Lastikler Hakkında Bilinmesi Gerekenler |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Lastikler Hakkında Bilinmesi GerekenlerLastikler Hakkında Bilinmesi Gerekenler Kimyasal çelik teller ile çeşitli kimyasal maddelerin birleşiminden oluşan ve aracın yer ile temasını sağlayan tek ve önemli parçasıdır Lastik içerisine basılan hava vasıtası ile takılı olduğu aracın ve üzerindeki yükün taşınmasını sağlar![]() Lastiğin yer ile temas bölgesi SIRT : Lastiğin yer ile temas eden bölgesi ![]() OMUZ : Sırt ile yanağın birleştiği ve kalın kauçuktan yapılmış bölgesi ![]() YANAK : Lastiğin topuk ve omuz bölgesi arasında kalan, lastiğe esneklik sağlayan ve üzerinde markalama ve tanıtıcı bilgiler bulunan bölgesidir ![]() TOPUK : Lastiğin janta temas eden ve sıkıca bağlanmasını sağlayan bölgesidir ![]() Lastiğin Görevleri:
Hava Basıncı Uygun olmayan hava basıncı ileride tamiri mümkün olmayacak hasarların yanısıra, lastiğin düzensiz ve erken aşınmasına sebep olur Hava basıncı lastik soğukken ölçülmeli ve mutlaka araç üreticilerinin belirlediği hava basıncı değerlerine uyulmalıdır![]() Rot Ayarı Aracınızın mekanik ve süspansiyon sistemlerindeki aksaklıklar nedeni ile direksiyon ve araç yönü aynı olmayabilir Ön düzen bozukluğu sadece lastiklerinizde ekonomik kayba neden olmakla kalmaz aynı zamanda aracınızın süspansiyon ve döner aksamına da zarar vererek zaman içerisinde yüksek mekanik tamir ve bakım masraflarına yol açar![]() Balans Ayarı Jant ve lastiğinizin uygun olarak eşlenmemesi hızlı sürüş esnasında zıplama, vuruntu, salgı, yalpa gibi konforsuzluklar hissetmenize neden olacaktır ![]() Rotasyon (Yer değiştirme) Lastiklerinizin, araçta takılı oldukları her değişik pozisyonda değişik aşınma hareketlerine maruz kaldıklarıdan, periyodik olarak yerlerinin değiştirilmesi ömürlerini artıracaktır ![]() Diş Derinliği Sırt bölgesi lastiğinizin yola basan kısmıdır Lastik eskidikçe çekiş azalır Zamanla lastiğiniz üzerindeki desen aşınarak kullanılmaz seviyeye gelir Diş derinliği 1 6mm'nin altına inmiş lastikleri kullanmak, can ve mal emniyeti bakımından tehlikeli oldugu gibi, bir çok ülkede kanunen de yasaktır![]() Yük miktarı ve Yükleme Biçimi Sırt bölgesi lastiğinizin yola basan kısmıdır Lastik eskidikçe çekiş azalır Zamanla lastiğiniz üzerindeki desen aşınarak kullanılmaz seviyeye gelir Diş derinliği 1 6mm'nin altına inmiş lastikleri kullanmak, can ve mal emniyeti bakımından tehlikeli oldugu gibi, bir çok ülkede kanunen de yasaktır![]() Fren Ayarı Fren sistemlerinizi araç üreticisinin tavsiye ettiği aralıklarla kontrol ettiriniz Ayarsız frenler,lastiklerde düzensiz ve hızlı aşınmalarına neden olur![]() Ani ve sert frenlemelerde kuvvet dağılımı lastiğe göre farklı olacağından, blok tipi aşınma olması ihtimali artar ![]() Araç Hızı Araç kullanım hızı arttıkça lastiğin sıcaklığını yükselmesi sebebiyle sırt kauçuğu normale göre daha çok aşınma gösterir ![]() Lastik Eşlemeleri Aracın tüm lastiklerinin aynı ebat ve yapıda olması gerekir Aynı aks üzerinde farklı yapı, desen ve aşınmada lastik takılması halinde araç performansı olumsuz etkilendiği gibi lastik düzensiz ve hızlı aşınır![]() Yol ve İklim Şartları Düzgün olmayan yol yüzeylerinde ve sıcak yaz aylarında lastik normale göre daha çok aşınma gösterir ![]() Lastik Performans ve Ömürleri Bu faktörlere ilave olarak araç kullanıcısının sürüş ve fren kullanım alışkanlıkları ile aracın bakım seviyesi gibi diğer faktörlere de bağlı olarak değişiklikler gösterebilir ![]() |
|
Lastikler Hakkında Bilinmesi Gerekenler |
|
|
#2 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Lastikler Hakkında Bilinmesi GerekenlerBunlara Dikkat! Tüm lastikler T&RA ve ETRTO gibi uluslararası örgütler tarafından belirlenen ; jant çapı, dış çap, kesit genişliği gibi parametreler için belirlenen standartlara uymak zorundadır ![]() Araç lastiğinin taşıyabileceği maksimum yükle yapabileceği en yüksek hız limiti: Yük İndeksi Lastik başına yük(kg) Yük indeksi Lastik başına yük (kg) Yük indeksi Lastik başına yük (kg) 60 250 79 437 98 750 61 257 80 450 99 775 62 265 81 462 100 800 63 272 82 475 101 825 64 280 83 487 102 850 65 290 84 500 103 875 66 300 85 515 104 900 67 307 86 530 105 925 68 315 87 545 106 950 69 325 88 560 107 975 70 335 89 580 108 1000 71 345 90 600 109 1030 72 355 91 615 110 1060 73 365 92 630 111 1090 74 375 93 650 112 1120 75 387 94 670 113 1150 76 400 95 690 114 1180 77 412 96 710 115 1215 78 425 97 730 - - Tavsiyeler
Pratikte, tubeless otomobil lastiklerinin tamiri değişik malzemelerin kullanıldığı iki farklı yöntemle yapılır Bunlar;herbiri için farklı tipte malzeme ve teçhizat kullanılan,yara tamirinde en uygun ve tavsiye edilen bir yöntem olan Mantar Yama (PRP) ile lastiğin yara alan bölgesinin kuşingam adı verilen dolgu maddesiyle doldurulup pişirilmesi ve içeriye get konulması yöntemiyle yapılan Takviyeli Yara Tamiridir![]() Harici bir darbe sonucu yara almış/delinmiş lastiklerin incelenmesi,uygun alet ve ekipmanla tamirinin yapılması,sadece bu işlemi yapan kişinin sorumluluğundadır ![]() Tamir işlemi;bu konuda eğitilmiş kişilerce yapılmalıdır ![]() :: Mantar tip maya :: Lastikteki delinme,tabanda belirtilen bölgede ise mantar yama ile takviyesiz yara tamiri yapılabilir ![]() Lastik hız semboşü "H" (210 km/saat) ve altı ise delik çapı azami 6 mm ve lastik daha önce tamir edilmemiş ise tamir edilebilir![]() 240 km/saat ve üstü hız sembollü lastiklerin tamir edilmesi sakıncalıdır ![]() Liner tabakada çatlama ve kesilme,kırılma ve aşırı deformasyon varsa,tamir yapılmamalı ve lastik kesinlikle yenisiyle değiştirilmelidir ![]() :: Tamir edilebilir bölge :: Tamirde temizlik çok önemlidir Yara tamir malzemesi,sadece temiz yüzeye yapışır Yara bölgesinin içten dıştan konik bir zımpara taşıyla iyice temizlenmesi ve yara içindeki serbest kalan çelik kuşak tel uçlarının,elmas uçlu bir matkapla alınması gerekir Bu işlem iyi yapılmazsa,ilerde çelik kuşak uçları çalışma yaparak paslanabilir ve yara tamir malzemesine hasar vererek,lastiği hizmet dışı bırakabilir![]() Tamir malzemesinin kullanılacağı yerdeki kauçukla kesinlikle benzer özellikler taşıması gerekir Eğer kullanılan malzeme kauçuk esaslı değilse esnemesi,gerilmesi ve lastik bünyesinde oluşan ısıya tepki özelliği farklı olacağından,ayrılma yapar![]() Yara tamirinin yüksek sıcaklığa sahip ütülerle yapılması,lastikte istenmeyen sorunlar çıkarır Ütünün temas ettiği alandaki kauçuk yeniden pişerek,orjinal özelliklerinde bir bölümünü yitirir Kuşaklarda açılmalar ve lastik tabanında şekil bozuklukları oluşabilir![]() Hasarlı lastik janttan çıkarılıp iç kısmı dikkatlice incelenmelidir ![]() Çok kısa süre de olsa,havasız lastik üzerinde yürüme,karkastaki kordlara zarar verebilir Liner'da (tubeless lastiklerde olan ve hava sızdırmazlığı sağlayan tabaka) çatlamalar olabilir![]() Lastiğin yara almış bölgesinin,fitil yamayla tamir edilmesi,ilerde soeun çıkarabileceğinden sakıncalıdır ![]() |
|
Lastikler Hakkında Bilinmesi Gerekenler |
|
|
#3 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Lastikler Hakkında Bilinmesi Gerekenleraraba lastikleri |
|
|
|