Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Sinsi Eğlence > Bir Tutam Hikaye

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
dönem, edebiyatında, imge, türk, örnek, şairlerin, şiirde, şiirler, şiirleri

Şiirde İmge Nedir - Örnek Şiirler - Türk Edebiyatında Son Dönem Şairlerin Şiirleri

Eski 10-24-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Şiirde İmge Nedir - Örnek Şiirler - Türk Edebiyatında Son Dönem Şairlerin Şiirleri




Şiirde İmge Nedir - Örnek Şiirler - Türk Edebiyatında Son Dönem Şairlerin Şiirleri

• İnsanlar, gerçek hayatta var olan nesneleri, olayları duyu organlarıyla algılar; bu algılama insan bilincinde çeşitli işlemlerden geçer ve bireye göre farklı şekillere, durumlara dönüşür Böylece "imge" oluşur

• Şiirde bütün imgeler, gücünü gerçeklikten alır

• İmgenin oluşumunda gerçekliğin dönüştürülmesinde bireyin yaşadıkları, sezgileri, tasarıları, kültürü, anlayış ve algılayışındaki farklılıklar etkilidir

• Birey, günlük hayatta kullandığımız dil göstergelerine, günlük hayatta gerçekliği olan dil ifadelerine yeni anlamlar yükleyerek gerçekliği dönüştürür

• Dönüşen ve değişen bu gerçeklik her okuru farklı boyutlarda etkiler Bu etki ise okurun yaşına, eğitim ve kültür seviyesine, hayallerine, izlenimlerine, içinde bulunduğu duruma ve döneme göre değişir

• Aynı gerçeklik, farklı sanatçıların elinde farklı şekillere dönüşür Böylece şiirsel gerçeklik oluşur

• Günlük dil ile şiir dili arasındaki temel farklılık, gerçekliğin ifade ediliş biçimidir

"Bu şeker kaç para?" "On lira"

"Bu akşam çok eğlendim"

"Köşkün muazzam bir Boğaz manzarası var" ifadelerinde "on lira, eğlenmek, köşk" sözcükleri gerçek anlamlarıyla kullanılmıştır

"Güzelliğin on par'etmez

Bu bendeki aşk olmasa

Eğlenecek yer bulamaz

Gönlümdeki köşk olmasa"

Âşık Veysel

Dörtlükte ise on para etmek, "değerinin az olması"; "eğlenmek", oyalanmak, vakit geçirmek, teselli olmak"; köşk, "gönlün en güzel yeri, sevgilinin içinde bulunduğu yer" anlamlarında kullanılmıştır

• Dörtlüğün her okuyucuda çağrıştırdıkları farklıdır Çünkü şiirde yan anlamlar, mecaz anlamlar vardır Bu anlamlar, yoruma açıktır

• Şiirde dil şiirsel işleviyle kullanılır

Örnek şiir incelemeleri:

Halk şiiri örneği (17 yüzyıl)

SEMAİ

Bugün ben bir güzel gördüm

Bakar cennet sarayından

Kamaştı gözümün nuru

Onun hüsn ü cemalinden

Salındı bahçeye girdi

Çiçekler selama durdu

Mor menekşe boyun eğdi

Gül kızardı hicabından

Ercişli Emrah

"Bu gün ben bir güzel gördüm" ifadesi yaşadığımız dünyada gerçekliği olan şeylerdir Günlük hayatta birçok güzel görmek mümkündür

"Bakar cennet sarayından" Güzel bir kız cennetteki bir saraydan bakamaz, evinin penceresinden bakar, ancak şair bu gerçekliği dönüştürerek, sevgilisini cennetteki hurilere, evini de cennetteki saraylara benzetmiştir

"Kamaştı gözümün nuru

Onun hüsn ü cemalinden"

Sevgilinin güzel olması gerçek hayatta olabilecek bir ifadedir; ancak güzelliğin çokluğundan gözlerin kamaşması gerçekliğin dönüştürülmesidir

"Salındı bahçeye girdi" Sevgilisinin ya da herhangi birinin bahçeye girmesi gerçekte olabilecek bir şeydir

"Çiçekler selama durdu

Mor menekşe boyun eğdi

Gül kızardı hicabından" ifadelerinde gerçeklik değişik yollarla dönüştürülmüştür Çiçeklerin bahçeye tek bir sıra halinde dikilmiş olması, çiçeklerin dik durması gerçekte olabilir; ancak çiçekler, sevgili geldiği için selama durmaz Aynı durum menekşe için de geçerlidir Menekşenin boynu, doğal olarak zaten hafif eğiktir, bunun sebebi sevgilinin gelmesi değildir Gülün renginin kırmızı olması ve utanan insanın yüzünün kızarması gerçekliktir; ancak gülün utancından kızarması gerçekliğin dönüştürülmesidir

Şiirde gerçeklik, benzetmelerle, abartmayla ve güzel sebebe bağlama yollarıyla dönüştürülmüştür Bu imgeler, halk şiirinde kalıplaşmıştır Ancak, her şair bu imgeleri yeniden kurgular

Son Dönem Türk Edebiyatı

BAHAR ŞARKİSİ

Titrek bir damladır aksi, sevincin

Yüzünün sararmış yapraklarında;

Ne zaman kederden taşarsa için

Şarkılar taşırken dudaklarında

Gözlerin kararan yollarda üzgün

Ve bir zambak kadar beyazdır yüzün;

Süzülüp akasya dallarında gün

Erir damla damla ayaklarında

Ahmet Muhip Dıranas

"Titrek bir damladır aksi, sevincin

Yüzünün sararmış yapraklarında"

ifadesi, "Sararmış bir yaprağın üzerindeki yağmur damlası yaprak hareket ettikçe titreşiyordu, sallanıyordu" gerçekliğinden hareketle yazılmış olabilir Sevincin yansımasının titrek bir damla olması, insan yüzünün sarı yaprak olması gerçeğin dönüştürülmüş şeklidir

"Ne zaman kederden taşarsa için

Şarkılar taşırken dudaklarında"

"İnsanlar çok üzülebilirler, insanlar şarkı söyleyebilirler" ifadeleri bu dizelerin gerçeklik kaynağıdır "İçin kederden taşması, dudakların şarkı taşıması" gerçekliğin dönüştürülmesidir Şair bu dörtlükte, baharın tasvirini yapmakta, bunu yaparken de gerçekliği değiştirmekte, sözcüklere yan anlamlar, mecaz anlamlar yüklemektedir (Şarkıyı söyleyen rüzgârın etkisiyle ses çıkaran sararmış yapraklardır)

"Gözlerin kararan yollarda üzgün

Ve bir zambak kadar beyazdır yüzün,

Süzülüp akasya dallarında gün

Erir damla damla ayaklarında"

"Gün batıyor"şeklinde ifade edebileceğimiz gerçeklik, yukarıda farklı imgelerle değiştirilmiştir Gün, damla damla erimez, gün biter

Şair, mecaz ve yan anlamları çokça kullanarak gerçekliği yeniden kurgulamıştır

Sevgilinin güzel olması gerçek hayatta olabilecek bir ifadedir; ancak güzelliğin çokluğundan gözlerin kamaşması gerçekliğin dönüştürülmesidir

"Salındı bahçeye girdi" Sevgilisinin ya da herhangi birinin bahçeye girmesi gerçekte olabilecek bir şeydir

"Çiçekler selama durdu

Mor menekşe boyun eğdi

Gül kızardı hicabından" ifadelerinde gerçeklik değişik yollarla dönüştürülmüştür Çiçeklerin bahçeye tek bir sıra halinde dikilmiş olması, çiçeklerin dik durması gerçekte olabilir; ancak çiçekler, sevgili geldiği için selama durmaz Aynı durum menekşe için de geçerlidir Menekşenin boynu, doğal olarak zaten hafif eğiktir, bunun sebebi sevgilinin gelmesi değildir Gülün renginin kırmızı olması ve utanan insanın yüzünün kızarması gerçekliktir; ancak gülün utancından kızarması gerçekliğin dönüştürülmesidir

Şiirde gerçeklik, benzetmelerle, abartmayla ve güzel sebebe bağlama yollarıyla dönüştürülmüştür Bu imgeler, halk şiirinde kalıplaşmıştır Ancak, her şair bu imgeleri yeniden kurgular

alıntı



Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.