Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Genel Bilgiler > Motorlu Taşıtlar

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
bilinmesi, gerekenler, hakkında, lastikler

Lastikler Hakkında Bilinmesi Gerekenler

Eski 10-21-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Lastikler Hakkında Bilinmesi Gerekenler




Lastikler Hakkında Bilinmesi Gerekenler

Kimyasal çelik teller ile çeşitli kimyasal maddelerin birleşiminden oluşan ve aracın yer ile temasını sağlayan tek ve önemli parçasıdır Lastik içerisine basılan hava vasıtası ile takılı olduğu aracın ve üzerindeki yükün taşınmasını sağlar

Lastiğin yer ile temas bölgesi SIRT : Lastiğin yer ile temas eden bölgesi
OMUZ : Sırt ile yanağın birleştiği ve kalın kauçuktan yapılmış bölgesi

YANAK : Lastiğin topuk ve omuz bölgesi arasında kalan, lastiğe esneklik sağlayan ve üzerinde markalama ve tanıtıcı bilgiler bulunan bölgesidir
TOPUK : Lastiğin janta temas eden ve sıkıca bağlanmasını sağlayan bölgesidir

Lastiğin Görevleri:
  • Araç yükünü taşımak
  • Direksiyon ile verilen yönü izlemek
  • Motordan gelen gücü ileri/geri hareket olarak yansıtmak
  • Emniyetli bir şekilde hem ıslak hem de kuru zeminde aracı durdurmak
  • Amortisörlerde yardımcı olarak sürüş keyfini artırmak
Lastiğin Performansını Ve Ömrünü Etkileyen Faktörler:
Hava Basıncı
Uygun olmayan hava basıncı ileride tamiri mümkün olmayacak hasarların yanısıra, lastiğin düzensiz ve erken aşınmasına sebep olur Hava basıncı lastik soğukken ölçülmeli ve mutlaka araç üreticilerinin belirlediği hava basıncı değerlerine uyulmalıdır
Rot Ayarı
Aracınızın mekanik ve süspansiyon sistemlerindeki aksaklıklar nedeni ile direksiyon ve araç yönü aynı olmayabilir Ön düzen bozukluğu sadece lastiklerinizde ekonomik kayba neden olmakla kalmaz aynı zamanda aracınızın süspansiyon ve döner aksamına da zarar vererek zaman içerisinde yüksek mekanik tamir ve bakım masraflarına yol açar
Balans Ayarı
Jant ve lastiğinizin uygun olarak eşlenmemesi hızlı sürüş esnasında zıplama, vuruntu, salgı, yalpa gibi konforsuzluklar hissetmenize neden olacaktır
Rotasyon (Yer değiştirme)
Lastiklerinizin, araçta takılı oldukları her değişik pozisyonda değişik aşınma hareketlerine maruz kaldıklarıdan, periyodik olarak yerlerinin değiştirilmesi ömürlerini artıracaktır
Diş Derinliği
Sırt bölgesi lastiğinizin yola basan kısmıdır Lastik eskidikçe çekiş azalır Zamanla lastiğiniz üzerindeki desen aşınarak kullanılmaz seviyeye gelir Diş derinliği 16mm'nin altına inmiş lastikleri kullanmak, can ve mal emniyeti bakımından tehlikeli oldugu gibi, bir çok ülkede kanunen de yasaktır
Yük miktarı ve Yükleme Biçimi
Sırt bölgesi lastiğinizin yola basan kısmıdır Lastik eskidikçe çekiş azalır Zamanla lastiğiniz üzerindeki desen aşınarak kullanılmaz seviyeye gelir Diş derinliği 16mm'nin altına inmiş lastikleri kullanmak, can ve mal emniyeti bakımından tehlikeli oldugu gibi, bir çok ülkede kanunen de yasaktır
Fren Ayarı
Fren sistemlerinizi araç üreticisinin tavsiye ettiği aralıklarla kontrol ettiriniz Ayarsız frenler,lastiklerde düzensiz ve hızlı aşınmalarına neden olur
Ani ve sert frenlemelerde kuvvet dağılımı lastiğe göre farklı olacağından, blok tipi aşınma olması ihtimali artar
Araç Hızı
Araç kullanım hızı arttıkça lastiğin sıcaklığını yükselmesi sebebiyle sırt kauçuğu normale göre daha çok aşınma gösterir
Lastik Eşlemeleri
Aracın tüm lastiklerinin aynı ebat ve yapıda olması gerekir Aynı aks üzerinde farklı yapı, desen ve aşınmada lastik takılması halinde araç performansı olumsuz etkilendiği gibi lastik düzensiz ve hızlı aşınır
Yol ve İklim Şartları
Düzgün olmayan yol yüzeylerinde ve sıcak yaz aylarında lastik normale göre daha çok aşınma gösterir
Lastik Performans ve Ömürleri
Bu faktörlere ilave olarak araç kullanıcısının sürüş ve fren kullanım alışkanlıkları ile aracın bakım seviyesi gibi diğer faktörlere de bağlı olarak değişiklikler gösterebilir



Alıntı Yaparak Cevapla

Lastikler Hakkında Bilinmesi Gerekenler

Eski 10-21-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Lastikler Hakkında Bilinmesi Gerekenler




Bunlara Dikkat!
Tüm lastikler T&RA ve ETRTO gibi uluslararası örgütler tarafından belirlenen ; jant çapı, dış çap, kesit genişliği gibi parametreler için belirlenen standartlara uymak zorundadır
Araç lastiğinin taşıyabileceği maksimum yükle yapabileceği en yüksek hız limiti:

Yük İndeksi
Lastik başına
yük(kg)
Yük indeksi
Lastik başına
yük (kg)
Yük indeksi
Lastik başına
yük (kg)
60
250
79
437
98
750
61
257
80
450
99
775
62
265
81
462
100
800
63
272
82
475
101
825
64
280
83
487
102
850
65
290
84
500
103
875
66
300
85
515
104
900
67
307
86
530
105
925
68
315
87
545
106
950
69
325
88
560
107
975
70
335
89
580
108
1000
71
345
90
600
109
1030
72
355
91
615
110
1060
73
365
92
630
111
1090
74
375
93
650
112
1120
75
387
94
670
113
1150
76
400
95
690
114
1180
77
412
96
710
115
1215
78
425
97
730
-
-

Tavsiyeler
  • Bozuk satıhlarda yüksek hız yapmayın
  • Uzun yola çıkarken ve araç yüklüyken hava basıncını 2 PSI artırın
  • Stepne lastiğinizin basıncını da düzenli olarak kontrol edin
  • Kışın diş derinliğinin 3 mm'den az olması çekişi olumsuz etkiler
  • Aracınızı uzun süre kullanmayacaksanız, aracınızı takoza alın
  • Lastiğinizi parlatmak için petrol ürünleri içeren deterjan veya cilalar kullanmayın
  • Aynı aks üzerindeki lastiklerdeki farklı hava basınçları, aracın düşük hava basınçlı lastik tarafına doğru çekmesine neden olur
  • Lastiğinizi kaldırım kenarlarına ve sivri yüzeylere çarpmaktan kaçının
  • Diş derinliği 16 mm ye düşen lastikleri mutlaka değiştirin
  • Kullanmadığınız lastikleri şişirilmiş olarak depolamayın
  • Karlı ve buzlu yollarda lastiğinizin hava basıncını kesinlikle düşürmeyin
  • Subap kapaklarını kapalı tutun
  • Su ve fırça kullanılarak yapılacak temizlik lastikteki kimyasalların koruyucu bir film tabakası oluşturmasına yardımcı olur
  • Yurdun dört bir yanına dağılmış Lassa bayilerine lastiklerinizle ilgili tüm konularda danışabilirsiniz
Garanti Dışı Kalan Maddeler:[*]Taş, çivi, cam, metal ve benzeri cisimler nedeniyle hasarlanmış lastikler[*]Hatalı ve kötü kullanım sonucu meydana gelen çarpma ve darbelerden kaynaklanan hasarlar[*]Yoldaki kaldırım kasis, çukur, düşük banket ve benzeri dış etkenlerden dolayı meydana gelen hasarlar[*]İç lastik(tube-type) takılması gereken lastiklerin, iç lastik takılmadan (tubeless) kullanılması nedeniyle meydana gelen hasarlar[*]Dış lastik içerisine takılı iç lastik ve kolonun farklı marka olmasından kaynaklanan hasarlar[*]Aracın istiap haddi üzerinde aşırı yükleme yapılması sonucu meydana gelen olaylar[*]Yanlış uygulamalardan ve araç mekaniğinden dolayı hasarlanmış lastikler[*]Lastiklerin standardına uygun olmayan hava basıncı ile kullanılması sonucu meydana gelen hasarlar[*]Yüksek hızlarda yapılan ani frenlemeler neticesinde meydana blok şeklindeki hasarlar[*]Tamir edilmiş ve kaplama yapılmış lastikler[*]Lastiğin janta takılması veya sökülmesi sırasında meydana gelen topuk kırılması ve benzeri hasarlar[*]Lastiklerin, tüketiciler tarafından güneş altında uzun süre depolanması ve ozon üreten elektirik motoru ve benzeri cihazlara yakın olarak bulundurulması ile olabilecek yüzeysel ince çatlamalarYara Tamiri
Pratikte, tubeless otomobil lastiklerinin tamiri değişik malzemelerin kullanıldığı iki farklı yöntemle yapılırBunlar;herbiri için farklı tipte malzeme ve teçhizat kullanılan,yara tamirinde en uygun ve tavsiye edilen bir yöntem olan Mantar Yama (PRP) ile lastiğin yara alan bölgesinin kuşingam adı verilen dolgu maddesiyle doldurulup pişirilmesi ve içeriye get konulması yöntemiyle yapılan Takviyeli Yara Tamiridir
Harici bir darbe sonucu yara almış/delinmiş lastiklerin incelenmesi,uygun alet ve ekipmanla tamirinin yapılması,sadece bu işlemi yapan kişinin sorumluluğundadır
Tamir işlemi;bu konuda eğitilmiş kişilerce yapılmalıdır
:: Mantar tip maya :: Lastikteki delinme,tabanda belirtilen bölgede ise mantar yama ile takviyesiz yara tamiri yapılabilir
Lastik hız semboşü "H" (210 km/saat) ve altı ise delik çapı azami 6 mm ve lastik daha önce tamir edilmemiş ise tamir edilebilir
240 km/saat ve üstü hız sembollü lastiklerin tamir edilmesi sakıncalıdır
Liner tabakada çatlama ve kesilme,kırılma ve aşırı deformasyon varsa,tamir yapılmamalı ve lastik kesinlikle yenisiyle değiştirilmelidir
:: Tamir edilebilir bölge :: Tamirde temizlik çok önemlidirYara tamir malzemesi,sadece temiz yüzeye yapışırYara bölgesinin içten dıştan konik bir zımpara taşıyla iyice temizlenmesi ve yara içindeki serbest kalan çelik kuşak tel uçlarının,elmas uçlu bir matkapla alınması gerekirBu işlem iyi yapılmazsa,ilerde çelik kuşak uçları çalışma yaparak paslanabilir ve yara tamir malzemesine hasar vererek,lastiği hizmet dışı bırakabilir
Tamir malzemesinin kullanılacağı yerdeki kauçukla kesinlikle benzer özellikler taşıması gerekirEğer kullanılan malzeme kauçuk esaslı değilse esnemesi,gerilmesi ve lastik bünyesinde oluşan ısıya tepki özelliği farklı olacağından,ayrılma yapar
Yara tamirinin yüksek sıcaklığa sahip ütülerle yapılması,lastikte istenmeyen sorunlar çıkarırÜtünün temas ettiği alandaki kauçuk yeniden pişerek,orjinal özelliklerinde bir bölümünü yitirirKuşaklarda açılmalar ve lastik tabanında şekil bozuklukları oluşabilir
Hasarlı lastik janttan çıkarılıp iç kısmı dikkatlice incelenmelidir
Çok kısa süre de olsa,havasız lastik üzerinde yürüme,karkastaki kordlara zarar verebilirLiner'da (tubeless lastiklerde olan ve hava sızdırmazlığı sağlayan tabaka) çatlamalar olabilir
Lastiğin yara almış bölgesinin,fitil yamayla tamir edilmesi,ilerde soeun çıkarabileceğinden sakıncalıdır


Alıntı Yaparak Cevapla

Lastikler Hakkında Bilinmesi Gerekenler

Eski 10-21-2012   #3
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Lastikler Hakkında Bilinmesi Gerekenler




araba lastikleri


Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.