı yapıtdır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Göç Destanı - Yöresel Halk Hikayesi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Göç Destanı - Yöresel Halk HikayesiGöç Destanı ile Oguz Kagan Destanı Arasındaki Benzerlikler Göç Destanı'nın kahramanı olan Bögü Kagan'ın akınları, Oguz Destanı'nın kahramanı Oguz Kagan'ın seferleriyle benzerlik göstermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Reşideddin'in Oguzname'sinde (Farsça Oguz destanı) Türk boylarının nasıl türediği anlatılırken, Kıpçak Türkleri'nin türeyişinin bir ağaç aracılığıyla gerçekleştiği hikaye edilir ![]() Oguz'un çerilerinden birinin karısı gebe kalmış, kocası da savaşta ölmüştü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() J ![]() ![]() ![]() Göç Destanı'nda, Oguz Kagan Destanı'nın yapısı ve yaşam anlayışı Bögü Kagan'ın kişiliğinde yaşatılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıda sayılan bu benzerliklerin sonucu olarak Göç Destanı'nın kuruluşunda Oguz Kagan Destanı'nın etkisi olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz ![]() ![]() ![]() Aşağıda Göç Destanı'nın iki ayrı söyleyiş biçimine de yer verilmiştir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Göç Destanı - Yöresel Halk Hikayesi |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Göç Destanı - Yöresel Halk HikayesiÇin Kaynaklarına Göre Göç Destanı Uygur ülkesinde, Togla ve Selenge ırmaklarının birleştiği yerde Kumlançu denilen bir tepe vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir gün, ağacın gövdesi birdenbire yarılıverdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocukların en büyüğünün adı Sungur Tigin, ondan sonrakinin Kotur Tigin, üçüncüsünün Tükel Tigin, dördüncüsünün Or Tigin, beşinci ve en küçüğünün adı da Bögü Tigin idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yıllar yılları kovaladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evlilikten sonra Kiu-Lien, sarayını Kara-Kurum'daki Hatun Dağı'nda kurdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günlerden bir gün Çin elçileri, yanlarında falcılarla birlikte Kiu-Lien'in sarayına geldiler ![]() ![]() "Türk ülkesinin tüm varlığı, bütün mutluluğu Kutlu Dağ denilen bu kaya parçasına bağlıdır ![]() ![]() Elçiler aralarında böyle konuşup anlaştıktan sonra Kalı Kagan'a gittiler ![]() "Siz bizim bir konçuyumuzla evlendiniz ![]() ![]() ![]() ![]() Yeni kagan, bu isteği yerine getirdiğinde sonucun nereye varacağını düşünemedi; Çinliler'in isteğini kabul etti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte, ne olduysa o zaman oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günlerden sonra Türk tahtına Bögü Kagan'ın torunlarından biri oturdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uygurlar bu çığrışmaları bir ilahî buyruk bildiler ![]() ![]() ![]() Sonunda adına Turfan denilen bir yere geldiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Göç Destanı - Yöresel Halk Hikayesi |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Göç Destanı - Yöresel Halk Hikayesiİran Kaynaklarına Göre Göç Destanı Uygur ülkesinde Kara-Kurum çaylarından iki ırmak vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir gün bu iki ağacın arasına gökten bir ışık indi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün boyların beğleri ve halkı bu garip işi görmek için kalkıp geldiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Güzel huy ve iyi özelliklerle bezenmiş çocuklar böyle olurlar, ana babalarına saygı gösterirler ![]() ![]() Çevrede yaşayan bütün kavimler bu çocuklara hükümdar oğullarıymış gibi saygı gösterdiler ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuklar arasında Bögü Tigin güzelliği, boyu posu, sabrı, iradesi, ileri görüşlülüğü bakımından öbürlerinden önde idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir gece Bögü Kagan uyurken, penceresinin önünde bir kız hayali belirdi, onu uyandırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Doğudan batıya değin tüm dünya senin buyruğun altına girecektir ![]() ![]() Ertesi gün Bögü Kagan ordularını topladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bögü Kagan bir gece bir düş gördü ![]() ![]() "Bu taşı saklarsan dünyanın dört bucağını milletinin buyruğu altına alırsın ![]() O gece Bögü Kagan'ın başveziri de aynı düşü görmüştü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daha sonra Uygurlar'ın buyruğuna giren hükümdarlar birer birer geldiler, Bögü Kagan'a bağlılıklarını ve saygılarını sundular ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O çağda Uygurlar'ın din adamlarına "kam" denilirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bögü Kagan çağında Uygurlar Çin kaganına elçiler gönderdiler, kendilerine Nom kitaplarından anlayan ve adlarına Tüvinyan denilen din adamlarını göndermesini istediler ![]() ![]() ![]() Çin ülkesinden Nom yöntemlerini bilen kişiler geldiler ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|