Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Genel Bilgiler > Motorlu Taşıtlar

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
motor, wankel

Wankel Motor Nedir

Eski 10-21-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Wankel Motor Nedir




WANKEL MOTOR NEDİR

Piston ve segman gibi parçaları bulunmayan, elektrikli motorlara benzer bir şekilde blogun ortasindaki rulmanli bir parcanin bloga giren benzinin ateslenmesiyle donmesiyle cok kucuk hacimlerden cok yuksek gucler cikartabilen bir motor tipidir (Ornek: Mazda RX-7 1308cc 255bg!) Bu verimli yapilarina ragmen tamirlerinin neredeyse imkansiz olmasi nedeniyle neredeyse hic tercih edilmezler



Alıntı Yaparak Cevapla

Wankel Motor Nedir

Eski 10-21-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Wankel Motor Nedir




Wankel Motoru Nedir? Hakkında Bilgi



Wankel motoru 1954 yılında Alman mühendisi Felix Wankel tarafından geliştirilmiş bir motordur Motor 1957 yılında ilk defa Almanya Neckarsulm’daki NSU firması standına getirildi İlk kez 1963 yılında NSU Spider marka araca mote edildi 1967 yılında NSU Ro 80 çift diskli wankel motorunu kabul etti NSU Ro 80 2×497,5 cm3 ‘lük bir motor hacmine sahipti 5500 d/d’da 136 HP güç üretiyordu Motorun ağırlığı 103 kg’dı Sıkıştırma oranı 9/1’di NSU’dan başka o yıllarda Japon Toyo Kogyo Firması da wankel motoruyla güç üreten otomobil üretmiştir 1972 yılında Amerikan GM firması 5 sene içerisinde Wankel motorunu geliştirmek için 50 milyon dolar harcayarak 185HP gücünde bir Wankel motorunu geliştirerek otomobillerinde kullanmaya başlamıştır Yine Amerikan Ford firması Wankel motorunun kendi araçlarında kullanılması için çeşitli anlaşmalar yapmıştır Bunların dışında Hollanda’da Datsun , İngiltere’de Rolls-Royce ve İtalya’da Alfa romeo firmaları Wankel motoruyla ilgilenmişlerdirGünümüzde ise Mazda firması RX7 ve RX8 modelinde bu motoru kullanmaktadır

Wankel motorunun çalışması

Wankel motorunun iç yapısı sanılanın aksine normal bir motordan çok daha basittir Oval bir gövde içerisinde merkezden kaçık olarak dönen bir rotor (döner piston) (tasarımına göre 2-3-4 rotor da olabilir) ve ekzantrik milidir ( ekzantirk mili 4 zamanlı motorlarda bulunan krank milinin işini yapmaktadır ) 4 silindirli , 16 subaplı , 2 ekzantirikli modern bir motora göre karmaşık hareketli parçalardan yoksundur Rotor bir iç v bir dış dişli yardımı ile motorun ana miline bağlıdır Motor çalıştığı sürece emme , sıkıştırma , iş ve egzoz zamanları rotorun çevresinde oluşur Motorun en büyük zorluğu da buradan kaynaklanır Rotorun etrafının çok çabuk aşınmasından dolayı sıklıkla değiştirilmesi gerekmektedir Genellikle polimerik malzemeden yapılan rotor kenarları aşınması zor bir madde tarafından henüz üretilememiştir

Wankel motorları dört zaman ilkesine göre çalışmaktadır Rotorun her bir tam devrinde her haznede dört zamanlı motora göre bir iş meydana gelir Ekzantrik mili bu sırada üç devir dönmüş olur Çalışması şu şekildedir Motorun kumandası muhafaza gövdesindeki kanal üzerinden sağlanır Rotor ekzantrik milinin bir kamına yataklandırılmıştır Muhafaza gövdesinin içinde sabitlendirilen pinyon dişli rotorun iç tarafına açılmış dişli ile kavraşmış durumdadır Rotor sabit pinyon dişli üzerinde yuvarlanır Yuvarlanırken ekzantrik mili üzerinde bir döndürme kuvveti oluşturur Ekzantirik milinde oluşan bu dönme hareketi şanzumana iletilir Su ile soğutmalı motor gövdesinin bir yanında emme ve eksoz kanalları karşı tarafında ateşleme bujileri yer alır

WANKEL MOTORU KULLANILAN OTOMOBİL MODELLERİ

NSU Spider

NSU Ro-80

Mazda R-100

Mazda RX-7

Mazda RX-8

Motorun İç Yapısı ve Çalışması

Editörün Yorumu

Bu motoru kullanan arabalarda titreşimi engellemek amacıyla genellikle 2′şer piston kullanılır 4 zamanlı olan motor tek devri esnasında emme-sıkıştıma-genişleme-eksoz işlerini bir arada yaptığından 4 zamanlı sıra tipi motorlara oranla çok daha düzgün bir tork eğrisi çizer Bu sayede ani hızlanma veya sollamalarda çok daha esnektir Fakat bu motorun geliştirilmesindeki en büyük engel, aşınmanın çok fazla olmasıdır Piston üçgen şeklinde olup, piston kursu içerisinde dönerek herhangi bir ara eleman(biyel) olmaksızın gücü direkt olarak krank miline iletir Bu esnada piston köşeleri piston kursunu adeta çizercesine döner ve devir arttıkça sürtünme daha çok artar Isının etkisiyle genleşen piston, yüksek devirlerde yağlamanın iyi yapılamamasından dolayı ciddi bir aşınmaya uğrar Eğer pistonun yeterince sert bir yapıya kavuşturulabilirse, bu motorun çok daha popüler olup otomotivde yeni bir çığır açacağını düşünüyorum

Örnek olarak, aşağıda resmini eklediğim Mazda RX-8 13L silindir hacmine sahip 900 kiloluk bir araç 13 Litrelik motoru küçümsememek gerekiyor çünkü Wankel motoru kullandığından 8200 d/dak’da 231HP güç üretebiliyor Ve bunu yaparken de turbo veya süperşarj kullanmıyor Yani hava motora atmosferik olarak giriyor Aracın maksimum torku ise, 5500 d/dak’da 211Nm Bu gücü tipik sıra tipli bir motorla elde edebilmek için tahminimce 3L silindir hacminde bir motor gerekirdi


Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.